שיתוף פרויקט
בשיתוף:
חזרה לעמוד הראשי
צילום: באדיבות אלקטרה צילום: באדיבות אלקטרה

מזגן אינוורטר: הכי חסכוני בחשמל – בקטע נעים

תדירותם של מפגעי האקלים ברחבי העולם גוברת והולכת, גלי החום כובשים את
מהדורות החדשות ונראה כי לאיש כבר אין ספק: משבר האקלים כאן – והוא רק בתחילתו

שיתוף

הכתבה בשיתוף אלקטרה מיזוג אוויר

עובדה מצערת זו מחייבת את האנושות כולה בנקיטת צעדים דרסטיים לצמצום הסכנות העתידיות הנשקפות לה ולכדור הארץ בכלל. כחלק עיקרי מכך, תעשיות וארגונים שלמים נדרשים לשינוי תפישתי עמוק, הכולל המצאת שיטות ייצור וטכנלוגיות חדשות אשר יאפשרו לדורות הבאים לצלוח את עידן ההתחממות הגלובלית, באיכות חיים טובה ובריאה ככל האפשר.

בשל היותו של ענף מיזוג האוויר בעל השפעה עמוקה על הסביבה, ולאור הביקוש הגובר לפתרונות מיזוג בעולם המתחמם, תעשיית המזגנים היא דוגמה מובהקת לכזו הנדרשת להמציא את עצמה מחדש, או אם תרצו - לעבור ל-"mode ירוק".

על הבשורה הגדולה ביותר בהקשר הזה, אשר שינתה לחלוטין את תעשיית מיזוג האוויר, חתום האינוורטר - מזגן בעל דירוג אנרגטי A (הגבוה ביותר), המבוסס על טכנולוגיה ייחודית אשר מפחיתה את צריכה החשמל בעד 50% ומקטינה למינימום את הפגיעה בסביבה. מדובר בבשורה סביבתית אמיתית כמו גם בחדשות נהדרות לצרכני הקצה, שכן מעבר לכל מעלותיה ויתרונותיה של הטכנולוגיה החדשה, הבחירה בה היא גם כלכלית מאוד.

ואמנם, כיום יותר ויותר משקי בית, בתי עסק וארגונים בוחרים במזגני אינוורטר על מנת לצנן את ימות הקיץ החמים ולהנעים את חודשי הקור, ובכך לוקחים חלק במהפכה העולמית שעובר ענף מיזוג האוויר כולו, כחלק מהמאבק על עתיד כדור הארץ.

אז מהו בעצם מזגן אינוורטר ואיך הוא עובד?

היזכרו ביום החמסין ההוא שבו חיכיתם שהמזגן יואיל בטובו לקרר את החדר, ובפעם ההיא שבה נאלצתם לדומם אותו לכמה דקות כי הקור כבר היה בלתי-נסבל. בשתי הפעמים האלה, לא היה מדובר במזגן אינוורטר.

בעוד המזגן הישן והמסורתי עובד בהספק אחיד _(ובשל כך אף נדלק ונכבה מדי כמה דקות), מזגן האינוורטר מתנהל בקצבים ועוצמות משתנים, תוך שינוי ההספק החשמלי של המדחס - אותו חלק במזגן שמייצר אנרגיה באמצעות דחיסת אוויר - בהתאם לטמפרטורת היעד שהגדרנו. השינוי התדיר הזה, או ההמרה, בתפוקת המדחס נועד
לשמור על יציבות הטמפרטורה בחלל, והוא זה שהניב למערכת את שמה - INVERTER.

מדובר בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בעולם מיזוג האוויר, שבמשך עשרות שנים התבסס על השיטה המיושנת והבזבזנית (חשבו כמה אנרגיה נדרשת להפעלה של המזגן מדי כמה דקות, וכמה חשמל מנוצל לשווא על מיזוג יתר בלתי-מווסת). ביפן, מולדת האינוורטר, כמעט לא נמכרים כיום מזגנים המושתתים על הטכנולוגיה הישנה, ואילו בארה"ב, אירופה וגם בישראל, מהפכת האינוורטר נמצאת בעיצומה.

צילום: באדיבות אלקטרה
 צילום: באדיבות אלקטרה

אלה הם, אם כן, היתרונות שמניב לנו מזגן האינוורטר:

- הפחתה דרסטית בצריכת החשמל - לבטח בטווח של כמה שנים.
- אמינות גבוהה, והארכה משמעותית של חיי המדחס.
- שמירה על טמפרטורה קבועה בחלל הממוזג.
- פעולה שקטה ורציפה, נטולת "בומים" של הדלקה וכיבוי.
- מיזוג מהיר יותר של החלל - עד מחצית מהזמן שנדרש למערכת רגילה.

כי עלותה של מערכת אינוורטר אמנם גבוהה יותר ממערכת מיזוג אוויר רגילה, אך עבור אותם צרכנים שזקוקים למיזוג אוויר רציף ומתמשך - משרדים ממשלתיים ומקומות עבודה, אך גם בתי מגורים ודירות גדולות - מדובר בהשקעה שתחזיר את עצמה מהר למדי, בעיקר בשל החיסכון המשמעותי בחשמל.

אלקטרה והאינוורטר

מהפכת האינוורטר שעובר ענף מיזוג האוויר אומצה בחום על ידי אלקטרה, שכן היא משתלבת היטב באסטרטגיית הקיימות של החברה. במסגרת אסטרטגיה זו, לצד כל השיקולים העסקיים הרגילים ניתנים משקל רב ועדיפות עליונה לנושאי סביבה וקיימות - החל מזיהוי והבנה של ההשפעות הסביבתיות של מוצרי החברה, דרך הקצאת משאבים לקידום ופיתוח של מוצרים ידידותיים לסביבה, ועד לגיבוש תוכניות אופרטיביות להשגת מטרות סביבתיות קונקרטיות.

כחלק מהמדיניות הירוקה של אלקטרה, הציבה לעצמה החברה יעדי מכירה חסרי תקדים בענף, לפיהם עד לסוף העשור הנוכחי אחד מכל תשעה מזגנים שתמכור יהיו מזגני אינוורטר. בנוסף, כבר כיום, כל דגמי המזגנים העיליים של החברה הנמכרים בישראל הם בעלי דירוג אנרגטי A. לפני כשנתיים אף קיבלה החברה היתר לסימון סדרת המזגנים שלה ושל חברת BOSCH העולמית בתו ירוק של מכון התקנים, ובכך היתה לחברה הראשונה בענף מיזוג האוויר בישראל המחזיקה בתו תקן כזה.

"אנרגיה ירוקה ובת קיימא היא הדרך להבטיח עולם נקי וירוק יותר עבור ילדינו", אמר לפני מספר חודשים מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר, משה ארדר, בראיון לעיתון "גלובס", ובכך למעשה תימצת את חזונה הסביבתי של החברה. "בעל פעולותינו נשאף תמיד להיות חלק מפתרון משבר האקלים, ולא חלק מהבעיה".