שיתוף פרויקט
בשיתוף:
חזרה לעמוד הראשי
צילום: באדיבות אלקטרה צילום: באדיבות אלקטרה

מולטי אינוורטר או VRF?

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום מיזוג האוויר הביאה בשנים האחרונות לפיתוח שתי טכנולוגיות מיזוג חדשות: מערכות מולטי אינוורטר ומערכות אינוורטר VRF ● מה ההבדל ביניהן ומי תתאים לכם יותר? התשובות לפניכם

שיתוף

 הכתבה בשיתוף אלקטרה מיזוג אוויר 

מערכות מיזוג אוויר הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום־יום שלנו, והן נמצאות בכל מקום שבו בני אדם מעבירים זמן ממושך משעות היממה - בחללי מגורים, מסחר, חינוך, תעשייה ועוד. אלא שמזגנים לא רק הופכים את החיים שלנו להרבה יותר נעימים (במיוחד במדינה חמה כמו שלנו), יש להם השפעה נוספת וחשובה לא פחות - על שינויי האקלים בעולם.

ובעצם - יש חשיבות רבה מאוד אין להקל ראש בחשיבותן של טכנולוגיות מיזוג חסכוניות וידידותיות לסביבה, ובמעבר לשימוש בהן. כיום, כשמוצרים חסכוניים ואקולוגיים כבר נמצאים בהישג יד, האחריות עוברת אלינו, הצרכנים: בבואנו לרכוש מערכת מיזוג חדשה, מוטב שנבחר בפתרון הבר־קיימה והחסכוני ביותר, גם לנו וגם לסביבה.

מערכות מיזוג מסוג מולטי אינוורטר ומערכות מיזוג VRF אינוורטר (Variant Refrigerant
Flow) הן שתי טכנולוגיות 'בקרת אקלים', חסכוניות באנרגיה וידידותיות לסביבה, ויש להן יעילות אנרגטית גבוהה ביותר. מערכות אלו, המתחברות למספר יחידות קצה, יודעות לווסת את מהירות המדחס, אותו רכיב שאחראי לספק למערכת את התפוקה למיזוג החלל, ולהתאים את תפוקת הקירור או החימום בהתאם לעומס החום בחלל החדר בכל רגע נתון. זאת לעומת מערכות המיזוג המסורתיות, מזגני ON/OFF, שבהן כל זמן שהמדחס עובד, הוא פועל בתפוקה המקסימלית. יכולת הדיוק של הטמפרטורה במערכות אינוורטר משופרת גם היא לאין ערוך בהשוואה למערכות ON/OFF.

אך לעומת מערכת המולטי אינוורטר, למערכות VRF אינוורטר מתווספת פונקציה משמעותית: חישה לתנאים השוררים בחללים שונים ונפרדים והתאמה של תפוקת המזגן לכל אחד מהם. ל-VRF גם מספר גבוה יותר של יחידות קצה מתצורות שונות, המתאימות לכל עיצוב אדריכלי. הודות למערכות בקרה מתקדמות ומגוונות היודעות לווסת את עצמן בהתאם לעומס הקיים בכל חדר, מתאפשרת בקרת טמפרטורה מדויקת - תכונה זו מעניקה למערכת (ולמשתמשים בה) גמישות רבה בעיצוב הבית ובמיזוגו.

צילום: באדיבות אלקטרה
 צילום: באדיבות אלקטרה

חלל, צורך ועלות-תועלת - כך בוחרים

כל אחת מהמערכות הללו מתאימה לצרכים שונים ולחללים שונים. מערכת המולטי נחשבת לפשוטה יותר, מפני שאינה דורשת הלחמות של צנרת, וכל החיבורים נעשים בהברגות. אותן מערכות מולטי מתאימות לחללים קטנים יותר או למיזוג של כמה חדרי שינה במקביל. אם החלטתם לשדרג ולהחליף את המזגנים הישנים, תוכלו להתקין את מערכת המולטי על תשתית צנרת קיימת (כמובן חשוב לוודא שהיא תקינה) ובכך לחסוך בכמות היחידות החיצוניות שיש לכם בבית.

מערכות VRF מציעות ביצועים טובים יותר, חיסכון משמעותי ורמות רעש נמוכות במיוחד. הן נוטות להיות מורכבות יותר להתקנה, והעלויות ההתקנה והציוד גבוהות יותר בהתאם - ההתקנה מתחילה במספר הלחמות שמבצע המתקין בתוואי הצנרת, בהמשך יוודא הטכנאי שאין דליפות ויחזור על הבדיקה לאחר מספר ימים כדי להבטיח את תקינות המערכת, וכן עליו להיות נוכח בזמן הפעלת המערכת. אך בסופו של דבר, במבט על עלויות ה-VRF לטווח הארוך, החסכון באנרגיה והיציבות של המערכת לאורך שנים הופכת אותה דווקא לבחירה המשתלמת יותר. וכמו שבבחירת מטבח, המחשבה תהיה על מטבח שיחזיק לשנים רבות, כך כדאי לראות בהשקעה במערכת מיזוג האוויר כהשקעה לטווח הארוך.

חם-קר

אומנם מערכות מולטי אינוורטר נחשבות כאמור למתקדמות למדי ביחס למזגנים בטכנולוגיות מסורתיות, אך יש בהן מגבלה - הן יכולות או לחמם או לקרר. מערכות VRF לעומת זאת יכולות גם לקרר וגם לחמם במקביל, זאת בזכות מערכת הנקראת HEAT RECOVERY או בקיצור HR. טכנולוגיה זו מאפשרת לחבר כמה יחידות חיצוניות עם מספר רב של יחידות פנימיות ולהפעיל במקביל גם חימום וגם קירור. HR נפוצה בעיקר בקופות חולים ובמבני משרדים גדולים, שבהם ישנה דרישה לחימום ולקירור בו זמנית.

בסופו של דבר מערכת מולטי אינוורטר, ועל אחת כמה וכמה ה-VRF, מציעות יתרונות ייחודיים ובעלות פוטנציאל להפחתה משמעותית בעלויות השימוש ובטביעת הרגל הסביבתית שלנו. בחירת מערכת מיזוג היא החלטה חשובה ובעלת משמעויות כלכליות וסביבתיות לא מבוטלות, לבטח בטווח הארוך. לכן, כדי לבחור בפתרון המיזוג הנכון ביותר
עבורכם, הדרך הטובה ביותר היא להתייעץ עם מי שמכיר את המערכות הללו הכי טוב - המומחים של אלקטרה.

*נתי מקתם הוא מנהל הנדסת מוצרים, אלקטרה מיזוג אוויר.