האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות • סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? • שש הערות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

מדד המחירים לצרכן הפתיע את השווקים כשעלה ב-0.8% לעומת התחזיות שציפו ל-0.5% בלבד. זאת הפעם השלישית ברציפות שבה מדד המחירים לצרכן מצביע על אינפלציה חמה מהצפוי ויוצר אתגר לא פשוט לבנק ישראל. כמה הערות על המתרחש בשוק.

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות  
הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות 

1 המדד נסק וימשיך לעשות זאת גם בהמשך

ב-12 החודשים האחרונים המדד עלה ב-2.8%, יותר מהמדד הקודם שעמד על 2.7%. העלייה החדה במדד הגיעה דווקא ממחירי הארחה והנופש שעלו בחודש אפריל ב-10.5% ותרמו 0.5% למדד. עליות נוספות חלו בשירותי הדיור, מחירי הדלק וההלבשה.

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי באגם לידרים אומר לגלובס כי המדד הנוכחי הוא רק ההתחלה של גל עליות מחירים חדש: "אחרי שההשפעות של המלחמה היו דיפלציוניות (תרמו לירידת המחירים) בחודשים הראשונים, כעת הן הופכות אינפלציוניות ואנו נמשיך לראות זאת קדימה". גרינפלד מפרט כי יהיה ניתן לראות זאת בשוק הדיור בשל המחסור בעובדים זרים, בעיות השינוע כתוצאה מהסיכון בתובלה לישראל ובמחירי הטיסות בשל החברות הנמנעות לפעול בישראל.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מציין כי העלייה הייתה רוחבית ובלטו בעליות דווקא סעיפי השירותים, "מה שמעיד על איתנות הביקוש בתוך המשק אל מול הריבית הגבוהה והמצב הביטחוני".

2 הסעיף שבלט לרעה במיוחד 

מחירי החופשות עלו בצורה חדה (מעל 10%) כשמודדים את ישראל וחו״ל יחד. בתיירות המקומית, זה נובע מביקוש והיצע. כשמלונות רבים בתפוסה גבוה בשל פינוי התושבים מהצפון, ומנגד אתרים רבים ובתי הארחה סגורים.

הדרמה הגדולה ביותר היא בכל הנוגע לטיסות לחו״ל. אנליסטים צפו לעלייה של כ-6.5% במחיר, ובפועל הם קפצו ב-11%. העונתיות משפיעה אמנם, אבל זה נתון גבוה משמעותית שמשך את המדד כולו כלפי מעלה. אחת הסיבות היא גם בשל שינוי אופן המדידה של הלמ"ס כתיקון לירידה בחודשי החורף.

3 הריבית כבר לא תרד בקרוב 

בנק ישראל צפה כי במהלך 2024 יתרחשו עוד שלוש הורדות ריבית נוספות, מה שיביא לשיעור של 3.75% בסוף השנה הנוכחית. עם זאת, גרינפלד סבור שהמצב ישתנה לחלוטין: "המדד בחודש הבא יראה עלייה לעבר הרף העליון של בנק ישראל - 3%". תוצאה זו, סובר גרינפלד, תישאר איתנו לאורך השנה ותמנע מבנק ישראל להוריד את הריבית ב-2024.

גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידור שוקי הון, סבור שלא תתרחש הורדת ריבית בקרוב. הוא אומר כי "לאור אי הוודאות הגיאופוליטית והלחץ לעליות מחירים אשר צפוי להימשך בתקופה הקרובה, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה". כץ מוסיף כי ללא ייסוף משמעותי בשער השקל, הורדת ריבית ע"י בנק ישראל לא תתרחש בשנה הנוכחית. 
מנחם מציין כי די ברור כי הריבית לא תרד החודש. לדבריו, "נתוני המדד מהיום לא מקרבים, בלשון המעטה, את הורדת הריבית. עם זאת, יש לשים לב כי מדד המחירים לצרכן ללא דיור וללא עונתיות עלה 0.3% בלבד החודש. ולכן למרות השורה התחתונה, חשוב לגלות זהירות ולזכור שלא בהכרח מגמת ההאצה בעוצמה שראינו תימשך בחודשים הבאים".

נראה כי מבחינת בנק ישראל, העלייה בסביבת האינפלציה במקביל לעלייה בפרמיית הסיכון של המשק מחזקות את ההערכה כי החלון להורדת הריבית הולך ונסגר. שכן , מעבר לעלייה הגבוהה מהצפי באינפלציה זה החודש השלישי ברציפות, לאחר מדד מאי צפוי קצב האינפלציה השנתי לעלות שוב מעל לגבול העליון של היעד. לכן, על רקע הסיכון כלפי מעלה לאינפלציה הנובע בעיקר מהתאוששות מהירה יותר של הביקוש ביחס להיצע ומהמדיניות הפיסקאלית המרחיבה, סביר לצפות ליציבות ממושכת בריבית ברמתה הנוכחית.

4 תחזיות פסימיות לעתיד

לאור התחזיות כי ב-12 החודשים הקרובים המדד יעלה לעבר 3.2%-3.3%, עולה השאלה האם יש מקום לבנק ישראל אפילו לבצע העלאה בזמן הקרוב, אך לפי גרינפלד לא מדובר במהלך סביר. 

"ההשפעות על המדדים מגיעות מכיוון, ההיצע, חברות טיסה שלא מגיעות לישראל, פחות דירות וכד', הריבית נועדה למתן את צד הביקוש ולכן כעת לא נראה שמהלך כזה יתרחש".

5השקל יוכל להתחזק בשל המצב בשווקים בעולם

עד כה בנק ישראל נמנע מלהוריד את הריבית בשל יציבות השווקים הפיננסים, קרי- יציבות שוק המט"ח. אבל בעת האחרונה, השקל, למרות תנודתיות גבוהה, נשאר יחסית יציב אל מול הדולר. ללא גל האינפלציה המתהווה לנגד עינינו יכלו בבנק ישראל להתחיל ולדבר על הורדה ראשונה מאז ינואר, כאמור מצב זה לא יתרחש כעת והבנק המרכזי יהיה עסוק בלכבות את הדלקה של עליות המחירים.

בנוסף על כך, הנתונים הנוכחיים תומכים בהתחזקות השקל. הסיבה לכך היא שהורדת הריבית מתרחקת. זאת, בזמן שבאירופה הורדת הריבית מתקרבת, וגם נתוני האינפלציה בארה״ב שפורסמו היום (קצב שנתי של 3.4%) גורמים לאופטימיות בנוגע לאפשרות שהריבית שם כן תרד בהמשך השנה.

6 מה יגידו נתוני התוצר?

מחר יתפרסמו נתוני התוצר לרבעון הראשון של השנה, ולאחר הרבעון הקודם שבו צנחה הצמיחה בשיעור של 19%, צופים כעת הכלכלנים השונים לצמיחה רבעונית בשיעור דו ספרתי, מה שאולי יכול להוכיח לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון שהמשק יכול לעמוד בריבית גבוהה יותר ולאורך זמן רב יותר.