גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחטים וסיכות

בדיספומדיק אין רגע דל: עוקבים אחרי החקיקה בארה"ב, פונים לוועדי עובדים כדי שיפעילו לחץ על הכנסת, ורק השבוע אישר מרכז ההשקעות את בקשת החברה לתמיכה. המזרק בטוח, הביזנס אף פעם לא

לא עוד דקירות - ביום ראשון השבוע נכנסה לתוקפה בארה"ב הצעת חוק שעברה עוד בימי קלינטון - "החוק הפדרלי למניעה ובטיחות בשימוש במחטי מזרק". החוק מחייב לאפשר לעובדי מערכת הבריאות גישה ל"מכשירים חדים שמציעים הגנה ממחטי מזרקים ומהידבקות במחלות".

הכוונה היא לא רק למנוע שימוש רב-פעמי במזרקים, ואיתו סכנת הידבקות באיידס, אלא גם למנוע פציעות לאחר השימוש. אלה, מסתבר, פוגעות ברופאים ואחיות לא מעט - בכל שנה יש 800 אלף מקרים מדווחים בארה"ב של דקירות לא מכוונות שכאלה. בארה"ב הקפדנית כל דקירה מצריכה בדיקה מיידית, השגחה לאחר מכן והימנעות מעבודה עד שמתברר שהנדקר לא נדבק במחלה כלשהי. עלות ימי העבודה האבודים ועלות הטיפול באנשי הצוות הנדקרים מגיעות לכמיליארד דולר בשנה.

חברות הביטוח לא יכסו נזק כזה, אומר בארי ברלר, נשיא ומנכ"ל Dispomedic. החברה שלו היא רק אחת מכמה מתחרות בשוק הזה, שכן עוד לפני שהחוק האמור נכנס לתוקפו הוא יצר נתח שוק חדש. פטנטים שונים נרשמו, טכנולוגיות פותחו, והיעד הוא אחד - לחסום איכשהו את הגישה למחט לאחר שימוש אחד ויחיד במזרק.

וכך, החודש קיבלה חברה בשם MedAmicus אישור FDA לשיווק מזרק ובו מנגנון הננעל לאחר השימוש. חברה אמריקאית אחרת, ניו מדיקל טכנולוג'י, פיתחה מזרק בטיחות שבו המחט נסוגה אל תוך המזרק מיד לאחר ההזרקה.

על המתחרות אומר ברלר: "רובן פיתחו טכנולוגיות שצריך להפעיל אותן בשתי ידיים, וזה בניגוד להנחיות ארגון הבריאות הלאומי. היתה גם חברה שהמזרק שלה יצא לשוק ונאסף מחדש, בגלל בעיות בהשתחררות של המחט. זה היה גם מזרק יקר מאוד".

למעשה, כל המזרקים הבטיחותיים יקרים, לפחות יחסית - מזרק מהסוג הבטוח יעלה בדרך כלל בין 6 לפי 10 ממחיר מזרק רגיל. ברלר טוען שאצלו שואפים להגיע ליחס של בין פי 2 לפי 4. "היינו רוצים שזה יעלה רק 30%-20% יותר ממזרק רגיל, אבל זה יושג רק בייצור המוני". מאידך, על פי החוק האמריקני, במידה שיש בסביבה מזרק בטיחותי ולא נעשה בו שימוש, יוטל קנס של 1,500 דולר ליום על בית החולים או המוסד הרפואי.

הפתרון שמצאו בדיספומדיק מעוגן ב-2 פטנטים רשומים. אחד מהם הוא שרוולון פלסטי זעיר ה"מתלבש" על המחט לאחר שימוש אחד, ולמעשה נועל אותה. השני הוא מנגנון של נעילת הבוכנה לאחר השימוש. הגאווה הגדולה ביותר של החברה היא על היכולת לנעול ביד אחת בלבד.

פטנט אחר רשום אצל חברת סאן-גרופ, החברה האם של דיספומדיק - חלק שמתלבש על מזרק רגיל והופך אותו למזרק בטיחותי. המוצר נמצא עדיין בשלב אב-הטיפוס. ההסבה למזרק בטיחותי אמורה להוסיף 5 סנט למחירו של מזרק (שעולה 25-12 סנט).

מצבה של דיספומדיק אמור להיות טוב יותר מהחברה האם - ברלר מספר שיש לה הסכם רב שנתי עם החברה האחות-למחצה, Medisys (ראו מסגרת), לאספקת מאות מיליוני מזרקים בטיחותיים בהיקף של כ-20 מיליון דולר בשנה. בכלל, התקוות שלו בנישת המזרקים הבטיחותיים חובקות עולם. יש "מגעים מתקדמים עם רוסיה ויפאן, כי שם האיידס חוגג. גם אם אין להם כסף למזרקים בטיחותיים, ארגון הבריאות העולמי ואגודות למלחמה באיידס יתנו להם מימון לרכישת המוצר. אין בעיה של מי ישלם".

ההזמנות שקיבל נמצאות בהמתנה כעת, אומר ברלר, מפני שעדיין אין לו את מלוא יכולת הייצור. "אבל יש דרישה אדירה גם מאירופה, בין היתר תורכיה, ויש ניצנים ראשונים של זה בישראל".

כאן מסתבר כי היועץ הרפואי של החברה, פרופ' אלכס שיינפלד מהמרכז הרפואי רבין, עוסק כעת בלובינג להחדרת תקנות הבטיחות האמריקאי גם לארץ. בין היתר הוא נמצא במגע עם חברי כנסת ואנשי משרד הבריאות - וגם עם נציגי חברת שראל, המשווקת ציוד רפואי לבתי חולים. "התגובות חיוביות", הוא אומר.

כרגע, ממילא משתמשים במזרקים מסוג זה במחלקות של סיכון גבוה, כמו טיפול נמרץ ואיידס, ושיינפלד מאמין שמדינת ישראל תעביר חוק מזרקי בטיחות. "זה לא יקרה בן לילה", מסייג ברלר, "זה אולי יקשה על הקניינים, אבל ברגע שזה יהפוך לחוק, כשייווכחו שזה נחוץ בחיי היומיום, זה יקרה. אנחנו נדבר עם צוותים של בתי חולים, בניסיון ליצור לחץ של הוועדים. יעזור גם לחץ של חברות ביטוח שיכולות לכפות על בית החולים פרוצדורה כזו. לחץ מלמטה יביא חוק מלמעלה, ונכון, זה יהיה יותר יקר, מה לעשות".

aviva-m@globes.co.il

עוד כתבות

באי הוועידה / צילום: כדיה לוי

משלבים כוחות למען הנגב המערבי

בצל המלחמה המתמשכת בעזה, כ-250 משתתפים, בהם בכירי המגזר העסקי והמגזר הציבורי, רגולטורים ובעלי תפקידי מפתח ברשויות המקומיות השתתפו בוועידת הדרום לעסקים של גלובס ● הוועידה העמידה במרכז את האתגרים הכלכליים של שיקום הנגב המערבי

יוקר המחיה ממשיך לעלות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח מרכז טאוב: ישראל המדינה היקרה במערב

נכון לשנת 2022, רמת המחירים היחסית של ישראל הייתה הגבוהה ביותר ב-OECD, כאשר "עקפנו" גם מדינות עשירות מאיתנו בהרבה כמו שווייץ - כך לפי דוח "תמונת מצב המדינה" של מרכז טאוב לשנת 2024 ● מספר הרציחות לנפש בחברה הערבית גבוה פי 13 מאשר בחברה היהודית

יגאל ברכה, מנהל האגף לפיתוח כלכלי-עסוקתי, עיריית שדרות / צילום: תמר מצפי

"כשמגזר ההייטק הפרטי יגיע לשדרות, כולם יהנו מזה"

"אם אנחנו צריכים שינוי דרמטי למאה השנים הקרובות, צריך את המגזר הפרטי", אמר יגאל ברכה, מנהל האגף לפיתוח כלכלי תעסוקתי בעיריית שדרות, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס ● לדבריו, "ישראל היא המקום היחידי בעולם בו מקום שנמצא במרחק שעה נסיעה מהמרכז, נחשב ל'פריפריה'"

אלי אביסרור, מנכ''ל חברת אביסרור ויו''ר ארגון הקבלנים בנגב, קלרה צברגל, מנהלת סקטור נדל''ן, בנק הפועלים, אלונה שפר, מנכ''לית הסכם הגג בנתיבות יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל אורי מזור, שותף מנהל, מזור - פירשט אדריכלים בשיחה עם יובל ניסני / צילום: כדיה לוי

"מי שרוצה דירה במחיר מוזל שיעתיק את החיים שלו לנגב"

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור ויו"ר ארגון הקבלנים בנגב, אמר בוועידת הדרום לעסקים של גלובס שצריך לעודד אוכלוסייה להגיע להתיישב באזור הדרום ובעוטף עזה ● אלונה שפר, מנכ"לית הסכם הגג בנתיבות, סיפרה כי "נתיבות על סף חתימת הסכם גג שכולל קרוב ל-30 אלף יח"ד"● קלרה צברגל, מנהלת סקטור נדל"ן בבנק הפועלים: "אנחנו ממנים אלפי אם לא יותר מתוך הקרקעות, הדירות והפרויקטים באזור הדרום - ויש פה הרבה לקוחות טובים"

פרופ' ניר קידר, נשיא המכללה האקדמית ספיר, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי

נשיא מכללת ספיר: "נהפוך לאוניברסיטה למחקר וידע יישומי"

פרופ' ניר קידר דיבר בוועידת הדרום לעסקים של גלובס על האימפקט של האקדמיה בשיקום אזורי אסון: "אחרי ה-7 באוקטובר, שבו נרצחו 27 אנשים מהקהילה שלנו, לקחנו על עצמנו את המשימה להוביל את הצמיחה ואת התחייה של האזור"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בת"א; מדד נפט וגז ירד ב-1%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ● ירידות חדות במחירי הנפט ● "הנורמלי החדש של השוק": מה עומד מאחורי התנודתיות בבורסה ובשקל? ● יוסי פריימן מעריך שהדולר יגיע ל-3.58 שקלים בתרחיש של הפסקת אש ● בפועלים מעריכים כי ה-ECB יוריד את הריבית בגוש האירו למרות העלייה באינפלציה ● ב-IBI חיוביים לגבי מניות הבנקים בישראל

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

מספר המשרות מתכווץ, והשכר הממוצע בהייטק נוסק ל-36 אלף שקל ברוטו בחודש

השכר הממוצע במשק הישראלי צפוי לרדת בחודש אפריל לפי אומדני הבזק, לאחר מספר חודשים בהם רשם עלייה ● בענף ההייטק נרשמה עלייה בשכר הממוצע בחודש מרץ, אך מספר המשרות נותר כמעט ללא שינוי

ראובן קרופיק, יו''ר בנק הפועלים, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי

יו"ר בנק הפועלים: "המשק מפגין חוסן יחסי, אבל הוא לא יישאר לאורך זמן ללא התווית מדיניות מתקנת"

ראובן קרופיק סיפר בוועידת העסקים לדרום של גלובס על הפעילות של קרן תקומה של בנק הפועלים לטובת שיקום הדרום והעצמתו, בצל אירועי ה־7 באוקטובר ● "קרן תקומה של הבנק השקיעה כבר 40 מיליון שקל בדרום", אמר קרופיק

אילוסטרציה: Shutterstock

משרד המשפטים מנסה לתקן באופן דרמטי את חוק חדלות הפירעון

תזכיר חוק חדש מבקש לאפשר לתאגידים וליחידים לעכב הליכים במטרה להגיע להסדרי חוב - אבל במגבלות רבות שנועדו לצמצם את הפגיעה בנושים ● בין השאר, תקוצר תקופת עיכוב ההליכים שהתאפשרה זמנית בקורונה, והיא תאושר רק למי שיראה שפניו באמת להסדר

אילון מאסק / צילום: Shutterstock

מאסק הבטיח לבחון את שיתוף הפעולה עם החברה מישראל: מה עומד מאחורי הסערה האנטי ישראלית ברשת?

במסגרת קמפיין מחאה אנטי-ישראלי קוראים משתמשים רבים שלא לעבור את תהליכי אימות המשתמשים של X, הנסמכים על החברה הישראלית אותנטיקס ● הטענה: הסגרה כביכול של פרטי משתמשי רשת X לידי רשויות הביטחון בישראל ● מאסק הגיב: "אחקור את זה"

עידן טנדלר, סגן נשיא בכיר בפאלו אלטו, יו''ר ומייסד Place-il / צילום: כדיה לוי

סגן נשיא פאלו אלטו: "יהיה כאן טוב יותר, אבל הממשלה לא עובדת לפי סדר עדיפויות הגיוני"

עידן טנדלר, סגן נשיא חברת הסייבר פאלו אלטו, מדבר בכנס הדרום לעסקים של גלובס, על שילוב הפריפריה בהייטק ועל התסכול מתפקוד הממשלה ● "הקמנו את Place IL, כי רצינו לפנות לתושבי הצפון, הדרום, וגם לאתיופים, דרוזים, ערבים, עולים חדשים, ולצערנו לאחרונה גם נכי צה"ל", הוא מספר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; גיימסטופ יורדת ב-6%

נאסד"ק יורד ב-0.4% ● בנק אוף אמריקה: התנודתיות במניות הטכנולוגיה הן ברמות שלא נראו מזה 30 שנה ● ירידה מפתיעה במספר המשרות החדשות בארה"ב ● אילון מאסק מבקש מאנבידיה לתעדף משלוחי שבבים ל-xAI על חשבון טסלה ● גוגל ומיקרוסופט מפטרות עובדים ● אינטל חשפה שבב חדש שיתחרה באנבידיה וב-AMD ● בפועלים מעריכים כי ה-ECB יוריד את הריבית בגוש האירו למרות העלייה באינפלציה

אלי בר יוסף, מנכ''ל בפועל, נמל אשדוד בשיחה אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל נמל אשדוד: "אוניית מכולות מסוכנות שנפרקה ב- 6 שעות נפרקת היום בשעה וחצי"

אלי בר יוסף, מנכ"ל נמל אשדוד, התייחס בוועידת הדרום לעסקים של גלובס לשיפור בביצועי הנמל ודחה את הביקורת שהוטחה בדוח מבקר המדינה כלפי הנמל ● לגבי התחרות מול הנמל הפרטי של אשדוד ציין: "אין ספק שנצטרך להתייעל ולהקטין עלויות"

הדיון בוועדת הכספים בראשות ח''כ משה גפני, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה להעביר 11 מיליארד שקל לפרויקט ביטחוני מסווג

ההצבעה בוועדת הכספים התבצע באופן מיידי נוכח דחיפותה ● התקציב של משרד הביטחון גדל כתוצאה מכך ל-98.75 מיליארד שקל

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות / צילום: שלומי יוסף

אנומליה? זורקים אג"ח ממשלת ישראל ורצים לקנות חוב של חברות נדל"ן יזמי

בשנה האחרונה חזרו המשקיעים לאג"ח הקונצרניות, שנהנות מביקושים גדולים, בעוד שמחירי החוב הממשלתי, הבטוח יחסית, נשחקים ● התוצאה: אג"ח בתשואות דו ספרתיות כמעט ונעלמו מהשוק ● מה הסיבות לכך, מי החברות שמנצלות את הביקושים והיכן טמונות ההזדמנויות

מוטי לוין, מנכ''ל קבוצת חיפה, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל קבוצת חיפה הכריז על הקמת קרן השקעות בתחומי אג־טק, פודטק וקיימות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים: "השפעה אדירה על חבל תקומה"

מוטי לוין, מנכ"ל קבוצת חיפה, הכריז בוועידת הדרום לעסקים כי הקבוצה תקים גם שתי חוות מחקר והדרכה חדשניות בחבל תקומה ובערבה ● "האג-טק משלים את ההון האנושי אך לא מחליף את החקלאים"

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

עו"ד ורו"ח מפירמות בכירות חשודה במעורבות בעבירות מס בוולט

עו"ד ורו"ח טלי עזריאל ייעצה לחברת המשלוחים וולט בשנים בהן בוצעו לכאורה עבירות מס בהיקף מאות מיליוני שקלים, תחילה כשותפה במשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן ולאחר מכן כשותפה במשרד רואי החשבון PWC ● הפרשה ממשיכה להסתעף ולסבך חשודים נוספים

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Manish Swarup

אחרי עשור בשלטון, נרנדרה מודי עומד בפני קדנציה נוספת

ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי, צפוי לזכות בקדנציה שלישית ● המפלגה שלו לא הגיעה לרוב פרלמנטרי, ותהיה תלויה בקואליציה בראשותה היא עומדת - מכה למודי, שקיווה לניצחון מוחץ ● בנאום שארך יותר מחצי שעה, הצהיר מודי כי בקדנציה הבאה שלו הודו תעמוד בפני "פרק חדש של החלטות גדולות"

עיריית אשקלון / צילום: בר - אל

חשד לשוחד ועבירות מס: בכירים בעיריות אשקלון ורחובות נעצרו

המעצרים שבוצעו הם במסגרת חקירה שנחשפה לפני כשבועיים, ואשר כבר הובילה למעצרם של 13 חשודים, בהם גם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א ● עפ"י החשד, עובדים בחברות ניקיון, שסיפקו שירותים למחלקות התברואה בעיריות, נתנו שוחד בתמורה לזכייה במכרזים ואף הפיצו וקיזזו חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים

ד''ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל בית החולים ומנהל היחידה למיון סורוקה, בשיחה עם דרור מרמור / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל סורוקה: "הבנו את הסיטואציה מהר ב-7.10. אנחנו בי"ח חזק, אנחנו מוכנים תמיד ואנחנו חיים את הדרום"

ד"ר דן שוורצפוקס, סמנכ"ל בית החולים סורוקה ומנהל המיון, סיפר בוועידת הדרום לעסקים של גלובס על ההתמודדות במלחמה, על אתגרי הרפואה בפריפריה ועל התחרות הצפויה מול בית החולים החדש שיוקם בדרום: "אנחנו מתחרים בעצמנו כל יום"