ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

אדיר רון / צילום: ענבל מרמרי
"במיקרוסופט נתנו את המקום ואת הבמה לקוד הפתוח"
אדיר רון מוביל במיקרוסופט את פרויקט הקוד הפתוח, ובדרך גם נלחם למען זכויות הקהילה הגאה ואפילו יוצר מוזיקה אלקטרונית עם נטע ברזילי

תנועת הקוד הפתוח שהובילה קרן לינוקס וארגונים נוספים ייצגה תמיד את ההיפך ממיקרוסופט: שיתוף פעולה ומאמץ משותף של מתכנתים, תוכנה בחינם ושלום ואהבה לכולם. מיקרוסופט ממש סימנה את התנועה הזו כסכנה קיומית והמנכ"ל דאז סטיב באלמר אפילו הכריז שהקוד הפתוח מתפשט כמו סרטן בעולם המחשבים. לאור זאת, אפשר להבין את ההתרגשות הגדולה שאחזה באדיר רון, מנהל תחום קוד פתוח במיקרוסופט ישראל, כשעמד לפני כמה שבועות על במת כנס קוד פתוח בתל אביב, כשלצדו לא אחר מנשיא קרן לינוקס, ג'ים זמלין.

כן, זה נכון, מיקרוסופט של היום היא לא אותה חברה של שנות ה-90. אומנם לאחרונה, אחרי שנדחקה מטה על-ידי ענקיות טכנולוגיה מעודכנות יותר, היא חזרה להיות החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, ובכל זאת היא עשתה שינוי כיוון של 180 מעלות. כעת היא מאמצת בחום את הקוד הפתוח, מעודדת את לקוחותיה להצטרף לקהילה, וכן, במקביל גם מגיעה לשיאים חדשים מבחינת הכנסות ושווי שוק.

אם הקוד הפתוח הוא האלוהים החדש של עולם הפיתוח, אז אדיר רון הוא נביאו בישראל. מאז שמונה לתפקיד הוא הצליח לבנות קהילה פעילה ותוססת של מפתחים מכל החברות, לגרום לחברות גדולות לשתף את הקוד שלהן עם הקהילה, ולא פחות מאתגר - לשכנע את עמיתיו במיקרוסופט שהקוד הפתוח הוא דבר טוב. כן, גם למיקרוסופט.

"יש פה ענווה מסוימת שהחברה קיבלה"

נראה שאתה מצליח להשפיע על מגמה חדשה בישראל, לא מובנת מאליה.

"הייתי אומר שזה לא רק בשוק הישראלי, אני רואה את הקבוצה משפיעה גם בעולם. כנס הקוד הפתוח שעשינו עכשיו בפעם השלישית היה הכי גדול בארץ עם 1,200 איש מקבוצות המשתמשים הכי גדולות. זה מדהים שמיקרוסופט אחראית היום לכנס הקוד הפתוח הכי גדול בישראל, והיה מדהים לראות איך זמלין מדבר היום על מיקרוסופט ועל הפרויקטים המשותפים עם לינוקס, לעומת איך שדיבר עליה לפני כמה שנים".

אז מה בעצם עושים בקבוצה שלך?

"אני מנהל כאן את קבוצת הקוד הפתוח, שקיימת כבר שנתיים. התפקיד שלה הוא לקדם פרויקטים של קוד פתוח, גם לטובת הקהילה וגם פנימה לתוך מיקרוסופט. זה סוג של להקשיב למה שקורה בחוץ. הקהילות מייצגות הרבה פעמים את הטכנולוגיה המעניינת ומיקרוסופט בעצם מקבלת רעיונות לאיפה התעשייה צריכה ללכת. ישראל הייתה מהחלוצות במיקרוסופט, והקבוצה שלנו מאוד מבוססת ויש לה אקו-סיסטם רחב של המון סטארט-אפים שמבחינתם קוד פתוח זה הטכנולוגיה של החדשנות".

והתדמית של מיקרוסופט לא מהווה מכשול?

"מיקרוסופט הייתה חברה מאוד סגורה, שפעלה תחת המודל של 'המוצרים שלנו הם הכי טובים'. אני חושב שדווקא הקבוצה של הקוד הפתוח היא הקצה השני. היום 50% מהפעילות בענן היא בלינוקס והכול מתבסס על שיתופי פעולה. יש פה ענווה מסוימת שהחברה קיבלה - יכול להיות שחדשנות ופיתוח קוד הם דברים שיכולים לקרות גם מחוץ לחברה. צריך לדעת לטפח ולאהוב את זה ולא להילחם בזה".

די מדהים לשמוע שזה קורה במיקרוסופט.

"אני חייב להגיד לך שלפני שנתיים זה היה האתגר הכי גדול שלי באופן אישי. הייתי מגיע לפגישות עם עובדים, אנשי מכירות, אנשים שנמצאים כבר כמה שנים במיקרוסופט, ושלימדו אותם שאלה הדברים שנלחמים נגדם. ופתאום אני מגיע ואומר את ההיפך, והרבה גבות הורמו. אבל לזכותה של מיקרוסופט ייאמר שלא נעלו אותנו באיזה מרתף רק כדי לסמן וי ושיהיה אפשר להגיד שיש לנו קוד פתוח, אלא נתנו לנו את המקום ואת הבמה. יש לנו פרויקטים שעשינו עם גוגל, שזה משהו שלא היה עולה על הדעת לפני כמה שנים. אבל שנתיים אחרי אני לא חושב שהיום יש מישהו במיקרוסופט שלא מבין שזה המפתח להצלחה".

"מקום להביא את עצמך"

הוא בן 34, התחיל את דרכו בעולמות הטכנולוגיה בשירות צבאי ביחידת המודיעין 8200, בין השאר בפרויקט מבוסס קוד פתוח שצה"ל הכניס אל תוך המערכות הצבאיות. ב-2005 השתחרר מהשירות הצבאי ועבד כמפתח וראש צוות בחברת אדוונטק, שעובדת בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט, ומשם עבר למיקרוסופט ב-2010. אחרי כמה תפקידי פיתוח ומכירות מונה ב-2014 להוביל את קבוצת החדשנות במיקרוסופט, שבין עיסוקיה היו פרויקטים בתחום המחשוב הלביש. ואז הוקמה קבוצת הקוד הפתוח ורון מצא את מקומו בחיים.

"קוד פתוח הוא הרבה פעמים מאוד כאוטי, מכיל פרשנות שבה ההחלטה מה יכול להיות רלוונטי ומה לא, היא מאוד אינדיבידואלית. זה סוג של מנוע סיסמוגרפי של הטכנולוגיה", הוא אומר. "אז יש פה המון מקום להביא את עצמך. חלק גדול מהפרויקטים שאנחנו בוחרים הם הימור אישי שלי ושל הקבוצה. מתוך מיליוני פרויקטי קוד פתוח בעולם, אנחנו צריכים להחליט איפה אנחנו משקיעים את המאמצים ואיפה נשיג אימפקט".

תן דוגמה להחלטה כזאת.

"לפני שנה, כשהתחלנו לעבוד על בלוקצ'יין, אמרו לי: 'זה מטבעות וביטקוין' ואף אחד לא הבין איפה המשמעות העסקית של זה. אבל אחרי כמה שיתופי פעולה מאוד מצליחים, חלקם כאן בארץ עם בנק הפועלים, אני חושב שגם מיקרוסופט וגם התעשייה התיישרה לזה שבלוקצ’יין הוא הרבה יותר מעניין מאשר רק ביטקוין".

ומה עם לעשות את הדבר שלך? להקים סטארט-אפ בלי מנהלים על הראש?

"זה כל הזמן עובר לי בראש, זו דילמה מאוד גדולה כי אני רואה גם שפה אני יכול לעשות אימפקט רוחבי על הרבה יותר דברים. זה דיאלוג שיש לי עם עצמי - איפה אפשר להרגיש הכי משמעותי לפרויקטים ולדלג בין כל-כך הרבה דברים מעניינים. אבל אין לי ספק שמתישהו זה יקרה, זה באמת רק עניין של זמן".

"הפקה עם נטע ברזילי"

כמו הרבה חברות בינלאומיות, למיקרוסופט יש תרבות ארגונית שמדגישה בין השאר מגוון (Diversity) והכלה (Inclusiveness). ועדיין, נראה שכאן לקחו את זה קדימה קצת יותר מחברות אחרות. במיקרוסופט העולמית פועלים ארגונים פנימיים לטיפול במאפיינים שונים של העובדים (למשל נשים או אפרו-אמריקאים), ובישראל יש טיפול במאפיינים הקשורים לחברה הערבית.

אחד הארגונים הבולטים בהשפעתם הוא GLEAM, שמטפל בקהילת הלהט"ב, ורון הוא זה שמרכז את פעילות הארגון הזה באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. "אני מאוד גאה בחברה במקום הזה, שהיא באמת משקיעה באופן אקטיבי כדי להביא לשינוי, אם זה בהכרה בנישואים של בני אותו מין וזכויות, וגם בנושא הפונדקאות", הוא אומר על כך. "מיקרוסופט הייתה הראשונה לתת מענק לעובדים שרוצים להביא ילד, גם אם הממשלה עדיין לא שם, ואחריה הצטרפו עוד 400 חברות. עצם זה שלמיקרוסופט יש קבוצה, ויש אנשים כמוני שמקבלים את הבמה להגיד דברים בשם החברה - אני חושב שזה מדהים, אפילו מרגש".

איך זה נראה ביומיום?

"זה בעיקר במקום של לגרום להם להרגיש בנוח כשהם כאן. יש חברות שנוקטות גישת 'אל תשאל, אל תספר'. אנחנו מנסים שאנשים ירגישו כמה שיותר בנוח להיות עצמם. הדוגמה שאותי נורא מרגשת זה לראות אצל שלי במשרד (שלי לנצמן, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל) שלט גאווה קטן עם הלוגו של מיקרוסופט, שהכנו למצעד הגאווה. זה אומר שמי שמגיע לראיון כאן מבין שהוא בסביבה קצת אחרת והוא ירגיש בנוח לבטא את כולו.

"הרבה פעמים זה החיים האישיים שלך - כמו שמישהי מדברת בעבודה על בעלה והילדים ויש מישהו שלא מרגיש בנוח לדבר על הדברים האלה ואנחנו רוצים שכן ירגיש בנוח".

אי אפשר לסיים בלי לשאול על החפץ האישי שבחרת, האוזניות.

"זה מסמל עוד דבר שאני עושה - יוצר מוזיקה אלקטרונית. זה משהו שאני אוהב מאוד לעשות ואני חושב שיש קשר בין זה לבין פיתוח קוד: הרמוניה מוזיקלית שיוצאת מהרבה סמפלים, לוקחים דברים ונותנים להם פרשנות אישית. אני עושה את זה כבר כמה שנים וזה הפך להיות דבר מאוד גדול, סוג של קריירה שנייה, ואני מתקלט בהרבה מועדונים בארץ ובעולם. ההפקה הגדולה האחרונה הייתה עם נטע ברזילי בפריז. למעשה, יש הרבה אנשים שמכירים אותי דווקא כמוזיקאי ויוצר, דרך מוזיקה ביוטיוב ומסיבות באומן 17".

כתב: טל שחף / צילום: ענבל מרמרי

X

שיתוף הפרויקט

סגור