בחסות
x

שיתוף

סגירה
חזרה לרשימת הסטארט-אפים

בנקאות פתוחה - הזדמנות או איום?

בבסיס הרעיון של בנקאות פתוחה עומד העיקרון של העברה ושימוש של צד שלישי במידע פיננסי של לקוח שנתן לכך את הסכמתו ● האם יישומו יוביל ליצירת מודלים עסקיים חדשים ולמתן הצעות ערך ללקוחות?

חגי הוכברגר, ראש אגף חדשנות ודיגיטל, בנק לאומי/קרדיט: יח"צ

חגי הוכברגר | ראש אגף חדשנות ודיגיטל, בנק לאומי

הכתבה בשיתוף בנק לאומי

אחד מהמהלכים הבולטים בשנה החולפת כחלק מאימוץ מגמת הבנקאות הפתוחה שייך לבנק האנגלי FirstDirect. בהתבסס על ממשק פתוח לשיתוף מידע (Open API) אוסף הבנק, בהסכמת הלקוח, מידע על חשבונותיו במוסדות פיננסיים אחרים ומספק ללקוח ריכוז של כל המידע במקום אחד. על בסיס מידע זה מפיק הבנק ללקוח תובנות והמלצות להתנהלות חכמה יותר. לכאורה אין כאן בשורה שעדיין לא נתקלנו בה אך הבנק הגדיל לעשות ומציע ללקוח מוצרים פיננסיים של מתחרים, אם הם מספקים אופציה טובה יותר עבורו. בכך, לוקח הבנק את הרעיון של הבנקאות הפתוחה צעד אחד קדימה, באופן שיכול לסמן שינוי תפיסתי בענף הבנקאות.

בבסיס הרעיון של הבנקאות הפתוחה עומד העיקרון של העברת מידע פיננסי של לקוח שנתן לכך את הסכמתו לצד שלישי. מידע זה כולל יתרה, תנועות בחשבון, עמלות וריביות, אשראי שנטל הלקוח, חסכונות, ניירות ערך ועוד. שלושה כוחות עיקריים מניעים מגמה זו שצפויה להשפיע באופן דרמטי על ענף הבנקאות: כוחות רגולטוריים המבקשים לקדם תחרות באמצעות החובה לשתף מידע פיננסי של הלקוחות עם צדדים שלישיים; התפתחויות טכנולוגיות (כגון תשלומים מידיים, בינה מלאכותית, בלוקצ'יין ועוד), אשר מאפשרות לשחקנים חדשים לרבות חברות פינטק להיכנס לעולם השירותים הפיננסיים; ושינוי בטעמי הצרכנים שהורגלו לסטנדרטים גבוהים של שירות וחוויית לקוח, ונכונים לאמץ פתרונות פיננסיים מגופים שאינם בנקים (למשל, העברות מט"ח, אשראי, תשלומים, כלי ניהול תקציב ועוד).

בנקאות פתוחה צוברת תאוצה בעולם וגם בישראל. השנה נכנסה באירופה לתוקף דירקטיבה PSD2, הסוללת את הדרך ליישום רחב של התפיסה. בארצות הברית, הגופים הרגולטוריים צפויים לפרסם הנחיות כבר בעתיד הקרוב, ואצלנו בנק ישראל הצהיר זה מכבר כי עד שנת 2020 יוסדר התחום באמצעות מהלך חקיקתי וגיבוש של מדיניות כוללת. מדיניות זו תתייחס להיבטים הקשורים לסוג המידע שייחשף, השימוש בו, אבטחת המידע ופיקוח על הגופים שיקבלו אותו.

התרחבות המגמה של הבנקאות הפתוחה מעוררת במערכת הבנקאית חשש סביב איבוד המונופול של הבנקים על המידע שברשותם, ומתחרות גוברת על סל השירותים הניתנים ללקוח ועקב כך אובדן הכנסה. יש הטוענים כי הבנקאות הפתוחה עשויה להוביל לאיבוד הקשר הישיר עם הלקוח והפיכת הבנקים לפלטפורמה טכנית, באופן שבו הלקוח יצרוך שירותים פיננסיים מגופים שונים מבלי שיעניין אותו מי הבנק העומד מאחוריהם (בדומה למה שקרה בשוק הסלולר).

אין עוררין על כך שהבנקאות הפתוחה מביאה עמה רוחות חזקות של שינוי, אולם לא כל שינוי הוא איום ובמקרה שלפנינו - ניתן או צריך לראות בו הזדמנות. המקרה של FirstDirect אינו בלעדי. בעולם, אימוץ התפיסה הביא ליצירה של מודלים עסקיים חדשים ולשורה של מהלכים מרתקים בדמות שיתופי פעולה בין בנקים מסורתיים כמו RBC או בנקים דיגיטליים כמו N26 ו- Revolut לבין ספקים אחרים. שיתופי פעולה אלה יצרו מעין Market Place, המספק ללקוח מגוון רחב של מוצרים ושירותים. לדוגמא, פתרון להעברות כספים בינלאומיות על ידי שיתוף פעולה בין N26 לבין TransferWise או, במקרה של RBC, פתרון ניהול חשבונות לעסקים קטנים מבוסס שיתוף פעולה עם חברת Wave. החיבורים בין הגופים מביאים לגיוון בהצעת הערך הניתנת ללקוח, להאצה של חדשנות על ידי מינוף של משאבים חיצוניים וחיזוק המוניטין בקרב הלקוחות.

בעידן הבנקאות הפתוחה הצעת הערך ללקוח חוצה עולמות תוכן וחורגת מעולמות הבנקאות המסורתית. באמצעות שיתופי פעולה מעניקים בנקים ללקוחותיהם חוויית משתמש פשוטה ושלמה, המאפשרת להם להגשים צורך מסויים. עבור הבנקים זוהי הזדמנות ליצור מקורות הכנסה ומנועי צמיחה חדשים, כפי שיעידו המקרים של INGו- Danske bank. הראשון מציע כיום פתרונות להקמה וניהול שוטף של עסקים, בעוד שהשני מספק חוויה מקצה לקצה לרכישת בית, הרבה מעבר ללקיחת משכנתא מהבנק. באמצעות שיתוף ואינטגרציה של מידע עם חברות שונות, מלווה הבנק את הלקוח מהשלבים המוקדמים של החיפוש, הקנייה, דרך בחירת הביטוח ועזרה במעבר הדירה ועד תחזוקה שוטפת של הנכס, והכל בהתאמה מלאה לצרכיו.

מכאן, שעלינו לראות בבנקאות הפתוחה כוח המייצר תועלת משותפת ללקוחות, לבנקים ולעולמות הפיננסיים ככלל, והזדמנות לכל אלה לצעוד קדימה ולהתאים עצמם לרוח הזמן. בנקים שישכילו להטמיע תפיסה זו ולעבור ממצב של מגננה להבנה כי הבנקאות הפתוחה תשרת אותם לטווח הארוך, ייהנו מבולטות ומיתרון תחרותי. אלה שיקדימו להשתלב במגמה יזכו להיות חלק ממהלך המוביל לשינוי פני המערכות הפיננסיות כפי שאנחנו מכירים אותן כיום, בעולם ובישראל.

הכותב הוא ראש אגף חדשנות ודיגיטל, בנק לאומי

חזרה לרשימת הסטארט-אפים

כתבות הטכנולוגיה הכי מפתיעות ברשת. בכל סוף שבוע.

אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס