ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

דן זכאי ויותם אלרואי / צילום: יונתן בלום
מייסדי מיינספייס: "גיל מעולם לא היה פקטור. הכול תלוי בביטחון"
ארבע שנים בלבד חלפו מאז שדן זכאי ויותם אלרואי פתחו את הסניף הראשון של מיינדספייס. כיום יש להם 26 ברחבי העולם, והם לא מתכוונים לעצור

מתחמי העבודה המשותפים הם אולי הדבר החם ביותר כיום בשוק המשרדים, אבל עוד לפני שהייתה פה WeWork הקימו שני צעירים, דן זכאי ויותם אלרואי, את הסניף הראשון של מיינדספייס, בשדרות רוטשילד התל אביביות, והיו צריכים להסביר למתעניינים הפוטנציאליים מה זה בכלל חללי עבודה משותפים.

זה היה ב-2014. כיום הם מחזיקים ב-26 סניפים ב-13 ערים בעולם, בשבע מדינות שונות, ונשמעים מאוד בטוחים בעצמם. "חד-משמעית, הקמנו כאן חברה בינלאומית ש-85% מהפעילות שלה בחו"ל ולא בישראל", אומר זכאי. "אנחנו מאמינים שהתחום הזה רק ילך ויגדל וכל השימוש של אופיס וסרביס (משרדים ושירותים) הולך לקחת נתח הרבה יותר גדול בתחום הזה ממה שקיים היום. בסופו של דבר, השוק הזה יישלט על-ידי מספר לא גדול של חברות גלובליות מובילות, שעושות את זה בצורה מאוד מקצועית ומצליחות למשוך את הלקוחות הגדולים, ואנחנו רוצים להיות אחת החברות האלה".

"אם אתה טוב במה שאתה עושה ואיתרת את ההזדמנות העסקית הנכונה, אז הגיל לא משנה"

לפני שנולדה מיינדספייס, זכאי מכר מיזם קודם שלו, את החברה לאנרגיה סולארית ג’י סיסטמס, וחיפש את המיזם הבא. "כשהייתי בחופשה בניו יורק נתקלתי לראשונה בחללי עבודה משותפים. כשחזרתי לישראל, דיברתי על זה עם יותם והחלטנו ללכת על זה". משם העניינים התגלגלו מהר מאוד. "מהרגע שנתקלנו לראשונה ברעיון, תוך ארבעה חודשים היה לנו חוזה שכירות חתום עם מגדל לקומה של 900 מ"ר בבניין בשדרות רוטשילד 45 בתל אביב והסניף עצמו נפתח במאי 2014".

כיום מיינדספייס מחזיקה בשלושה סניפים בישראל - מלבד הסניף הראשון ברוטשילד שהורחב, יש גם סניף ברחוב אחד העם הסמוך וסניף נוסף בהרצליה פיתוח - אך מרבית הפעילות, כאמור, היא בחו"ל, שם גם מועסקים למעלה ממחצית העובדים, כ-110. בישראל 80 עובדים.

החברה גייסה עד כה 75 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ובהם קרן פרייבט אקוויטי מבריטניה, חברת נדל"ן אירופית הנסחרת בלונדון (crossroads) ומשקיעים ישראלים ובהם יואב חרל"פ, גילעד אלטשולר וקובי רוגובין.

איך הצלחתם להתגבר על מכשול המימון? הרי הרבה יזמים צעירים שמגיעים לבנק נאלצים לוותר, כי הם לא מקבלים מימון.

אלרואי: "אנחנו שמנו את החסכונות שלנו בדבר הזה עם קצת עזרה מהמשפחה. בהמשך, גם מגדל וגם בנק הפועלים נתנו לנו צ’אנס, אבל בסוף זה שני חבר’ה צעירים, בלי שותפות עם איזו חברת נדל"ן. נכון שהיום זה נראה שכולם בעסק של מתחמי העבודה, אבל אז זה ממש לא היה כך, וכמו שזה עבד, זה יכול היה להיגמר בהתרסקות ענקית כי לקחנו שם הרבה התחייבויות".

זכאי: "גיל אצלי מעולם לא היה פקטור. כשהייתי בן 29 הקמתי חברה שהגיעה רחוק, אפילו שנראיתי עוד יותר צעיר מהגיל שלי, כי הכול תלוי בביטחון. אם אתה טוב במה שאתה עושה ואיתרת את ההזדמנות העסקית הנכונה, אז הגיל לא משנה. נכון שבגיל מבוגר אתה יותר מנוסה ויש לך יתר משאבים, אבל אם יש לך את הרעיון הנכון ואת הביטחון בעצמך, תדע להגיע למשקיעים.

"חוץ מזה, יש שוק מאוד מפותח של משקיעים בישראל, כך שמימון היום הוא לא מכשול ליזמים ויש דרכים לגייס הון. אם במיזם הראשון לא תצליח לגייס, אולי במיזם השני תוכל לגייס יותר בגדול. עובדה שיש יזמים בכירים שמצליחים בגיל צעיר".

מה התוכניות שלכם לעתיד?

אלרואי: "אני מאחל לנו שבעוד עשר שנים נמשיך לעשות משהו שאנחנו אוהבים, שזה לא דבר טריוויאלי בכלל. בסך הכול, מדובר במוצר שעושה כיף לאנשים ויש בו צורך שהולך וגדל. לפני שנה בערך פתחנו את הסניף השלישי במינכן, גרמניה. בעבר, בכל הסניפים שהקמנו בארץ ובעולם, היינו מעורבים בכל התהליך - היינו עושים ממש הכול לבד ונמצאים על הקו כל הזמן. במקרה של הסניף הזה במינכן, אומנם איתרתי את הנכס והובלתי את חתימת העסקה והמימון, אבל ברגע שהעסקה נחתמה, אני ודן כמעט לא היינו מעורבים. הכול עשה הצוות המקומי שפגשנו אולי פעם אחת, והוא מניע את העסק עם רעל בעיניים. זה סיפוק גדול".

איזו עצה הייתם נותנים ליזם בתחילת דרכו?

זכאי: "יזמות זה דבר מאוד קשה ומאתגר, עם המון משברים ועליות וירידות. חשוב מאוד קודם כול להיות טוב במה שאתה בוחר לעשות. אני, למשל, צברתי הרבה ניסיון ויסודות שהיום מאוד חשובים לי להצלחה. אצלי זה היה רקע של בנקאות להשקעות. לעבוד על מיזם של חברה שהיא קודם כול מקומית וקטנה, ואז להתרחב. בניית היסודות והידע בתחומים של ניהול ופיתוח עסקי - אלה דברים שבניתי לאורך השנים והיום אני מנצל את אותם כישורים הרבה יותר טוב".

אלרואי: "זו לא בושה ללכת קודם כול לעבודה רגילה ולצבור ניסיון. נכון שזה קצת שמרני ולא סקסי להגיד, אבל יש סטארט-אפים שקמים כשהמייסדים שלהם לא עבדו מעולם בשוק האמיתי ולא ראו את שוק העבודה בחו"ל. אז צבא זה דבר נחמד, גם 8200, אבל זה לא מספיק. מי שעם ראש על הכתפיים לא צריך יותר משנתיים להתנסות בשוק העבודה הרגיל, אם הוא נמצא ליד האדם המתאים".

כתבה: שלומית צור / צילום: יונתן בלום

X

שיתוף הפרויקט

סגור