אימפקט אחריות תאגידית
צילום: לוריאל

צילום: לוריאל

משנים, יוצרים שיח ציבורי חדש, לא עומדים מנגד

כך בדיוק תופסים בלוריאל את האחריות התאגידית. כבר ארבעה עשורים שקונצרן הביוטי פועל בעולמות עשיית הטוב במטרה לייצר ערך חברתי. כיום מתמקדים שם בתוכנית LOREAL FOR THE FUTURE, המגדירה יעדים חברתיים וסביבתיים שאפתניים וכוללת טרנספורמציה פנימית עמוקה בכל התהליכים העסקיים בחברה

14.10.2021 |

הכתבה בשיתוף לוריאל

המושג 'אחריות תאגידית' הפך בשנים האחרונות, למרבה השמחה, לגישה ניהולית רווחת יותר ויתר ברחבי העולם. חברות גדולות מבינות שהן לא כאן רק בשביל למכור מוצרים או שירותים - אלא כדי לפעול לטובה, לשנות, להפוך את העולם למקום הוגן יותר. במציאות הנוכחית זו לא בחירה: זו חובה, לאור הציפיות מצרכנים בכל העולם מהמותגים והתאגידים שהם צורכים מהם מוצרים, בטח ובטח כשמדובר בחברות ענק הפועלות בכל רחבי הגלובוס, מייצרות מוצרים בכמויות עצומות ובעלות השפעות סביבתיות וחברתיות מרחיקות לכת.

לצד אלו שמגלות את התחום עכשיו ישנן חברות - תאגידים בינלאומיים עצומים - שהחלו ליישם גישה של ניהול ההשפעות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות שלהן כבר לפני שנים רבות. כך למשל לוריאל, חברת הביוטי הגדולה ביותר בעולם, הפועלת בתחומי האחריות התאגידית למעשה כבר כארבעה עשורים. הרבה לפני שהנושא הפך טרנדי ושגור בחדרי הדירקטוריונים.

"לוריאל היא חברה חובקת עולם עם מכירות בהיקף של כ־30 מיליארד אירו בשנה החולפת", מספרת דניאלה פרוסקי־שיאון, סמנכ"לית תקשורת וקיימות בלוריאל ישראל. "יש לה כמעט 90,000 עובדים ב־150 מדינות, בפורטפוליו שלה ישנם 36 מותגים מובילים, והיא מוכרת כשבעה מיליארד מוצרים בשנה. המותגים המוכרים ביותר בעולם פועלים תחתיה: לוריאל פריז, גרנייה, מייבלין ניו יורק, לנקום, ארמני, איב סן לורן, וישי ועוד.


לחברות גלובליות כמו לוריאל יש, באופן טבעי, הרבה מאוד אימפקט על העולם, ובלוריאל הבינו את זה כבר מזמן: החברה התחילה את המסע כבר בשנות ה־70, כשב־1979 החליטה להשקיע בפיתוח טכנולוגיות לאבטחת איכות של מוצרים מבלי לעשות ניסויים על בעלי חיים. החברה למעשה הובילה את המגמה עוד לפני שהרגולציה חייבה זאת, והרבה לפני שהמתחרים יישמו את זה, וב־1989 הפסיקה באופן מוחלט את הניסויים בבעלי חיים".

הצעד הראשון הזה הוא אחד מיני רבים שביצעה החברה מאז ועד היום. לאורך השנים פיתחה לוריאל שלל פרקטיקות כחלק מצורת החשיבה הזו, במטרה לקדם אחריות תאגידית וקיימות לאורך כל שרשרת הערך של החברה, כלומר - לאורך כל שלבי הייצור שלה. ב־2013 אף יצאה לראשונה עם תוכנית ממוסדת ומגובה ביעדים, כחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה העסקית שלה. בשנת 2020, עוד לפני מגפת הקורונה, הבינו ראשי החברה כי יש לפעול ביתר שאת בתחום, והשיקו תוכנית חדשה: 'LOREAL FOR THE FUTURE - לוריאל למען העתיד', אשר מגדירה יעדים חברתיים וסביבתיים ברורים ושאפתניים שעל החברה לעמוד בהם עד 2030, כולל טרנספורמציה פנימית עמוקה בכל התהליכים העסקיים שלה, מאל"ף ועד תי"ו.

26 יעדים בתחומים סביבתיים וחברתיים - ומענה לאתגרים דחופים

LOREAL FOR THE FUTURE היא התוכנית גלובלית, שכל המדינות שהחברה פועלת בהן שותפות לה, כך לדברי פרוסקי־שיאון. במסגרת התוכנית הוגדרו 26 יעדים בתחומים סביבתיים וחברתיים, והיא מושתתת על שלוש רגליים: אחת - טרנספורמציה פנימית עמוקה בחברה עצמה, במטרה לשנות את צורת הפעילות כך שתיעשה תוך כיבוד גבולות כדור הארץ; השנייה - העצמת הסביבה העסקית ורתימת כל השותפים של החברה, לקוחות, צרכנים, ספקים ועוד, למסע אל הגשמת היעדים; השלישית - מתן מענה לאתגרים עולמיים, סביבתיים וחברתיים, שנתפסים כדחופים בעיני החברה.

"לצורך התוכנית הוקמו שלוש קרנות, שתוקצבו יחד ב־150 מיליון אירו. שתיים הן קרנות סביבתיות: אחת שמטרתה קידום כלכלה מעגלית לאיתור פתרונות לטיפול בפסולת פלסטיק, שהרי אחד האתגרים הגדולים של לוריאל בנושא הוא ייצור של אריזות מקיימות יותר; ושנייה שמטרתה שיקום בתי גידול ימיים או יבשתיים וחידוש מערכות אקולוגיות והקהילות שסביבן.

מטרת הקרן השלישית היא מתן מענה לנשים הפגיעות ביותר בחברה, כאלו שאף נפגעו עוד יותר במהלך משבר הקורונה: פליטוֹת, שורדות זנות, נשים שסבלו מאלימות מינית או מאלימות בתוך הבית, נשים עם מוגבלויות ועוד. הקרן מזמינה ארגונים אשר תומכים בנשים כאלו להגיש בקשות לתמיכה כספית, ולוריאל עצמה מקיימת שיתופי פעולה עם ארגונים כאלו בכל רחבי העולם. גם בישראל קיבלו תמיכה כעשרה ארגונים חברתיים מובילים התומכים בנשים הפגיעות ביותר בחברה הישראלית".


העצמה נשית: אג'נדה שקיימת בלוריאל כבר שנים

במסגרת אותה פעילות מבורכת למען נשים פועל ביתר שאת המותג 'לוריאל פריז', שאותו מגדירה פרוסקי־שיאון כמותג הדגל של החברה. "המותג לוריאל פריז דגל תמיד בהעצמה נשית, בביטוי הביטחון העצמי והערך העצמי דרך הטיפוח. ממש השנה חוגג הסלוגן של המותג, 'כי מגיע לך הטוב ביותר - Because you're worth it', 50 שנה.

על בסיס זה הוחלט בלוריאל פריז כי הסוגיה החברתית החשובה ביותר שיש לטפל בה במסגרת האג'נדה החברתית הגלובלית של המותג היא ההטרדה המינית. אחד הדברים שפוגעים יותר מכול בביטחון העצמי ובערך העצמי הוא הטרדה מינית - בין אם באופן כללי ובין אם במרחב הציבורי. כשמוסיפים לכך את העובדה שאחת מכל שתי נשים חוותה הטרדה מינית בחייה, מבינים שיש כאן צורך דחוף".

כל אלו, מסבירה פרוסקי־שיאון, הביאו את מותג לוריאל פריז להחלטה כי עליהם להתמקד בטיפול בסוגיה הזאת ספציפית, ויצאו עם תוכנית דגל אסטרטגית לפני שנה וחצי, תחת הכותרת 'Stand Up - די לעמוד מנגד'. בניגוד לרוב התוכניות מסוגה, תוכנית זו מתמקדת דווקא בציבור הרחב, בעומדים מהצד, העדים להטרדות המיניות, ומעניקה להם כלים פרקטיים למניעת הטרדה מינית.

"בעזרת עמותה גלובלית בשם Hollaback פותחה לומדה מקוונת שמלמדת חמישה צעדים, כלים פרקטיים פשוטים מאוד, כיצד למנוע הטרדה מינית: להסיח את המטריד, לקרוא לבעל סמכות, לתעד את המקרה, לפנות למטריד ולדבר איתו וכדומה", היא מסבירה. "אלו אולי צעדים שנשמעים טריוויאליים, אבל הענקת הכלים הללו לעוברי האורח - במכון הכושר, בפאב, בתור לרופא, בכל מקום - יאפשרו להם לנקוט צעד באופן מיידי ובביטחון, ולבצע פעולה שתמנע או תפסיק את המעשה.

כל המדינות שבהן לוריאל פועלת התבקשו לקחת חלק בעשייה הזאת, ואנחנו, כלוריאל ישראל, החלטנו במסגרת זו לחבור ל'איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית'. בתהליך שנמשך כשנה התאמנו את הלומדה לישראל - לא רק מבחינת השפה אלא מבחינת האופי והתרבות של הקהל הישראלי, הסביבה הישראלית ועוד. עשינו זאת בשיתוף איגוד מרכזי הסיוע, ויצאנו לדרך לפני חצי שנה.

היום, בכל נקודת מכירה של לוריאל פריז, בכל סטנד ובכל מדף, מופיע QR שאפשר לסרוק, וכך להוריד את הלומדה למכשיר החכם. אפשר לעבור אותה באופן עצמאי, בתהליך שאורך כחמש דקות ולא יותר. לצד זה מעביר האיגוד, באמצעות מחלקת החינוך שלו, הדרכה לקבוצות, לארגונים, למקומות עבודה ועוד. עם היום עברו אותה 10,000 איש, ועד סוף השנה צפויים לעבור אותה בישראל 30,000 איש, באופן מקוון או פרונטלי. השאיפה היא שכל אזרח ואזרחית בישראל יהיו מודעים להדרכה הזו, וברמה העולמית - שתגיע למיליונים ברחבי העולם".

"אלו אומנם פעולות פשוטות, אך הן יכולות לסייע לעובר האורח להבין מה עליו לעשות בסיטואציה לא צפויה כזו ולהניע שינוי אמיתי בחברה", מסכמת פרוסקי־שיאון. "לצערנו אין מישהו שלא מכיר מישהו שהוטרד, ולא משנה איפה או איך, כך שזה נוגע לכולנו, לא רק לקורבנות ולנפגעים. היוזמה הזו לבדה לא תעשה את ההבדל הגדול, אבל שיתוף פעולה עם הארגונים האלה, בכל רחבי העולם, מתוך אסטרטגיה ברורה של אחריות חברתית ורצון אמיתי לשנות, בטח ובטח כמותג גדול כל כך ומשפיע כל כך, היא אחת הדרכים להשיג את השינוי ואת האימפקט הרצוי, אימפקט כלל עולמי".

לוריאל / צילום: לוריאל

כתבות נוספות

סיפור האהבה עם השחיינים הפראלימפיים. מארק מליאר באולמפיאדת טוקיו / צילום: לילך וייס

בשיתוף אנרג'יאן

"אחריות כלפי החברה, הקהילה והסביבה היא לא חובה – זו זכות"

צב מכוסה זפת / צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים

בשיתוף הקרן לשמירת הטבע והמורשת

משקמים את הסביבה ביחד עם הקהילה - הצד הירוק של האחריות התאגידית

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר