משרד עוד בקרמן אפרתי פיירשטיין טייאר
יש דרכים למנוע מבעוד מועד סכסוכים משפחתיים עם בני הגיל השלישי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

יש דרכים למנוע מבעוד מועד סכסוכים משפחתיים עם בני הגיל השלישי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

מתי מריבה משפחתית הופכת לניכור לעת זקנה?

סכסוכים בין אחים הנובעים מקשר וטיפול בהורים בני הגיל השלישי עשויים להוביל לתחושת אובדן ולשבר משפחתי ● זיהוי התופעה וטיפול בה חשובים מאי פעם
25.11.2020 |

הכתבה בשיתוף משרד עו"ד בקרמן אפרתי פיירשטיין טייאר

העלייה בתוחלת החיים מגלגלת לפתחנו את הצורך לטפל בהורינו המתבגרים ולהתמודד עם חילוקי דעות במשפחה. אתגר זה יוצר מתחים שעלולים להיגרר לסכסוך חמור ואף להדרת אח או אחות מההורה ומקבלת ההחלטות לגביו.

עו"ד שלומית בקרמן אפרתי, שותפה מייסדת במשרד עו"ד המתמחה בדיני משפחה, עיזבונות וצוואות, ומשמשת כאפוטרופוס לדין הממונה על ידי בתי המשפט, מסבירה: "מטבע הדברים, כאשר חלה ירידה בתפקודים הקוגניטיביים או הפיזיים של ההורה, מטען משפחתי וסכסוכים ותיקים וחדשים, עלולים להביא למצב בו הוא מושפע מילד דומיננטי. אחד כזה שמפתח איתו לעיתים קשר סימביוטי, משתלט על כל תחומי חייו ובכלל זה תהליך קבלת ההחלטות שלו תוך ניכור אח אחר או יותר. ניכור זה מוביל לעיתים לתחושה של אובדן ואפילו יתמות מצידו של הילד המודר עוד בחייו של ההורה, לצד החשש הגדול לשלומו של ההורה ולאינטרסים שלו".

עו"ד שלי פיירשטיין טייאר, שותפתה מוסיפה: "ברוב המקרים, אנחנו נפגשות במצבים אלו כאשר כבר התגבש צורך לנקוט בהליכים משפטיים והחשש הוא שמא הניכור וההדרה יהפכו לבלתי הפיכים. זאת לצד הגריעה (ירידה) המתקדמת בתפקודים הקוגניטיביים של ההורה, באופן שבו המשפחה תגיע לנקודת האל חזור. מדובר בצומת קריטי שבו יש להתערב ללא שיהוי.


"לצערנו, במרבית המקרים האח הדומיננטי, אשר מנסה להתערב ביחסים שבין ההורה לבין אחיו, מנסה כקו הגנה להסית את הדיון ולהסביר את המצב החדש שנוצר - תוך הפניית אצבע מאשימה לאחיו שכביכול אינם תורמים מספיק והוא זה אשר לוקח על עצמו את מלוא האחריות. עם זאת, כמי שמטפלות בסכסוכים שכאלו שנים רבות, אנו מזהות לרוב שהסכסוך מורכב בהרבה ובמרכזו הורה שסובל מירידה בתפקודיו השונים, החשוף להסתה, לעתים סמויה מן העין, מצד האח הדומיננטי. מדובר אם כן, בהורה אשר בערוב ימיו מוצא עצמו מנותק מחלק מילדיו".

שלי פיירשטיין טייאר, עו"ד / צילום: רותם פריד
 שלי פיירשטיין טייאר, עו"ד / צילום: רותם פריד

אורות אדומים בניכור לעת זקנה

במאמר שפורסם לאחרונה של ע' ליפשיץ הוגדרו סממנים העשויים לסייע לנו לזהות ולטפל במצבים אלו, תוך התייחסת לשלוש הצלעות של המשולש המשפחתי.

מצידו של ההורה, אנו נראה תמיכה חסרת סייג בילד הדומיננטי, תוך שכנוע עצמי שמדובר כביכול בבחירה שלו, לצד תלות שלו בילד וקבלת אישור מצידו.

מצידו של הילד הדומיננטי, נהיה עדים לניסיונות חוזרים ונשנים לנתק את הקשר, להרחיק ולמדר את ההורה מאחד או יותר מילדיו ומשותפות בקבלת ההחלטות לגביו.


הילד המנוכר יחווה תחושת בידוד והרחקה, ובכלל זה ניתוק הקשר של ילדיו (הנכדים), אם יש כאלו, מסבם.

לפגישה וליווי מקצועי משפטי הקליקו כאן>>

נקודת מפנה משפטית בסכסוך משפחתי

עו"ד פיירשטיין טייאר, המשלימה בימים אלה תואר בגרונטולוגיה (מדעי הזקנה), מספרת אודות תיק שנוהל במשרד, שבמרכזו ניכור לעת זקנה: "בית המשפט אפשר לאחרונה לאם לחדש את הקשר עם שבעה מתוך שמונה ילדיה, שנותקו ממנה בהתערבות בנה הצעיר. זאת לאחר שהוכח בפניו כי מדובר בתהליך של ניכור לעת זקנה. בהקשר זה נציין כי גם ניכור הורי (של ילדים צעירים מהוריהם) הוא מושג שנדרש זמן עד שחלחל לתודעה של המערכת המשפטית וכיום זוכה לטיפול ייעודי. אנו מתחילות לראות כיום בכל הנוגע לניכור לעת זקנה, ניצנים של התייחסות בפסיקה כאל כתופעה הדורשת גם כן טיפול באמצעות מודל מיוחד.

מאחר וגם הגריעה הקוגניטיבית וגם ההתנהגות המנכרת, סמויות לעיתים מן העין, לפחות בשלבים הראשונים, האתגר מבחינתנו הוא לעזור לבית המשפט לזהות את התופעה באמצעות פרמטרים אובייקטיביים.

שלומית בקרמן אפרתי, עו"ד / צילום: יריב כ"ץ
 שלומית בקרמן אפרתי, עו"ד / צילום: יריב כ"ץ

ייפוי כוח מתמשך ככלי להתערבות מוקדמת

האם ניתן להתערב על מנת למנוע מצבים מעין אלו? עו"ד בקרמן אפרתי: "המשרד שלנו מטמיע מודלים של עבודה שמטרתם, בין השאר, למנוע חשיפה של המשפחות להליכים משפטיים ולמפח נפש. אנו נפגשות עם בני משפחות ומכינות עבורן תוכנית עבודה, המשלבת מספר כלים משפטיים, שמטרתם לחסן את המשפחה מפני סכסוכים מעין אלו. בתוכנית זו אנו משלבות את ייפוי הכוח המתמשך, שהינו מסמך אשר מעניק להורה, בנקודת הזמן שבה הוא בקוגניציה תקינה, את היכולת לקבוע מראש את מערכת היחסים בין ילדיו במקרה שבו מצבו הגופני או הנפשי יתדרדר. דבר זה נעשה באמצעות קביעה מוקדמת של ההורה את זהות הילד או הילדים אשר יקבלו את ההחלטות בעבורו בנושאים השונים; כמו גם קביעת פרוטוקול עבודה אשר מגדיר אילו פעולות תעשנה בנכסיו היה ויסבול מהתדרדרות זו. ככל שמסמך זה ייערך בשלב מוקדם יותר - כשההורה עוד נמצא באיתנו, יהיה קל יותר לילדים לקבל עליהם את מצוות ההורה. קיום ייפוי הכוח המתמשך בטרם החלה ההתדרדרות הקוגניטיבית יפחית משמעותית את המוטיבציה של הילדים להסלים את הסכסוך המשפחתי.

"יצויין גם כי במקרים של מינוי אפוטרופוס חשוב לדעת כי בית המשפט העליון פסק כי ההחלטה על מינוי אפוטרופוס אינה מוגבלת עוד להתדרדרות במצב הקוגניטיבי. הסמכות למינוי מתרחבת למצב בו ההורה נמצא לכוד במוקד סכסוך משפחתי שפוגע בו וברווחתו, כשהוא משוסה כנגד ילדיו. התפקיד שלנו כעורכות דין הוא לשקף לבית המשפט את המצב המשפחתי ואת הפגיעה בהורה, כדי שהוא יפעיל את סמכותו בנושא".

ניכור לעת זקנה והשפעתו על תוקף צוואה

עו"ד פיירשטיין טייאר מספרת כי לאחרונה התבסס בית המשפט לענייני משפחה על מאמרה של ליפשיץ וקבע כי ככל שיימצאו על ידי הערכאה השיפוטית ביטויים לניכור של ההורה לעת זקנה, יהיה בהם כדי להצביע על השפעה בלתי הוגנת של הילד המנכר על ההורה לעת עריכת צוואתו.

כלומר שהילד המנכר למעשה ניצל את חולשתו של ההורה והשפיע עליו בפועל לערוך צוואה לטובתו. באופן כזה, הוכחת הניכור לעת זקנה, יכולה להוביל לביטול הצוואה שנערכה בעטיו של ניכור זה.

"בכל מקרה, צריך לשים לב שעריכת צוואה מהווה חלק מסט המסמכים המשפטי שנערך עבור המשפחה, לטובת גיבוש האמנה המשפחתית, והבטחת נכסי המשפחה הגשמיים לצד מורשת המשפחה והיחסים בין הילדים. במקרים בהם נערכה צוואה מבעוד מועד, והיא שונתה על רקע ניכור לעת זקנה, ייתכן בהחלט כי תבוטל - והצוואה, שנערכה בטרם הגריעה בתפקודים של ההורה, תהווה אינדיקציה לרצונו לו לא היה נתון להשפעה בלתי הוגנת מצד הילד המנכר. "

מייצרים שיח משפחתי שוויוני

עו"ד פיירשטיין טייאר ועו"ד בקרמן אפרתי מסכמות: בחרנו להתמקד בטיפול בסוגיות משפטיות ייעודיות לגיל השלישי, מתוך הבנה כי בצומת זה של החיים, מתגבשים צרכים ייחודיים ונבדלים הדורשים טיפול מותאם לחתך אוכלוסייה זה - שמירה על הנכסים המשפחתיים ובכללם, מעבר לנכסים הפיננסים, הערבות ההדדית והלכידות של בני המשפחה ודור ההמשך. צריך לדעת לנהל בצורה נבונה את נקודת הזמן הקריטית הזו מבעוד מועד.

ההעמקה בטיפול בקבוצת הגיל השלישי, הן בלימודי הגרונטולוגיה והן בייצוג כאפוטרופוס לדין בבתי המשפט, מאפשרת לנו לזהות תהליכים של הסתה מצד ילד מנכר או היתכנות להתגבשות של דפוסים שכאלו. וכן מאפשרת ללקוחותינו למנוע זאת מלכתחילה או לחלופין לטפל במקרים אלו בדיעבד במסגרת הליכים משפטיים.

 לפגישה וליווי מקצועי משפטי הקליקו כאן>>

*משרד עורכות הדין בקרמן אפרתי, פיירשטיין טייאר הוא משרד העוסק בדיני משפחה, ירושה ואפוטרופסות ומדורג כאחד המשרדים הידועים בתחום על ידי הדירוגים המובילים: BDI ו- DUN’S 100 . לעורכות הדין המובילות את המשרד מומחיות ייחודית בסוגיות הכרוכות בגיל השלישי, גרונטולוגיה ויישומיה המשפטיים, העברה בין דורית וניהול העושר המשפטי.

**פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר