ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

מירי כהן / צילום: יונתן בלום
מירי כהן
סגנית יו"ר מטה הדיור
גיל: 35
אישי: רווקה, מתגוררת בתל אביב
השכלה: תואר ראשון ושני במשפטים

בעוד חודשים ספורים יעזוב אביגדור יצחקי את ראשות מטה הדיור לטובת ראשות מפעל הפיס. מירי כהן, אליה פנה באמצע 2015 כדי לבוא לעזור לו להקים את מטה הדיור ("הוא חיפש מישהו עם הבנה בתחום וזיכרון ארגוני במוסדות התכנון"), בטוחה שהיא לא תזוז משם כל כך מהר. "יהיה לי מאוד עצוב בלעדיו, אבל אני נשארת. מה אני אעשה בפיס? בשנתיים האלה נוצרו המסילות שהבאים אחריו ייסעו עליהם".

קל לטעות בכהן, המשמשת כסגנית של יצחקי. היא בחורה דתיה וצנומה, הנראית כמו ההיפך המוחלט לכוחניות והאסרטיביות שמפגין הבוס שלה. אבל בשנתיים האחרונות, אולי גם בזכות המראה המאוד לא מאיים שלה, היא הפכה לאחד הגורמים החזקים ביותר במהפכה הנדל"נית שמוביל שר האוצר כחלון, בניסיון לשנות את המגמה בשוק הדיור.

בואי נתחיל מהסוף. נכשלתם. אביגדור יצחקי עצמו אמר שאם מחירי הדירות לא ירדו עד סוף 2017 ב-15% הוא יניח את המפתחות.

"אחד היתרונות של אביגדור זה שהוא לא מתרגש משום דבר. יש משהו בגיל שגורם לך להבין שלא הכל כזה דרמטי. הוא עבר בחיים דברים יותר קשים מאמירה שאיכזבה לפיה המחירים ירדו ב-15%".

ועצם הכישלון?

"בסוף המבחן הוא התחושות בשוק. אני מדברת עם יזמים, עם שמאים, עם עורכי דין - והשטח זה המבחן - וכולם אומרים לי שיש תחושה של שינוי. השוק מבין שצריך להוריד מחירים כדי למכור, וצריך לשלם פחות על קרקעות. השוק מבין שיש פה ממשלה יוזמת, שלא תוותר עד שיגיע השינוי.

"בכל מקרה גם אתה לא היית רוצה שלא ייקחו סיכון על הפתרון הנכון. אני רואה שהממשלה הרבה מאוד פעמים זהירה מדי, ועודף זהירות מובילה לסטגנציה. אנחנו מאמינים בדרך והולכים איתה, אבל צריך להודות שהבעיה היא שלפעמים לא תמיד יש זמן עד ההגעה ליעד".

כהן אוהבת את החיידק הפוליטי. במהלך לימודי משפטים בבר אילן (את הצבא סיימה כמ"פ במחווה אלון) היא כיהנה כסגן יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה. לאחר סיום הלימודים והתמחות בפרקליטות היא עבדה במשרד עורכי דין פרטי (אגמון), אולם לאחר 4 שנים מצאה את עצמה כיועצת לענייני תכנון ובנייה של שר הפנים דאז, גדעון סער ("ראש המטה שלו פגש אותי במסדרונות הכנסת, לאחר שבין השאר הייתי יועצת משפטית של התאחדות הקבלנים"). בתפקיד הזה היא נחשפה לכוחות הפוליטיים, "לכך שהפקידות לא תמיד רואה את התמונה המלאה, ודאי מבחינה פוליטית. ולכך שהשלטון המקומי לא פחות חזק מהשלטון הארצי".

אבל אחרי 10 חודשים סער פרש מהממשלה, וכהן מצאה את עצמה שוב כעו"ד במשרד אגמון. "השר לא התנצל שזה נגמר מהר, אבל זה חלק מסיכוני המקצוע. ברור שיועצים בלי תשתית מקצועית יהיו תמיד בבעיה גדולה יותר".

"זה שהצליחו לייצר פה דירות לפני שהיה מטה, זה לא פחות מנס", היא אומרת, "ענף הנדל"ן פשוט לא היה מנוהל. כל אחד בממשלה ראה משהו אחר, יעדים אחרים, ראשי ערים בכלל לא הבינו למה צריך לבנות דירות דווקא אצלם"

חצי שנה אחרי הגיע הטלפון מיצחקי והקמת מטה הדיור. "זה שהצליחו לייצר פה דירות לפני שהיה מטה, זה לא פחות מנס", היא אומרת, "ענף הנדל"ן פשוט לא היה מנוהל. כל אחד בממשלה ראה משהו אחר, יעדים אחרים, ראשי ערים בכלל לא הבינו למה צריך לבנות דירות דווקא אצלם. לראשונה קם מטה שדואג לתכלל בין כולם".

אבל עובדה היא שזה הולך מאוד מאוד קשה.

"האתגר הגדול הוא לא להתייאש. ניהול מטה הדיור קשה יותר מכל ניהול משרד ממשלתי. צריך לנהל מנכ"לים אחרים. בניהול פרויקטים, 80% זו הצלחה ואנחנו שם. לשר האוצר יש מתת שאנשים נורא רוצים שהוא יצליח. כולם רוצים להיות חלק מהמהלך שהוא מוביל".

לפני כמה חודשים חגגה כהן 35. מדובר ברף סימבולי, שמאפשר גם לרווקים להירשם להגרלות מחיר למשתכן. "פספסתי ב=4 חודשים את הכניסה לסדרה א' של מחיר למשתכן, אבל אני מאמינה כמובן שבסוף גם אני אזכה בדירה ונרשמתי כבר לכמה הגרלות".

איפה את מקצועית בעוד 10 שנים?

"במגזר הציבורי בוודאות. בשאיפה כבר מנכ"ל של משרד ממשלתי. למרות הלחצים, ולמרות שזה כל כך כפוי טובה, עם אפס שאיפה לקבל מחמאות. האנשים שאני פוגשת יום יום במגזר הציבורי - ח"כים, שרים, פקידות בכירה ועוד - באו לעשות טוב. כמובן ששיקולים פוליטיים הם חלק מהמשחק, אבל באחוזים, השיקול של לעשות טוב למדינת ישראל הוא המשמעותי. צריך רק להפחית את חוסר האמון, של הח"כים מול הפקידים ולהפך. כל אחד בטוח שהצד השני מתעניין רק בפוליטיקה. את השיח הזה חייבים לשנות".

כתב: דרור מרמור