ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

אלון כץ / צילום איל יצהר
אלון כץ
מייסד BTB, מיזם להלוואות חברתיות לעסקים
גיל: 36
אישי: בזוגיות, מתגורר בתל אביב
השכלה: תואר ראשון במנהל עסקים באוניברסיטה הפתוחה, תואר שני במנהל עסקים במכללת דרבי

על הספקטרום של האשראי החוץ-בנקאי נהוג להסתכל בעיניים חשדניות: בקיצון האחד שלו – השוק האפור, שעל אף לגיטימיות הולכת וגוברת בשנים האחרונות, עדיין מדובר בצמד מילים שמעוררות מידה מסוימת של צמרמורת; בקיצון השני – ההלוואות ה"חברתיות", משהו שעשוי להיתפס כאזוטרי מדי. אבל כשמדברים עם אלון כץ, מייסד מיזם BTB, מבינים שמדובר בסטריאוטיפ, כמעט כמו זה שקיים היום לגבי השוק האפור.

כץ, יליד הוד השרון, מגיע מלב הממסד: במשך שבע שנים הוא שימש כיועץ השקעות בסניפים של בנק דיסקונט, ובמשבר הגדול של 2008, לדבריו, הוא שם לב שעל אף שהכלכלה הישראלית לא ניזוקה מדי, ובפועל לא הייתה פגיעה בעסקי החברות שהיו בין לקוחותיו, השווי של רבות מהן נחתך בכל זאת.

"אם גוף כלשהו היה בקשר עם קרנות השקעה במשכנתאות בארצות הברית", הוא מסביר, "או שחלילה, השקיע בקרנות כאלה, הרי שעד שלא יתקבלו פרטים על היקף ההשקעה ועל מצבה, ערכו של אותו גוף נחתך והוא 'פסול' להשקעה. ממש כאילו מדובר במגפה מדבקת. להתנהגות כזו יש ביטוי מיידי בערך המניה ואפילו בערך האג"ח, וזה מה שאכן קרה להרבה גופים ישראלים לתקופה מסוימת".

כשמוסיפים לזה את הריכוזיות במשק, מבינים גם שירידה בשוויה של חברה אחת גוררת ירידות שווי של החברות הקשורות אליה.

אז בשנת 2014 כץ חבר לעורך הדין המסחרי שלומי תורג'מן, ויחד הם חשבו על פתרון שייטיב עם שני הצדדים – גם למשקיעים, וגם לעסקים שצריכים אשראי. הם לא המציאו את הגלגל, כמובן, זו פלטפורמה שקיימת, לפחות מבחינה רעיונית, כבר יותר מעשור, אבל השכלול שלה והמשמעות שלה עבור המשק הישראלי הופכים את כץ ואת שותפו למשפיעים במיוחד בעתיד הקרוב (וגם למטרות על הכוונות של הבנקים).

"היה ברור לנו שאנחנו מקימים משהו שמשקף את כלכלת העתיד", הוא משחזר בניסיון להסביר מה הניע אותם למרות הקשיים, והיו לא מעט כאלה: "כמעט בכל פגישה שבה ביקשנו לגייס כספים שאלו אותנו אם זה חוקי. שאלת המיסוי לא הייתה פתורה והבנקים לא הסכימו לפתוח לנו חשבון. התחלנו לצאת עם מערכות שהיינו משוכנעים שעולות על הכול, אך בפועל, מיד לאחר היציאה לאור, התברר שחסרות לנו עשרות מערכות ומאות פונקציות שהינו צריכים להשלים בזמן קצר".

הם הצליחו להתגבר על הקשיים, בעיקר מפני שבשוק הבינו שהגישה הזו הולכת לתפוס תאוצה עם הזמן – וזה גם מה שיצר עבורם תחרות: פלטפורמות נוספות, כמו מיטב דש הלוואות, טריא ובלנדר, קמו על בסיס שיטה דומה, אולם כל אלה עוסקות בהלוואות P2P (אנשים לאנשים) ואילו BTB עוסק בהלוואות בין משקיעים לעסקים.

המטרה: להיות בינלאומיים

הרעיון מאחורי BTB הוא שעסקים קטנים, שבאופן רגיל לא יוכלו לקבל הלוואה בבנק, שכן יידרשו לתת ביטחונות גבוהים ולשלם ריבית גבוהה במיוחד, יוכלו לקבל אותה דרך BTB, בריבית נמוכה יותר. מצד שני, זה מאפשר למלווים להשקיע את כספם וליהנות מתשואה גבוהה יחסית לזו שיוכלו לקבל בבנקים.

על מנת להגדיל את רמת ההגנה על המשקיעים, כלומר, הלווים, ההשקעה מפוזרת בין עסקים רבים, "שאין ביניהם שום קשר כלכלי או מסחרי שמסכן את המשקיע", כך כץ. קצת כמו העיקרון של הבלוקצ'יין, רק בלי כל הקודים המסובכים.

הביקוש לאפיק ההשקעה הזה, אומר כץ, הולך וגדל, ומדי חודש מצטרפים לקוחות נוספים. עד היום גייסו 140 מיליון שקל.

"אנו מכירים היטב את השוק באנגליה, בארצות הברית ובעולם, ועוקבים אחרי זה מקרוב ואנחנו רואים צמיחה גדולה יותר לעומת פלטפורמות אחרות בתחום, במדינות אחרות", הוא אומר. "לדוגמה, ענקית ההלוואות האמריקאית, Lending Club, החלה לפעול בשנת 2007, עם הלוואות צרכניות בלבד, ובשנה הראשונה לפעילותה נתנה בכל ארצות הברית הלוואות בהיקף של כמיליון דולר. היום היא בקנה מידה של אחד מהבנקים הגדולים שם. בדומה ל-Lending Club , גם BTB תהיה בקרוב גדולה כמו אחד הבנקים – אנחנו פונים לשוק שגודלו עולה על 200 מיליארד שקל בשנה - ובכוונתנו להיות בינלאומיים. אנו במגעים עם מדינות שונות והוכחנו שמה שעשינו בישראל יכול להיעשות בצורה מהירה עוד יותר ועם יותר אינדיקטורים פומביים".

אפשר להניח, שגם הביקורת הגדולה שיש בציבור על הבנקים בטח עוזרת. ולאחרונה אף מקודמת בכנסת חקיקה בנושא (בהובלתה של חברת הכנסת רחל עזריה מ"כולנו", ראו ראיון בגיליון זה), שמצד אחד מכניסה את המיזמים הללו לפיקוח, ומצד שני מחילה מגבלות על הבנקים הממוסדים, באופן שאמור למנוע מהם להפריע למיזמים הללו להתנהל.

"הציבור מבין שמה שעשו הבנקים עד עכשיו היה לא הוגן, ושיש פתרונות טובים יותר", מסכם כץ, "לכל אחד יש פיקדון בנקאי או השקעה אחרת, ומהיום התשואות בתחום זה ישתנו והעסקים הקטנים יזכו ליחס אחר. זה כבר קורה".

"הציבור מבין שמה שעשו הבנקים עד עכשיו היה לא הוגן ושיש פתרונות טובים יותר. לכל אחד יש פיקדון בנקאי או השקעה אחרת ומהיום התשואות בתחום זה ישתנו והעסקים הקטנים יזכו ליחס אחר. זה כבר קורה"

ספר על אירוע מכונן בחייך

"זה אומנם לא אירוע ספציפי, אולם אציין שגדלתי בבית שבו ראיתי איך מנהלים עסקים שונים. כל בני משפחתי עצמאיים בתחומים שונים וצברו אירועים חיוביים ושליליים, וכך ספגתי יתרונות וחסרונות של אחזקה בעסק ברמה אישית ומה קורה לעסקים בשל התלות שלהם בבנקים ובמערכות פיננסיות ומשפטיות וגורמים גאופוליטיים שקשה לשלוט בהם, אני חושב שהתפיסה ש- BTB מנסה להעניק לציבור הרחב באה לפתור נושאים אלה או לפחות לקדם אותם צעדים רבים קדימה".

ספר על אדם , דמות היסטורית, או יצירה, שהשפיעו עליך

"ספר: קיין והבל של ג'פרי ארצר, שבו יש סיפור חיים של שתי דמויות שצומחות, אחת מעוני רב והשנייה מעושר רב, והדרך מכריחה אותן להפוך להיות יריבות קשות במטרה להפוך ולהיות מהגורמים המשפיעים מאוד על הכלכלה של ארצות הברית במאה ה-19".

מה אתה עושה בשעות הפנאי?

"אני קורא ספרים, בעיקרן מותחני בילוש באנגלית, צורך מדיה שונה רבה לרבות סרטים, סדרות, מוסיקה והרבה ספורט".

כתבה: הדס מגן