לשיתוף הפרויקט בחסות:

מנהלות המרכזים הרפואיים

מנכ"לית מאוחדת סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנכ"לית קפלן ד"ר שרית אבישי-אלינר, מנכ"לית אסף הרופא (שמיר) ד"ר אסנת לב ציון קורח, מנכ"לית הדסה הר הצופים ד"ר תמר אלרם וסגנית מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ברמב"ם ד"ר נסרין גאנם זועבי

מנהלות בתי החולים והמרכזים הרפואיים שעומדות בחזית ומנווטות בגבורה בין המאבק במגפה, מחסור חמור בתקציבים וכאוס ניהולי ופוליטי

גלי וינרב

מקצוע הרפואה בישראל סובל מאותן הטיות שמהן סובלים מקצועות רבים אחרים: אף ששיעור הרופאות בישראל הוא כ-40%, הן סובלות מתת-ייצוג בדרגים המכניסים יותר - ההכנסה השנתית הממוצעת של רופאה נמוכה בכ-33% מזו של רופאים; ועם העלייה בסולם ההיררכי שיעור הרופאות פוחת - נכון לשנת 2019 נשים היוו רק 22% מכלל מנהלי המחלקה.

ובכל זאת, משבר הקורונה נפל על ישראל בתקופה שבה הצמרת הניהולית של המערכת הרפואית בישראל מתהדרת בייצוג נשי מרשים. ארבע מנהלות בתי חולים, וולפסון, אסף הרופא, הדסה הר הצופים וקפלן, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת וסגנית מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ברמב"ם - כל אלה מובילות אותה באחד הרגעים הכי קריטיים שלה.

ניהול בית חולים מחייב אופרציה מטורפת גם בימים כתיקונם: מצב חירום בלתי פוסק, תקציב לא מספק, ניהול אלפים רבים של עובדים וציוד יקר. נוסף לכל אלה, בתי החולים צריכים לדאוג להתרחב, להתחדש ולפעול כל הזמן לשיפור חוויית הלקוח ולהפחתת מספר הטעויות למינימום.

בתקופת הקורונה גדל האתגר עשרת מונים. המנהלות נדרשו לקבל החלטות אסטרטגיות בתנאי אי־ודאות ותוך זמן קצר: כמה מחלקות קורונה לפתוח? איך להתארגן בזמן כך שיהיה הציוד הדרוש וכוח האדם הדרוש? כמה שולי ביטחון להשאיר לפעילויות האלקטיביות, אלה שעבורן יכול בית החולים לגבות את התקציב שהוא צריך? איך להתנהל פוליטית בין הכרזה על מצב חירום כדי לעודד את הציבור להיזהר לבין שידור עסקים כרגיל כדי לא לזרוע פאניקה ולא להבריח את מי שזקוקים לטיפול רפואי במחלות שאינן קורונה? וכל זה בתוך גלים של עומסים עולים ויורדים על בתי החולים, שפגשו גלים של תחלואה ובידודים של הצוות החיוני.

אמנם לא ניתן להכחיש כי בתקופות העומס שיעורי התמותה מקורונה עלו, אולם לא נצפו מחזות כמו במדינות אחרות בעולם, שבהן בתי החולים הכריזו שאינם מקבלים עוד חולים שהסיכוי להצילם נמוך, או שלא קלטו חולים כלל. בתי החולים בישראל צלחו את התקופה הזאת בגבורה, חלקם הגדול בהנהגת נשים.

בחזית קופות החולים המצב לא פשוט יותר. כבר שנים מדברים במערכת הבריאות על הרעבת המערכת הציבורית, ומנהלי קופות החולים, כמופקדים על הרפואה בקהילה, מתריעים כבר עשור על מצבם הקשה. "הקופות טעו כשלא פעלו יחד ומול האזרחים והרופאים כדי להפסיק את ההרעבה הזאת", אמרה סיגל רגב־רוזנברג, מנכ"לית "מאוחדת", לא פעם. "במשרד הבריאות לא מבינים שהקהילה היא הדבר החשוב ביותר.הקופות נושאות בעול של 70% מהפעילות. בסוף, גם אם בן אדם חולה קשה ומאושפז, הוא חוזר לאחר מכן לקהילה".

גם מבצע החיסונים נפל ברובו על כתפי הקופות, כשקופת חולים מאוחדת הייתה בין ה"מורדות" הראשונות, ויחד עם קופ"ח כללית החלה לחסן צעירים מתחת לגיל 40 בניגוד להוראות משרד הבריאות, ששינה את מדיניותו בהתאם כמה ימים מאוחר יותר.

למעלה - ענת אנגל וסיגל רגב רוזנברג, נסרין גאנם זועבי, אסנת לבציון קורח, שרית אבישי אלינר, תמר אלרם / צילום: איל יצהר, מונא מוסטפא, כדיה לוי למעלה - ענת אנגל וסיגל רגב רוזנברג, נסרין גאנם זועבי, אסנת לבציון קורח, שרית אבישי אלינר, תמר אלרם / צילום: איל יצהר, מונא מוסטפא, כדיה לוי
עוד משפיעות
עוד

"נשים מובילות באמת, בעלות עמוד שדרה, שלא מפחדות": הכירו את ועדת המומחיות המייעצת

מנגידת בנק ישראל לשעבר פרופ' קרנית פלוג ועד המדענית והיזמת ד"ר ארנה ברי: הכירו את הוועדה החיצונית המייעצת לבחירת 50 הנשים המשפיעות, המורכבת אף היא מנשים משפיעות, מומחיות ופורצות דרך בתחומי חברה וכלכלה, בריאות ומשפט ועוד

הוועדה המייעצת

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

פרופ' קרנית פלוג

נגידת בנק ישראל לשעבר וכיום סגנית נשיא במכון הישראלי לדמוקרטיה

ד"ר ארנה ברי

מדענית, יזמת ומנהלת בכירה בהייטק

ד"ר יהודית ריכטר

מנכ"לית מדינול

תחיה בן צור / צילום: רמי זרנגר

תחיה בן צור

מנהלת פורום "נשים בתעשייה - קהילת המנהלות"

אוה מדז'יבוז' / צילום: ענבל מרמרי

אוה מדזי'בוז'

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה

סיגל שלח / צילום: קרן בן ציון גפני

סיגל שלח

מנכ"לית הג'וינט

שרה אליאש / צילום: נדב דוד מתוך ויקיפדיה

שרה אליאש

ממקימי מערך החינוך בשומרון

מיה ליקוורניק / צילום: תומר יעקובסון

עו"ד מיה ליקוורניק

יו"ר קרן שיתוף תורמים (קש"ת)

אימי עירון / צילום: ירון בן חורין

אימי עירון

מייסדת likearainbow ומנכ"לית סלונה לשעבר

רבקה כרמי / צילום: רמי זרנגר

פרופ' רבקה כרמי

פרופ' אמריטוס לרפואה ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר

יעל אלמוג זכאי / צילום: תומי הרפז

ד"ר יעל אלמוג זכאי

אשת עסקים, מייסדת "קפיטליזם קשוב ישראל"

דורית סלינגר / צילום: רמי זרנגר

דורית סלינגר

שותפה במיזמי פינטק ודירקטורית, לשעבר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון

רים יונס / צילום: ליאת שליט

רים יונס

מייסדת שותפה, אלפא-אומגה

סיגל קנוטפוסקי / צילום: באדיבות עמותת "עולים ביחד"

סיגל קנוטפוסקי

נציגת הסוכנות היהודית ומנהלת אזור צפון מזרח ארה"ב

© כל הזכויות שמורות לגלובס.

יצירת קשר