ישראל במלחמה | סיקור שוטף

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה • עדכונים שוטפים

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים
רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

עדכונים שוטפים 

21:00 עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה

עשרות אלפים מפגינים הערב להשבת החטופים ונגד הממשלה בכיכר קפלן, בשער בגין בתל אביב ובעשרות מוקדים ברחבי הארץ. במקביל, מתקיימת עצרת ענק של מטה החטופים. בעצרת נושאים דברים שגרירי גרמניה, בריטניה, אוסטריה, וארה"ב בישראל הקוראים לשחרור כל החטופים. כמו כן, בני משפחות חטופים בעלי אזרחות זרה נושאים דברים.

בזמן הודעתו של השר בני גנץ, נאם לפיד על הבמה בקפלן וקרא לגנץ ואיזנקוט לעזוב את הממשלה.

לפיד אמר בהפגנה "אני קורא מפה לבני וגדי, די! מספיק! צאו משם! די עם מסיבות העיתונאים, די עם האולטימטומים הריקים, צאו! אם לא הייתם יושבים בממשלה כבר היינו אחרי עידן נתניהו ובן גביר. זה שנתניהו עדיין בשלטון רשום כבר על שמכם".

"מעבר לכביש, בכיכר המוזיאון, בגשר בגין, קוראות משפחות החטופים: 'תצילו אותם; תצילו אותנו'. זה המאבק הצודק בתולדות המדינה. אין ולא יהיה נצחון בלי שהם יחזרו הביתה. אנחנו נמשיך להיאבק איתם עד שכולם יחזרו הביתה".

שגריר בריטניה בישראל סיימון וולטרס נאם בעצרת מטה החטופים: "אנחנו נמשיך לעשות הכול כדי להחזיר אותם. אני רוצה לחזור על ההבטחה שלי: לא ננטוש אתכם. נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי להחזיר אותם הביתה. הדרך הבטוחה היא בהסכם. שיוביל הפסקת אש קבועה ולהסדר חדש בעזה, כדי שזה לא יקרה יותר".

20:00: דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי נושא הערב (שבת) הצהרה מיוחדת לתקשורת על רקע הודעת מטה המשפחות להחזרת החטופים כי הושבה גופתו של רון בנימין שנרצח בידי חמאס ונחטף.

"המטה מרכין ראשו ומבכה עם קבלת הידיעה הקשה על רציחתו של רון בנימין בידי מחבלי חמאס, וחטיפת גופתו לעזה", מסר המטה.

ממטה המשפחות נמסר: "השבת גופתו לישראל היא משימה קדושה, שמאפשרת למשפחתו להעניק לו מנוחת עולמים באדמת ישראל". מטה המשפחות הוסיף: "128 חטופים ממתינים להיגאל ולשוב לישראל כבר 225 ימים ולילות ארוכים. על ממשלת ישראל להתמקד במשימה היחידה שחשובה, להוציא צוותי מו"מ עוד הערב, ולהילחם על השבתם הביתה - החיים לשיקום, והנרצחים לקבורה בכבוד, כפי שהתאפשר לרון בנימין הערב".

"רון בנימין (53), נשוי לאיילת ואב לשי וגיל, היה אדם משפחתי, אהב רכיבת אופניים והיה נוהג לצאת בכל שבת לרכיבה, כמו בשבת השחורה שבה נחטף מאזור קיבוץ בארי בזמן שהיה בטיול רכיבה. רון אהב לטייל בארץ ובעולם ואהב מוזיקה".

במשך שבועות ארוכים משפחתו של רון לא ידעה מה עלה בגורלו. רון יצא לרכיבת אופניים בבארי בבוקר יום שבת 7 באוקטובר. כששמע את האזעקות יצא לכיוון הבית ונעצר בידי חוליית מחבלים בכביש 232 ליד מפלסים. שם ככל הנראה נרצח וגופתו נחטפה לשטח הרצועה. רק בתחילת דצמבר עודכנה משפחתו שעל פי האינדיקציות שבידי צה"ל הוא נחטף לרצועה".

ב-7 באוקטובר, רון יצא עם חבריו תושבי העיר לרכיבת בוקר מוקדמת, והם הגיעו לבארי. בהמשך התפצל מחבריו ומאז נעלמו עקבותיו. ברגע שהחלו האזעקות, רון החליט שלא להישאר בבארי. הוא שלח לביתו שי הקלטות שבהן הוא מספר שיש אזעקות והוא נמצא בעוטף עזה וכי הוא לא יודע מה לעשות. אחד הדברים שחזר עליהם בשיחה איתה הם: "אני חוזר הביתה".

"רון עשה הכול כדי לחזור הביתה למשפחה, עלה על הרכב והחל לנסוע צפונה על כביש 232. ליד קיבוץ מפלסים חוליית מחבלים עצרה אותו ומשם הוא נחטף", נמסר בדצמבר ממטה משפחות החטופים.

בפוסט שכתבה אז בתו שי בקבוצת הפייסבוק אבא פגום, סיפרה על המסירות שמאפיינת אותו: "אבא שלי הוא האבא הכי טוב - הוא יעקוב אחרי המטוס שלי כשאני טסה לחו"ל בפליי ראדר כדי לראות שהכול בסדר וכמובן יכתוב לי 'נחתת? כאילו לא עקב אחרי כל הטיסה'". לידיעה המלאה

19:40 דובר צה"ל ימסור הצהרה מיוחדת בקרוב

19:10 - צה"ל: 10 שיגורים לגליל המערבי, מטוסי קרב תקפו בדרום לבנון

בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין בגבול הצפון, עדכן דובר צה"ל כי "האירועים הסתיימו" וכי לא דווח על נפגעים או נזק. בצה"ל אישרו כי כטב"ם נפץ נפל באזור קיבוץ יפתח שבאצבע הגליל, לא היו נפגעים. בנוסף, זוהו 10 שיגורים לעבר הגליל המערבי, חלקם נפלו בשטחים פתוחים, לא היו נפגעים. דובר צה"ל ציין בנוסף כי מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר תשתיות טרור ומבנים צבאיים של חיזבאללה באזורים עייתא א-שעב, אל עדייסא, עיתרון ורמיה שבדרום לבנון.

18:52 - שוב אזעקות בגליל העליון

אזעקות המתריעות על חדירת כלי טיס עוין הופעלו ביישובים אביבים, יראון וברעם שבגליל העליון.

18:20 - קרובי חטופים מחוץ לקריה: "נתניהו תוקע מקלות במשא ומתן משיקולים פוליטיים"

יממה אחרי השבת גופותיהם של יצחק גלרנטר, שני לוק ועמית בוסיקלה, ועל רקע המבוי הסתום במגעים לעסקה מול חמאס, מסרו נציגי משפחות חטופים הצהרה לתקשורת בשער בגין בבסיס הקריה בתל אביב. עינב מוזס אורבך, כלתו של גדי מוזס השבוי ברצועת עזה, תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ממשלתו ויתרה על החטופים. דמם על ידי נתניהו וכל מי שמשתף איתו פעולה. זה פשע נגד אזרחים. הדרך היחידה להציל את כל החטופים היא באמצעות הפסקת המלחמה כחלק מחתימה על מתווה כולל לעסקה. ישראל מסוגלת להתמודד עם זה ביטחונית. חברי קבינט המלחמה - עצרו את הרחבת הפעולה ברפיח, ותביאו עסקה עכשיו".

יהודה כהן, אביו של נמרוד כהן: "אנחנו אומרים לקבינט המלחמה: חייבים להחזיר את כולם עכשיו. חייבים להציל מיידית את כל החטופים שעדיין בחיים ולהביא לקבר ישראל את החללים. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות עסקה. שמענו את דבריו הברורים של שר הביטחון יואב גלנט על סירובו השיטתי של נתניהו לקדם תוכנית ליום שאחרי הכוללת חלופה שלטונית לחמאס. כשנתניהו לא מקדם את החלפת שלטון החמאס, הוא מחזק את חמאס כפי שחיזק אותו כל השנים".

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון: "עצם הכניסה לרפיח מסכן את חיי החטופים, ומסכן עסקה שתחזיר אותם. העמקת הפעולה והסירוב של נתניהו לקדם תוכנית ליום שאחרי הם עדות להפקרה: ממשלת נתניהו לא תוכל יותר לטעון שמטרות המלחמה - החזרת החטופים ומיטוט חמאס - משתלבות זו בזו. הרחבת הפעולה ברפיח משמעותה הפקרת חטופים חיים".

עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, פנתה לשרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט: "נכנסתם לממשלה כדי להציל חיים, והנה, שבוע שלם לא דיברתם בישיבות הקבינט על החטופים. שמונה דקות הקדשתם לזה שלשום והמשך הדיון נקבע רק להערב. זאת בזמן שבני משפחותינו עוברים בשבי אונס, רעב והתעללות. מדוע אתם ממשיכים לאפשר לנתניהו לטרפד את המשא ומתן לעסקה? מדוע אינכם יוצאים לציבור, כפי שגלנט עשה? ומדוע תמכתם בכניסה לרפיח, כשאתם יודעים שזה מסכן עסקת חטופים ואת החטופים עצמם? אתם מנרמלים את ההפקרה ומשתפים איתה פעולה. אתם מספרים לעצמכם שאתם משפיעים, אבל במבחן התוצאה החטופים לא כאן, ואנחנו מקבלים רק ארונות. חובתכם המוסרית היא להזיז בדחיפות את נתניהו מהשלטון, כי הוא מפקיר את החטופים למותם".

17:28 - התפוצץ כטב"ם במרחב מרגליות, רצף אזעקות בגליל המערבי ובגליל העליון

צה"ל הודיע כי כטב"ם התפוצץ במרחב מרגליות, לא דווח על נפגעים. בנוסף, בשל חשש לחדירת כלי טיס: רצף אזעקות נשמע ביישובים בגליל, ובהם קריית שמונה, מטולה, דוב"ב וסאסא.

17:00 - דובר צה"ל: נמשכת הפעילות במזרח רפיח, חוסלו כ-50 מחבלים

צה"ל פתח במהלך היום בכמה פשיטות ממוקדות על תשתיות טרור במזרח רפיח. על פי הודעת הצבא, לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 בפיקוד אוגדה 162 העמיקו את הפשיטה במזרח העיר, ובמהלך הפעילות חיסלו כ-50 מחבלים ואיתרו עשרות פירי מנהרות שנמצאות בתהליך חקר והשמדה. "עד כה הושמדו מאות תשתיות טרור, ובהם אתרי ייצור אמצעי לחימה ואתרי שיגור מוכנים לירי".

16:03 - אזעקות באזור אשקלון ובעוטף

15:55 - חשש מחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון

15:00 - 80 צה"ל: 80 מחבלים חוסלו עד כה במזרח רפיח

צה"ל על הפעולה במזרח רפיח: עד כה חוסלו יותר מ-80 מחבלים, בפשיטות ממוקדות אותרו עשרות רובים, רימונים, מחסניות, טילי נ"מ וכן תשתיות תת-קרקע. סך הכול הושמדו עשרות תשתיות טרור באזור בסיוע אווירי.

14:25 - דיווח: רכב הותקף סמוך למחסום של צבא סוריה, בגבול לבנון

ערוץ אל-חדת' הסעודי דיווח כי הרכב שהותקף היה ליד מחסום של דיביזיה 4 של צבא אסד, בגבול עם לבנון. התקיפה הזו בצד הסורי אירעה אחרי שאתמול חוסל בגבול לבנון-סוריה שרחביל עלי א-סיד, בכיר בארגון הטרור הג'מאעה האסלאמית שעבד בשיתוף פעולה עם חמאס.

14:00 - התרעה מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון

אזעקות הופעלו ב מבואות חרמון, מלכיה, דישון, רמות נפתלי ויפתח בשל חשש מחדירת כלי טיס עוין.

13:11 - צה"ל: מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה משגר ומבנים צבאיים של חיזבאללה במרחבים כונין ואל-חיאם שבדרום לבנון

מוקדם יותר היום בוצע ירי ארטילרי להסרת איום במרחב ח'נין שבדרום לבנון. כמו כן, זוהו הבוקר שני שיגורים לעבר מרחב בירנית, אין נפגעים ולא נגרם נזק

10:50 - דיווחים פלסטיניים : רכב הותקף במערב רפיח, יש הרוג

9:45 - דיווח: ישראל תקפה רוכב אופנוע בדרום לבנון

הערוץ הלבנוני אל-מאנאר דיווח על תקיפה ישראלית שכוונה לעבר רוכב אופנוע באזור א-נקורה שבדרום לבנון.

9:40 - צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת

דובר צה"ל בהודעה על הימשכות הלחימה, שבמסגרתה הותקפו יותר מ-70 מטרות ביממה האחרונה. בהיתקלות ברפיח חוסל מחבל חמוש ב-RPG, בוצעו כמה פשיטות ממוקדות ואותרו אמצעי לחימה ומשגר. חוסל פעיל מרכזי בג'יהאד האיסלאמי ששימש כאחראי הלוגיסטיקה באזור והכין כוחות אויב לקראת תמרון של צה"ל.

7:46 - פיקוד העורף: בהמשך להפעלת התרעה על כניסת כלי טיס עוין לשמי ישראל - האירוע הסתיים

07:37 - אזעקות נוספות הופעלו בגליל העליון ובאצבע הגליל בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

07:22 - אזעקות נוספות הופעלו בגליל העליון ובאצבע הגליל בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

07:14 - חשד לחדירת כלי טיס עוין לשורת יישובים בגליל העליון

היישובים בהם הופעלו אזעקות הם משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה ותל חי.

0:40 - הודעה משותפת לדובר צה"ל ודוברות שב"כ: מטוס קרב ומסוק קרב של חיל האוויר תקפו מבנה ששימש כחמ"ל מבצעים של תשתית טרור בג'נין

בתקיפת צה"ל במחנה הפליטים ג'נין חוסל אסלאם ח'מאיסה, מבוקש מרכזי במחנה ג'נין שאחראי לשורה של פיגועים במרחב, בהם פיגוע ירי שבוצע בחרמש בחודש מאי אשתקד שבו נרצח מאיר תמרי ז"ל, ופיגוע נוסף בצומת אפס ביוני אשתקד שבו נפצעו ישראלים.

לפי הודעת דובר צה"ל, מטוס קרב ומסוק קרב של חיל האוויר בהכוונה מודיעינית של שב"כ תקפו מבנה ששימש כחמ"ל מבצעים של תשתית טרור בג'נין. במבנה הסתתרו כמה מחבלים, ביניהם מחבלים שהיו מעורבים בביצוע פיגועי ירי בגזרת ג'נין וכן תכננו לממש פיגועים נוספים בתקופה הקרובה. הפלסטינים דיווחו על שני הרוגים ושמונה פצועים.

23:29 - מטוס קרב תקף בג'נין

דובר צה"ל עדכן כי מטוס קרב של חיל האוויר תקף בג'נין שבחטיבת מנשה.

21:44 - צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס

צה"ל תקף וחיסל באמצעות כלי טיס במג'דל ענג'ר את המחבל שרחביל עלי א-סיד, בכיר בארגון הטרור הג'מאעה האסלאמית בלבנון. לפי הודעת צה"ל, שרחביל הוביל וקידם פיגועים משטח לבנון נגד ישראל.

פורסם לראשונה ב-N12