ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

ליאור שליו / צילום: שלומי יוסף
"יש אצלי געגוע למנטור ולמודל לחיקוי"
ליאור שליו, נכדו של אלי הורביץ, מכניס ערכים לעולם ההשקעות עם קרן אימפקט ומרגיש שלם "עם הלימבו הזה שבין הפעילות החברתית לפעילות העסקית"

הסכום הראשוני שנכנס לקופת אינפוגן, חברת טכנולוגיית החינוך שייסד לפני כמה שנים ליאור שליו, יצא היישר מכיסו של סבו המנוח, מנכ"ל טבע המיתולוגי אלי הורביץ. "לא הייתי צריך את הכסף כי ידעתי כבר מה אני רוצה לעשות מבחינת תוכנית עסקית, אבל הוא העביר לנו את השקל הראשון והמשמעות היתה שיכולתי לומר שהוא מאמין ברעיון", אומר שליו.

"הוא האמין מאוד בכל מיני פעילויות שהייתי מעורב בהן בתחום החינוך ואני זוכר שהייתי לוקח אותו למקומות קצת נחבאים בחברה הישראלית ואלו מקומות שאני מאוד מתגעגע אליהם. יש אצלי געגוע למנטור ולמודל לחיקוי קודם כול דווקא בחזון החברתי שהוביל אותו, שהוא לא פחות חשוב מהחזון העסקי".

בשנים האחרונות שליו כבר אינו רק יזם אלא גם פועל כמשקיע "אימפקט" - תחום חדש יחסית בגזרת השקעות, שבו המטרה המוצהרת אינה רק שורת הרווח אלא גם להיטיב עם החברה במגוון רחב של תחומים. שליו ואמו, ד"ר ורדה שליו-הורביץ, משקיעים בחברות בשלבים מוקדמים מאוד ובסכומים נמוכים יחסית. אולם שליו אומר שהרעיון הוא להישאר איתן גם בהמשך, ולשמור על אפשרות של הגדלת ההשקעה בסבבי הגיוס הבאים.

"אנחנו משקיעים בשלבי הסיד או הפרה-סיד ובאזורי ה-100 אלף דולר, אבל גם בסיבובי המשך. אנחנו ממש מפקחים מקרוב ואין לנו בעיה להיכנס ולתפוס את המושכות ולעבוד קשה, כי יש לנו ראייה שהיא גם יזמית וגם השקעתית. אנחנו לאו דווקא רואים את עצמנו כמשקיעים קלאסיים, אלא ככאלו שמגיעים גם מעולם היזמות ומבינים מה המשמעות של זה".

כשהוא נשאל על הסוגיה המתבקשת הנוגעת לאפשרות לשלב באמת בין מרדף אחר תשואה לבין תרומה משמעותית לחברה, שליו משיב כי הוא "מאוד שלם עם הלימבו הזה שבין הפעילות החברתית שלנו לפעילות העסקית. פעם הייתי צריך מצד אחד לסנגר ולהסביר את עצמי מבחינה עסקית בסצנת הסטארט-אפים, ולהגיד שאני רוצה לעשות גם דברים חברתיים שעושים טוב לעולם, ואנשים היו טיפה מסתכלים עליי שונה; ומצד שני, בפן החברתי הייתי אומר שאני רוצה לעשות דברים עסקיים ולהרוויח, ולהקים חברות בעלות יכולת קיום עצמית, וגם שם היו מרימים גבה. אבל היום, המכלול השלם של הדברים שאני עושה - כולל הפעילות שלי בעמותות או פעילויות כמו יוניצ"ף או פרויקט חדשנות שאני מעורב בו - זה אימפקט לכל דבר. זה החיים שלי. מהבוקר עד 12 בלילה".

ואיך זה עובד בפועל? שליו מסביר שכל השקעה שהוא ואמו בוחנים צריכה לעמוד בכמה קריטריונים בסיסיים. ראשית, הוא אומר, היזם צריך להיות מצויד בתוכנית עסקית אמיתית ("אני מאמין בפילנתרופיה, אבל לא בתחום הזה, וכמשקיע אני מצפה להחזר השקעה"). במקביל, הוא מצפה מהדנ"א של החברה לשנות את העולם לטובה בצורה כלשהי.

מעבר לכך, הוא אומר שחשובה לו במיוחד הכוונה של היזם או היזמית: "מה מניע את אותם אנשים לצאת לדרך עם הסטארט-אפ הזה. אם מישהו רוצה להקים חברה ולמכור אותה בהרבה כסף זה דבר אחד, אבל אם אתה מדבר בתשוקה לגבי איך אפשר לשנות את העולם לטובה דרך המוצר שלך - כשבמקביל אתה מסביר שגם ניתן לעשות מזה כסף - בעיניי זה מראה את הכוונה שלך בצורה יותר נכונה".

בחודשים האחרונים, לאחר שפרש מניהול ישיר של אינפוגן, החל שליו לנהל את אלגימור שמייצרת אצות ספירולינה. הוא ממשיך לנהל במקביל את פורטפוליו ההשקעות שכולל תשע חברות העוסקות במגוון רחב של תחומים, אבל אומר שעיקר זמנו מוקדש לאלגימור. "זו חברה מדהימה שיכולה להאכיל את כל העולם המתפתח במקור חלבוני בריא וטבעי לחלוטין ובעלויות נמוכות מאוד. יש לנו שתי חוות בארץ ואנחנו כרגע מתרחבים מאוד. אנחנו מייצאים משהו כמו 70% מהתצרוכת שלנו וזה עובד יפה".

לדבריו, "זה טוב לטבעונים ולספורטאים ולמעשה לכל אחד. השאיפה שלנו זה בעצם להחליף את הביצה היומית. המטרה היא לעשות משהו שישפר את העולם בכמה וכמה קריטריונים קריטיים".

כתב: שחר סמוחה / צילום: שלומי יוסף

X

שיתוף הפרויקט

סגור