x

שיתוף הפרויקט

סגור
6

עידית הראל שמש

נגד סחר בנשים, זנות ופורנוגרפיה

עידית הראל שמש / צילום: יונתן בלום

זוועות לא אנושיות

זוועות לא אנושיות

המאבק

"הייתה לי הבנה בסיסית שלא יכול להיות שאישה באופן וולונטרי תיכנס למקום שבו גבר ייכנס ויחדור לגופה תמורת כסף. אחרי תקופה של חיפוש עבודה, נפלתי על מאמר של מכון תודעה. לראשונה נחשפתי למיתוסים שהחברה משמרת על מנת לקיים את הזנות, כי אנחנו עדיין חיים בחברה פטריארכלית, שוביניסטית, שרוצה שיהיו זונות. זה כל כך טבוע בתודעה החברתית, עד כדי אדישות לנושא. ‘יש סטודנטיות שעוסקות בזה על מנת לממן את לימודיהן’, ‘אם לא תהיה זנות יהיו פגיעות מיניות ואונס בכל מקום’, ‘זה צורך של גברים שחייבים לספק’, ‘אי אפשר למגר את הזנות’, ועוד".
הטריגר. "ב–2005 הייתי ממש זאב בודד. שנים עבדתי ללא שכר במכון תודעה. כל המשפחה שלי נרתמה לשליחות הזו, זאת התמסרות יומיומית. הרגשתי שזו אדמה שלא דרכו בה. הייתי בקשר עם אישה שעסקה בזנות, שהיה לה חור בין החך לאף בעקבות הסמים. כשהיא הייתה אוכלת היה יוצא לה אוכל מהאף. יש זוועות לא אנושיות שנשים חוות. אישה נוספת שפגשתי נפגעה בפיגוע והפכה לכבדת ראייה ושמיעה. היא אמרה לי שעדיף ככה, ‘אני לא רואה ושומעת את הגברים’. נחשפתי יותר ויותר לעולם שבו נשים לא מאמינות שמגיע להן יותר, לא רואות עצמן שוות בחברה. זה הכה בי וגרם לי לקום ולעשות מהלכים. באותה תקופה, אם אישה רצתה לצאת ממעגל הזנות, חוץ מלקחת אותה אליי הביתה, לא הייתה שום יכולת לתמוך בה.
"באותה שנה נערך הדיון בקרב מקבלי ההחלטות בכנסת בנוגע לסחר בנשים. תופעה מזעזעת של נשים שהובאו דרך הגבול במצרים, שנאנסו, שהוכו, לקחו להן את הדרכונים והן הועמדו למכירות פומביות. בעודן עומדות עירומות על שולחנות, הגברים קבעו את מחירן בהתאם לנתוני גופן. המדינה נדרשה לטפל בכך, ואכן קמה ועדת חקירה וחוקק חוק בנושא איסור סחר בבני אדם. וכך הבנו שאת התודעה יש לשנות קודם כל אצל מקבלי ההחלטות. כ–15 שנים אני עוסקת בעיקר בניפוץ המיתוסים בקרב חברי כנסת, שרים, אנשי מפתח ומשפיעים".

המהלך האפקטיבי

"ב–2007 הצלחנו להעביר בכנסת תוכנית להוצאת נשים ממעגל הזנות. המדינה הקימה מנגנון לטיפול ותמיכה בנשים. סגירת מעגל עבורי הייתה דווקא לאחרונה, כשישבתי במליאת הכנסת וצפיתי בלוח ההצבעה לחוק נגד הזנות, של 35 בעד החוק ו–0 נגדו. אנחנו בסך הכול המדינה השביעית בעולם שמחוקקת את החוק למיגור הזנות, והעיניים נשואות אלינו.
"יש מודל בעולם שנקרא ג’ון סקול. הוא מיועד לטפל בגברים שנתפסו צורכים זנות. אחת ההחלטות שקיבלתי הייתה להקים מרכז כזה בארץ".

נקודת המשבר

"נקודת משבר רצינית הייתה ב–2012, דווקא כשהחוק כבר היה בקריאה טרומית, ומיד אחר כך הכנסת התפזרה וכל העבודה ירדה לטמיון. זה היה רגע של ייאוש גדול.
"באותה תקופה חליתי בקרדיומיופתיה, מחלה בשריר הלב. לפני שנתיים וחצי, במקביל למאבק, עברתי השתלת לב. לא נתתי למחלה להכתיב לי את חיי. לא ויתרתי והמשכתי לדחוף קדימה. בזכות תרומת הלב של נערה ממשפחה ערבייה מהגליל אני היום חיה ומתפקדת".

רלוונטיות דיגיטלית

"פייסבוק עומדת בשורה אחת עם המצאת הגלגל, חקר החלל והאנטיביוטיקה. מרימה ומפילה משטרים, מעלה ומורידה מנהיגים וקובעת את סדר היום העולמי. אני שוחה בשצף טכנולוגיה ומסתדרת. הכתיבה שלי היא המיומנות הכי חשובה שמלווה אותי כל חיי".

הצג עוד...