גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש עודף רגולציה בשוק התקשורת במדינת ישראל

זה היה המסר העיקרי בכנס התקשורת והמדיה של "גלובס ייזום" * מרידור הגנה על בזק ואולניק דיבר על Yes כחברה ממשלתית

יש עודף רגולציה בשוק התקשורת במדינת ישראל, זה היה המסר העיקרי בכנס התקשורת והמדיה של "גלובס ייזום" שהתקיים ביום ה' האחרון. המסר הזה היה שזור בדבריהם של מרבית הדוברים. אלא מה? כל דובר שנשא את נס האנטי-רגולציה, לא היה מתנגד לעוד רגולציה על המתחרים שלו.

פעם דיברו כך על תחרות. כל אחד מהשחקנים, בייחוד בזק, היה בעד תחרות, אבל לא אצלו בשוק. היום, תחרות היא כבר דבר טריוויאלי, למרות שעדיין אינה נמצאת בכל מקום, אז מדברים על עודף רגולציה.

התחיל בכך דוד תדמור, מי שהיה הממונה על ההגבלים העסקיים לפני דרור שטרום והיום עו"ד ומספר שניים במשרד כספי. "האי-שוויון פוגע ביעילות ובתחרות", פסק תדמור. "יש בעיה של עודף רגולציה, של אי-התאמה ועודף פיקוח". בנאום מבריק, שהעלה חיוך על פני רבים באולם, אמר תדמור דברים שלכאורה כפרו במסרים העיקריים שהוא היה נושא דגלם בעת שהיה הממונה על ההגבלים העסקיים. למשל, הפיקוח על המחירים. כמה ביקשה בזק שתדמור ירפה את פיקוח המחירים, וכמה הוא התעמת אתה בנושא זה. היום הוא אומר: "אין לנו אמת-מידה לפיקוח מחירים נכון. במקום שיש תחרות לא צריך פיקוח מחירים, ותחרות שגם שיש גוף גדול ומתחרים קטנים".

משמעות דבריו היא, שמונופול ופיקוח מחירים אינם תאומים סיאמיים. בזק, למשל, יכולה עדיין להיות מונופול (יותר מ-50% מהשוק), אבל כשתיפתח התחרות, צריך להפסיק לפקח על תעריפיה. "פיקוח מחירים אינו ערובה למחיר זול", קובע שטרום.

אין ספק שתדמור, אם כי עשה זאת בחן רב, ניצל את הבמה שניתנה לו לסגור חשבונות, בעיקר בנושא הסאגה של חברות הכבלים. בזמנו התנגד שטרום, כממונה על ההגבלים, הן לדרישת משרד האוצר שחברות הכבלים ישלמו מיליארד וחצי דולר עבור הרשיונות המחודשים לטלוויזיה רב-ערוצית ולשירותי תקשורת, והן ליוזמת משרד המשפטים לחוק חוק תקשורת שיסדיר נושא זה.

בסופו של דבר, משרד האוצר קיבל מתוך המיליארד וחצי דולר שרצה, רק 100 מיליון דולר, אולם חוק התקשורת חוקק. המסר של תדמור היה: אמרתי לכם. צדקתי באשר לדרישות הבלתי-הגיוניות של משרד האוצר; ובאשר לחוק התקשורת, מה שהוא עשה זה בעיקר להגביר את הרגולציה. בנקודה זו תדמור צודק, מאחר שבלחץ שר התקשורת דאז, ראובן ריבלין, נתן החוק סמכויות הכרעה לשר ולא קבע דברים מוחלטים.

לאחר ההצגה המשובחת של תדמור, באה ההופעה של אילנה דיין. צריך הרבה יצירתיות כדי להביא את אילנה דיין להנחות פאנל כפול על שוק התקשורת ושוק המדיה ומה שביניהם. עד כה, בכנסי התקשורת היו מדברים על פאנל, אבל לבסוף מאפשרים רק להציג מצגות. המנחה, בדרך כלל, הוא מישהו שקשור לשוק בו מדובר, והדבר ניכר בדרך בה מתנהלים הדיון. דיין, יש לציין, עשתה שיעורי-בית, ולמרות שהיא באה מתחום המדיה, הצליחה להשרות על הדיון מרחב של אובייקטיביות. לעתים היה נדמה, שגם בתחום שאותו למדה לקראת הדיון, היא מראה בקיאות יותר מחלק מהמשתתפים בו.

מי שלא נראו טוב בדיון היו מנכ"ל סלקום, יצחק פטרבורג, ויו"ר בזק בינלאומי, ליאורה מרידור. לא נראה שפטרבורג מבדיל בין הפתיחה לתחרות של שוק השיחות הבינלאומיות, לבין הפתיחה לתחרות של שוק הטלפוניה הנייחת. לפחות כך נשמעו השאלות שלו. העימותים שלו היו בעיקר מול סמנכ"ל בזק ומנכ"ל בזק בינלאומי המיועד, אבי גבאי, שלא פספס את ההזדמנות להחדיר שוב את התפיסה, שלפיה כבר יש תחרות בבזק, מצד חברות הסלולר. זאת, למרות שכל הגורמים המקצועיים, כמו הממונה על ההגבלים, ועדת קרול וועדת גרונאו, קבעו שלא מדובר בשווקים חלופיים אלא בשווקים שונים. פטרבורג נכנס למלכודת של גבאי, וניהל איתו ויכוח לא במישור העקרוני אלא בשאלה, כמה אחוזים מתוך השיחות היוצאות הן בזק או סלולר. כלומר, אכן מדובר באותו שוק, אבל בזק עדיין שולטת בכ-70% ממנו.

ליאורה מרידור, מצידה, נכנסה למגננה על קבוצת בזק, וזה ממש לא נראה טוב מצד יו"ר חברה שאומנם נמצאת בבעלות מלאה של בזק, אך אמורה לקיים הפרדה מבנית מלאה ממנה. היתה לה גם אמירה אומללה, במסגרת הניסיונות להדוף התקפה בנושא מיזם B-ONE - מרידור טענה שבזקכל היא חברה לשיווק מרכזיות שיש לה נתח שוק של פחות מ-20%, ושמי ששולטת בשוק היא יורוקום. נכון, בזקכל משווקת מרכזיות, אך העיסוק העיקרי שלה הוא שירותי תקשורת למגזר העסקי באמצעות מרכזיות פרטיות, וכאן היא עדיין מונופול. אמנם בזקכל מחזיקה ב-B-ONE רק 10%, אך היא הקשר של המיזם (הכולל גם את פלאפון ובזק בינלאומי) לקהל המטרה שלו, המגזר העסקי.

דיין הצליחה לסחוט ממנכ"ל משרד התקשורת, אורי אולניק, שתי פליטות פה שעוררו רעש גדול. האחת היתה, שיכול להיות שבעתיד יתייחסו לחברת Yes כאל חברה ממשלתית. השנייה, שעוררה ממש סערה, היתה האמירה: "הצלחנו להעביר תיקון חקיקה מאוד משמעותי, את המלצות ועדת קרול לפתיחת שוק הטלפוניה הנייחת לתחרות בלא אכיפת שירות אוניברסלי, ואני לא בטוח שתיקון חקיקה כזה היה מצליח לעבור אם היה למשרד התקשורת שר. היה קשה מאוד להעביר את החקיקה אם היה בתפקיד אחד משני שרי התקשורת הקודמים", אמר אולניק.

כוונת האמירה היתה להראות כמה נכון הרעיון של רשות תקשורת, העומד בימים אלה להיות מובא לחקיקה, כאשר אין שר פוליטי שמשפיע. אבל המסר שבלט היה הפוך - עד כמה האינטרסים הפוליטיים של השרים משפיעים על הליך החקיקה. ואולניק יודע על מה הוא מדבר: הוא היה עוזרו הקרוב של בנימין בן-אליעזר והמנכ"ל של ראובן ריבלין.

הדברים האלה מקבלים משנה תוקף על רקע הניסיונות להתערבות בנושאי תקשורת של יו"ר הכנסת הנוכחי, ראובן ריבלין, שבאו לידי ביטוי גס בישיבה שזימן עם שר האוצר, בנימין נתניהו, ועם ראשי בזק, כדי לקדם את התנגדותם להמלצות דו"ח גרונאו. זו אינה ההתערבות היחידה של ריבלין, ואלה זוכות לקיתונות של ביקורת, שלא לציטוט, בתוך משרד התקשורת. מעורבות זו של ריבלין, בעקבות מאמר שפורסם בנושא זה ב"גלובס" בשבוע שעבר, היתה אחד מנושאי הסמול-טוק במסדרונות הכנס.

בשיחות האלה גם עלתה השאלה, מי יהיה מנכ"ל בזק הבא, ויותר מכך - מדוע לא מורגש ממש לחץ מכיוון לשכת ראש הממשלה. אולי נכונה לנו הפתעה שם.

efil@globes.co.il

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד