לשיתוף הפרויקט בחסות:

מרים כבהא

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, והאישה הערבייה הבכירה ביותר במגזר הציבורי

בת 46, נשואה + 2, מתגוררת בחיפה | "החזון שלי הוא שלא נצטרך את הנציבות הזאת"

דרור פויר

"הבאת ילדים לעולם וגידולם זה עדיין המחסום הגדול ביותר העומד בפני נשים שרוצות להתקבל לשוק העבודה ולהתקדם בו, גם ב-2021", אומרת מָרים כבהא, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, "יותר משני שלישים מהפניות אלינו היו של נשים שהופלו על רקע היריון והורות, זה יותר מבשנה רגילה".

המוסד שכבהא עומדת בראשו נוסד ב־2005 במטרה לטפל באחד הפערים הגדולים שכל עובדת ועובד בישראל נתקלים בו - הפער בין חוקי העבודה המתקדמים לבין המציאות בשטח. נציבות שוויון הזדמנויות במשרד העבודה מספקת ייעוץ וייצוג משפטי לעובדים, מלווה מעסיקים בתהליכי גיוון ואחראית להעלאת המודעות הציבורית לחשיבות השוויון. עו"ד מָרים כבהא עומדת בראשה מאז דצמבר 2015, וזה הופך אותה לאישה הערבייה הבכירה ביותר בשירות הציבורי.

"החזון והשאיפה להגיע לחברה ישראלית שוויונית ומכילה מאוד חשובים לי", היא מספרת. "זה החיים של כולנו. לא רציתי לשבת בצד ולתת לאחרים לעשות את העבודה".
המנדט של נציבות השוויון נוגע בעיקר לטיפול בחמש אוכלוסיות: חרדים, ערבים, יוצאי אתיופיה, עובדים מבוגרים ונשים. בכל אחת מהקבוצות המופלות הנ"ל יש הרי לפחות 51% נשים, שמופלות יותר. אפשר לומר, בצחוק מריר, מריר מאוד, שזו נציבות שוויון הזדמנויות לנשים. כבהא מסכימה בעצב.

"לפי מדד הגיוון התעסוקתי שהוצאנו השנה, פערי השכר של נשים עמוקים בהרבה, כולל בתוך האוכלוסיות שאליהן הן משתייכות (אישה ערבית תרוויח פחות מאישה יהודייה ומגבר ערבי וכיו"ב - ד"פ).זה לא רק השכר. בהרבה מקרים ההשכלה שלהן עולה על זו של הגברים, ועדיין אין קורלציה בין המשרות שלהן להשכלה שרכשו. ומה שיותר חמור מזה: לא רואים שיפור. כבר שנים שפערי השכר עומדים על כ-32%, בשינויים מינוריים בלבד".

האפליה שהגיעה למקום השני היא על רקע גיל, ולא על רקע לאום או מגזר, כמו שנהוג לחשוב. "תתפלא. חשוב להבין שהפניות לנציבות לא משקפות את היקף האפליה האמיתית שקיימת בשוק העבודה. בנוגע לערבים ולחרדים, יש המון חוסר אמון במוסדות המדינה, עוד מלפני הקורונה. הם לא רואים את המדינה ככתובת לבוא ולהתלונן בפניה. אנחנו מנסים לבנות את האמון הזה ויש עוד המון מה לעשות.

"אי אפשר להגיע לשוויון דרך שימוש במקל בלבד. צריך גם גזר. אני מאמינה שאם משכנעים את המעסיק בחשיבות השוויון וביתרונות הגיוון, אין לו אינטרס להפלות. יש לנו המון תוכניות שמטרתן לחנך מעסיקים איך לקלוט אוכלוסיות מגוונות. אנחנו עוזרים להם בקביעת היעדים ונותנים להם כלים וליווי כדי ליישם את השינוי".

בעצם, העבודה שלך היא לתקן אלפי שנות סטריאוטיפים.

"הטיות - ואני לא מדברת על גזענות - יש אצל כולם ובכל מקום. אין מישהו חסין. אבל הטיה היא משהו שצריך לגדוע. צריך לחנך את המעסיק להיות מודע, שהמסננת לא תהיה רחבה מדי ועובדים טובים ייפלו דרך החורים. אין משהו יותר מתסכל מזה שאדם עם יכולת ופוטנציאל מכין עצמו לשוק העבודה, ואז נחסם בגלל השתייכותו לקבוצה מסוימת".

מה החזון שלך?

"שלא נצטרך את הנציבות הזאת - ולא כקלישאה, אלא באמת; שמעסיקים ישכילו להסתכל על אדם ולשפוט אותו על-פי יכולותיו. הגיוון של ישראל הוא יתרון אדיר ומקור לעוצמה ולעושר תרבותי ורעיוני, אנחנו צריכים שהוא ידחוף אותנו קדימה, לא יעכב אותנו". 

מרים כבהא / צילום: איל יצהר מרים כבהא / צילום: איל יצהר
עוד משפיעות
עוד

"נשים מובילות באמת, בעלות עמוד שדרה, שלא מפחדות": הכירו את ועדת המומחיות המייעצת

מנגידת בנק ישראל לשעבר פרופ' קרנית פלוג ועד המדענית והיזמת ד"ר ארנה ברי: הכירו את הוועדה החיצונית המייעצת לבחירת 50 הנשים המשפיעות, המורכבת אף היא מנשים משפיעות, מומחיות ופורצות דרך בתחומי חברה וכלכלה, בריאות ומשפט ועוד

הוועדה המייעצת

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

פרופ' קרנית פלוג

נגידת בנק ישראל לשעבר וכיום סגנית נשיא במכון הישראלי לדמוקרטיה

ד"ר ארנה ברי

מדענית, יזמת ומנהלת בכירה בהייטק

ד"ר יהודית ריכטר

מנכ"לית מדינול

תחיה בן צור / צילום: רמי זרנגר

תחיה בן צור

מנהלת פורום "נשים בתעשייה - קהילת המנהלות"

אוה מדז'יבוז' / צילום: ענבל מרמרי

אוה מדזי'בוז'

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה

סיגל שלח / צילום: קרן בן ציון גפני

סיגל שלח

מנכ"לית הג'וינט

שרה אליאש / צילום: נדב דוד מתוך ויקיפדיה

שרה אליאש

ממקימי מערך החינוך בשומרון

מיה ליקוורניק / צילום: תומר יעקובסון

עו"ד מיה ליקוורניק

יו"ר קרן שיתוף תורמים (קש"ת)

אימי עירון / צילום: ירון בן חורין

אימי עירון

מייסדת likearainbow ומנכ"לית סלונה לשעבר

רבקה כרמי / צילום: רמי זרנגר

פרופ' רבקה כרמי

פרופ' אמריטוס לרפואה ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר

יעל אלמוג זכאי / צילום: תומי הרפז

ד"ר יעל אלמוג זכאי

אשת עסקים, מייסדת "קפיטליזם קשוב ישראל"

דורית סלינגר / צילום: רמי זרנגר

דורית סלינגר

שותפה במיזמי פינטק ודירקטורית, לשעבר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון

רים יונס / צילום: ליאת שליט

רים יונס

מייסדת שותפה, אלפא-אומגה

סיגל קנוטפוסקי / צילום: באדיבות עמותת "עולים ביחד"

סיגל קנוטפוסקי

נציגת הסוכנות היהודית ומנהלת אזור צפון מזרח ארה"ב

© כל הזכויות שמורות לגלובס.

יצירת קשר