ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

נשיא ארה"ב הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב • על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות • הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הטיל השבוע מגבלות על הסחורות מסין לארה"ב בהיקף של 18 מיליארד דולר, בין היתר בתחום הרכב. אחד הצעדים הבולטים הוא הגדלת המכס על כלי רכב המיובאים מסין לארה"ב מ־25% ל־100%, צעד שספק אם תהיה לו השפעה מעשית. החדירה של מותגי רכב פרטי מסין לארה"ב שואפת כיום לאפס והמותגים היחידים שמיובאים הם של יצרנים מערביים, שלחלקם יש מפעלים בארה"ב. אנליסטים אמנם טוענים כי פורד ו־GM יהיו המרוויחים הגדולים מהמהלך, אבל האמת היא שגם עם המכס "הנמוך" של 25% פשוט לא השתלם לייבא כלי רכב סינים לארה"ב.

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי 
החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה 

פתח אחד שלא נסגר סופית הוא יבוא כלי רכב חשמליים של מותגים סינים שמיוצרים במקסיקו. כאן החסימה צפויה להיות יותר מורכבת בשל הסכמי הסחר החופשי של צפון אמריקה, והצווים לא התייחסו לסוגיה. אולם, ממשלת מקסיקו כבר מגלה סימנים לכך שהיא מתכופפת תחת הלחץ האמריקאי ומקטינה את התמיכה ביצרנים הסינים.

הסוללות יתייקרו

בתחום היבוא של סוללות לרכב חשמלי מסין, שהמכס עליהן הועלה בארה"ב מ־7.5% ל־25%, המצב יותר מורכב. הצעד יקשה על חייהם של יצרנים אמריקאים, בגלל שסין שולטת בשוק הסוללות לרכב חשמלי בעולם, הן מבחינת היקף הייצור והיכולת לייצר אותן בזול והן מבחינת טכנולוגיה. יתרה מכך, ליצרנים רבים יש קשרי אספקה עם יצרני הסוללות הגדולים של סין, כך שהטלת מכס על מרכיב הסוללות עלולה להביא ל"נזק היקפי" מול יצרני רכב חשמלי ששייכים לשותפות סחר ותיקות של ארה"ב כמו אירופה ודרום קוריאה. ארה"ב כבר "פתחה חשבון" עם לא מעט יצרנים מערביים כאשר ביטלה את הסובסידיה בגובה 7,500 דולר שהוענקה לדגמים חשמליים רבים מתוצרת אירופה וקוריאה. פגיעה נוספת בתחרותיות באמצעות הטלת מכס על דגמים עם סוללות סיניות לא תתקבל באהדה בתעשיית הרכב.

גם בחזית הסוללות היצרנים הסינים כבר מתחילים למצוא פרצות ודרכים עוקפות. במרץ דיווח ה־WSJ כי טסלה נמצאת במו"מ עם ענקית הסוללות הסינית CATL כדי לרכוש את רישיון לשימוש בטכנולוגיית ייצור הסוללות שלה במפעל שלה בנוואדה.

יזלוג לישראל?

למכסים החדשים לא צפויה להיות השפעה ישירה על השוק הישראלי, שנמצא כבר עמוק ב"טריטוריה סינית". אבל להחרפת מלחמת הסחר של המערב ואירופה מול סין עשויה להיות השפעה עקיפה גם על שוק הרכב הישראלי בשלושה תחומים: הראשון יורגש אם וכאשר תזלוג מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין גם לאיחוד האירופי, וכבר יש סימנים שזה מתחיל להתרחש בתחום הרכב החשמלי. אם נציבות האיחוד תחליט לסגור את שערי האיחוד בפני כלי רכב חשמליים מסין, תקטן המוטיבציה של יצרנים סינים רבים להשקיע הון בפיתוח דגמים שמותאמים לאירופה - מה שיקטין גם את ההיצע בישראל.

בנוסף, אם הממשל הסיני יחליט להטיל מכסים או מכסות על ייצור של רכיבי רכב וחומרי גלם של יצרנים אמריקאים, זו כבר תהיה בעיה ליצרנים סינים שנסמכים על רכיבים וטכנולוגיות של חברות אמריקאיות, בעיקר רכיבי אלקטרוניקה.

ולבסוף אם הממשל האמריקאי יחליט לנצל את המומנטום של מלחמת הסחר כדי לתקן תקנות נגד איסוף וזליגת המידע מכלי רכב חכמים סיניים לממשלת סין - וחקירה בנושא כבר נמצאת בעיצומה - לא מן הנמנע, שצעדים דומים ייכפו גם על ישראל במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני.