שיתוף פרויקט
בשיתוף:
צילום: באדיבות GENESIS צילום: באדיבות GENESIS

היוקרה נמצאת בפרטים הקטנים

בשנים האחרונות יותר ויותר רכבי יוקרה עולים על כבישי ישראל ● אבל מה זה בעצם אומר 'רכב יוקרה' ואיך אפשר להפוך לבעלים של מכונית יוקרה חדשה?

שיתוף

הכתבה בשיתוף GENESIS

יוקרה זה תמיד המקום שבו פוגשים את החדשנות, שבהרבה מקרים מפתיעה", אומר בועז קורפל, עיתונאי רכב ופרשן ספורט מוטורי. "זאת התכתבות מדהימה בין מה שיש מחוץ לרכב, איך הוא משדר את עצמו, לבין מה שיש בתוכו. תסתכל על הקנקן ותיהנה ממה שיש בו. זאת הדודה שרוצה להיות בג'יפ גם אם הוא לעולם לא יראה שטח. זה הצעיר שרוצה רכב ספורט כי זה משרת את התדמית שלו כגבר דינמי, נועז, צעיר וספורטיבי. מכונית היא סיפור. לפי המכונית מנסים להבין מי נמצא בתוך הרכב. קודם רואים את הרכב".

אי אפשר להתחמק מהנתונים, כל שנה יותר ויותר מכוניות יוקרה שטות בכבישי ישראל, והן כבר לא יהלום בלעדי של העשירון העליון. אם ב-2021 המכירות של רכבי היוקרה כמעט הוכפלו, במחצית הראשונה של 2022, בעוד שמספר המסירות בשוק הרכב כולו דווקא ירד, בקטגוריית רכבי היוקרה הייתה עלייה של כמעט 45%. מדובר בשוק שהשתנה מאוד בשנים האחרונות; בעבר כשרצינו לקנות רכב יכולנו לרכוש רק בהתאם למה שחשבון הבנק שלנו אפשר, היום אפשרויות המימון גדלו ואנשים שמעולם לא חשבו לקנות מכונית יוקרה יכולים להיכנס, להשקיע רק חלק מהסכום כמקדמה ולקבל מימון על הסכום הנותר. גם עולם הליסינג השתנה והעסקאות התרחבו לרכבי היוקרה והפכו לנגישות לכלל הציבור במידה רבה יותר מאי פעם.

"רכבי יוקרה מתחלקים לכמה מחלקות עיקריות. יש כללים שנולדים מתוך מותגי יוקרה", טוען קורפל, בניסיון להסביר מה מסתתר מאחורי המושג 'רכב יוקרה'. "יש מותגים שלא מייצרים מכוניות עממיות, כמו למשל מרצדס, קאדילק, לקסוס ולנד רובר. חלקם מייצרים רק רכבי יוקרה, פשוט כי כל ניסיון שלהם להנגיש את המותג לעם, הסתיים בהתרסקות של הדגם. לצד מותגי היוקרה יש את מותגי הפאר, כמו רולס רויס ובנטלי, שהן מעל היוקרה; אלו מכוניות שמרכיבים אותן ידנית והן מורכבות על פי הזמנה. לכל אחד מהמותגים יש אטליה משלו והלקוח בוחר הכול כולל גוון העץ. המכוניות האלה מספרות סיפור. לבנטלי למשל, יש יערות משלהם והם משתמשים בקליפות עצים שנושרות לבד אחרי מאה שנה כדי להרכיב את הפאנלים שבתוך המכונית. לכל פריט ברכב יש סיפור. לצד אלה יש את האקזוטיות, כמו למשל פרארי, למבורגיני ומותגים שמגיעים ממפעלים עם מורשת ארוכה של ספורט עם איכות ביצועים ברמה הכי גבוהה. הן לא מורכבות ידנית כמו מותגי הפאר ומה שמבדיל אותן מרכבי היוקרה הוא מספר הדגמים - למרצדס מגוון דגמים מיוקרה יום־יומית עד מכונית ספורט קצה איכותיות מאוד עם טכנולוגיה חדשנית וגם לאאודי מספר עצום של דגמים. לפרארי לעומתן, יש שלושה או ארבעה. שם אין אפשרות לקנות את המודל החדש, אלא אם בעברך היית בעלים של שלוש מכוניות פרארי וכרגע במוסך שלך חונות שתיים לפחות. הם יעשו הכול כדי לגרום ללקוח להרגיש מיוחד. אירוע ההשקה יסונן ל-150 עד 200 יחידי סגולה, שנבחרו בקפידה מתוך הלקוחות הקיימים ואותם הם יטיסו למקום סודי". איך אפשר לדעת אם רכב מסוים הוא באמת רכב יוקרה?

"על פי הגדרת החוק, כפי שקבע ראש הממשלה יאיר לפיד עוד כשהיה שר האוצר, מכונית נחשבת למכונית יוקרה אם ערכה גבוה מ-300 אלף שקלים. היום מגיעים לסכום הזה בקלות. אבל מי שבאמת קונה יוקרה, מה שחשוב לו זה הסמל. הסטנדרט שבו המכונית מעוצבת, על ידי מי, מניין הגיעה, איכות החומרים ורמת ההקפדה בייצור ובהרכבה. זה יכול לבוא לידי ביטוי גם במרחקים בין הפאנלים מחוץ לרכב ובתוכו. ברכבי יוקרה, למשל, על הרווח שבין הדלת לקורה, כלומר החריץ שנוצר כשסוגרים את הדלת, להיות בעובי של כרטיס אשראי ולא יותר. זה מה שמסמל שהמכונית הדוקה מאוד בבנייה שלה. ישנן אף סדנאות שפועלות בתוך חברות הרכב שבהן מייצרים את המנועים בצורה כה קפדנית, שלא אחת מדובר במעשה ידיו של אדם אחד, שבנה את המנוע מאל"ף ועד ת"ו. הכול כדי ליצור מיוּחדוּת. זה בשנים האחרונות יותר ויותר רכבי יוקרה עולים על כבישי ישראל. אבל מה זה בעצם אומר 'רכב יוקרה' ואיך אפשר להפוך לבעלים של מכונית יוקרה חדשה? מה שמדבר אל פלח האנשים שיש להם הרבה מאוד כסף, שיש להם צורך להשוויץ ובאותה מידה ליהנות".

צילום: באדיבות GENESIS
 צילום: באדיבות GENESIS

מי יכול להרשות לעצמו רכב יוקרה?
"מדובר בפלח שגדל כל הזמן. על הכביש רואים הרבה יותר מותגי יוקרה מאי פעם, עשרות אלפי מכוניות שנמכרות בשנה. יש יותר עשירים, הכסף הפך זול יותר ושינוי בחוק המאפשר ייבוא מקביל של מכוניות הביא לכניסתן של לא מעט חברות פרטיות. שוק הרכב מתדלק גם את תקציב המדינה, שמכניסה ממיסי קנייה, טסטים וכיוצא באלה, סדר גודל של 50 מיליארד שקלים בשנה. אנשים קונים היום מכוניות חשמליות מאותה סיבה שהם עמדו בתור לקנות אייפון. אתה צריך להראות שאתה הכי מודרני וחדשני שיש. זה עולם של שיוכים לקהילות כאלה ואחרות. היבואנים דואגים לסדר את הצרכנים הללו בקהילות דרך הקמת מועדוני לקוחות שמוציאים אותם לטיולים ולפעילויות, כדי שירגישו שהם 'מחלקה ראשונה'".

להתחיל מבראשית

במשך שנים רבות ניסו מותגי רכב רבים להיכנס לתחום היוקרה, אם זו ה-Infiniti של ניסאן, ה-DS של סיטרואן וה-ACURA מבית הונדה. עד לאחרונה היחידים שהתקרבו ליעד היו טויוטה עם מותג היוקרה Lexus. ב-2015 הופיע שחקן חדש בשוק רכבי היוקרה - יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי השיקה את מותג היוקרה שלה: GENESIS. "הכניסה של יונדאי לשוק היוקרה עם המותג החדש היא תופעה מרעננת בפלח שוק קטן יחסית בהשוואה לפלח המכוניות העממיות. שוק רכבי היוקרה הוא שוק שנשלט על ידי מותגי הרכב הגרמניים, יחד עם וולבו ולקסוס שהצליחו לנגוס נתח משמעותי בעוד שיצרנים אחרים כמו קדילאק ו-Infiniti סבלו (ועדיין סובלים) ממספר דגמים מוגבל ומרמה טכנולוגית שאיננה פורצת דרך", אומר קורפל. "רוב הלקוחות הישראלים מחפשים מכוניות יוקרה במחירים של 350 עד 600 אלף שקלים וההיצע של GENESIS מתיישב בדיוק במקום הזה. הנהגים בישראל התחברו באופן מהיר יחסית למותג, שהציג מחירים תחרותיים, מוצרים מדויקים ואיכות גבוהה והציגו מענה שונה באופי מגרמניות, אמריקאיות או יפניות".

GENESIS שווקה עד לפני כשנה בארצות הברית, אוסטרליה, קנדה, מדינות המפרץ וכמובן בשוק הבית הדרום קוריאני. ב-2021 היא הגיעה לאירופה וגם אלינו, ועד כה הושקו בארץ שבעה דגמים: דגמי המנהלים G70 ,G80 ו-G90 ודגמי SUV, שבהם GV70 ,GV80 והחשמליות Electrified G80 ו-GV60. הסמל של GENESIS מלמד לא מעט על שפת העיצוב של המותג, 'אלגנטיות אתלטית' המשלבת בין קווים נקיים וחלקים לאלמנט הכנפיים. המותג הצעיר הספיק כבר לקצור לא מעט פרסים בין-לאומיים נחשבים בתחום העיצוב, חוויית המשתמש, טכנולוגיה וקהל לקוחות. ב-2020 זכה GENESIS בפרסי העיצוב של RED DOT ובתואר 'מותג הפרימיום האמין ביותר' מטעם חברת המחקר JD Power. דגם G90 זכה בתואר 'מכונית היוקרה המובילה' בטקס פרסי שביעות הרצון השנתי של חברת המחקר Auto Pacific. השנה זכתה GV70 בפרס SUV OF THE YEAR של מגזין הרכב האמריקאי הנחשב MotorTrend. בישראל גרפה GENSIS ב-2021 את תואר רכב השנה בקטגוריית קרוסאובר גדול על ידי 'עולם הרכב' של ערוץ הספורט ואילו השנה נבחר דגם GV80 על ידי מגזין 'אוטו' ברכב השנה בקטגוריית רכבי פנאי גדולים ויוקרה.

לא קל להתברג בתוך שוק רכבי היוקרה, בעיקר מול יצרניות היוקרה הגרמניות. ב- GENESIS בישראל מקווים למשוך את לקוחות היוקרה. "רכב יוקרה הוא שילוב של ארבעה פרמטרים: איכות חומרים והרכבה, חוויית נהיגה, טכנולוגיות מתקדמות וכמובן הסמל שבחזית", אומרת דנה רביד־מנחם, מנכ"לית חטיבת GENESIS מקבוצת כלמוביל. "פירוש השם GENESIS הוא 'בראשית', ובאותו אופן GENESIS 'בראה' על דף חלק רכב יוקרה, שלוקח את הטוב מכל העולמות, תוך שימת פוקוס על הלקוח וצרכיו. היא יצרה מחדש רכב יוקרה המספק חוויית נהיגה איכותית ועיצובים מרהיבים, תוך שימוש במיטב הטכנולוגיה והחומרים ומערכות הבטיחות המתקדמות ביותר. למותג גויסו טובי המהנדסים ומעצבי רכבי היוקרה בעולם, בהם לוק דונקרוולקה, ששימש בעבר כמנהל העיצוב של המותגים בנטלי ולמבורגיני, פיטר שרייר, שעיצב את האאודי TT, ואלברט בירמן, המהנדס שאחראי על סדרה M הספורטיבית של BMW. המותג, שחרט על דגלו להיות Beyond Expectations בכל אשר ייעשה, לא עוצר רק במוצר שהוא מעל הציפיות; אחד מאבני היסוד שעליו נשענת GENESIS הוא השירות וחוויית הלקוח, שמקפידים להרים את הרף בקרב רכבי היוקרה תוך יצירת שירות יוקרתי, אישי ומבודל ללקוח בשלבי הרכישה ולאחר מכן".

צילום: באדיבות GENESIS
 צילום: באדיבות GENESIS

מי קונה מכוניות יוקרה?
"שוק היוקרה בישראל נמצא בצמיחה מתמדת משתי סיבות, הראשונה היא ירידת סף הכניסה של מותגי היוקרה. כל מותגי היוקרה המובילים נכנסו בעשור האחרון לסגמנטים זולים יותר ובכך הרחיבו משמעותית את פוטנציאל לקוחותיהם והגיעו ללקוחות צעירים ולמגזרים שונים. בנוסף, בזכות פעילות ההיי טק הפורחת בישראל, שוק הנדל"ן הגועש בארץ והאופי היזמי הבולט, יש הרבה מתעשרים צעירים שאוהבים ליהנות מאיכות חיים ואיכות מוצרים. עם זאת, עקב המיסים הגבוהים המוטלים על רכבים בארץ, עדיין מדובר בשוק קטן ביחס למדינות אחרות. הלקוחות של GENESIS הם לקוחות בעלי אמצעים המבינים בלייף סטייל ובאיכות, אוהבים יוקרה אך יוקרה חדשה שאינה מנקרת עיניים. הם מתקדמים, חדשניים, מובילי דעה ויש להם את היכולת להיות נועזים וראשוניים ולהוביל את החברים והקולגות שלהם. בין לקוחות GENESIS מנכ"לים, רופאים, הייטקיסטים, עורכי דין ובעלי חברות".

מה החדשנות ב-GENESIS?
"קודם כל הירידה לפרטים; בסופו של דבר, יוקרה נמצאת בפרטים הקטנים - מאיכות הריפודים, עד התיפורים, צבע החגורה ואופן פתיחת תא המטען. בנוסף, הרכבים של GENESIS כוללים את המערכות הטכנולוגיות החדשות ביותר בשוק - מערכות הבטיחות האוטונומיות המתקדמות ביותר, מערכת הבוחנת עייפות נהג, מצלמות לשטחים המתים, לוח שעונים תלת ממד, חיישנים מקוריים נגד שכחת ילדים, פנסי לד, מערכות Preview ECS לזיהוי מוקדם של מהמורות בדרך, כיסאות ארגונומיים, כולל מסאז' ובחשמליות החדשות גם חנייה מהשלט במאוזן או במאונך, מצלמות במקום מראות צד ואפילו גג סולרי הטוען את הרכב בנסיעה ובחניה מאור השמש".

מה היו האתגרים הכי קשים בכניסת רכב יוקרה קוריאני לשוק שהוא ברובו גרמני ואיטלקי?
"להיכנס לשוק תחרותי ורווי מול מותגים עם מסורת של שנים ארוכות, שהמודעות אליהם והנחשקות בשמיים, להוכיח ולשכנע שאיכותו של רכב מקוריאה לא נופלת מהגרמניות, להמציא את עצמך מחדש ולמצוא את הבידול בתוך סביבת התחרות הזו ולתת סיבה ללקוחות לבדוק גם אותך. ליצור משהו אחר!"

צרכני היוקרה הם אנשים שיודעים בדיוק מה הם רוצים, והם לא מתפשרים, מרמת העיצוב ועד השקט של המנוע וריח הריפוד. יש להניח שלעיתים יש להם דרישות מיוחדות, אפילו גחמות.
"אין גחמות, יש ציפיות ויש דרישות מוצדקות. לקוחות רכבי יוקרה הם לקוחות מחוזרים מאוד על ידי מועדונים שונים בבנקים, כרטיסי אשראי, בתי השקעות, חברות תעופה, מלונות ואפילו מועדונים קמעונאיים. לכן הם רגילים ליחס מיוחד, לשירות אישי ומהיר, לאירועים יוקרתיים ולמוצרים הכי טובים - והם מוכנים לשלםבעבור זה. על כן, לקוח הרוכש רכב יוקרה חייב מעטפת שירות שמחבקת אותו ופותרת לו את כל כאבי הראש עוד לפני שהתחילו. הוא רוצה שייזמו בשבילו, שידאגו למה שצריך, שלא יצטרך להתעסק עם הרכב שלו כי הוא מאוד עסוק, שהכול יקרה ללא טרחה, בפשטות ובמהירות. ב-GENESIS פיתחו מעטפת שירות GENESIS ONE הלוקחת את היוקרה לאזור השירות ומעניקה לכל לקוח מוצמד מנהל שירות אישי המלווה אותו בכל נושא מרגע הקנייה וזמין עבורו מסביב לשעון בכל שאלה לגבי תפעול, עזרה בטיפול, קשר עם מרכז השירות והזמנת תור, וכן איסוף הרכב והחזרתו ללקוח וכל נושא אחר הקשור לרכב. הלקוח לא מגיע למוסך וגם לא צריך לזכור מתי צריך טיפול לרכב, מנהל השירות אישי שלו דואג להכול".

בתחילת הקיץ, אחרי שכבר עשה כותרות בעולם כולו, הושק בישראל דגם GV60, החשמלית הייעודית הראשונה של GENESIS. מדובר ב-SUV יפהפייה ואלגנטית שכבשה מייד את ליבו של צרכן רכבי היוקרה הישראלי. בקרוב גם יגיע לישראל דגם Electrified GV70, הגרסה החשמלית של GV70, בעיצוב חדש ומלוטש.

נראה כי עם המהפכה שמתחוללת בשוק רכבי היוקרה מאז כניסתה של GENESIS לרחבה - כבר בעתיד הקרוב מובטח לנו מחזה מרהיב על כבישי ישראל, כזה שבהחלט יעשה לנו חשק להכניס לחיינו קצת יוקרה על גלגלים.