יומן גלובס - הכתבות המובילות של היום




26.04.24

 הונאה נוספת, לכאורה, נחשפה בעוד סטארט-אפ שביקש להפוך את העולם למקום טוב יותר. בנק ההשקעות ג׳יי. פי. מורגן נפל קורבן, לטענתו, למעשה מרמה בחברה שפיתחה שוק דיגיטלי להלוואות סטודנטים אותו רכש לפני שנתיים תמורת 175 מיליון דולר. כאשר נרכשה, נשאה החברה את השם המבטיח ״פרנק״ (Frank), כנות - אם תרצו. 

הירשמו לדיפ טק, עמוד קהילת ההייטק והמדע של גלובס בפייסבוק

לפי כתב תביעה אותו הגיש הבנק בחודש שעבר, עולה כי מנכ״לית החברה, צ'ארלי ג׳אביס, זייפה במהלך המשא ומתן על הרכישה רשימות של משתמשים וטענה כי המאגר שלה כולל פרטים על 4.25 מיליון איש. בפועל, לטענת הבנק, מספר המשתמשים האמיתי לא עלה על 300 אלף, פחות מעשירית מהמספר שהוצג.

בג׳יי. פי. מורגן טוענים שהמייסדת שכרה את שירותיהם של מדעני נתונים תמורת 18 אלף דולר על מנת לכרות את פרטי הסטודנטים ממקורות שונים, וכי בכיר נוסף בחברה, אוליבייה עמר, רכש גם הוא פרטי משתמשים מידיה של חברת השיווק ASL. כאשר הרוכשת הזינה את רשימות הדיוור למערכותיה על מנת לשלוח לסטודנטים דואר אלקטרוני שיווקי, היא קיבלה תוצאות ״קטסטרופליות״, לטענתה. הדואר האלקטרוני הגיע רק לרבע מהחשבונות ברשימה, בעוד שאחוז הפתיחה היה נמוך מאחוז בלבד.

היזמת, מצדה, הגישה תביעה נגדית: לטענתה, הבנק הסתבך עם הרגולציה על איסוף פרטיהם האישיים של סטודנטים, ביקש לסגת בעקבות זאת מהרכישה ופיטר אותה בסוף השנה שעברה מבלי לשלם לה פיצויים.

איזו בדיקה ערכה ג׳יי.פי. מורגן על הטכנולוגיה של ״פרנק״ לפני שהחליטה לרכוש אותה, והאם היא בדקה את טיב המשתמשים? היכן היו המשקיעים בחברה שהשקיעו בה מיליונים וככל הנראה הרוויחו לא פחות מכך בעת הרכישה? והאם בדיקת הנאותות בפרנק היתה יסודית יותר מהבדיקה שערכה סקויה לפני שנכנסה להשקעה בחברת הקריפטו פושטת הרגל FTX? 

השבוע הוציאה רשות ניירות הערך בארה״ב (SEC) כרטיס אדום לג׳מיני, בורסת הקריפטו של האחים ווינקלווס, ולג׳נסיס, חברת הלוואות הקריפטו של בארי סילברט, שחברו יחד להציע פיקדונות קריפטו הנושאות ריבית גבוה של 8%. על פי הטענה, ג׳נסיס הלוותה את כספי המפקידים בבורסת ג׳מיני ואיפשרה לה ליטול עמלה מהרווחים. על פי הרשות, ג'נסיס לא דיווחה על המוצר שלה כעל נייר ערך הנושא סיכון למשקיעים.  

האם זה כל מה שהרגולטור מסוגל לו? והאם הוא יודע לפעול רק בדיעבד? אחרי שרשרת מקרי הונאה בחברות סטארט-אפ, אולי הגיעה העת לקבוע כללי דיווח חדשים עבור חברות טכנולוגיה בסיכון גבוה המגייסות כספי משקיעים - בין אם אלה משקיעים ישירים, או חוסכי הפנסיה המשקיעים את כספם בקרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי.

הנה שמונה כתבות מעניינות שהופיעו השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס: 



מהשבי בלבנון לפרויקטים של מחיר למשתכן: חברת הנדל"ן הוותיקה מגייסת חוב ומחירי הדירות נחשפים

עמרם אברהם, אחת מחברות הבנייה הגדולות, הרווחיות והלא מוכרות בישראל, סיימה את השנה החולפת עם רווח של יותר מ־120 מיליון שקל • החברה, שמקימה דירות בעיקר בערי הפריפריה, מכרה ברבעון הראשון של השנה כ-100 דירות במחיר ממוצע של 2.1 מיליון שקל לדירה

הנפקה ראשונית לציבור | חזי שטרנליכט


ניתוח טכני: ככל ש-S&P 500 יטפס, כך תורגש נחת זרועם של המוכרים

מדד S&P 500 סיים שבוע בירוק, אבל רמת הסיכון בשוק המניות האמריקאי לא ירדה, תחתית משמעותית לא נראית באופק, והגרף הטכני מלמד שהעלייה הנוכחית אמורה להיות זמנית בלבד

ניתוח טכני | אייל גורביץ'


סוף לבום המחירים? כך משפיעות עליות הריבית והאינפלציה על הנדל"ן באירופה

בברלין שוק הנדל"ן קפוא כבר חודש, בבריטניה האינפלציה מאיימת על יכולת החזר ההלוואות ומחירי הדיור בשטוקהולם ירדו בחודש שעבר ב־2% • האם שוק הנדל"ן באירופה משנה כיוון? "כל הזמן רק דיברנו באוויר על ירידת מחירי הדיור. עכשיו זה קורה"

נדל"ן באירופה | אסף אוני, ברלין


100 מיליון הדולר שהפילו את מוסקבה: כל מה שכדאי לדעת על פשיטת הרגל של רוסיה

לראשונה מאז המהפכה הבולשביקית, נושי חוב ממשלתי רוסי לא קיבלו את תשלומי הריביות שהובטחו להם, זאת למרות מאבק של מוסקבה לנסות ולהעביר את הכסף •  המשמעות: רוסיה נכנסה למצב של "חדלת פירעון" לאחר שהסנקציות המערביות שהוטלו עליה בעקבות הפלישה לאוקראינה, מנעו ממנה להעביר כ-100 מיליון דולר לנושים • בעלי החוב צפויים לחכות לפני שיגישו תביעות לסילוקו

רוסיה | אסף אוני, ברלין


חברת הסייבר של יוצאי המוסד מבצעת רכישה מקומית ב-30 מיליון דולר

אקס אם סייבר | אופיר דור


אושרה מסילת הרכבת לקריית שמונה: למה התחנה תיבנה מחוץ לעיר: התוכנית למסילת רכבת בין כרמיאל לקריית שמונה, בעלות של כ־12 מיליארד שקל, אושרה להפקדה • מומחים מבקרים בחריפות את קידום תחנות הרכבת מחוץ למרחבים העירוניים • ראש העיר: "יהיה פיתוח עתידי מסביב לתחנה"
רכבת ישראל | אסף זגריזק


מתנה לשחרור? זו הסיבה שברק רוזן העביר לבנו מניות בחברת הקנאביס: בנו של יזם הנדל"ן, שהשתחרר לאחרונה מצה"ל, קיבל לידו 17.7% ממניות תיקון עולם, ששוות כ-19 מיליון שקל • הסיבה: רוזן לא קיבל אישור מן המשטרה להחזיק מניות בחברת קנאביס, ולכן החזיק אותן בנאמנות ומאוחר יותר העביר לאשתו
תיקון עולם קנביט | גלי וינרב




יש משהו שנראה לכם שאנחנו מפספסים? נושא שהייתם רוצים לראות יותר? נשמח לשמוע מכם. שלחו לנו מייל ל- hightech@globes.co.il



לניוזלטים נוספים - כנסו לעמוד הניוזלטרים האישי שלכם באתר גלובס קיבלתם מייל זה כיוון שאתם רשומים ל-היומן | הניוזלטר היומי של גלובס, להסרה מרשימת התפוצה או שינוי העדפות באזור האישי שלכם באתר גלובס





אנחנו גם בסושיאל

instagram twiter facebook