גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנטי ספאם

תיקון בחוק התקשורת, שייכנס בקרוב לתוקפו, נלחם בספאמרים בכל החזיתות: סנקציה פלילית, פיצוי ללא הוכחת נזק, קנסות, הטלת אחריות אישית וגם אפשרות לייצוגיות. הקץ לדואר הזבל?

האם הגיע הקץ לתופעת ההפצה ההמונית של הודעות פרסומת בלתי-רצויות ודואר זבל (Spam) דרך רשתות תקשורת, כגון דואר-אלקטרוני, SMS ופקסימיליה? בסוף החודש שעבר התקבל תיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים), בהתאם להצעת חוק ממשלתית, שהוגשה בגלגוליה הראשונים על-ידי משרד התקשורת וח"כ רומן ברונפמן, שכונתה "חוק דואר זבל".

על-פי התיקון, שעתיד להיכנס לתוקף בעוד כשישה חודשים, מפרסם לא ישגר לנמען דבר פרסומת המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר, שירות או הוצאת כספים בדרך אחרת - באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר - בלא לקבל הסכמה מפורשת מראש של הנמען בכתב, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת.

התיקון משתמש בהגדרה רחבה למונח "מפרסם". הוא קובע, כי מפרסם הוא לא רק הגורם האחראי על שיווק הפרסומת בפועל עבור אחר, אלא גם מי שפרטיו מופיעים בפרסומת גופה, או לחלופין הגורם שדבר הפרסומת עשוי לקדם את מטרותיו או עסקיו. עם זאת, התיקון מחריג מגדר הגדרת "מפרסם" את מי שביצע בעבור אחר פעולת שיגור של דבר פרסומת.

התיקון קובע סנקציה פלילית בגין הפרה של הוראותיו, וכן מסלול של תביעה אזרחית, לרבות תובענה ייצוגית. במסגרת התיקון לחוק התקשורת, בוצע גם תיקון עקיף בחוק תובענות ייצוגיות.

הסכמת הנמען

התיקון לחוק דורש הסכמה מפורשת מראש בכתב של הנמען, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת. עם זאת, התיקון יוצר הבחנה וקובע, כי המפרסם יכול לפנות לנמענים שהם בתי עסק (להבדיל מנמענים אחרים, לדוגמה, אנשים פרטיים) פעם אחת בבקשה לקבל את אישורם לקבלת דבר הפרסומת, והדבר לא ייחשב להפרה של החוק.

התיקון קובע, כי מפרסם רשאי לשגר דבר פרסומת אף אם לא התקבלה הסכמת הנמען, כאשר מתקיימים התנאים הבאים: הנמען מסר את פרטיו למפרסם במהלך משא-ומתן, רכישת מוצר, או שירות; המפרסם הודיע לו, כי הפרטים שמסר ישמשו למשלוח פרסומת המתייחסת למוצר/שירות מסוג זה או מסוג דומה. בנוסף, נדרש, כי המפרסם נתן לנמען הזדמנות להודיע על סירוב לקבלת דבר הפרסומת.

התיקון מסדיר גם את אופן משלוח דבר הפרסומת. כך לדוגמה, נקבע כי על מפרסם לציין בפרסומת באופן ברור ובולט שאין בו כדי להטעות את המילה "פרסומת" (למעט אם זה מסר קצר, כגון SMS); את שם המפרסם ודרכי יצירת הקשר עמו; את זכות הנמען לשלוח בכל עת הודעה על סירובו לקבל את דבר הפרסומת, וכן את אופן משלוח ההודעה.

סוגיה שלא זכתה להסדרה בתיקון נוגעת לסמכות השיפוט בתובענות נגד מפרסמים בכלל, ולאפשרות הגשת תובענה נגד מפרסמים, אשר מושבם אינו בישראל, בפרט. כך, למשל, עשויה להיות מוגשת תביעה נגד מפרסם שמקום מושבו בחו"ל אשר הפיץ הודעה אלקטרונית לגורמים בישראל. סוגיה זו אינה מוסדרת בתיקון, ויהיה צורך לתת עליה מענה באמצעות כללי הסמכות הקבועים בחוק ובפסיקה.

קנסות פליליים

במישור האכיפה התיקון מאפשר מסלול תביעה אזרחי (לרבות תובענה ייצוגית) נגד מפר החוק ומסלול פלילי. בנוסף, הוא מאפשר לפסוק לנמען פיצויים לדוגמה ללא הוכחת נזק, הטלת קנסות פליליים, העברת נטל הראיה אל המפרסם והטלת אחריות אישית על נושאי משרה בתאגיד.

במישור האזרחי, התיקון מאפשר לנמען לתבוע מהמפרסם פיצוי ללא הוכחת נזק ("פיצוי לדוגמה", כלשון החוק), בגין כל דבר פרסומת הנוגד את החוק, בסך עד 1,000 שקל, עבור כל דבר פרסומת. אין בכך כדי לגרוע מזכותו של תובע פוטנציאלי לתבוע גם פיצוי עם הוכחת נזק. עוד נקבע, כי במקרה שהנמען קיבל פרסומת שאינה עומדת בתנאי החוק, נטל הראיה יעבור למפרסם וחזקה עליו, במקרה זה, כי ידע שדבר הפרסום נשלח בניגוד לחוק, אלא אם הוכח אחרת.

התיקון לחוק אף קובע, כי בשלושה מקרים לא תהא למפרסם הגנה: כאשר הנמען ביקש לא לקבל את הפרסומת; כאשר המפרסם שלח כבר בעבר פרסומת לנמען (אף אם לא ביודעין), ואין זו הפעם הראשונה; וכן, לא תהא למפרסם הגנה אם הפרסומת שוגרה באמצעות שימוש ברשימת נמענים או מספרי טלפון שהורכבו באופן אקראי.

במישור הפלילי נקבע בתיקון, כי במקרים מסוימים הפרת החוק תהווה עבירה פלילית לפי חוק העונשין, שדינה קנס הנע בין 67.3-202 אלף שקל, בהתאם לסוג ההפרה ולמהותה. בנוסף, התיקון מאפשר הטלת אחריות אישית על מנהלי התאגיד, וכן על מי שאחראי בתאגיד לשיווק או לפרסום, וקובע כי הם חייבים לפקח ולעשות הכול למניעת העבירה על החוק. בית המשפט יהיה רשאי להטיל על הגורמים הנזכרים קנסות אישיים אם אכן התרשלו בתפקידם, ולא פעלו בהתאם להוראות החוק, גם אם נעברה העבירה על-ידי עובד מעובדי התאגיד.

גל חדש של ייצוגיות?

במסגרת התיקון לחוק התקשורת, בוצע גם תיקון עקיף בחוק תובענות ייצוגיות. במסגרת התיקון בחוק התובענות, הורחבה התוספת השנייה לחוק, וניתן להגיש תובענה ייצוגית גם נגד מפרסם (כהגדרתו מעלה), על-פי העילות הנזכרות בתיקון.

בהקשר זה מעניין יהיה לראות אם בתי המשפט יוצפו בגל של תובענות ייצוגיות בקשר עם דברי פרסומות הנוגדים את החוק, וכיצד בתי המשפט יתמודדו עימן, שכן עולה תְּהִייָּה הנוגעת למידת התאמתן של תובענות מכוח חוק התקשורת (בזק ושידורים) לאכסניה של תובענה ייצוגית.

באחרונה דחה בית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להכיר בתובענה כייצוגית בעניין בירנבוים נ' מבדק. במקרה זה נטען, כי מכון רישוי נהג להדביק פרסומים על מכוניות ללא ידיעת והסכמת הנמענים (בעלי כלי הרכב), תוך הפיכת הרכב שבבעלותם לפרסומת ניידת. בית המשפט דחה את בקשת האישור, וקבע, בין היתר, כי התובענה, שעניינה שימוש בדבר פרסומת ללא הסכמה, אינה מעוררת סוגיה עקרונית ביחסי עוסק-צרכן הראויה לדיון במסגרת תובענה ייצוגית. עוד קבע בית המשפט, כי הנזק הנגרם מהפרסומת הוא מזערי, ואינו יכול להצדיק ניהול תובענה תחת חסותו של חוק תובענות ייצוגיות, אלא לכל היותר ניהול תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות.

נדמה, כי לאור התיקון המפורש בחוק התקשורת (בזק ושידורים) ובחוק תובענות ייצוגיות, יהיה צורך לבחון מחדש את התאמתם של דיני התובענות הייצוגיות לתביעות של נמענים נגד מפרסמים, ובכלל זה להעמיד לעיון מחודש את הקביעות השונות, שסקרנו לעיל. בד בבד נראה, שתיקון זה יתרום לפיתוח דיני המחשבים, האינטרנט והמידע המקוון.

חשוב לציין עוד, כי חוק תובענות ייצוגיות קובע במפורש, שבית המשפט לא יפסוק בתובענה ייצוגית פיצויים לדוגמה. מכאן למדים שהסעיף בחוק התקשורת הקובע פיצויים לדוגמה, בסך 1,000 שקל ללא הוכחת נזק - לא יעמוד לתובע הייצוגי בתביעתו. יצוין, כי מצב דברים זה אינו חוסם את הדרך בפני תובעים המבקשים להגיש תובענה ייצוגית נגד מפרסם. עם זאת, יהיה עליהם להוכיח ולכמת את נזקם, כנדרש בתובענות ייצוגיות.

לסיכום, ימים יגידו אם בעקבות התיקון בחוק התקשורת (בזק ושידורים) בתי המשפט יוצפו בגל חדש של תובענות ייצוגיות בגלל דברי פרסומות הנוגדים את החוק. אם ניתן ללמוד לדוגמה מניסיון העבר, התיקון בחוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים גרר אחריו אמנם שצף של תביעות פרטניות, אך רק מספר קטן של תובענות ייצוגיות.

השתתפו בכתיבת המאמר: עוה"ד אורית מלכא וזיו שוורץ. הכותבים הם ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות'

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

השבוע בעולם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Sutturstock, AP- Geert Vanden Wijngaert, Ludovic Marin

הימין הקיצוני חוגג את ״אירופה החדשה״ והדנים מוזהרים מפני ראמן

הימין הקיצוני מנצח בגדול באירופה ● רישי סונאק מנסה טריק ישן: הורדת מסים ● רוסיה מעצבנת את ארה"ב בחופי קובה ● יתושי דנגי מתאזרחים באירופה, ודנמרק אוסרת יבוא ראמן קוריאני בטענה להרעלה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

התחדשות עירונית. ''המגמה הזאת תלך ותגדל'' / צילום: Shutterstock

מה עומד מאחורי גל הרכישות של חברות בנייה קטנות?

אחרי גל הרכישות של חברות התחדשות עירונית על ידי המוסדיים ב־2022, בחודשים האחרונים החל גל חדש - אך הפעם הרוכשות הן בעיקר חברות נדל"ן גדולות וחזקות ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו? "אינטרס של שני הצדדים"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

חשד: ישראלי הרוויח 6.6 מיליון שקל בדרום אמריקה ולא דיווח לרשות המסים

מחקירת רשות המסים עולה החשד כי דניאל היימן לא דיווח למס הכנסה על הכנסות בסך 6.6 מיליון שקל מחברה זרה הרשומה בדרום אמריקה ● את החברה קיבל בירושה מהוריו, ועפ"י החשד לא דיווח לרשות המסים על הכנסות אלה ועל היותו הבעלים של החברה

"לעצור אחת ולתמיד": ראש הממשלה שמחריף את הטון נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ראש ממשלת ספרד קורא להפעלת לחץ בינלאומי על ישראל, בנק ברקליס על הכוונת של מפגינים פרו-פלסטינים ונוצרים בארה"ב תומכים בישראל • כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

איור: גיל ג'יבלי

האם סקטור הביטחון העולמי מעניין להשקעה, ואיך נחשפים אליו?

המתיחות הגיאו־פוליטית העולה הובילה להגדלת תקציבי הביטחון באירופה ובארה"ב ליותר מחצי טריליון דולר ב־2023 - מגמה שצפויה רק ללכת ולהתחזק ● מניות ביטחוניות אירופיות הפכו לאחד ממוצרי ההשקעה הלוהטים בשוק ● האם מאוחר להצטרף לטרנד ואיך ניתן להיחשף לתחום? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

עשרות שכונות ישנות צפויות לגדול משמעותית בשנים הקרובות / אילוסטרציה: Shutterstock

הכירו את השכונות שעומדות לעבור מהפך

עשרות שכונות ישנות ומבוקשות, בעיקר במרכז הארץ, צפויות לגדול משמעותית בשנים הקרובות כתוצאה מפרויקטי התחדשות עירונית ● מת"א, פתח תקווה ובת ים ועד לחיפה - גלובס ממפה את מרכזי ההתחדשות העירונית באזורי הביקוש

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: כדיה לוי

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' מונתה למנכ"לית חברת חדשות 13

שמאלוב-ברקוביץ', לשעבר יו"ר הרשות השנייה, תחליף בתפקיד את אור צלקובניק ותצטרך להוביל כעת את תוכנית הפיטורים בחברה • בערוץ נשמעת ביקורת קשה על המינוי ועל הקרבה הפוליטית לליכוד ● בוועד עיתונאי חדשות 13 פנו לחברי הדירקטוריון לאחר פרסומים כי בכוונתם להשפיע על זהות העיתונאים שיישארו או יפוטרו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים עלה ב-1.6%, אל על ירדה ב-7%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● הדולר נחלש מול השקל ● אפל עקפה את מיקרוסופט במונחי שווי שוק ● האינפלציה בארה"ב מתייצבת ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי אך צופה כי הריבית תרד רק פעם אחת עד סוף השנה ● מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ובמיטב העלו תחזית האינפלציה ל-3.1%: "גוברים הלחצים לעליית מחירים"

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

הוועדה טרם מינתה שופטים לבתי המשפט בירושלים - למחוזי ולשלום, וזאת עקב מחלוקת והיעדר הסכמה על זהות השופטים שימונו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים