גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעצמה בפוטנציה

על רקע החששות ממלחמה, תקציבי הענק של משרד ה-Homeland Security מחפשים מטרות להשקעה מהירה. הממשל האמריקני בפאניקה, דורש מוצרי אבטחה מתקדמים, ולכאורה אין מתאים מחברות ישראליות לספק לו זאת. בפועל, התמונה מורכבת הרבה יותר

אנשי היחידות המיוחדות, שהוזעקו לנמל ניוארק בבוקר ה-9 בספטמבר 2002, כבר ראו את הסיוט האמריקני הגדול ביותר מתגשם לנגד עיניהם. הם עלו על סיפונה של הפלרמו סנטור, ספינה נושאת הדגל הליברי, לאחר שבדיקה שגרתית גילתה שרידי חומרים רדיואקטיביים באחת ממכולות המטען שלה. מייד עם גילוי הממצאים המדאיגים נשלחה הספינה הרחק מחופי ניו-יורק, ושם החלו ה-Navy Seals בבדיקות מקיפות.

כעבור ארבעה ימים של סריקות, החלו אנשי הביטחון האמריקניים לנשום לרווחה. "הסתבר שזה היה מטען בננות", מספר דן ענבר, מייסד ויו"ר HSRC, העוסקת במחקר וייעוץ טכנולוגי בתחום הגנת העורף מפני איומי טרור. המקרה הזה לא זכה לתהודה תקשורתית, אבל האופן שבו טופלה הפלרמו סנטור מעיד על החשש העצום היום באמריקה מפני טרור לא-קונבנציונלי - ובמיוחד טרור גרעיני. זו גם הסיבה שלשמה נשכר ענבר לעבודה מול רשויות הנמלים: לוודא שארגוני טרור כמו אל-קעידה לא יחדירו חומרים - רדיואקטיביים, כימיים או ביולוגיים - לתוך ארה"ב.

התקציבים שהועברו לידי הרשויות הרלוונטיות, לצורך הצטיידות בטכנולוגיות שיעמדו באותן תקנות חדשות, מהווים רק חלק קטן מתקציבי הענק של משרד ה-Homeland Security החדש, שהוקם בעקבות ה-11 בספטמבר (ראו תרשים).

"זו מלחמה כלכלית", אומר ענבר. "אותם שישה מיליון קונטיינרים שנכנסים כל שנה לנמלים בארה"ב הם פצצה מתקתקת. אם 20 טון חומר נפץ יתפוצצו פתאום באיזה נמל, זה ישתק את הכלכלה בהרבה איזורים. לכן, ארה"ב החליטה לא לאפשר יותר כניסה של מכולות שלא עברו סריקה לנמלים. בכל העולם מתארגנים עכשיו לקנות ציוד שיקוף לבדיקת מכולות, כי יודעים שיהיו מגבלות על הכניסה לארה"ב.

"השאלה היא, כמה אתה כבר יכול להוציא על זה? לכן אנחנו לא מדברים על נשק להשמדה המונית (mass destruction) אלא על נשק להפרעה המונית (mass disruption). הנזק העיקרי של הטרור יימדד כלכלית, ולא בשקי גופות. פספוס אחד בשמירה על פי גלילות עלה באותו יום 200 מיליון דולר בקפיצה של תעריפי ביטוח. יכלו למנוע את זה בהשקעה של 3-2 מיליון דולר".

הישראלים סומכים על הדודה התסריטים המאיימים של טרור משמשים כהצדקה לסכומי הכסף האדירים שהממשל האמריקני מפנה לצורכי מו"פ במסגרת הומלנד סקיוריטי. לכאורה, לתעשייה הישראלית יש פוטנציאל לזכות בנתח מהם אלא שבפועל, הפוטנציאל הזה, נכון לעכשיו, לא בדיוק ממומש.

"כל ישראלי סמך על החבר שלו מלוס-אנג'לס, או על הדודה שלו בניו-יורק, שיסדרו לו גישה נוחה יותר למכרזים", מפרט עו"ד מרק זל, ממשרד עו"ד זל-גולדברג. "זה יכול לעבוד רק במכרזים קטנים, מקומיים, אבל כשאתה נכנס לעסק שאמור לממן מיליארדי דולרים, השיטות הללו פשוט לא עובדות".

זל, יליד וושינגטון, הקים יחד עם משרד שפירו שר גינות האמריקני, כמעט מייד לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, את FIST - שת"פ בין המשרד בארץ למשרד עו"ד בחו"ל ואנשי עסקים מקומיים. החברה מתווכת בין חברות ישראליות לגורמים הרלוונטיים בארה"ב, ולדבריו, היא פועלת מול הפנטגון, משרד האוצר, ה-FBI ומשרד ההגנה.

"גלובס": התדמית הישראלית בתחום הביטחון היא טובה. מדוע יש צורך במתווך?

זל: "השוק הזה כל-כך גדול ומסובך, שהמון חברות, לא רק ישראליות, יכולות ללכת לאיבוד. תקנות הרכש של הגופים הפדרליים בארה"ב משתרעות על 2,000 עמודים. לאיזה איש עסקים יש זמן לקרוא 2,000 עמודים באנגלית מסובכת? שלא לדבר על הפרוצדורות הלא כתובות - אתה אולי יודע מה המוצר שלך, אבל אתה לא בהכרח יודע למי אתה אמור למכור אותו".

המבנה של הומלנד סקיוריטי, מסכים זל, אמור במקורו לפשט את הקשר בין המשרדים לבין הספקים. "חשוב מאוד לאמריקנים לומר: 'תראו, הבית הלבן מטפל בבעיה הבוערת ביותר היום'. אבל בפועל, זה פשוט מוסיף עוד שכבת הנהלה שנמצאת מעל כולם, ועכשיו אתה אמור לתקשר גם אתה. בנוסף, עשרות מיליארדי דולרים שאמורים להגיע מהממשל, עדיין יגיעו ברובם לפנטגון".

זל מספר על אחת מלקוחותיו, שפיתחה טכנולוגיה שמשולבת בגלאים לגילוי חומרים מסוכנים. "בזכות אותה טכנולוגיה, תפסו את אלו שהטמינו את מכוניות התופת בחניון של בנייני התאומים ב-1993. חברה אחרת פיתחה טכנולוגיה לזיהוי של נגיף האנתרקס, והיא במו"מ עם רשות הדואר האמריקנית".

חברה נוספת שפנתה ל-FIST היתה סייפקארד, חברה-בת של פתקית טכנולוגיות הבורסאית. החברה פיתחה טכנולוגיה שמסייעת למנוע זיופים של תעודות פלסטיות, כדוגמת תעודות זהות ורשיונות נהיגה. לדברי זל, הטכנולוגיה זכתה לאהדת הגורמים הרלוונטיים בקונגרס האמריקאי - היא עתידה להיכנס לחוק הפדרלי המוצע, שלפיו כל מדינה בארה"ב שתקבע תקן לתעודות שלא ניתן לזייף אותן, תידרש להשתמש בטכנולוגיה של סייפקארד. "זה לא שהחוק אומר שחייבים להשתמש בחברה מסוימת, אבל הוא קובע תקן שרק אותה חברה עומדת בו".

גם ענבר מעיד על קשיי תקשורת בין חברות ישראליות לבין נציגי הממשל. "הרבה מאוד ישראלים, גנרלים לשעבר, באו והעריכו שצ'יק-צ'ק הם ישיגו חוזים שמנים. אבל הבעיה היא, שרובם לא יודעים לשווק - הם לא יודעים להתלבש ולא יודעים אנגלית ולא יודעים את תורת השלבים בשיווק. בנוסף, הכסף עדיין לא זרם לרחוב התעשייתי, בגלל תהליכי חקיקה ארוכים. עכשיו הכסף זורם. אני בהיי-טק 35 שנה, ולא ראיתי שוק שגדל בקצב כזה. זה גידול שלא היה כמוהו מאז מלחמת העולם השנייה".

פערים בין גופי הממשל לבין גופי תעשייתיים, הם שהביאו את ענבר, יחד עם יונתן טל, נשיא האגודה הבינלאומית לחוקרים פרטיים ויועץ אבטחה, ודורון פלי, איש מודיעין בעברו, להקים את HSRC, מייד אחרי ה-11 בספטמבר. ענבר, לשעבר סגן נשיא לפיתוח באלסינט, אומר שהחברה "עוסקת במידע בתחום האבטחה - סקרי וניתוחי שוק, ייעוץ לחברות שרוצות לדעת לאיזה כיוון ללכת".

מתוך פעילותו בתחום, ענבר מזהה גם נקודת כשל אצל קרנות ההון סיכון הישראליות. "יש קרנות, כמו גיזה, ששמו אנשים כדי לבדוק את השוק ולזהות חברות מתאימות. בקרנות אחרות יושבים על הגדר. רובם לא יודעים שבפורטפוליו שלהן יש חברות, שבהסבה קטנה יכולות די בקלות לפתור בעיות קיימות".

"עכשיו הכסף זורם"

הייתכן? ענבר בוחר דוגמה מעולם המיכשור הרפואי, ליתר דיוק טלה-רדיולוגיה - ניתוח של צילומים מרחוק, באמצעות תקשורת אינטרנט. "ארה"ב מוציאה השנה 4 מיליארד דולר על אנשים בשדות תעופה, שסורקים מזוודות במכונות רנטגן ומפענחים תמונות. הם עולים 40 אלף דולר לשנה, כל פענוח עולה 3-2 דולרים, ורמת השגיאות של המכונה מזעזעת - בערך 30%. מה יותר קל מלשים ציוד במקום כמו אלסקה, או במקומות שהמשכורות בהם נמוכות בחצי לעומת הערים הגדולות, ולשים שם אנשים שיקראו את התמונות באמצעות מערכות הטלקומוניקציה בעלות של 1.5-1 דולר, באיכות גבוהה יותר ובזמן אמת?

"דוגמאות כאלה יש לי בלי סוף. אין הבדל גם, למשל, בין גילוי פתולוגי למטרות של בית חולים לבין גילוי לצורך של איתור חומרי לוחמה ביולוגית. רק על זה שמים עכשיו 4.7 מיליארד דולר".

אולי הכסף הזה מיועד למחקר ופיתוח ולא לסטארט-אפים.

ענבר: "הקרנות באמת חושבות שכל הכסף יילך לחברות כמו בואינג ולוקהיד מרטין, אבל זה לא כך. קודם כל יש חוק אמריקני שאומר ש-24% מכספי המו"פ יילכו לחברות של מתחת ל-300 איש. שנית, המהירות שבה חברה קטנה, בוודאי ישראלית, מפתחת טכנולוגיות, טובה מזו של חברה גדולה ומסורבלת".

באיזה תחומים חברות ישראליות יכולות להשתלב?

"אין שטח במפת הרדאר של הומלנד סקיוריטי, שאין בו מקום לחברות ישראליות - ממכשירים לניטור חומרי לוחמה ביולוגית, דרך הגנה מטרור מקוון, ועד ציוד ואמצעים לכוחות התגובה. הזדמנויות לא חסרות. מה שמטריד אותי זה הסימפוזיונים שנעשה ב-2005 שבהם נגיד איך פספסנו את השנתיים-שלוש הקרובות.

"כל יום שעובר אנחנו מאבדים זמן בכניסה לתחום הזה, שמתאים לנו מאוד. צריך לנצל את היתרונות שיש לנו כישראלים, כמו ניסיון צבאי, יכולת לפתח במהירות ומקוריות. ה-FBI ו-CIA צמאים היום לפתרונות".

גם טל קינן, מנהל השקעות לתחום הומלנד סקיוריטי בקרן ההון סיכון גיזה, מעריך שלסטארט-אפים ישראליים יש יתרון. "בתחום הזה אנחנו מעצמה פוטנציאלית. בשטח עוד אין פעילות משמעותית, אבל מבחינת זמינות של מוצרים לתחום הזה אנחנו באותה ישורת עם האמריקנים, והמדינות האחרות הרבה פחות רלוונטיות. אנחנו רואים תוכניות עסקיות מקנדה, אוסטרליה ומקומות נוספים, אבל מבחינת סדרי גודל הם לא מתקרבים למה שיש לנו להציע.

"אחרי ה-11 בספטמבר קמו כמה ישראלים זריזים והכריזו על עצמם כמומחים ויועצים לעניין, וחלק מהם עשו שירות רע מאוד למותג הישראלי, אבל בגדול אין פגיעה ביוקרה הישראלית, והעובדה היא שחברות ישראליות, שאפילו לא רשומות בארה"ב, מצליחות למכור לשוק הזה. נציגים של לוקהיד מרטין ובואינג מגיעים לכאן הרבה כדי לבדוק טכנולוגיות. בגדול, אנחנו שם. אני מקווה שזה יימשך לאורך זמן".

עוד כתבות

מרפסות בבניין בתל אביב. העישון ייאסר? / צילום: שלומי יוסף

למה לא אוסרים על עישון במרפסת? הצו של בג"ץ שמחייב את המדינה לספק תשובות

בג"ץ הוציא היום צו על-תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא אינה פועלת למנוע מפגע של חדירת עשן סיגריות מדירת מגורים אחת לשנייה ● בדיון שהתקיים אתמול בנושא עמדו השופטים על הקושי להתערב לאדם במעשיו בתוך מרחב ביתו

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה ● החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר ● על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ומוחמד שיאע, ראש ממשלת עיראק / צילום: Reuters, משרד ממשלת עיראק

אף חברה אמריקאית לא זכתה: המכרז בעיראק שמוכיח - סין מהדקת אחיזה

עשר חברות סיניות זכו לאחרונה במיזמי חיפוש גז ונפט בעיראק, לעומת אפס חברות אמריקאיות, שבעבר דווקא זכו בחוזים ● הסיבות: אינטרסים של עיראק מול בייג'ינג ועיונות מושרשת לארה"ב

חומרי גלם רבים התייקרו, גם בשיעור דו־ספרתי / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי? גל נוסף של עליות מחירי חומרי הגלם לבנייה

חברת סיני סטור הודיעה על העלאה של 30% במחירי המלט, ושל 12% במוצרי הגבס • טמבור הודיעה על העלאה של 5% במוצרי הצבע והבנייה • הסיבה: התייקרות חומרי הגלם ועלויות השינוע

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 ● לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה המקומית ננעלה בירידות; פורמולה מערכות ומג'יק ירדו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● או.פי.סי אנרגיה תקים לאינטל תחנת כח ● חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון ● זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז ● IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% ● וגם, בגולדמן זאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

מבקר המדינה: אירועי מעילות והונאות בתע"א לא שינו את סדרי העדיפויות של החברה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדק בין החודשים ינואר-יולי 2023 את פעילות התעשייה האווירית, מערך ניהול הסיכונים בחברה, ובעיקר ניהול סיכוני מעילות והונאות, לקוי ● מהדוח עולה כי מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א שלל אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, גניבה וזיוף החזרי הוצאות

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל

המיזם שבו לוחמים שסובלים מפוסט טראומה משמשים כמנטורים

המסתערבת הראשונה במג"ב, צנחן וקצינת מבצעים בגולני הם בין נפגעי פוסט הטראומה שמתגייסים כעת למען נפגעי מלחמת חרבות ברזל, במסגרת מיזם "לוחמים למען לוחמים"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

הפרישה קרובה מתמיד: מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב הפתיע את השווקים

"לוח הזמנים הוא כבר לא חמש שנים", הפתיע המנכ"ל הוותיק של ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון את משתתפי פגישת המשקיעים השנתית ● דיימון צפוי להשאר בבנק כיו"ר ומחליפו יגיע ככל הנראה מתוך הבנק ● דיימון בן ה-68 מנהל את הבנק כ-20 שנה, ומניית הבנק השיאה בתקופתו 700%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; צים יורדת בכ-4% לאחר הדוחות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● מחירי הנפט יורדים בכ-1.5% • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

רועי ורמוס, קרן נוקד קפיטל / צילום: שלומי יוסף

נוקד הפכה לבעלת עניין בשופרסל: שווי החזקותיה – 362 מיליון שקל

המניות נרכשו במחיר נמוך ב-3% מהמחיר שבו נסחרה שופרסל הבוקר ● בנוסף, הדיווח מגלה את היקף ההחזקות של רועי ורמוס ורעייתו טל בקרן הגידור

דודי אמסלם, הליכוד / צילום: יוסי זמיר

המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר

הממשלה התגאתה בהשלמת הפרטת דואר ישראל. הנה כמה מהנתונים מאחוריה ● המשרוקית של גלובס

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

ירידה בשיעור החרדים המועסקים / צילום: יוסי זמיר

נתוני למ"ס מגלים: שיעור התעסוקה של גברים חרדים ממשיך לרדת

שיעור תעסוקת הגברים החרדים על פי נתוני הלמ"ס ירד ב-2.4% ברבעון האחרון ● תעסוקת יהודים שאינם חרדים נשארה יציבה יחסית, כאשר שיעור התעסוקה של גברים עלה ב-0.5%

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

רשות שדות התעופה עצרה את העבודות להרחבת התחנה בנתב"ג בטענה לפגיעה בנגישות לטרמינל מהחניונים ● גורמים המעורים בפרטים טוענים שהסיבה נוגעת לצמצום חניות העובדים במהלך הפרויקט ● בענף חוששים מהיווצרות צוואר בקבוק בתפעול רשת הרכבות

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"