קבינט הקורונה אישר את התוכנית להטלת סגר מלא משישי הבא למשך שבועיים

לפי התכנית שאושרה, יוטל סגר מלא מיום שישי הבא - 18 בספטמבר בשעה 18:00 בערב למשך שבועיים לפחות • במהלך הסגר תיסגר מערכת החינוך ופעילות המגזר הפרטי והציבורי, למעט עבודות חיוניות • התנועה תוגבל ל-500 מטרים • הממשלה תאשר סופית את התוכנית ביום ראשון

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

קבינט הקורונה אישר הערב (ה') את תוכנית להטלת סגר במטרה לעצור את התפשטות נגיף הקורונה. תוכנית הסגר שאושרה תחולק ל-3 שלבים, שהראשון בהם הוא סגר מלא למשך שבועיים לפחות, לאחר מכן סגר חלקי ולבסוף, מ-15 באוקטובר, חזרה לפעילות לפי מתווה הרמזור. הממשלה צפויה לאשר סופית את התוכנית ביום ראשון, כשבלי אישור הממשלה הסגר לא ייכנס לתוקף. כמו כן, לא הוחלט סופית מועד תחילת הסגר והנושא יוכרע בישיבת הממשלה.

שר אריה דרעי הצביע בעד התוכנית, אך אמר שהוא מצפה שתימצא דרך לאפשר תפילות במתווה מצומצם בבתי הכנסת. השר ליצמן שהתנגד, תקף אישית את פרופ' רוני גמזו ואמר שהוא פועל ממניעים לא מקצועיים. נתניהו ביקש שימתן את דבריו.

הנוסחה שאושרה אמורה לעבור שינויים לבקשת המתנגדים עד לאישורה ביום ראשון. שינוי אחד הוא בסוגיית בתי הכנסת כאמור, והשני בעניין הסגר המלא וההצעה של ישראל כ"ץ, יזהר שי ועמיר פרץ לסגר לילי בלבד באמצע השבוע.

שלושה שלבים לתוכנית

השלב הראשון של התוכנית, הוא הטלת סגר מלא מיום שישי הבא - 18 בספטמבר בשעה 18:00 בערב למשך שבועיים לפחות. במהלך השלב הזה תיסגר מערכת החינוך, תיסגר פעילות המגזר הפרטי והציבורי, למעט עבודות חיוניות, מרכולים, בתי מרקחת ועסקים חיוניים.

מעבר לכך, יותרו תפילות ציבוריות במרחב הפתוח או במרחב סגור, בתנאים שנקבעו בתוכנית רמזור במצב "אדום". מסעדות ייסגרו מלבד משלוחים, וגם מקומות פנאי ובילוי, בתי עסק, מסחר ותיירות פנים ייסגרו. כמו כן, תיאסר תנועת אנשים למרחק של יותר מ-500 מטר ממקום המגורים, למעט לצרכים המותרים.

בשלב השני, יבוצע סגר חלקי לפי מתווה "ריסון מהודק", שיחל מ-1 באוקטובר לפחות למשך שבועיים. בשלב הזה מערכת החינוך תהיה סגורה, תוגבל תנועת אנשים מחוץ לעיר המגורים למעט הצרכים המותרים. הגבלת התקהלויות בכל הארץ תהיה לפי הגדרת מצב "אדום" בתוכנית הרמזור. עבודה במגזר הציבורי תותר במתכונת חירום, ובמגזר הפרטי בהיקף של 30-50% ממספר העובדים. שלב זה יהיה בתוקף לאורך חג הסוכות מ-2 באוקטובר ב-5 בבוקר ועד 11 באוקטובר ב-5 בבוקר.

בשלב השלישי, תחזור המדינה לפעילות בהתאם לתוכנית הרמזור הרגילה. שלב זה יחל ב-15 באוקטובר. חידוש הלימודים לאחר חג הסוכות ייבחן בהערכת מצב שתתקיים קרוב למועד זה.

דבר נוסף שלא הוכרע סופית הוא מועד תחילת הסגר המלא. מערכת הבריאות וחלק מהשרים רצו להתחיל את הסגר כבר ביום רביעי, אבל שר הפנים אריה דרעי אמר במהלך הישיבה כי אם הסגר יתחיל ביום שישי הדבר יאפשר עוד שני ימי מסחר לקראת החגים, ויפחית את הפגיעה במשק. שרים רבים תמכו בו.

המתווה שאושר בקבינט:

השלב הראשון: סגר:
פעולות שיתבצעו:
1. הגבלות תנועה של 500 מטר ממקום המגורים.
2. סגירת מערכת חינוך (כיתות ה' ומעלה לימוד מרחוק לאורך החגים).
3. סגירת פעילות המגזר הפרטי והציבורי (עבודה מהבית ככל הניתן), למעט עבודות חיוניות, מרכולים, בתי מרקחת ועסקים חיוניים.
4. תפילות במרחב הציבורי בהתאם למתווה האדום בתכנית הרמזור.
5. סגירה מלאה של מסעדות (למעט שירות משלוחים), פנאי ובילויים, עסקים ומסחר ותיירות פנים.

השלב השני: ריסון מהודק
פעולות שיתבצעו:
1. הגבלת מעבר בין ערים בימי חג הסוכות (2-11 באוקטובר) - מ5:00 בבוקר.
2. הגבלת התקהלויות, כולל תפילות, לאורך כל התקופה על פי מגבלות הצבע האדום ברמזור.
3. סגירה מלאה של מסעדות, פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל.
4. סגירת מערכת החינוך לאורך כל התקופה, מלבד למידה מרחוק לכיתות ה' ומעלה. חידוש הלימודים לאחר סוכות ייבחן בהערכת מצב מיוחדת.
5. מגזר ציבורי במתכונת חירום.
6. מגזר פרטי - עבודה בהיקף 30%-50% במקומות ללא קבלת קהל (משרדים, מפעלים וכו') - עבודה מהבית לכל מי שיכול.

השלב השלישי: תוכנית הרמזור
מעבר לפעילות בהתאם לתוכנית הרמזור בסיום שני השלבים הראשונים.