משריפה ועד התמוטטות חניון - טיפים חשובים לניהול אירוע ביטוחי
משריפה ועד התמוטטות חניון - טיפים חשובים לניהול אירוע ביטוחי כמה מסקנות מרכזיות על אופן ההתנהלות ומערכת היחסים של המבטח ושל הלקוח, על מנת לייצר את התוצאה הטובה ביותר אחרי שהתרחש אירוע ביטוחי גדול

הכתבה בשיתוף פורום CFO

ביטוח הוא כלי לגידור וניהול סיכונים, ולכן הצריכה של המוצר הביטוחי היא תמיד תוצאה של אירוע שלילי, לעיתים אף קיצוני בחיי ארגון.

בעוד שהשקעה במניעה היא קריטית, גם חברה שעושה "הכל נכון" חשופה לאירועי קיצון. התקווה ש"יהיה בסדר" אינה אסטרטגיה ולכן, רכישת ביטוח נכון וטיפול באירוע שכזה בצורה מיטבית כאשר הוא מתרחש, הכרחיים לשם החזרת העסק לפעילות מהר ככל האפשר עם השפעה כלכלית נמוכה ככל שניתן.

במהלך השנים, אנחנו במנורה מבטחים היינו הצד המבטח לכמה מאירועי ביטוח גדולים במשק הישראלי: אירוע החריגה ממדיניות ההשקעות בית ההשקעות פריזמה, אשר הניב לחוסכים הפסדים כבדים, השריפה במפעל מוצרי שלם, תביעות דירקטורים ונושאי משרה במלרג הנדסה ולאחרונה התמוטטות חניון הברזל בתל אביב. האירועים הללו, ורבים אחרים עם תוצאות קשות פחות לשמחתנו, מעלים מספר מסקנות מרכזיות על אופן ההתנהלות ומערכת היחסים של המבטח ושל הלקוח, על מנת לייצר את התוצאה הטובה ביותר אחרי שהתרחש האירוע.

שמירה על קשר ישיר

באירוע ביטוחי קיצוני כולם חשדניים. הלקוח עבר אירוע טראומתי והוא חושד בחברת הביטוח שהיא מחפשת להפחית או לדחות את התביעה, חברת הביטוח חושדת שמנסים להכליל בתביעה גם נזקים שאינם מכוסים ובדרך כלל מעורבים גם צדדים שלישיים שרק מחפשים לנצל את האירוע לטובתם. הניסיון שלנו מראה שדיאלוג ישיר של הלקוח עם חברת הביטוח הוא אבן הראשה של ניהול אירוע מהיר, הוגן ויעיל. הלקוח, יותר מכל אחד אחר, יודע להסביר את הנזקים שנגרמו לו ומה נדרש על מנת לטפל באירוע מהר ככל האפשר. כמו בלא מעט נושאים אחרים בחיים, כאשר חברת הביטוח מאזינה ללקוח ישירות, הרבה מסננים ותיווכים נחסכים, מה שמאפשר לחברת הביטוח להבין מהר ונכון יותר את האירוע. בשנים האחרונות צמחה תעשייה של "מומחים" שעטים על עסקים ברגע שמתרחש אירוע נזק. המומחים האלו לעיתים מספקים שירות דוב למבוטח שכן הם מייצרים באופן כמעט מיידי מערכת יחסים לעומתית מול חברת הביטוח על מנת להצדיק, לכאורה, את שכר הטרחה שהם מעוניינים לגבות.

סוכן הביטוח אינו מיותר

הקשר הישיר לא מייתר את סוכן או יועץ הביטוח, נהפוך הוא. בכל אירוע קיצון ישנן סוגיות "אפורות" שדמיונו של מנסח הפוליסה לא העלה בעת רכישת הביטוח. עם זאת, הצלחת הדיאלוג תלויה בכך שכל הצדדים מכירים בכך שמדובר בתחומים אפורים ופועלים תוך הבנת האילוצים של הצדדים השונים.

לעבוד מסודר

לכאורה מסקנה ברורה מאליה, אבל באירועים גדולים חברת הביטוח מחוייבת בדקדקנות יתר ובהבנה מלאה של כל רכיבי הנזק. הקושי לספק נתונים מדוייקים ואמינים על העלויות השונות הרבה פעמים מעכב יישוב תביעות בסדר הגודל הזה.

ליישב את התביעה מהר ככל האפשר

הלקוח מעוניין ביישוב התביעה מהר ככל האפשר, גם על מנת לקבל שיפוי כספי וגם על מנת להתפנות למשימה האמיתית של תפעול העסק. גם חברת הביטוח מעוניינת ליישב את התביעה מהר ככל האפשר. המחויבות שלנו ללקוח והמטרה שלנו היא לסיים את התביעה מהר ככל האפשר ולספק ללקוח את האמצעים לשקם את הנזק ולקבל פיצוי על הנזק הכלכלי שנגרם לו. בנוסף, הניסיון שלנו מראה שהרבה יותר קל לסיים את יישוב התביעה ככל שהמידע והדיאלוג עם הלקוח נעשה קרוב לאירוע הנזק. כאשר אנחנו מנתחים את התפלגות זמן סגירת התביעה, אנו מגלים שתביעות שעוברות נקודת זמן מסויימת מהאירוע מתמשכות הרבה יותר.

לא לחסוך בכפיות, בכדי לא להפסיד בדליים

התפיסה האנושית הבסיסית של "לי זה לא יקרה" או של "יהיה בסדר" מובילה לעיתים לרכישת ביטוח לא מספק וחסר. בגלל השכיחות הנמוכה של אירועי קיצון יש נטייה לוותר לעיתים על כיסויים. כאשר שני המקומות המרכזיים בהם אנחנו נתקלים בחוסרים שכאלו הם בגבולות האחריות שנרכשים לעניין ביטוח צד ג', שלעיתים קרובות הם נמוכים מדי אם וכאשר יתרחש אירוע קיצון, ובעיקר בכל הקשור לביטוח אובדן רווחים עתידי, בין אם בפוליסות רכוש ובין אם בביטוחי קבלנים. ברוב אירועי הקיצון שחווינו כמבטח, הלקוח לא רכש מספיק, אם בכלל, כיסוי לנזק תוצאתי. גם בחברות בהן קיים ERM (ניהול סיכונים ארגוני) ברמה גבוהה, כל אירוע קיצון מייצר עלויות שלא תוכננו וגודרו מראש. שוק הביטוח יודע היום לתת מענה להרבה יותר תרחישים של נזקים תוצאתיים מאשר בעבר. אומנם מדובר בביטוח שתהליך החיתום בו דורש מידע, אבל בניתוח רציונלי של עלות-תועלת מגלים שתקופות ההחזר שמגלמות הפרמיות הינן שוליות (כפיות), לעומת פוטנציאל הנזק אם יתרחש אירוע (דליים).

הכותב הוא משנה למנ"ל מנורה מבטחים ביטוח

אלעד שלף 05/06/2018 17:52

"כדי שחברה ישראלית תצליח עליה להיות מצויינת כפליים מהאמריקאיות"
"כדי שחברה ישראלית תצליח עליה להיות מצויינת כפליים מהאמריקאיות" ג'וש סיגל  CyberArk CFO משמש כבר למעלה מ-20 שנה בתפקידים ניהוליים בתחום הכספים בהייטק הישראלי ● "ה-CFO צריך להיות מי שיודע איך כל החברה עובדת ולא רק אגף הכספים"

הכתבה בשיתוף פורום CFO 

ג'וש סיגל, אשתו ושני בניו עזבו את מרילנד, וושינגטון ועלו לישראל לפני 22 שנים, ב-1995. סיגל סיים לימודי תואר ראשון בכלכלה וכן MBA במימון באוניברסיטת מישיגן והגיע עם ניסיון בשוק ההון מ-Sallie Mae (בנק אמריקאי מוביל - מ.ק.). לאחר שנה, החליף את עולם הבנקאות בסקטור ההייטק - כחשב וגזבר Lannet (היום Avaya - מ.ק.), והוא מנהל בתחום כבר למעלה מעשרים שנה.

"לנט היתה בית ספר מעולה - מההנפקות הראשונות של ההייטק הישראלי. האנשים היו מצויינים וכולם פרצו קדימה ומנהלים היום בחברות מובילות" הוא נזכר.

"אחרי לנט בשנת 2000 עברתי לעולם הסטרטאפים, כדי לבנות ולסגור חברה שהייתה בבעלות קרן הון סיכון. משם הצטרפתי לוולטייר, שעדיין היתה בשלב בטא. הצמחנו אותה עד ה-IPO ב-2007 ומכרנו למלאנוקס ומשם הגעתי ב-2011 ל-CyberArk, שעוסקת באבטחת מידע. היו לנו מכירות של 20 מיליון דולר בשנה, ומאה עובדים. הנפקנו ב- NASDAQ ב-2014 והיום יש בחברה מעל 1000 עובדים ומעל 260 מיליון דולר הכנסות ב-2017.

"כיום תחת אחריותי כ-CFO CyberArk נמצאים הדיווחים, החשבונאות, FP&A, התחום המשפטי, מיזוגים ורכישות ,קשרי משקיעים וגזברות", מספר סיגל. בשבילי להיות CFO בישראל זו הזדמנות מדהימה. עשינו עלייה לארץ כאידיאל ואני חי את החלום הציוני שלי ומסייע כחלק מהצוותים שבונים את המשק הישראלי ואת החברות הציבוריות החזקות".

CyberArk צומחת בקצב. מהו האתגר הגדול ביותר שלך כ-CFO כאן?

"השאלה הקריטית היא איך מנהלים את החברה לצמיחה אחראית. במיוחד כחברה ציבורית יש לגדול כך שהמשקיעים מקבלים את ההחזר שלהם על הצמיחה - תוך איזון בין הטווח הקצר והארוך. עלינו לוודא שהחברה תצמח בטווח הארוך ועדיין תיתן החזר טוב יותר בכל רבעון במכירות וגם ברווחיות. אם זה לא קרה - מחובתי להצליח להסביר למשקיעים מדוע, ולשכנעם שזה לטובתם. בנוסף צריך לחשוב איך קובעים אסטרטגיה? מהו המודל העסקי ואיך נשנה אותו ונתאים אותו לגודל החברה ולזמן.

"לאורך 10 שנים, החברה הכפילה את עצמה כל שנתיים וחצי. אנחנו תמיד באווירה של התקדמות - בתשתיות, באנשים, בתהליכים - הכל צריך להתאים לקצב. כחלק מההנהלה חשוב מאד לשמור על התרבות הארגונית הדינמית, שלא נהפוך למפעל ענק, אלא נתנהל מתוך אותה התחושה של התרגשות ראשונית של חברה חדשנית שרצה קדימה".

אז איך עושים את זה?

"זה חייב להיות בעדיפות גבוהה, ובתשומת לב שמתחילה מהמנכ"ל, דרך חברי ההנהלה ועוברת בכל  שדרת הארגון. זו הכרזה של המנכ"ל: חייבים לשנות את החברה שתהיה טובה יותר כי התפתחנו בעקומת האבולוציה, אבל לא על חשבון הערכים הארגוניים שלנו, לאורם אנו נהנים לעבוד כבר 15 שנים. הללו כוללים את הדרך לבחירת עובדים, מה מצופה מהם, איך מתנהגים אחד לשני. חייבים שזה יגיע מהמנכ"ל ויעבור לכל המנהלים".

מה חשוב להצלחה של חברה ישראלית?

"כדי שחברה ישראלית תצליח היא חייבת להיות מצויינת פי שתיים מאלה האמריקאיות בתחומה. אנחנו חברה ישראלית - חצי מההנהלה נמצאים פה, 99% מהפיתוח פה, אבל רוב השוק שלנו שם. אנחנו רחוקים מהשוק, לא עומד לזכותנו אותו Home Bias שלקוחות חשים לטובת החברות המקומיות. לכן, בכל חברה ישראלית טובה יש מדיניות מוצהרת ומושרשת - עלינו, כאמור, להיות מצוינים כפליים מהמתחרים כדי לפצות על הפער ולהצליח".

מה מאפיין מנהל בכיר בארגון גדול?

"מהימנות ואמינות. נקודה. עשה מה שאמרת שתעשה (או יותר מכך) וקח אחריות על זה. זה חשוב בעיקר ל-CFO. צאו מאזור הנוחות. אנחנו מומחים ומקצועיים בחשבונאות ומימון, אבל כדי להיות פרודוקטיביים - צריך לחשוב על אסטרטגיה, על תקשורת בינאישית, על שותפות עם היחידות העסקיות; לחשוב בהקשר של כלל החברה ולא רק על המימון והכסף. בחברה ציבורית חיוני גם להיות איש של משקיעים, לגדל עור עבה, לקבל ולאמץ את העולם שבחוץ.

"ל-CFO צעיר או כזה המועסק בחברה צעירה כדאי להפוך ל-Go To Person. כך הופכים להיות מי שיודע איך כל החברה עובדת ולא רק אגף הכספים שלה - עושים זאת ע"י שילוב של מהימנות ועשייה. חיוני להיות גשר למחלקות האחרות ולא להיות מכונס בתפיסת העולם הפיננסית - להיות חלק מהיצירה של מודל עסקי יציב שרץ קדימה - ולא לעסוק רק בדיווחים הכספיים. קחו חלק בשיח האסטרטגי על הטכנולוגיה, הגישה לשוק וללקוחות, ובכל החלטה ניהולית שמתקבלת.

"על ה-CFO להיות שחקן צוות, פתוח ותקשורתי. לוודא שאנשים בכל הרמות בארגון יכולים לפנות אליו ולערב אותו במה שהם עושים. CFO טוב יאפשר עסקים טובים ונגישות גבוהה של כלל החברה לתחום הכספים".

מה האתגר המשמעותי של CyberArk?

"עולם ה-IT משתנה כל כך מהר, לפעמים תוך שבועות. עדיין אף חברה לא יכולה לפעול רק באסטרטגיית טווח קצר. חייבים תוכנית ארוכת טווח. יש לנו כיום מסה קריטית של מכירות וגודל. בשנים האחרונות חיזקנו את ה-IP סביב ליבת העסקים שלנו ואנחנו בשורה הראשונה בתחומנו. לכן נמשיך להיות רלוונטיים וחדשניים בתחום הגנת הליבה ועדיין להצליח במטרות טווח קצר שלנו, לרבות עמידה ביעדי צמיחת ההכנסות החזקים שלנו, ברווחיות ובמטרות תזרים המזומנים עם מספר גדל והולך של לקוחות חדשים והמשך הרחבת הפריסות בקרב הלקוחות הקיימים.

"CyberArk מאבטחת את המקומות הרגישים והחשובים ביותר במערכת המחשוב הפנימית - הגנת יהלומי הכתר, קרי הנכסים המשמעותיים ביותר של החברה - בסביבה עתירת פריצות. הפכנו מובילים בזכות החדשנות המאפשרת לנו לעשות את מה שאמרנו שנעשה - נגן על מפתחות הממלכה של לקוחותינו. אנחנו מפוקסים מאד בלקוח, בצורך ובדרישות שלו, ובעזרת חדשנות טכנולוגית נעמוד בהבטחותינו לשביעות רצון הלקוחות.

"העובדים שלנו הם אלה שמאפשרים את כל זה. אנחנו חברה ותיקה ויש לנו עובדים רבים שאיתנו מתחילת הדרך. המנכ"ל, אודי מוקדי, שהוא המייסד, ממשיך להקפיד על אותם ערכים ארגוניים וכולם מרגישים שאנחנו עדיין בהתלהבות של תחילת הדרך ולא חברה גדולה וכבדה".

עו"ד מיכל קורן 28/05/2018 11:01

 
 

"יש חלון הזדמנויות של מספר חודשים להשקעת נדל"ן מסחרי בארה"ב"
"יש חלון הזדמנויות של מספר חודשים להשקעת נדל"ן מסחרי בארה"ב" מודי כידון, יו"ר ומייסד ALTO Real Estate Funds , מדבר על שוק הנדל"ן המסחרי בארה"ב ועל השינוי שהוא עובר - הסנטימנט השלילי שנוצר בשוק כתוצאה מהטעיה של התקשורת; ההזדמנויות שצצו בחודשים האחרונים; והאבחנה בין מרכזי קניות שנמצאים בירידה לעומת המרכזים המצליחים שמתבססים על שוכרים שאינם מושפעים ממסחר מקוון מערכת Big Finance 30/05/2018 10:00

"תפקיד ה-CFO הוא 95% פסיכולוגיה של אנשים ו-5% פסיכולוגיה של מספרים"
"תפקיד ה-CFO הוא 95% פסיכולוגיה של אנשים ו-5% פסיכולוגיה של מספרים" גור לוי שחר CFO קבוצת צמח מפעלים ומשקי הירדן, פועל במגוון גדול של תפקידים, ומביא עימו את הפסימי והאופטימי, הכרוכים יחדיו, לכל משימה ● ראיון אחר עו"ד מיכל קורן 17/05/2018 16:34

אקטואליה בעולם המס: כיצד מנסה רשות המסים להשיג את יעדיה?
אקטואליה בעולם המס: כיצד מנסה רשות המסים להשיג את יעדיה? בעקבות העלאת יעדי הגבייה, חווים הנישומים בכל תחומי המס החמרה, הן מחקיקה ראשית, הן מחוזרים ותקינה של רשות המסים והן מפקידי השומה בשטח עו"ד טל עצמון, ראש מחלקת מיסים, גולדפרב זליגמן 16/05/2018 13:49

Hedgewiz הישראלית זכתה במקום ראשון בתחרות פינטק בלונדון
Hedgewiz הישראלית זכתה במקום ראשון בתחרות פינטק בלונדון החברה פיתחה מערכת המאפשרת למנהלי כספים וחשבים לזהות ולנתח סיכוני מטבע, לאמץ ולבצע מדיניות גידור דינמית מערכת פורום CFO 10/05/2018 13:00

"התרגשתי לשבת בכיסאו של סבי כמנכ"ל 80 שנה אחריו"
"התרגשתי לשבת בכיסאו של סבי כמנכ"ל 80 שנה אחריו" יוחאי שוחט CFO מקורות, מדבר על האתגרים בתפקיד - התנהלות כספית אחראית תחת אילוצים ייחודיים וכבדים של רגולציה; הסכם קיבוצי מאתגר במיוחד; והצורך לתת מענה לצרכים של משק המים, בתקופת בצורת מתמשכת והחשש משינוי אקלימי קבוע עו"ד מיכל קורן 29/04/2018 17:34

CFO פיליפ מוריס ישראל: "אנו כבר מזמן לא רק חברת סיגריות"
CFO פיליפ מוריס ישראל: "אנו כבר מזמן לא רק חברת סיגריות" מרק זימן מדבר על רצונה של פיליפ מוריס אינטרנשיונל להפסיק למכור סיגריות ולהחליפן במגוון חדש של מוצרים ללא עשן דוגמת IQOS, על השינוי שעוברת החברה מ- low-tech לכזו המשקיעה במו"פ ועל הקו המנחה אותו כמנהל: "חשוב בעיניי שכל מי שעובד תחתיי ישאף להחליף אותי" עו"ד מיכל קורן 11/04/2018 14:16

כתבות נוספות >>

כתבות נוספות

"כדי שחברה ישראלית תצליח עליה להיות מצויינת כפליים מהאמריקאיות" "כדי שחברה ישראלית תצליח עליה להיות מצויינת כפליים מהאמריקאיות" ג'וש סיגל  CyberArk CFO משמש כבר למעלה מ-20 שנה בתפקידים ניהוליים בתחום הכספים בהייטק הישראלי ● "ה-CFO צריך להיות מי שיודע איך כל החברה עובדת ולא רק אגף הכספים" עו"ד מיכל קורן 11/06/2018
אקטואליה בעולם המס: כיצד מנסה רשות המסים להשיג את יעדיה? אקטואליה בעולם המס: כיצד מנסה רשות המסים להשיג את יעדיה? בעקבות העלאת יעדי הגבייה, חווים הנישומים בכל תחומי המס החמרה, הן מחקיקה ראשית, הן מחוזרים ותקינה של רשות המסים והן מפקידי השומה בשטח עו"ד טל עצמון, ראש מחלקת מיסים, גולדפרב זליגמן 17/05/2018
CFO פיליפ מוריס ישראל: "אנו כבר מזמן לא רק חברת סיגריות" CFO פיליפ מוריס ישראל: "אנו כבר מזמן לא רק חברת סיגריות" מרק זימן מדבר על רצונה של פיליפ מוריס אינטרנשיונל להפסיק למכור סיגריות ולהחליפן במגוון חדש של מוצרים ללא עשן דוגמת IQOS, על השינוי שעוברת החברה מ- low-tech לכזו המשקיעה במו"פ ועל הקו המנחה אותו כמנהל: "חשוב בעיניי שכל מי שעובד תחתיי ישאף להחליף אותי" עו"ד מיכל קורן 17/05/2018