אימפקט אחריות תאגידית מאי 2022
'פאודה' / צילום: נטי לוי, yes

'פאודה' / צילום: נטי לוי, yes

כך השתלטו סדרות הדרמה הישראליות על העולם

אופוריה", "פאודה", "שטיסל", "טהרן" ולפני כן - "בטיפול" ו"חטופים". מה מושך בסדרות הישראליות את הקהל הבינלאומי?

28.04.2022 | מור פלד

"חברים, ידעתם ש'אופוריה' מבוססת על סדרה מישראל?", שואל המשתמש smol@ בפורום רדיט של מכורי סדרת הדגל של .HBO ממוצע הצופים של עונתה השנייה של 'אופוריה', שעלתה השנה, עומד על 16.3 מיליון לפרק, מה שהופך את העונה הזו לפַופולרית ביותר של HBO ב־ 18 השנים האחרונות - חוץ מהעונה האחרונה של 'משחקי הכס'. ישראל? לא, הם לא ידעו. לא בפורום ברדיט ולא בפורומים אחרים שמנתחים בפינצטה את הסדרה הנועזת שעוסקת בחייהם המתוסבכים של בני נוער אמריקאים.

'אופוריה' המקורית, שנכתבה על ידי רון לשם, בוימה על ידי דפנה לוין ושודרה ב־ HOT בשנת 2012 , לא זכתה לתהילה מיוחדת במדינת האם. "היא מציגה את הנוער באור שלילי וחייבת לרדת מהמסך", זעקה חברת מועצת הכבלים והלוויין אורלי יחזקאל, למרות סיווגה לבני 18 ומעלה ושידורה אחרי 22:00 . באותו זמן איש לא שיער כי כעבור עשור תהפוך 'אופוריה' - בזכות אלילות נוער עולות כמו זנדאיה, סידני סוויני והאנטר שפר, צילום ובימוי מופתיים שנראים בכל רגע כמו וידיאו־ארט מסוגנן, תסריט מבריק ותקציבים אמריקאיים - לסנסציה עולמית. אם לומר את האמת, לילת הסדרה האמריקאית אינה חופפת כלל לאחותה הבוגרת והישראלית, ובגזרת המבע האמנותי ההבדלים דרמטיים במיוחד, אבל הטון אחיד וברור: בני נוער פרועים, הורים מרוחקים והרבה מאוד סקס וסמים.

סיפור ההצלחה של 'אופוריה' הוא שיא תור הזהב של הדרמה הטלוויזיונית הישראלית בכיבושה את השוק העולמי. ההישגים נמצאים בכל מקום: זכיות בפסטיבלים של שחקנים ושל סדרות, עיבודים בינלאומיים ועסקאות ענק שגורמות לכל בוגר ובוגרת מהחוג לקולנוע לפנטז הכי רחוק שאפשר.

'אופוריה' / צילום: HBO
 'אופוריה' / צילום: HBO


זה לא טלוויזיה, זה 'בטיפול'

הסמל המובהק של ההצלחה הטלוויזיונית הישראלית מעבר לים הוא הסדרה 'בטיפול', שיצרו חגי לוי, אורי סיון וניר ברגמן עבור HOT , עם דמותו האלמותית של ראובן דגן בגילומו של אסי דיין ועם הופעות חד־פעמיות של שחקנים כמו עלמה זק, איילת זורר, מאיה מרון, ליאור אשכנזי, רמי הויברגר ועוד. מילת הקסם היא פורמט. כולם בתעשיית הטלוויזיה, בכל מקום, כל הזמן, מחפשים נוסחה פשוטה וזולה שתסחף את הצופים למסך
שבוע אחרי שבוע. אחת הדוגמאות הטובות ביותר בכל פיץ' היא 'בטיפול'. לוקיישן אחד, שתי דמויות, שיחה ארוכה מלאה בדרמה ורגש, זה הכל. במושגים של פורמט, 'בטיפול' היא הברקה של פעם בחיים. דוגמה חדשה נוספת לכך היא 'קרימינל', סדרה שמתנהלת כולה בחדר חקירות ויש לה גרסה בריטית, צרפתית, גרמנית וספרדית. לפני 15 שנים HBO הגדולה, זו שהביאה לעולם את 'הסופרנוס' ו'הסמויה', החליטה להמר על 'בטיפול' ובכך הייתה חברת הטלוויזיה האמריקאית הראשונה שרכשה סדרה ישראלית. In Treatment' ', העיבוד האמריקאי, זכה לשבחי המבקרים, גרף פסלי אמי וזיכה את גבריאל ברן בגלובוס הזהב. המעגל נסגר ממש השנה עם עונת פינאלה של הגרסה האמריקאית עם השחקנית אוזו אדובה בתפקיד המטפלת. בשנה האחרונה חגי לוי, יוצר 'בטיפול', הגיע בעצמו למעמד הגבוה ביותר שאפשר לשאוף אליו בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית כשיצר עבור HBO את 'תמונות מחיי נישואין', מיני־סדרה משובחת המבוססת על יצירתו של הבמאי השוודי האגדי אינגמר ברגמן, בכיכובם של שני כוכבי קולנוע בשיא תהילתם - ג'סיקה צ'סטיין ואוסקר אייזק. נוכחותם של שני שחקנים מעוטרים ומוערכים כל כך ביצירה של לוי, אחרי שהיה שותף קודם לכן ליצירת הסדרות 'הרומן' ו'הנערים', היא עדות נוספת לחותם הישראלי הכביר על הטלוויזיה העולמית. כשמדברים על 'בטיפול', מתבקש לציין באותה נשימה כאחת הסנוניות הטלוויזיוניות הראשונות שעפו מישראל לחו"ל גם את 'חטופים' שיצר גידי רף עבור קשת. אם 'בטיפול' נחשבת סדרת בוטיק - הרי ש'חטופים' היא כבר מפלצת אקשן ומתח. 'הומלנד', שמבוססת עליה, הייתה להיט כמעט לכל אורך שמונה עונותיה וזכתה בחמישה פרסי גלובוס הזהב ובשמונה פרסי אמי. ויש עוד משהו שאפשר לומר בפה מלא: בלי 'חטופים' ו'הומלנד', סביר להניח שלא היינו מקבלים את 'פאודה'.

'בטיפול' / צילום: HOT
 'בטיפול' / צילום: HOT

החיבה לאותנטיות

'פאודה', סדרת אקשן שיצרו ליאור רז ואבי יששכרוף עבור yes , היא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר בשנים האחרונות. השניים כתבו סדרה דוברת עברית וערבית שמבוססת על שירותם הצבאי ביחידת דובדבן וניחנה בסצנות אקשן משובחות, בטח ביחס לתקציבים ישראליים, אבל מה ששבה את הצופים הבינלאומיים הוא דווקא האותנטיות. העובדה ששורשיה נעוצים אך ורק במזרח התיכון היא האליה אבל גם הקוץ: אי אפשר למכור עיבוד לסדרה כל כך ישראלית, אבל אי אפשר להתעלם ממנה. "ישראל היא טריטוריה סקסית דווקא בזכות החיים המתוחים ומלאי הקונפליקטים", אומרת דגנית אטיאס־גיגי, מנהלת מחלקת הדרמה של yes . "כנראה יוצרים שכותבים וחיים פה הרבה יותר בוגרים. החיים פה מורכבים יותר. מה שהם עברו בצבא - מבחינת הסטרס והחרדות במודע או שלא - מייצר כתיבה טובה יותר ועמוקה יותר לעומת בן גילם שחי בהוליווד. יש עומק בסיפורים. החרדה הקיומית מאפשרת יצירתיות, והיצירות שיוצאות מפה - יחסית לטריטוריה כל כך קטנה - מוכיחות את זה שוב ושוב. "'פאודה' זו דרמת מתח מעולה שיושבת על הקונפליקט המדמם שלנו פה שפתאום הפך לדרמה אנושית בשר ודם משני צידי המתרס", מוסיפה אטיאס. "אבי יששכרוף וליאור רז לא חשבו שזה יהיה להיט - לא בארץ ובטח לא בעולם. השילוב בין כתיבה מצוינת, אותנטיות, עולם סופר־מסקרן שמגיע ממקום 'סקסי' שמוכר 'מהחדשות' כמו ישראל עשה את העבודה" כך החליטו בנטפליקס לקנות אותה כמו שהיא. ההצלחה של הסדרה גם מעבר לים הביאה בעקבותיה הזדמנות נוספת לרז ויששכרוף - הסדרה 'פגע וברח', ששודרה גם היא בנטפליקס. אף ששרדה עונה אחת בלבד וקיבלה ביקורות מעורבות, שתי הסדרות האלו מיתגו את יוצריה כמטילי ביצי זהב - וחברת ההפקה של השניים נמכרה על ידי קנדל מדיה ב־ 50 מיליון דולר. 'פאודה' הצליחה לייצר אמון בין קברניטי הטלוויזיה האמריקאית לבין סדרות דוברות עברית. בעקבותיה נמכרו לנטפליקס בזו אחר זו סדרות נוספות שקשה "לתרגם לאמריקאית": 'בשבילה גיבורים עפים', 'שטיסל' ועוד.

'שטיסל' / צילום: yes
 'שטיסל' / צילום: yes


חייהם המרתקים של החרדים

הסיפור של 'שטיסל' מזכיר במעט את תחילת ההצלחה המטאורית של הטלוויזיה הדנית מחוץ לגבולותיה לפני כעשור. לכאורה, לא הייתה סיבה לאמריקאים, בריטים וישראלים לחבב סדרות בעלות מנטליות קרירה וקודרת בכיכובן של דמויות שמדברות במבטא קשה לעיכול ומתנהגות בצורה משונה מנקודת מבטו של הצופה הזר. הדברים נכונים גם לגבי סדרות שעוסקות בקהילות סגורות, כמו 'שטיסל', שעוסקת במשפחה חרדית בשכונה ירושלמית; 'המורדת', בכיכובה של הישראלית שירה האס, המבוססת על סיפורה של יהודייה מברוקלין שבורחת לברלין; ולאחרונה גם 'ריקוד האש' שזיכתה את יהודה לוי, שמככב בה, בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל סדרות הטלוויזיה הנחשב סירייס מאניה. כמו שאהבו בחו"ל סדרות שעוסקות בלוחמי דובדבן ('פאודה'), שבויים ישראלים ('חטופים'), הוויי צבאי של חיילות ('המפקדת') וזוועות המלחמות ('שעת נעילה'), כך התברר שהם אוהבים סיפורים על קהילות שאין להם שמץ של מושג איך נראים חיי היום־יום שלהן. היהודים האורתודוקסים מסקרנים את הקהל האמריקאי והאירופאי בדיוק כמו קהילת האמיש, או להבדיל - אנשים שחיים בקופנהגן. אם בעבר היה נהוג לומר על הקהל האמריקאי שהוא לא מסוגל לשאת סדרות עם כתוביות, הגיעו בשנים האחרונות סדרות על מקומות רחוקים ומסקרנים, כמו 'הגשר' הדנית, 'בית הנייר' הספרדית, 'משחק הדיונון' הקוריאני, וכן, גם 'שטיסל'.

'ריקוד האש' / צילום: yes
 'ריקוד האש' / צילום: yes

עלייתו של התאגיד הציבורי

עד לפני כמה שנים ההצלחות הבינלאומיות של הדרמה הישראלית היו מנת חלקם של ערוצי השידור המסחריים וחברות הכבלים והלוויין. אבל הרפורמה ברשות השידור שהפכה לתאגיד השידור הציבורי טרפה את הקלפים. מחלקת הדרמה של כאן 11 הביאה למסך פנינים, ביניהם שתי סדרות מושקעות במיוחד - 'שעת נעילה', דרמה מטלטלת על מלחמת יום הכיפורים, ו'טהרן', שמביאה את סיפורה של מרגלת ישראלית במדינת אויב.

'שעת נעילה' / צילום: ורד אדיר', כאן 11
 'שעת נעילה' / צילום: ורד אדיר', כאן 11

'שעת נעילה', סדרה שעבדו עליה במשך קרוב לעשור, נמכרה בקול תרועה במיליוני דולרים לשירות הסטרימינג של HBO עוד לפני ששודרה על המסך הישראלי. ההייפ לבדו עבד באופן חסר תקדים: יותר מרבע מיליון צפו בפרק הבכורה שעלה לאתר האינטרנט של התאגיד - שיא צופים לפרק מאז תחילת השידורים בערוץ המחודש. 'טהרן' נחשבת לסיפור הצלחה גדול אף יותר: הסדרה, שעבדו עליה במשך כחמש שנים, זכתה באמי הבינלאומי ונמכרה בעשרות מיליוני דולרים, לפי הדיווחים, לשירות הסטרימינג של אפל - שהזמינו מיד שתי עונות נוספות - עוד לפני ששודרה בישראל. באפל מאוהבים כבר מזמן ביצירות הישראליות: מלבד 'לאבד את אליס', שעלתה לפני שנה וחצי, ממש לא מזמן הציגה עיבוד לסדרה 'כפולים' בשם ' Suspicion '. אבל רכישת 'טהרן' היא עסקת הטלוויזיה הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם עם סדרה ישראלית. החודש תעלה העונה השנייה של 'טהרן' בהשתתפות הקאסט המקורי, שכולל בין היתר את ניב סולטן בתפקיד הראשי לצד לירז צ'רכי ומנשה נוי, ובתוספת חיזוק משמעותי בדמות כוכבת הקולנוע גלן קלוז. "העלויות הגבוהות הן בהחלט אתגר, על אחת כמה וכמה בדרמת ריגול ואקשן, ועוד כזאת שמתרחשת על אדמת טהרן", אומרת רוני פרי, מנהלת מחלקת הדרמה של התאגיד. "אנחנו לא יוצאים להרפתקה כזאת אם אנחנו לא בטוחים במאת האחוזים שהיא יכולה להיראות אותנטית ולעמוד בסטנדרטים בינלאומיים. במובן הזה, התעשייה הישראלית עושה את הבלתי ייאמן. זה אפשרי בזכות אנשי מקצוע מעולים ויצירתיים שיודעים לחולל את הקסם הזה". ולקינוח, הסדרה 'שעת אפס', שמתכתבת עם הסיפור של המורה אדם ורטה והתלמידה ספיר סבח שנגמרה בפיטוריו של המורה, זכתה בפרס הסדרה הטובה ביותר בפסטיבל הסדרות של קאן, והשחקנית מיה לנדסמן, כוכבת הסדרה, זכתה בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר. "ההצלחה האדירה של תוכן ישראלי בחו"ל מדברת בעד עצמה", אומרת פרי. "סדרות כמו 'פאודה', 'טהרן' ו'שעת אפס' מסקרנות את הקהל הבינלאומי כי הן לא חד־ממדיות וסטריאוטיפיות, אלא מציגות מציאות מורכבת ומתווכות אותה באמצעות גיבורים כנים ונוגעים ללב. זה שובר את התדמית ומזמין פתיחות".

'טהרן' / צילום: כאן 11
 'טהרן' / צילום: כאן 11

שיטת הפינצטה הישראלית

"הסיבה להצלחה של סדרות ישראליות בחו"ל היא פשוטה", אומר עידו ישעיהו, מבקר הטלוויזיה של אתר וואלה. "יש דרישה להרבה תכנים, ולא בהכרח דוברי אנגלית. השורה התחתונה היא הרווח". לדבריו, הייחודיות של התעשייה הישראלית מתבלטת דווקא בזכות המגבלות שבהן היא נאלצת להתקיים. "נטפליקס פתחה צוהר לסדרות בשפות זרות, כמו למשל 'בית הנייר'. העובדה שתעשיית הטלוויזיה בישראל פועלת בתקציבים מזעריים, מאלצת אותה לבחור בפינצטה את הפרויקטים ולא להתפשר. בתי ההפקה וגופי השידור בוחרים רעיונות מקוריים, יצירתיים, סיפורים מאוד חזקים - והדרמות האלה מושכות את עיני ואוזני התעשייה הבינלאומית. זה שילוב בין דרישה אינסופית לתוכן בעידן הסטרימינג והתפשטות של שפות נוספות, כמו ספרדית, טורקית, אפילו קוריאנית. "בסוף, השילוב בין תוכן איכותי, קונספט מקורי ומציאות החיים שלנו פה בישראל גורם לכך שענקיות הסטרימינג רוצות לראות אצלן יצירות ישראליות. 'פאודה' מצליחה לא רק בגלל העניין ההולך וגובר בסכסוך הישראלי־פלסטיני. מי היה מאמין ש'שטיסל', שהיא סדרה מצוינת אך נישתית, תצליח כל כך בנטפליקס? היא מצליחה גם בקרב קהל שאין לו שום קשר ליהדות".

כתבות נוספות

אפליקציית Bit

בשיתוף בנק הפועלים

"אנחנו בדרך להיות one stop shop לכול התשלומים"

צילום: Shutterstock, Oren Ravid

בשיתוף רפאל

מערכות המולטיטק של רפאל נמצאות בחזית הטכנולוגית הצבאית

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר