ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

אור עופר / צילום: כפיר זיו
אור עופר
מייסד ומנכ"ל סימילאר-ווב
גיל: 34
אישי: בזוגיות, מתגורר בתל אביב
השכלה: תואר ראשון במנהל עסקים, במרכז הבינתחומי

אור עופר הוא טיפוס של טוויסטים בעלילה. הוא אומנם לא ההיפוך המושלם לקלישאת הסטארט-אפ, אבל קורות חייו עושים עליה וריאציה מעניינת: במקום 8200, הוא שירת ביחידת הכלבנים העילית עוקץ; במקום לימודים טכנולוגיים, הוא עשה תואר אחד במנהל עסקים (במרכז הבינתחומי, בכל זאת, צריך להקריב משהו לאלוהי הקלישאות); במקום שני צדיו של ספקטרום העסק המשפחתי – עלייה מתוך מצוקה של הורה, או המשך כמעט ישיר של עסקיו – הוא נמצא במקום חביב מאוד באמצע, כשהחליט להקים חנות מקוונת לסטודיו הקטן לתכשיטים שעיצבה אמו. במקום ביל גייטס או סרגיי ברין, השראה מסוג קצת אחר.

"היו לאמא שלי אז שתי חנויות, ברעננה ובזיכרון יעקב, ובאחד המפגשים שלי עם ספקים מארצות הברית שמעתי על מעצב תכשיטים בשם דיוויד יורמן. עד שהכרתי אותו, הרול-מודל שלי הייתה מיכל נגרין, אבל כשראיתי את האימפריה של יורמן באינטרנט, הבנתי שלשם אני רוצה להגיע. הבעיה הייתה שלא מצאתי דוגמאות נוספות לאתרים כמו שלי, ונוצר אצלי הצורך למוצר שעושה המלצות לאתרים דומים. גם זה לא היה בשום מקום, אז החלטתי להקים אותו בעצמי. וכך נולדה סימילאר-ווב - בואי תמצאי מקום שדומה לך בווב".

מה שנולד כרעיון להקים מודל צרכני לשיפור חוויית הגלישה, והמשיך בשירות ניתוח תנועת גולשים לאתרים, התרחב ב-2014 גם לתחום המובייל ופיתח מוצר מקביל המנטר מידע על היקפים ודפוסי שימוש באפליקציות. ארבע שנים לאחר מכן, סימילאר-ווב היא אחת מחברות ניטור המידע באינטרנט הגדולות בעולם.

איך הקמת חברת הייטק בלי השכלה טכנולוגית?

"למדתי לתכנת עצמאית בגיל מאוד צעיר. למדתי גם עיצוב גרפי אחרי הצבא ואני מאוד טכני במקור, וכשהקמתי את החברה, הצטרף אליי בחור שלמד איתי בתיכון ובא עם הידע הטכנולוגי".

המוצר הראשון של עופר הושק ב-2009. "הוא היה המוצר המומלץ בפייפר-פוקס, שבאותו הזמן היה כמו האפ-סטור של היום. הגענו שם ל-4 מיליון הורדות. גייסנו כסף והקמנו את החברה בפועל, וכמעט שנתיים וחצי היינו רק סביב התחום הזה של המלצות לאתרים. ניסינו במקביל ליצור שת"פים עם הטכנולוגיה, אבל המודל העסקי של לעשות פרסום בין ההמלצות, לא התרומם. היינו רווחיים, אבל זה כבר לא היה מרגש, הרגשנו שחסר לנו משהו. אז ב-2011 החלטנו למפות את האתרים ואת מיליוני המשתמשים שהיו לנו, שהצטברו לבסיס נתונים גדול מאוד. אז גם החלטנו שבמקום להמליץ על אתרים – ננתח אותם. במשך שנתיים עבדנו על הטכנולוגיה החדשה ובינואר 2013 השקנו את סימילאר-ווב מחדש".

"לחנך את השוק"

הנה כמה מספרים כדי להבין לאן הגיעה סימילאר-ווב מאז: 350 עובדים מאכלסים את שתי הקומות המחוברות בניין עזריאלי-שרונה שנחנך ממש הרגע בתל אביב; יותר מ-200 מיליון אתרים ו-5 מיליון אפליקציות מנוטרים בכל רגע נתון על-ידי החברה, והמידע משמש כיום כ-3,000 לקוחות, בהם גוגל, אי־ביי, טבולה, אאוטבריין ונייקי. ובנוסף לכל אלה, נהנים מהאתר החינמי של החברה מיליוני משתמשים בכל חודש. "אנחנו גם עושים מִדרג, גם נתח שוק וגם מנתחים את הטראפיק של כל אתר", עופר מסביר. "את המודל החינמי שאנחנו מראים באתר בנינו כדי 'לחנך את השוק'".

והמודל העסקי?

"התשלום המינימלי הוא כ-6,000 דולר בשנה. תמורתו את מקבלת מערכת עם מידע הרבה יותר רחב ופילוחים הרבה יותר מתקדמים. רוב הלקוחות מתחילים מ-10,000 דולר, יש כמה טירים (רמות) של לקוחות: אינסייד סייל, מידמרקט (30,000 אלף דולר) וחברות גלובליות (100,000 דולר). יש גם חברות שמשלמות למעלה ממיליון דולר לשנה. כל רמה כוללת יותר הרשאות, פיצ'רים, דאטה. זה המון טריינינג וקסטומיזציה".

בתחילת 2017 השלימה החברה סך גיוסי הון של 112 מיליון דולר. בין המשקיעים: יוסי ורדי, גיגי לוי, משה ליכטמן, תאגיד המדיה הדרום אפריקאי Naspers והלורד הבריטי־יהודי דיוויד אליאנס. השנה הצטרפו גם ויולה גרופ וסבן ונצ'רס.

"ה-100 אלף דולר הראשונים היו הכי קשים. כשהתקשרתי בפעם הראשונה ליוסי ורדי ב-2008, ניסיתי לספר לו בטלפון מה אנחנו עושים והוא אמר 'לא, כבר יש לי חברה דומה'. ב-2009, אחרי כתבה מחמיאה עלינו ב-CNET, התקשר אליי יאיר גולדפינגר מאיי-סי-קיו והציע להכיר לי את יוסי ורדי. נפגשנו, ולמחרת היה לי חוזה בבנק. הוא השקיע 100 אלף דולר וזה לא הספיק, ואחר כך קיבלנו ממנו 100 אלף דולר נוספים".

הוא יודע שצלצלת אליו שנה קודם?

"לא", הוא צוחק, "צריך לדעת גם מתי לשתוק".

"קצב גדילה מהיר ויציב"

על השווי המוערך של החברה אומר עופר: "אין לי ציפייה ספציפית. אני בונה עסק לטווח הארוך. יש פוטנציאל אדיר של ביליון דולר ומעלה, ונגיע לשם מתישהו". וברור, היו גם כמה הצעות רכישה.

"יש לנו עוד הרבה לאן לגדול", ממשיך עופר. "3,000 לקוחות הם 1.5% מהשוק, יש עוד 200 אלף פוטנציאליים. יש לי מוצר, יש לי אחיזה, אני מגדיל את השוק. עם רוב הלקוחות יש לנו חוזים לשנים קדימה. אני גדל ב-X חברות לשנה, אז זה קצב גדילה מהיר, אבל גם מאוד יציב, ויש לך אחיזה בשוק ומאוד קשה להזיז אותך".

מה החזון?

"אנחנו שואפים להביא רמה חדשה של נראות דיגיטלית לאינטרנט כולו. נראות דיגיטלית במובן של מידע על השוק: אנחנו מספקים מערכת שאת יכולה להכניס אליה כל אפליקציה ולראות מי יותר גדול, מאיפה הוא מקבל את הטראפיק. זה כוח מטורף".

אקזיט, זה על הפרק?

"לכל חברה יש מחיר, אבל אנחנו לא כאן בשביל האקזיט. גם המשקיעים וגם ההנהלה".

מי המתחרים שלכם?

"באתרים אין לנו מתחרים. במובייל, המתחרה שלנו היא אפליקציית APP ANNIE שעושה עבודה טובה מאוד. הם התחילו לפנינו עם המודל הזה, שהוא מפוקס רק באפליקציות ויש לו פתרון טוב מאוד, אבל אנחנו נותנים גם וגם כי רוב החברות רוצות וצריכות גם וגם. אנחנו משפרים את האפליקציות כדי שיעבדו רק איתנו".

איך שומרים על צניעות? על שגרה?

"מארק צוקרברג בדיוק שנה מתחתיי, ואוון שפיגל (סנאפצ'אט) יותר צעיר ממני. רצתי עם החברה המון שנים ואני מרגיש שאני חייב לשמור על אורח חיים מסוים כי זה מרתון, לא ספרינט. יש לי שגרה, אני מתאמן כל בוקר, אוכל בריא - בת הזוג שלי טבעונית - אני מגיע למשרד ב-9:30, ומ-19:00 אין יותר פגישות. אני גם מבלה המון זמן בחו"ל".

מה למדת בדרך, שהפתיע אותך?

"מה שתמיד מפתיע אותי הוא שבסוף לכולם יש את אותן בעיות. בכל שלב זו בעיה אחרת. בהתחלה זה גיוס של הכסף, כשאתה גדל, זה איך אתה משמר את העובדים. בסוף זה לנהל עסק ובכל גודל יש בעיות, מחלקות חדשות, מגששים באפלה, ואז אתה מבין שכולם באותה בעיה. כל תפקיד פה בחברה עשיתי בעצמי. הייתי גם מנהל משרד שלוש שנים. כשהייתי צריך ללכת לדואר, זו הייתה חוויה נוראית".

איפה סימילאר-ווב בעוד חמש שנים?

"בכל מקום. אנחנו כנראה נגדל משמעותית ונהיה חברת מדידת האינטרנט הכי גדולה בעולם. מקווה שנהפוך להיות אחת החברות הכי גדולות בישראל, לא רק בהייטק".

כתבה: יעל בן-ישראל