14 ב. רקפת רוסק עמינח, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי
נימוקים לבחירה: האישה הבכירה השנייה בבנק הגדול בישראל, האחראית על מתן האשראי בבנק. מדיניות האשראי השמרנית שהובילה הקטינה את הפגיעה שספג בנק לאומי במשבר

רקפת רוסק עמינח, איך חווית את המשבר הכלכלי?

"המשבר היה עוצמתי, ובהתאם לזה, חוויה מאוד אישית וחזקה. כל צוות החטיבה חווה את המשבר מאוד מקרוב, כשכולנו כאחד ליווינו את הלקוחות וחווינו ביחד איתם את ההתפתחויות".

מה היה הקושי הגדול שאיתו התמודדת השנה?

"לאזן בין השמירה על כספי המפקידים ויציבות המערכת לבין צורכי האשראי של הלקוחות. זוהי התמודדות יומיומית עם דילמה, כשמצד אחד נדרשים לשחרר חמצן אשראי ללקוח, ומצד שני נדרשים לשמירה על יציבות המערכת נוכח המשבר. אני מקווה שאכן פעלנו נכון. עשינו ככל יכולתנו לפעול בהיגיון, להסתמך על ניסיוננו ולהיות רגישים לצורכי הלקוחות".

איזו השפעה תהיה למשבר על ענף הבנקאות?

"אחד הדברים שלמדנו מהמשבר האחרון ומהמהירות שבה התרחשו דברים, הוא שבעתות כאלה אסור לייחס חשיבות גדולה מדי לתחזיות".

מהו האירוע החשוב השנה בכלכלה הישראלית?

"ב-2009 נבחנה העמידות של מערכת הבנקאות, וזאת באמצעות ההתמודדות עם המשבר העולמי. לאומי נערך לכך עוד בימי הגאות: כבר ב-2006 הקמנו יחידה לניהול סיכוני אשראי ושדרגנו את מדיניות האשראי שלנו".

השנה הקריטית

ראש חטיבה עסקית לא נמדד ביכולתו לנהל את סיכוני האשראי בזמן גאות, אלא בתפקודו בתקופת האטה, והשנה החולפת הייתה מבחן קשה לרקפת רוסק עמינח, ראש החטיבה העסקית של בנק לאומי וקצינת האשראי הבכירה ביותר בישראל.

מיתון פירושו צרות בתיק האשראי, קריסת חברות וטייקונים שמבקשים הסדר חוב והגדלת הפרשות לחובות מסופקים. מול כל אלו מתמודדת רוסק עמינח. עד עתה היא עמדה יפה במבחן. גישתה למתן אשראי מוגדרת כ"שמרנות זהירה מאוד" ומדיניות האשראי שלה הפכה לשמרנית כבר לפני שנתיים. מתברר שההכנות השתלמו. כשהגיע המשבר, גם בנק לאומי נפגע, אבל פחות מאחרים.

תחזית לשנה הבאה. 2010 תהיה שנה קריטית עבור רוסק עמינח. אם גליה מאור תפרוש מתפקידה כמנכ"לית במהלך השנה, רוסק עמינח - שמאוד מקורבת אליה - תתמודד על החלפתה. העניין הוא שאם לפני כמה חודשים רוסק עמינח נראתה כמועמדת המובילה, הרי שההפרטה והעברת הבעלות הצפויה פועלות נגדה. מה יקרה אם יתמנה מעליה מנכ"ל אחר? בסבירות גבוהה שהיא לא תישאר בבנק. לא נתפלא לראות אותה עוד שנה כמנכ"לית בחברה גדולה במשק.



נושאים: רקפת רוסק עמינח