בונים לעתיד בונים לעתיד | תוכן מקודם
צילום: Shutterstock, Franck Boston

צילום: Shutterstock, Franck Boston

המתנה וההזדמנות שמביאה התקנה המחייבת לבנייה ירוקה

התקנה החדשה מסמנת את ישראל בתור מובילה בתחום הבנייה הירוקה, כאשר כל סוגי המבנים החדשים מחויבים לעמידה בתנאי בסיס (סף) שמציג התקן לבנייה ירוקה. מטרתה העיקרית היא מיצוי הפוטנציאל מתכנון וביצוע המבנה, על מנת שהמשתמש בו יהנה ממירב התכונות המקיימות שלו
08.11.2022 | אפרת דולב ואדר' ליאור אילון

הכתבה בשיתוף המכון לבקרה ואיכות IQC

הכנס של המועצה לבנייה ירוקה בנושא "רוחות של שינוי", שנערך לאחרונה, מסמן הזדמנות גדולה לתחום הבנייה בישראל. התקנה החדשה והמחייבת לבנייה ירוקה, אשר נכנסה לתוקף מחברת בין שני עולמות תוכן - "בנייה ירוקה" ו"איכות". התקנה החדשה מסמנת את ישראל בתור מובילה בתחום הבנייה הירוקה כאשר כל סוגי המבנים החדשים מחויבים לעמידה בתנאי בסיס (סף) שמציג התקן לבנייה ירוקה. זו בשורה אדירה למדינה צנועה כשלנו. אנחנו ב-IQC מתכוונים לאמץ אותה בשתי ידיים, הן לטובתו המקצועית של הארגון ולקוחותיו, והן לטובת המשתמש במבנה, הלא הם האזרחים הראויים לקבל את כל מה שיש לתקן לבנייה ירוקה להציע.

מאז כניסתה של IQC לתחום הבנייה הירוקה (בנוסף לתחומים רבים כמו חקלאות, מזון, מכשור רפואי, סביבה וסייבר), מדגישה החברה לשלל לקוחותיה כי "איכות" היא כלי עבודה של ממש, במיוחד בתחום ייחודי כתחום הבנייה.

תקן הבנייה הירוקה או בשמו הרשמי ת"י 5281 עבר הרבה שינויים ב-15 השנים האחרונות. החל מכתיבתו מחדש בשנת 2011, קידומו על ידי המועצה הישראלית לבנייה ירוקה (ILGBC), אימוצו על ידי פורום ה- 15, העדכונים (רביזיות) שהוא עובר אחת ל-5 שנים, וכלה בקבלת ההחלטה של שר הפנים לשעבר אריה דרעי והשרה להגנת הסביבה הקודמת גילה גמליאל - להעניק לתקן 5281 מעמד מחייב החל ממרץ 2022.
עם החלת התקן נוצרה תעשייה ענפה של יועצי בנייה ירוקה, מעבדות בדיקה, קורסים והסמכות.


תקן הבנייה הירוקה נכתב מתוך חזון לשפר את ענף הבנייה בישראל, ליצור מרחב בנוי סביבתי, איכותי, בריא ונגיש לכל, לחסוך באנרגיה, לצמצם פליטות גזי חממה ולהעלות את איכות החיים של כלל התושבים. החזון הזה עומד כעת בפני צומת דרכים, אשר ניתן להבינה לעומק דרך המוטיבציה הראשית לכתיבת התקן - הקניית ידע מקצועי לארגונים הנבדקים, אשר באופן מקיים יוכלו לאגור אותו ולשכלל אותו. פעולה זו משפיעה באופן ישיר הן על מזמין הבדיקה, וכמובן על כל הצוות המקצועי המעורב בתהליך, אשר ניצב בפני סיטואציות מקצועיות, לומד לפתור אותן ולהתמודד איתן, והחשוב מכל - לומד כיצד לשמר מידע לצורך המשך גדילה והתמקצעות בתחום הבנייה הירוקה. יצויין כי תחום הבנייה הירוקה מקורו בעולם הקיימות, אשר שימור הידע והעברתו הלאה הוא בבסיס העקרוני של התפיסה.

מעבר לכך, המטרה של ת"י 5281 הינה להקדיש זמן לתכנון עם כל אנשי המקצוע הרלוונטיים לפרויקט, לחשוב על האתגרים של הפרויקט יחד: האדריכל, יועץ הבנייה הירוקה והיועצים השונים כמו יועץ המיזוג, האינסטלציה ועוד יושבים יחד ודנים בפרויקט עוד בשלב התכנון, וכל זאת כדי לספק מוצר איכותי שמגובה במפרט ביצועי למבנה.

תמונת מצב אמיתית על תפקוד המבנה

המתנה האמיתית שתחום הבנייה קיבל היא התקנה החדשה, אשר מביאה איתה את הדרישה לגוף שלישי (שאינו תלוי), אשר אמון על בדיקת העמידה בתקן בנייה ירוקה, וככל שגוף זה יהיה מקצועי יותר וקפדן יותר - איכות המוצר עולה.

משולש הבדיקה (משולש האיכות)

הבדיקה היא בדיקה ייחודית, אשר אינה דומה במאומה לבדיקות השונות הקיימות בתחום הבנייה. זו בדיקה יסודית שנעשית על ידי אנשי מקצוע מיומנים, ומטרתה העיקרית היא מיצוי הפוטנציאל מתכנון וביצוע המבנה, על מנת שהמשתמש במבנה יקבל את מירב התכונות המקיימות אשר התקן לבנייה ירוקה מכיל.


ולא רק זאת, מעבדה אשר מאגדת את כל הנתונים של הפרויקט לאורך חייו, במערכות חכמות, יכולה לתת תמונת מצב אמיתית של תפקוד המבנה. איסוף כזה של מידע וידע לאורך שנים, משפר את הבינה העסקית של חברות הבנייה, מאפשר ניתוח נתונים חכם (Business Intelligence) ועל ידי כך יכול לשפר את כלל ענף הבנייה בישראל.

בנייה ירוקה ואיכותית לא מתאימה לכל אחד. יש חברות בנייה שונות בשוק, וכל אחת בוחרת למצב את עצמה בדרך אחרת ולנהל אחרת את לוחות הזמנים של הפרויקט, את תהליכי בקרת האיכות ושימור הידע. יש חברות שבדיקה של מכון בדיקה מקשה עליהן ויש כאלו ששמחות על המשוב שישפר את הפרויקט ואת מאגר הידע המקצועי של הארגון. אל מול הבנה זו, ועל מנת להבטיח תהליך איכותי ומקיים לשנים רבות, IQC עושה את כל המאמצים על מנת להתמקצע, לשמר ידע וכמובן להעביר אותו הלאה, לגופים אשר מחפשים את דרכם בעולם חדש זה.

אנחנו מאמינים שכדי לנצל את המתנה שניתנה לנו (התקנה החדשה), אנו נדרש להיות מחויבים,עקביים ומקצועיים. כל זאת על מנת לאפשר לבעלי המקצוע לקבל החלטות איכותיות, והחלטות שכאלה כידוע, אפשר לקבל רק על בסיס מידע וידע איכותי.

מאחר שמדובר על תהליך הדרגתי, שקורה לאט לאט ורבים בענף הבנייה טרם נחשפו אליו, חשוב לנו להציף את נקודת המבט שלנו, כדי שכל הפועלים בענף החשוב הזה, כל אנשי החזון ואנשי המקצוע המעולים בתחום - ידעו מה האתגרים הניצבים בפנינו. בדרך זו נוכל להבין טוב יותר איך היינו רוצים שעתיד ענף הבנייה בישראל יראה.

לבחור גוף בדיקה שאינו מתפשר

על מנת לנצל את כל טוב המתנה שניתנה לנו בדמותה של התקנה החדשה והמחייבת לבנייה ירוקה, חשוב לבחור בגוף בדיקה מקצועי ובלתי מתפשר. מעבדת IQC היא גוף מקצועי ובלתי תלוי, שמטרתו שמירת איכות תהליך התכנון והייצור של המבנה. כפועל יוצא מהבדיקה ניתן לשפר את ביצועי המבנה, ולכן חשוב ביותר לבחור מעבדה שמבינה את תחום האחריות שלה, ולעולם לא תסכן את בעל המקצוע, או את מזמין הבדיקה במצב של ניגוד עניינים או משוא פנים.

קיימים מספר פרמטרים שיש לבדוק בעת בחירת אנשי מקצוע בכלל ומעבדת בדיקה בפרט, ביניהם:

1. ניסיון וותק של מעבדת הבדיקה.

2. ניסיון וותק של הבודקים עצמם, כמה שנים הם פועלים בתחום וכמה פרויקטים הם בדקו בעבר.

3. האם למעבדה יש מערכות מתקדמות לתיעוד תהליך הבדיקה והזנת הנתונים, עד כמה נוח לעקוב אחר התקדמות הבדיקה, לקרוא את התגובות וההערות בקלות ובמהירות, לאורך כל חיי הפרויקט ולאורך שנים אחר כך.

4. מהו זמן הבדיקה של כל שלב והאם הוא ריאלי, כדי שזו תהיה בדיקה מקצועית ויסודית.

בנוסף, חשוב לבחור במעבדה שתואמת את חזון החברה ואת המיצוב אליו היא שואפת, יש לבחור במעבדה שזמינה, נגישה וכזו שאתם סומכים עליה שתשמור על הפרויקט בכל תקופת התכנון והביצוע, אשר יכולה להגיע עד כ-6 שנים במקרים מסוימים ואף יותר.

ובכל מקרה כדאי לבחור במעבדה שאינה חוששת להצביע על הפערים ומה נדרש כדי להשלים אותם מול דרישות התקן, לטובת הפרויקט, היזם, בעלי המקצוע ולקוח הקצה. בדרך זו נוכל לדעת בוודאות כי המתנה שקיבל ענף הבנייה בדמות התקן המחייב לבנייה ירוקה תשנה את הענף לטובה ויחד עם זאת את המומנט במלחמה במשבר האקלים.

הכותבים הם אפרת דולב, מנהלת קשרי לקוחות IQC ואדר' ליאור אילון, ראש תחום בנייה ירוקה IQC.

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר