הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל • עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי • גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

ביום בו התפרסמו נתוני האינפלציה בישראל ובארה"ב, השקל מתחזק בחדות אל מול הדולר, ושער החליפין עומד כעת על 3.66 שקלים למטבע האמריקאי - שפל של כחודש וחצי. מול האירו, השקל מתחזק בצורה מתונה בלבד, כאשר השער יורד קצת מתחת לרף ה-4 שקלים לאירו. מה מניע את השוק?

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות 
כ-50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה 

מה עומד מאחורי המגמה?

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "היחלשות הדולר בעולם, לצד היצעי מט"ח מצד יצואנים, גוררים לעודפי דולרים בשוק המקומי ולייסוף השקל. הבנקים הזרים, לצד הבנקים הישראלים, למדו לנצל מצבים אלו, דבר הגורר לרכבת הרים ולתנודות חדות בשערי המטבע. להערכתנו, המצב הביטחוני עשוי להמשיך ולגרור לעודפי ביקוש ולפיחות השקל. כך ששער המטבע המקומי עשוי להמשיך ולנוע בתחום שערים רחב".

נוסף על ניצול עודפים ע"י גורמים זרים, רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מוסר כי "התחזקות השקל הבוקר משקפת את התנודתיות החדה של המטבע בתקופה האחרונה". הוא מסביר שבשבוע האחרון לא היה שינוי של ממש בשער השקל - דולר והוא שינה את כיוונו מספר פעמים.

התחזקות השקל התגברה לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן האמריקאי, שהראה כיהקצב השנתי של אינפלצית הליבה חזר להתמתן ועומד על 3.6%, בהתאם לתחזיות המוקדמות. כעת האינפלציה קרובה יותר לעבר יעד הבנק המרכזי. אם המגמה תימשך, יוכלו בארה"ב לשקול הורדת ריבית בהמשך השנה. היחלשות הדולר בעולם באה לידי ביטוי בצורה חזקה במדד הדולר העולמי, ה-DXY שירד ל-104 נקודות. גם תשואת איגרות החוב בארה"ב יורדות.

בנוסף להתקררות הכלכלה האמריקאית, אצלנו הכלכלה מתחממת - לפני שעה קלה פרסמה הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן  וזה עלה החודש ב-0.8%, לעומת 0.6% בחודש שעבר ו-0.8% באפריל 2023, הצפי בשוק היה לעלייה חודשית של 0.5%-0.6%. 

בשנים עשר החודשים האחרונים (אפריל 2024 לעומת אפריל 2023) עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.8%, וזאת לעומת החודש שעבר בו היתה האינפלציה השנתית 2.7%. בבנקים ובבתי ההשקעות צפו כי האינפלציה השנתית אומנם תרד לסביבות 2.5%.

אסור לשכוח את המצב הגיאופוליטי

מנחם מסביר כי השקל מתחזק על אף ההתפתחויות הביטחוניות השליליות. "אם חלילה תהיה החרפה נוספת, הכיוון עשוי בהחלט להשתנות". עד כה הפעילות של צה"ל ברפיח, אם כי גורמים התקשורת מסבירים כי פעילות זו מוגבלת בהיקפה, לא הביאה לתנועות משמעותיות בשוק המט"ח.

"יש לזכור כי גם לאחר התחזקות השקל הבוקר, עדיין מדובר בתמחור חסר מתמשך כנגד הדולר. נוכח כל אלו, אני מניח כי השקל ימשיך להיות "תזזיתי" בתקופה הקרובה ובנק ישראל יעקוב מקרוב אחר המתרחש".