כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א • מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

משרדי חברת נובה / צילום: איל יצהר
משרדי חברת נובה / צילום: איל יצהר

שתי חברות הפועלות בשוק השבבים העולמי ונסחרות בבורסת תל אביב הפכו לבלם זעזועים ולאחראיות לחלק ניכר מהעליות בשנה האחרונה בשוק המקומי. השתיים, קמטק  ונובה , נהנות מטרנד הבינה המלאכותית, והצלחתן בו סייעה למדדים לצלוח את השנה הקשה שחוותה הבורסה הישראלית.

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?
דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה 

ראשית לנתונים היבשים: מדד ת"א 125, הכולל את המניות המובילות בבורסה המקומית, השלים בשנה האחרונה עלייה של כ־12% בהובלת ארבע מניות מרכזיות: טבע (תרופות), נייס (טכנולוגיה), ולצידן כאמור נובה וקמטק, אשר מייצרות מערכות בדיקה לתהליכי הייצור של שבבים.

שתי האחרונות הן בין שיאניות התשואות בבורסה הישראלית: נובה הכפילה את שוויה בשנה האחרונה והגיעה לשיא של קרוב ל־21 מיליארד שקל (החברה העשירית בגודלה בבורסה). מניית קמטק טסה בלא פחות מ־245% בשנה האחרונה והפכה לחברה ה־12 בגודלה עם שווי שוק של כ־15 מיליארד שקל. בניהן נמצאת חברה ישראלית נוספת הפועלת בשוק השבבים, טאואר, שמנייתה ירדה ב־10% באותו פרק זמן (שווי של כ־15.2 מיליארד שקל).

שלוש החברות הללו פרסמו כולן דוחות טובים ביום חמישי האחרון והמשקיעים הגיבו בחיוב עם זינוק של עד 10% במניית קמטק וכ־3%־4% אצל השתיים האחרות.

נובה וקמטק יחד מהוות כ־9% ממדד ת"א 35. על פי בדיקה של סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון, שתי המניות הללו אחראיות לכ־30% מהעלייה שרשם מדד ת"א 35 מאז הצטרפותה של קמטק בנובמבר האחרון - 19%. נתון נוסף המעיד על הדומיננטיות של השתיים מגיע מהבורסה בתל אביב. שם, מערכים את חלקן של השתיים בעלייה שרשם מדד ת"א 125 בשנה האחרונה (כ־12%) בלא פחות מ־50%.

קמטק. תשואת מניה בתשפ''ג +139% / צילום: יח''צ
 קמטק. תשואת מניה בתשפ''ג +139% / צילום: יח''צ

אבל האם אחרי עלייה דו־ספרתית מניות השבבים של תל אביב עדיין אטרקטיביות ולמה טאואר נשארה מאחור? שאלנו את המומחים.

הפרחים לאנבידיה

נובה, המנוהלת מאז השנה שעברה על־ידי גבי ויסמן, היא ספקית של פתרונות מדידה לבקרת תהליכי הייצור של שבבים. קמטק, בניהולו של רפי עמית, מייצרת גם היא ציוד בדיקה לייצור שבבים. בנובה אין בעל שליטה, ובעלי המניות הגדולים הם גופים מוסדיים מארה"ב ומישראל, בהם פידליטי, מנורה מבטחים, מגדל והראל. בחמש השנים האחרונות המניה הציגה תשואה של 624%.

בקמטק, בעלת המניות הגדולה היא חברת ההחזקות פריורטק (שנסחרת בתל אביב) עם 21.7% מהמניות. לפני כחמש שנים נכנסה להשקעה בקמטק חברת כרומה מטייוואן, שמחזיקה כיום ב־17.7% מהמניות. הרכישה בוצעה אז לפי מחיר של 9.5 דולר למניית קמטק - כעשירית מהשווי הנוכחי. למעשה, בחמש השנים האחרונות, מניית קמטק זינקה בכ־870%.

העלייה במניות שתי החברות צברה תאוצה כשתחום פעילותן הפך חם במיוחד מאז שלהי 2022, בעקבות הזינוק המטאורי במניית אנבידיה , המובילה העולמית בתחום ושיאנית התשואה במדד S&P 500 האמריקאי. תעשיית השבבים כולה, נזכיר נהנית מרוח גבית מטרנד ה־AI שמגדיל את הביקושים למוצריה לצורך פיתוחים טכנולוגיים חדשים בתחום.

נובה וקמטק (כמו גם טאואר, טבע ונייס) הן מניות דואליות, שנסחרות בבורסה המקומית וגם בוול סטריט, ורוב פעילותן מתבצעת מחוץ לישראל ובדולרים, לכן הן פחות מושפעות מהגורמים שמכבידים על שוק ההון המקומי.

מכפיל גבוה משל אפל

מניות נובה וקמטק נסחרות כיום עם מכפילי רווח גבוהים במיוחד, של כ־35. מדובר במכפיל רווח גבוה במיוחד שמזכיר את המספרים של מיקרוסופט (קצת יותר מ־35), וגבוה מזה של אפל למשל (כ־27). האם התמחור הנוכחי לא יקר מידי?

נועה שרמן, מנהלת מחלקת מחקר במור בית השקעות, מאמינה שיש לשתיים עוד לאן לעלות: "התמחור של שתיהן לא זול אך השוק חושב שיש שינוי מהותי בתחום (ה־AI)", היא מסבירה. "עד היום היו סייקלים (מחזורים, נ"א) של שנה וחצי־שנתיים טובות, אחר כך רגיעה, לאחר מכן 'בור' כי הצטברו מלאים ולאחר מכן חזרה לצמיחה.

"עיקר מנוע הצמיחה בשוק המוליכים למחצה היה סמארטפונים - החברות עלו כשהתחום מכר יותר וירדו כשהיו פחות ביקושים. אלא שלאחרונה התווספו לעולם הזה גם הרכבים החשמליים שצורכים הרבה שבבים, וגם ה־AIשצומח בעודנו מדברים. אומנם היום השבבים לתחום ה־AI מהווים רק כ־5%־7% מסך המכירות, אך ההערכות בשנה הבאה הן אחוז דו־ספרתי של 15%־17% והמשך גידול דו־ספרתי משמעותי בכל שנה ב־3־4 השנים הקרובות".

סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון מסכימה עם שרמן. "ענף השבבים נמצא כעת בסייקל עולה ורואים עלייה בהיקף ההשקעות בסקטור השבבים. ברגע שיצרניות השבבים משדרגות את הקיבולת הן צריכות ציוד לבדיקה. לכן, נכון שנובה וקמטק מגיעות אחרי מהלך עליות משמעותי והתמחורים גבוהים, וזה מעלה את חששות המשקיעים, אבל רואים שאנחנו בעיצומו של שינוי מבני ומתחוללת מהפכה בתחום. אז העלייה במניות נובעת גם מסנטימנט וגם משיפור בתוצאות".

באופנהיימר פחות אופטימיים ומעריכים כי לפחות במקרה של נובה "הפוטנציאל להמשך הצמיחה מגולם בשווי הנוכחי... למרות מומנטום חיובי מתמשך בשוק השבבים". לכן, הם שומרים על דירוג "ביצועי שוק" למניה כאשר לדברי האנליסט סרגיי וסצ'ונוק, המניה נסחרת ב"מכפיל רווח עתידי של 30 לתחזית המעודכנת שלנו לשנת 2025".

בבנק ההשקעות ג'פריס נותנים לחברת קמטק המלצת "קנייה" במחיר יעד של 120 דולר, מחיר הגבוה בכ-28% ממחיר המנייה הנוכחי כשהם מציינים כי תחום המארזים המתקדמים והביקוש ליישומי HBM (רכיבי זיכרון בפס רחב) ו-chiplets (מארזי שבבים) צפוי לתמוך בהמשך הצמיחה של קמטק. עבור נובה הם נותנים מחיר יעד של 240 דולר, כ-20% מעל למחיר המנייה הנוכחי ומציינים את תחום הרכב החשמלי כאפיק צמיחה עבור החברה.

טאואר נשארה מאחור

טאואר , כאמור, היא הצלע השלישית מבין חברות השבבים הנסחרות בתל אביב. עד לאחרונה היא הייתה גדולה משמעותית מקמטק, אך זו סגרה את הפער. מנגד, טאואר היא יצרנית שבבים אנלוגיים, כלומר שבבים שנחשבים פשוטים יותר. בחברת הדירוג מעלות סימנו לאחרונה את החששות לגביה וציינו כי מצד אחד הסיכון בתחום נמוך "בשל הפעילות הנישתית שלה" אך מנגד גם הפוטנציאל שלה "מוגבל". לדבריהם, היא מחויבת "להשקיע באופן מסיבי במחקר ופיתוח וברכוש קבוע על מנת לשמור על יתרון טכנולוגי". במעלות הוסיפו עוד כי "ההתפתחות הטכנולוגית המהירה שמאפיינת את ענף השבבים מהווה סיכון מהותי עבור טאואר".