שיתוף פרויקט
בשיתוף:
חזרה לעמוד הראשי
צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

איך אנשים שמרו על קור רוח לפני המצאת המזגנים?

בלפחות 93% ממשקי הבית בישראל מותקן מזגן, אך פעם המציאות הייתה אחרת לגמרי – איך שרדנו לפני עידן המזגן? מה היו עושים התושבים בחודשים יולי-אוגוסט כדי לשרוד את המציאות הלוהטת? קבלו הצצה להיסטוריה של עידן טרום המזגן

שיתוף

הכתבה בשיתוף אלקטרה מיזוג אוויר

46 מעלות צלזיוס נמדדו בתל אביב במאי 1916, כך על פי השירות המטאורולוגי הישראלי. המזגנים אז נחשבו עוד לפטנט חדשני למדי שעוד לא עשה עלייה, ורק שני עשורים לאחר מכן הוקם בית הקולנוע הממוזג הראשון בישראל. חשבו על כך, 46 מעלות צלזיוס בעונת האביב! איך שרדו בני האדם לפני עידן המזגנים? אין ספק שהיה עליהם להיות יצירתיים למדי, הנה כמה דוגמאות:

אדריכלות

אחד מהגורמים שהשפיעו רבות על בנייה בתרבויות השונות היה האקלים. באזורים חמים כמו שלנו, היה צורך בתכנון מבנים עם פתחי חלונות ותקרות גבוהות, כדי לאפשר כניסה של משב אוויר לחלל הבית. בנייה של מגורים באזורים מוצלים או בסביבה ירוקה סייעה גם היא לשמירה הטמפרטורה.

קרח

בראשית ימי המדינה, טרום עידן המזגנים והמקררים בישראל, היו מחלקים בלוקים של קרח למשקי הבית, שסייעו בקירור המשקאות והמזונות. אך קרח שימש מאז ומתמיד לקירור. טכנולוגיות שונות אפשרו שמירה על הקרח, ואנשים היו מאחסנים קרח בבתיהם ומשתמשים בו לרחצה ואפילו ישנו עליו.

מים

מקלחות קרות תכופות, אמבטיות קרח (שהפכו לאחרונה לטרנד בריאותי), הרטבת מטליות לחות לניגוב הפנים או שהיה ממושכת בנהר הסמוך סייעו במשך שנים לבני האדם להתקרר בעונות החמות.

הלבשה

הבגדים, כך אומרים, עושים את האדם - אבל יש להם גם השפעה רבה על הנוחות שלנו במזג אוויר משתנה. בעונות חמות היה אפשר להימנע מבגדים כבדים בגוונים כהים, שעשויים דווקא ללכוד את החום. בגדים בהירים מבדים נושמים ובגזרה רפויה סייעו לשמירה על הקור.

התנהגות

מעבר לאקלים קריר יותר נשמע אולי קיצוני מעט, אך בתקופות קדומות היה זה כורח המציאות. היו גם דרכים אחרות לשמירה על הקור, כמו למשל שינה על גג הבית. כיום ממליצים לנו בחודשי יולי אוגוסט להימנע מפעילות גופנית מאומצת בשעות החמות, להקפיד על שתייה מרובה ולשהות במקומות מוצלים, אך בטרום עידן המזגנים זה היה
הכרח של ממש כדי לשרוד עוד יום לוהט.

מאווררים

עדויות למאווררים קדומים קיימים כבר משנת 500 לפני הספירה - מדובר היה ברצועות במבוק שנכרכו זו בזו וניתן היה לסובבן כדי להזיז את האוויר העומד. מאות שנים עברו עד שהופיעו מאווררים הפועלים על קיטור ולקראת סוף המאה ה-19 גם המאווררים החשמליים. אגב, אומנם בימי ראשית המדינה לא היו מזגנים, אך בגלי ההגירה הגדולים
לארץ הביאו איתם העולים גם מאווררים ביתיים (ונטילטור), תוצרת אירופה או ארצות הברית, שסייעו להם להתמודד עם האקלים הים תיכוני. במהלך השנים הוקמו גם מפעלי
מאווררים בארץ ישראל.

1902 הייתה השנה שבה החלה המהפכה - הממציא ויליס קרייר הביא לעולם את המזגן הראשון. מים רבים זרמו מאז ועד להתפתחות של טכנולוגיית האינוורטר החדשנית של ימינו, אך ב-2023 כבר אין ספק - עוברים לאלקטרה אינוורטר.