גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השלדים קמו לתחייה, האם הם יתחילו ללכת?

דיו ייחודית, חסה ללא מגע יד אדם, השתלת איברים שמקורם בוולדות חזירים וטכנולוגיה אינטראקטיבית להימורים ממוחשבים הם בין המוצרים שמפתחות החברות הישראליות האלמוניות בוול סטריט שסקרנו במדור. עכשיו נשאר לראות: מי תגשים את ההבטחה * כתבה אחרונה בסדרה > גתית פנקס

בספרי הלימוד, הדרך הנכונה להגיע לכסף הציבורי, היא כזו: יש לכם רעיון מוצלח? יפה. עכשיו תתחילו לגלגל אותו כמה שנים. תבנו תוכנית עסקית, תקימו חברה, תגייסו קצת כסף, תביאו את החברה למכירות ולרווחים, תגדילו את ערכה ותנפיקו אותה בבורסה. אם הרעיון מבטיח במיוחד, יש גם מודל ביניים: וול-סטריט מוכנה לקבל גם הנפקות של חברות לא רווחיות, אך רק אם הרווחיות נראית באופק, אם אפשר שההשקעה תתברר כ"מכה". ההיגיון שמאחורי דרך החתחתים הזו הוא האמונה שהמשקיעים לא קונים הכול. קשה לשכנע אותם, הם מחכים שחברות יוכיחו את עצמן.

ובכן, בדיקת מציאות קטנה. היום, כל אחד כמעט יכול להנפיק. זה לפחות הרושם העולה מסדרת הכתבות שפירסמנו כאן בשבועות האחרונים, שכללה 16 חברות ישראליות שהגיעו לוול-סטריט בשנים האחרונות באמצעות מיזוג לשלד בורסאי, חלקן אנונימיות לחלוטין.

זה לא פשוט להפוך לחברה ציבורית, בטח לא בשלבים מוקדמים של החיים, ויש לאזן כאן בין שני גורמים המשפיעים על החברה: האחד הוא הרצון לגייס כספים. בדרך כלל החברה נכשלה בכך קודם, או נתקלה בהצעות להשקעות נמוכות ביותר, תמורת אחוזים עצומים מהחברה. קרנות הון סיכון, למשל, לא מזדרזות לשים כסף על חברות בתוליות כל כך. אולם עם כל הרצון לגייס, הגורם השני שיש לקחת בחשבון הוא עד כמה מכביד יכול להיות המעבר לסטטוס של חברה ציבורית: לא פשוט לעמוד בקריטריונים של רשות ני"ע האמריקנית. יש להקדיש לכך זמן ניהולי ניכר ומשאבים כספיים.

חלק מן החברות שסקרנו הגיעו לוול-סטריט בשלבים מוקדמים כל כך, עד שאם מדובר על חברות תרופות הן נמצאות עדיין בשלב הקליני, חברות טכנולוגיות רק הוכיחו היתכנות של הטכנולוגיה שלהן ולאחרות הדרך למכירות ארוכה ורבה. בשבוע שעבר סיכמנו את דרכן של שמונה מן החברות שהצגנו והשבוע מוצג כאן סיכום של שמונה החברות הנותרות. תוכלו לשפוט לבד, האם מישהי מהן תוכל אי פעם להגיע להצלחה של ממש, ולהשיג את היעדים אליהם היא מקווה להגיע.

חלקי חילוף עצמיים לגוף

חברת בריינסטורם סל מפתחת תרפיה תאית עבור חולי פרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות. הטכנולוגיה שלה גורמת להתמיינות תאי מח עצם לתאי עצב, שאמורים לדעת לייצר את החומר החסר. בריינסטורם סל נמצאת בשלב זה בפרה-קליניקה, ולדבריה היא הוכיחה כי אצל עכברים וחולדות הטיפול שלה עובד. החלום הוא לקחת תאי מח עצם, למיין אותם ולהשתילם בתהליך כירורגי, כך שהגוף ישתמש בתאיו שלו כדי לייצר חלקי חילוף. הניסויים הקליניים, מקווים בחברה, יחלו בעוד שנתיים, ב-2007, אחרי סיום הניסויים בקופים. את החברה מנהלת כיום ד"ר יפה בק, שותפה בעבר לייסוד חברת די-פארם ומנהלת פיתוח מדעי בסאביינט.

"יש לנו סיכון בכל שלב, כמו למשל כישלון אצל הקופים", אומרת בק. "אני חושבת ששווי השוק שלנו כיום סביר בהתייחסות לפוטנציאל שלנו. ברור לך שאני רואה את עצמנו בעוד מספר שנים בשווי גבוה הרבה. כאשר ניכנס לשלב הניסויים הקליניים בבני אדם, אני מאמינה שנגיע אפילו לשווי של מאות מיליוני דולרים".

כל מה שיש על החיילים

דיפנס היא חברה ותיקה בתעשייה. נכון יותר לומר שהחברות הבנות שלה הן הוותיקות, שכן דיפנס היא חברת אחזקות העוסקת בתחום של מיגון בליסטי אישי. החברות הבנות העיקריות שלה הן אקספורט ארז, מאיוטקס ואחידטקס. אקספורט ארז, החברה העיקרית בקבוצה, נוסדה ב-1983 והיא מייצרת אוהלים, אפודי מגן וציוד מחלקתי שונה. אחידטקס היא הוותיקה ביותר, הוקמה כבר ב-1956, ונרכשה על ידי אקספורט ארז לפני כארבע שנים. החברה מתמחה בייצור כיסויים לאחסנה יבשה, רצועות הרמה וכיסויי רכב והיא מייצרת אף טפט בליסטי שמודבק על קירות חדרים לצורך חיסונם מפני קריסת קירות וחדירת רסיסים.

בתקופה הקרובה, מתכוונת דיפנס לגייס מיליוני דולרים בודדים ובזכות המזומנים הללו, לפתח את השוק האמריקני שלה. ההכנסות של החברה הסתכמו ב-2004 ב-12 מיליון דולר והרווח התפעולי היה 873 אלף דולר. ברוך טוש, נשיא החברה, אומר כי "לגבי 2005, אפשר לדבר על שיעור צמיחה ריאלי בהכנסות של כ-25%, תוך שמירה על רווחיות (כלומר, ל-15 מיליון דולר, ג.פ.). השמירה על רווחיות חשובה אצלנו יותר מצמיחה, אך אני מאמין שתוך חמש שנים נגיע להכנסות של 40-50 מיליון דולר לפחות".

זאב ברונפלד, לא רק בת"א

חברת גאמאקן היא גלגול מחודש של חברת ARP ביומד, שפעילותה הוקפאה לפני שלוש שנים בעטיו של מחסור חריף במזומנים. החברה שבה לחיים ב-2004. זאב ברונפלד, מי שעשה לו למנהג לרכוש שלדים בורסאיים וליצוק לתוכם פעילויות שונות - גם בתל אביב ביצע זאת מספר פעמים - הוא זה שרכש את ARP ביומד מבעלי המניות הקודמים, יחד עם ורד קפלן, ויצר את גלגולה הנוכחי. ברונפלד, נזכיר, חבר לאייל שרצקי, גל ארז ומני מור, וביחד הם כבר ביצעו פעולות דומות בטים.די.סי.אל התל אביבית וארית מערכות. גם בחברת ביוסל הוא מעורב.

בגאמאקן מקווים להתחיל בקרוב את השלב ה-II בניסויים קליניים, במוצר שאמור למסחר חיסון נגד סרטן. החיסון יהיה מבוסס על חומר בשם IVIg, שהוא אוסף נוגדנים ופקטורים של קרישה הנמצאים בפלזמה. התקווה היא שהחומר הזה יוכח כעוצר את הידרדרות מחלת הסרטן ומניעת גרורות. "בשביל חברת סרטן שנכנסת לשלב II בניסויים הקליניים, מתנהלת בצורה יעילה ואינה בזבזנית, אני מאמין ששווי השוק שלנו הוא נכון", אומר דן גלוון, המנכ"ל.

תשובה מכר, עצמון עוד בפנים

איש העסקים יצחק תשובה מכר באחרונה את אחזקותיו בחברה, אבל מנהליה של אינקשור מרחובות מקווים כי בכל זאת למניה יש פוטנציאל לעליות. חברת אינקשור הוקמה ב-1995 כספין אוף של סופרקום (סימול: SPCBF). החברה הקימה מערך של חברות סטארט-אפ פנימיות שאמורות היו להבטיח את צמיחתה העתידית ומאוחר יותר לצאת להנפקה. אצל אינקשור זה אכן קרה, גם אם ההנפקה התרחשה בדלת האחורית של הנאסד"ק, באמצעות מיזוג לשלד בורסאי.

הטכנולוגיה של החברה מרחובות, המעסיקה 18 עובדים, כוללת דיו מיוחדת וקורא ייעודי. הדיו, שאינה נראית, משולבת כבר בתהליך הייצור, ובשלב מאוחר יותר ניתן לקרוא את הסימון שנוצר, באמצעות קורא אלקטרו-אופטי שהחברה מספקת. החברה אף לוטשת עיניים לתחום RFID, תגי זיהוי אלחוטיים שמכילים משדר רדיו זעיר שמפיק נתונים הנקלטים על ידי מחשבים, טלפונים סלולריים וכל מכשיר אלחוטי אחר. בתחום זה, החברה נמצאת בתחילת הדרך למציאת פתרון ללא רכיבים אלקטרוניים. ההשקעות יהיו "של 7 ספרות", כפי שמכנה זאת המנכ"ל, ירון מירפלד.

שליש ממניות החברה נמצאות בבעלות חברת ICTS של מנחם עצמון ובעזבונו של איש העסקים המנוח עזרא הראל. תשובה מכר, באמצעות חברת אל-עד, כ-11% ממניות אינקשור בינואר, במחיר של 1.3 דולר למניה, תמורת סכום המוערך ביותר מ-1.5 מיליון דולר, כך שזכה לתשואה של כ-100% על השקעתו. המניה נסחרת היום בשער דומה.

בלי אדמה, ללא מגע יד

עם הנהלת אורגניטק נפגשנו בתחילת אפריל, כאשר החברה נסחרה בבולטין בורד. מאז היא הספיקה לא להגיש את הדו"ח השנתי שלה, לא לעמוד בדרישות הבורסה ולכן לרדת לרשימת הפינק שיט, דלת הסחירות והעניין. אורגניטק, המנוהלת על ידי ליאור הסל, מתכננת להיכנס לשוק החסה השטופה והמוכנה לאכילה. היא חברת אגרו-טכנולוגיה שמפתחת בתי גידול לחסה ועלי תבלינים בצורה אוטומטית-מכאנית - מעין חממות ניידות, שזקוקות אך ורק לחיבור למקור חשמל ולברז מים, כדי להוציא תנובה של חסות ללא מגע יד אדם או תלות בתנאי מזג האוויר וגם ללא לכלוך, שכן החסה גדלה על משטח של קלקר.

ומה החזון? סופרמרקטים, מסעדות, מפעלים וחנויות יעמידו בתי גידול קטנים מחוץ לחנותם, כך שיוכלו לייצר באופן סדיר לאורך כל השנה, חסה נטולת חרקים ואדמה.

מכירות? הסל מקווה שהשנה הן יסתכמו ב-2.5 מיליון דולר. בינתיים, נמכרו חוות כאלה באירלנד, למושב ירדנה, לקיבוץ יגור וכן מספר מערכות באזור אילת. עלות כל יחידת ייצור היא 250 אלף דולר.

יש לציין, כי לירידה של החברה לפינק שיט יכולה להיות השפעה שלילית על מהלך גיוס שהיא מנסה לבצע באחרונה. החברה גייסה 550 אלף דולר והיא קיוותה להגדיל את הגיוס לכמיליון דולר. כל עוד לא תעלה בחזרה לבולטין בורד, אפשר להעריך כי עניין זה יוכל להרתיע משקיעים פוטנציאליים. טרם הגיוס הנוכחי של 550 אלף הדולר, אגב, המזומנים בקופתה של החברה אזלו.

מתחרים בגמידה

חברת פלוריסטם, בניהול ד"ר שי מרצקי, הוקמה לאחר שש שנות מחקר בתחום העשרת הגזע, שבוצעו בטכניון ובמכון ויצמן. תחום זה נחשב לחם מאוד, ומהלך קסם על משקיעים פוטנציאליים, שכן התקוות לריפוי מחלות גנטיות ואחרות באמצעות תאי הגזע, הן גדולות. בחברה מקווים להיכנס לניסויים קליניים בשלב I/II בתוך כשנה. במסגרת ניסויים אלה תיבדק כמות קטנה יחסית של חולים, כ-30.

תוך 4-5 שנים מהיום, מקווה פלוריסטם להציג מוצר, לסיים את הניסויים הקליניים ולהגיש את התיק ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית. הכסף שיש לה כיום, אומר מרצקי, יספיק כדי להגיע לשלב ה-I של הניסויים הקליניים. היא תצטרך כ-15-20 מיליון דולר כדי להשלים את הניסויים.

היקף השוק הפוטנציאלי נאמד במיליארדי דולרים. בפלוריסטם לא נתפסים לשיגיונות כאילו כל הסכום הזה יתורגם להכנסות, אבל ברור להם שהפוטנציאל גדול. "אנחנו מקווים לייצר הכנסות עוד לפני שנגיע להתקדמות במוצר הראשי שלנו, בעוד 4-5 שנים", אמר באחרונה יוסי קרת, סמנכ"ל הכספים של פלוריסטם, "המודל שלנו יאפשר להגיע להכנסות מהר יותר, והמשקיעים שלנו יראו שאנחנו יודעים לייצר כסף עוד קודם לכן. חברות ביוטכנולוגיה מבינות היום, שלהיות תלויים במוצר אחד זה לא טוב".

אחת המתחרות של החברה היא גמידה-סל, שהודיעה באחרונה על תוצאות מוצלחות בניסויים הקליניים של שלב I ו-II בקרב חולי לוקמיה, עם תרופת ה-StemEx שלה. "הם שונים מאיתנו בכך שהם מוסיפים גורמי גידול חיצוניים לתאים", הסביר מרצקי. "הם, כמובן, יגיעו לשוק לפנינו, אבל אנחנו מאמינים שלמוצר שלנו יש עדיפות ושניקלט בשוק בשמחה, גם אם הם כבר יהיו בו. זה שוק עצום, יהיה מקום גם לנו".

פלוריסטם ושתי החברות הנוספות כאן בהמשך, טיסרה וזון-פור פליי, חולקות נקודה משותפת נוספת: בשלושתן אפשר למצוא את בעלי המניות של קבוצת מגלן, משלב זה או אחר. על פי ההערכות, קבוצה זו הביאה לחברה הון לא גדול תמורת המניות שקיבלה במיזוג. היא מנתה בעיקר את אפי שגיא, נשיא ומנכ"ל ניסקו, את אריאל מליק, את יורם אלאלוף וגורמים נוספים - חלקם בני משפחותיהם, אחרים מכריהם.

ולדות חזירים לשירותכם

על פי רוב, השם "טיסרה" אינו מעלה קונוטציות חיוביות. ככלות הכול, קשה לשכוח כי החברה ביצעה מיזוג הפוך לשלד בורסאי, מנייתה השתוללה וטיפסה מעלה לשוויים חלליים, אך עשתה משם את הדרך מטה לנפילה כואבת ביותר, של מעל 97%. "טיסרה של היום היא לא זו של העבר", אמר באחרונה עמוס ערן, מנכ"ל החברה, תוך תקווה כי יתחיל עידן חדש בחיי החברה הצעירה. "החברה נקלעה למשבר ניהולי, אך לא משבר מדעי".

טיסרה מפתחת שיטות להשתלת רקמות ואיברים, תוך שימוש בתאי גזע עובריים מוולדות של חזירים. היא מנסה לפנות לנישה אותה היא מגדירה כ"חלקי חילוף" לבני אדם. החברה מבוססת על המחקרים והשיטות של פרופ' יאיר רייזנר. את מהלך המיזוג הובילה קבוצת מגלן.

החברה מפנה מאמצים לכיוון מחלת הסוכרת, וטוענת כי הצליחה לרפא סוכרת אצל עכברים באמצעות תאים מוולדות של חזירים. השלב הבא, בו כבר החלה, הוא ניסויים בקופים. תוך שנה וחצי עד שנתיים, אם הכול ילך לפי התוכניות, היא מקווה להתחיל בניסויים בבני אדם. הכסף שגייסה החברה עד כה, יספיק עד אמצע 2006. ברבעון הרביעי של 2005 מקווים בחברה לבצע גיוס נוסף.

הימור חוקי למשקיעים

חברת Zone4Play מקריית עתידים, מעוררת עניין בשל מספר גורמים. הראשון הוא התחום בו היא עוסקת - תעשיית ההימורים (החוקית) באינטרנט, תעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים בשנה בכל העולם, בעיקר באירופה. זון פור פליי מפתחת טכנולוגיה אינטראקטיבית המאפשרת משחקים והימורים ממוחשבים.

גורם נוסף המושך תשומת לב הוא בעלי המניות של החברה. מייסדיה הם שמעון ציטרון, שהוא כיום היזם הראשי, הנשיא והמנכ"ל; שחר שלקה, סמנכ"ל הטכנולוגיות, וגיל לוי, סמנכ"ל פיתוח. ציטרון זכור כחבר בקבוצת יובל רן. ידיד קרוב שלו, המחזיק אף הוא במניות בחברה, הוא פיני גרשון - מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, שרק לא מזמן הביא לישראל את גביע אירופה בכדורסל.

ומי עוד? שלמה רוטמן, יו"ר חברת החשמל; איש העסקים רוני שאטן, לשעבר יו"ר בני יהודה; גלנרוק של לני רקנאטי ואחרים. ברשימה נמצאים גם, איך לא, חברי קבוצת מגלן, שהתפרקה.

"ההכנסות שלנו ב-2004 היו שוליות. הן נבעו בעיקר מעסקות חדירה, משהו כמו בדיקת היתכנות", אמר באחרונה עידן מילר, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברה. "ההכנסות המהותיות יותר יגיעו ברבעון השלישי של 2005. אם השנה תסתיים עם מחזור שאינו גדול פי 4 או 5 מב-2004 (כ-3.6-4.5 מיליון דולר), נהיה מאוכזבים. אותו הדבר גם לשנה שלאחר מכן (הכנסות של כ-15-23 מיליון דולר)". מילר אף אמר באותה העת, ששווי שוק של 200 מיליון דולר לחברה נראה לו בר מימוש לרבעון השני של 2006. *

לתגובות: gitit-p@globes.co.il

עוד כתבות

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק