ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

נדב איבגי / צילום: איל יצהר
פעיל מרכזי בקהילת הביטקוין הישראלית: "למרות המשבר, הביטקוין כאן כדי להישאר"
נדב איבגי הפך לאחד הדמויות הבולטות בקהילת הביטקוין המקומית, ולמרות המשבר הנוכחי, אין לו ספק לגבי עתיד המטבע הדיגיטלי

כשנדב איבגי היה בן 16 הוא החליט שהספיק לו מבית הספר. "הלימודים בבית ספר פשוט לא עניינו אותי יותר. גיליתי שאני יכול ללמוד לבד באינטרנט, ושיש שם מסלולים הרבה יותר מעניינים. אני בן יחיד, וההורים שלי מאוד התנגדו להחלטה שלי לעזוב וחששו מזה. עוד לא הייתה להם אז מודעות לאפשרויות שקיימות באינטרנט ובעולם התוכנה. היום אני חושב שכל הורה כבר מתפלל שהילד שלו ילמד תוכנה וייכנס לעולם ההייטק, אבל אז זה היה נראה קצת מפחיד".

העיסוק שלו במחשבים החל עוד הרבה קודם, בגיל 9. "זה התחיל מזה שההורים שלי הביאו מחשב הביתה כשהייתי בכיתה ג'", הוא נזכר. "כשגיליתי את המחשב והאינטרנט, התחלתי להתעניין בתחומים כמו פריקינג (פריצה למערכות טלפוניה) והאקינג, שמשכו אותי. זה עולם שמאוד קל להישאב לתוכו, ועם הזמן פיתחתי משחקי מחשב קטנים, וגם הקמתי פורום באינטרנט". היום איבגי בן ה-27 הוא פעיל בולט בקהילת הביטקוין הישראלית, וגם מי שעומד בראש הסטארט-אפ Bitrated, שאותו ייסד.

מתי נחשפת לראשונה לביטקוין שיצא לעולם ב-2009, ומה משך אותך אליו?
"נחשפתי לביטקוין בשנת 2012, כשהייתי בן 21. המחיר שלו היה אז כמה דולרים בודדים. קראתי בהתחלה את ה-White Paper של הביטקוין ועוד כמה מקורות מידע משלימים, ואז תפסתי מה סטושי נקמוטו (הממציא האלמוני של הביטקוין) יצר ואיזה בעיה טכנולוגית הוא פתר ומאוד התלהבתי מהדרך היצירתית שבה הוא פתר אותה, עם הכרייה והוכחת העבודה. זה הלהיב אותי כמפתח תוכנה שפתאום יש כסף שניתן לתכנות - זה מאפשר לקחת כסף, להגדיר לו כל מיני כללים או מגבלות, ולהעביר אותו ממחשב למחשב, משהו שהיה בלתי אפשרי לעשות קודם לכן".

מה עשיתי עם הגילוי הזה וההתלהבות?
"בהתחלה, בכלל לא ידעתי על הקהילה בארץ ולא הייתי מחובר לאף אחד מהפעילים המקומיים בתחום. ב-2013 התחלתי לעשות כל מיני פרויקטים קטנים בתחום, ובהמשך אותה שנה הקמתי את הסטארט-אפ שלי, Bitrated. עד אז, ההבנה שלי בביטקוין הייתה בעיקר טכנית, לא הייתה לי עוד הבנה אמיתית של המשמעויות הכלכליות והחברתיות שלו. כמו רוב האנשים, לא חשבתי יותר מדי על המשמעות של הכסף".

ואיך נוצר הקשר עם קהילת הביטקוין הישראלית?
"בתחילת 2014 הגעתי בפעם ראשונה למפגש שארגן איגוד הביטקוין הישראלי והכרתי לראשונה את הפעילים בקהילה המקומית. הדברים שהם אמרו עוררו אצלי הרבה שאלות, ובעקבות זאת התחלתי לקרוא וללמוד על ההיבטים האידיאולוגיים של הביטקוין, שלא עסקתי בהם קודם - וזה ממש שאב אותי. מאז, הצד האידיאולוגי והמעורבות החברתית שלי הרבה יותר משמעותיים, אם כי בלב שלי אני עדיין טכנולוג, והטכנולוגיה של הביטקוין היא משהו שמאוד מעניין לעבוד עליו".

מה בעצם עושה הסטארט-אפ של איבגי? הוא מגדיר אותו בשורה אחת כ"מערכת שכוללת מנגנון להגנת הצרכן בתשלומי ביטקוין". המערכת מאפשרת לשני צדדים בעסקת ביטקוין למנות צד שלישי, שאותו הם מגדירים כצד מהימן, שישמש מעין בורר לצורך העסקה. לבורר הזה יש אפשרות להכריע במקרה של מחלוקת בין הצדדים, כשבזמן שמתנהלת בוררות כזאת, הכסף שהועבר בעסקה מוקפא, עד שמתקבלת הסכמה של לפחות שניים משלושת הצדדים (המוכר, הקונה והבורר).

לדברי איבגי, כיום מטפלת Bitrated בעסקאות ביטקוין בהיקף של כ-250 אלף דולר בחודש, ויותר מ-20 אלף לקוחות כבר השתמשו בפלטפורמה ומאות משתמשים בה על בסיס קבוע. "כיום המערכת מיועדת לתשלומי ביטקוין רגילים, אבל בעתיד אני מתכנן להתאים אותה גם לתשלומים ברשת לייטנינג (שכבה שנייה לרשת הביטקוין, שמאפשרת לבצע בה עסקאות בזמן אמת ובעלות נמוכה מאוד, ר' ק')", הוא אומר.

עבור פיתוח הסטארט-אפ איבגי גייס כ-200 אלף שקל, והוא ממשיך לפתח אותו בכוחות עצמו. "היו לי הזדמנויות לגייס עוד כסף, אבל ויתרתי עליהן, כי הרגשתי שהן לא תואמות את הדרך שלי", הוא אומר. "היו גם הצעות עבודה בתחום שוויתרתי עליהן, מסיבות דומות. אני עושה כל מיני פרויקטים כעצמאי ומתפרנס בעיקר מייעוץ, מחקר ופיתוח בתחום".

"המשחק של הביטקוין"

אי אפשר לדבר על תחום הביטקוין בלי להתייחס לטלטלה העזה שעוברת בימים אלה על התחום, שלאחר הנסיקה וההייפ חווה כעת נפילות חדות.

בקהילת הביטקוין משתמשים במילת הסלנג HODL (שיכול אותיות של Hold) כביטוי לנאמנות לביטקוין ללא קשר לתנודות במחיר שלו. אתה מאמין בזה?
"אני מאוד מאמין ב-HODL באופן אישי. יכול להיות שזה בגלל שאני עדיין צעיר, וכל אחד צריך לעשות כמובן את השיקולים שלו לגבי הכסף שלו. כיום אין לי בכלל התלבטות אם להחזיק בביטקוין, כי אני מקבל את ההכנסה על העבודה שלי בביטקוין. אני לא מחזיק בכלל חסכונות בכסף פיאט (כסף רגיל, כמו שקלים), אלא רק בביטקוין. אם אני צריך לקנות משהו בשקלים, אני ממיר ביטקוין. לצערי, אני עדיין לא מצליח לשלם עם זה על הרבה דברים כמו שהייתי רוצה. את שכר הדירה אני עדיין משלם בשקלים".


אחרי כל הנפילות של הביטקוין בשנה האחרונה, אתה עוד מאמין שהמחיר שלו יעלה?
"בתרחיש שבו הביטקוין יהפוך לאמצעי תשלום דומיננטי, הגיוני שהערך שלו יעלה בצורה משמעותית מאוד. במצב כזה, באופן טבעי, השוק יגדל ותהיה יותר יציבות של המטבע. פייסבוק, שהמניה שלה צנחה באחרונה, איבדה משהו כמו 180 מיליארד דולר משווי השוק שלה בתוך 24 שעות - שזה סכום גדול יותר מכל שווי השוק של הביטקוין. כך שבהשוואה לשוק המניות, שווי השוק של הביטקוין קטן עד כדי גיחוך. אז אני מאמין שהערך של הביטקוין עוד יגדל, אבל אני לא מוציא מכלל אפשרות שבדרך יהיו עוד ירידות במחיר שלו.

"אחרי שראיתי כבר כמה וכמה נפילות וזינוקים בשווי הביטקוין, התחזקה אצלי התובנה שצריך להסתכל על הערך שלו בטווח הארוך. זה המשחק של הביטקוין, הוא פתאום עושה 'ניעורים' כאלה של השוק, והטריק זה לדעת לא למהר למכור, אלא להמשיך להחזיק בו למרות רכבת ההרים של המחיר. כיום ברור לי שהביטקוין כאן כדי להישאר".

מה ייחשב מבחינתך הצלחה בעתיד?
"מעניין אותי לפתוח בעתיד את Bitrated לאפשרות להטמיע אותו במערכות אינטרנטיות אחרות. למשל, תגיע לאתר של השכרת דירות, כמו Airbnb, ובתוכו תוכל להתחבר עם הפרופיל שלך ב-Bitrated, עם כל ההיסטוריה והמוניטין שלך כמשתמש, ולבצע עסקאות בביטקוין".


כתב: רועי קצירי / צילום: איל יצהר

X

שיתוף הפרויקט

סגור