בונים לעתיד בונים לעתיד | תוכן מקודם
צילום: באדיבות פרופאל

צילום: באדיבות פרופאל

למה לחצוב כשאפשר למחזר: יצרנית פרופילי האלומיניום שפועלת אחרת

ענף הבנייה העולמי אחראי לכמות ניכרת מסך פליטות הפחמן הגלובלית, מה שלא נעלם מעיניי מקבלי החלטות בעולם וגם אצלנו. חברת פרופאל, המתמחה בייצור של פרופילי אלומיניום, מיישמת חזון של קיימות המוביל למציאות חדשה - שבה אלמנטים בבניין הנחשבים למזהמים, הופכים לא רק לסביבתיים יותר אלא גם לאיכותיים יותר. "השקענו את מירב המשאבים במפעל המאפשר לנו לייצר פרופילי אלומיניום ברמה הגבוהה ביותר, תוך מיזעור הפגיעה בסביבה"
08.11.2022 |

הכתבה מטעם חברת פרופאל 

העת הנוכחית עומדת בסימן של שינויים מהותיים בגישה של מדינות, חברות עסקיות וצרכנים כלפי אופן הצריכה שלנו וההשפעות הסביבתיות של כל תחום בחיינו. ענף הבנייה, בעצם היותו גורם מזהם משמעותי ביותר, וכזה שהיקפי ההשקעה בו רק הולכים וגדלים לנוכח ריבוי האוכלוסין הגלובלי, ממקד אליו לא מעט תשומת לב; כשאימוץ של פתרונות מתקדמים להפיכת הענף לבר קיימא הפכו זה מכבר לצו השעה.

בישראל לא אדישים למגמות אלה, ובאחרונה אנחנו עדים למספר החלטות רגולטוריות חשובות בתחום, בראשן ההחלטה לחייב את התקן הישראלי לבנייה ירוקה בכל בנייה חדשה והחובה להציג בפני הצרכנים את הדירוג האנרגטי של הנכס.

שינויים אלה מחייבים יזמים, קבלנים וספקי חומרי גלם בענף להיערך מחדש ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה. חברת פרופאל, המייצרת פרופילי אלומיניום וציינה באחרונה 25 שנות פעילות, עושה שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר על מנת לצמצם את ההשפעות הסביבתיות של מוצריה. גולת הכותרת של פעילות זו היא האלומיניום הירוק והדל בפחמן, אותו פרופאל מייצרת באמצעות שיטות אוטומציה מתקדמות. השיטות הללו מעלימות כמעט לחלוטין את הזיהום הכבד הכרוך בתהליכי הכרייה והייצור המסורתיים של אלומיניום ראשוני. בכך מספקת החברה ערך ללקוחותיה בפרט ולסביבה בכללותה.


רמות חדשות של מחזור

כבר מראשית דרכה פעלה חברת פרופאל ליישום מודל מתקדם של כלכלה מעגלית - חלופה שיתופית וסביבתית לכלכלה הלינארית המסורתית שבמסגרתה, בגמר השימוש במשאב או בחומר מסוים הוא הופך לפסולת. מודל הכלכלה המעגלית בא אפוא לעולם מתוך הבנה שהתפיסה הליניארית המסורתית מזיקה ומסכנת את עתיד כדור הארץ וחייבת להשתנות לטובת עתיד של אפס פסולת. זאת, באמצעות שימוש במוצרים גם בתום חייהם, באופן ש"סוגר את המעגל" - עם מיחזור ושימוש אינסופי בחומרי גלם שמקורם במוצרים קיימים.

בחברת פרופאל מסבירים כי באמצעות תהליכי מיחזור מתקדמים, הם מצליחים להביא לחיסכון ישיר של 95% בזיהום הסביבתי (פליטות פחמן) וזאת באמצעות 5% בלבד מצריכת האנרגיה הכרוכה בתהליך הייצור של אלומיניום ראשוני ממחצבות. ייחודה של החברה הוא בכך שהמיחזור שלה לא מסתפק בטיפול בפחת בתהליך הייצור או בעודפי אלומיניום הנוצרים באתר, אלא כולל גם טיפול בפסולות של מוצרים הכוללים אלומיניום שמילאו את ייעודם כמוצר מוגמר - למשל, חלונות של בתים. בכך, מתקדמת החברה צעד נוסף בהגשמת מודל הכלכלה המעגלית - בצמצום הפסולת המובלת להטמנה לטובת ייצור מחודש של אלומיניום באיכות גבוהה.

"מאז הקמתה של פרופאל היה לנו ברור כי השקעה במיחזור אלומיניום ובציוד מתקדם הכולל אוטומציה ברמה הגבוהה ביותר, היא ראייה נכונה של העתיד הצפון לתעשיות בכלל ולתעשיית האלומיניום בפרט", אומרת נורית לוין גלעד, מנכ"לית משותפת בפרופאל וממייסדי החברה. "לכן השקענו את מירב המשאבים בהקמת מפעל עתיר טכנולוגיה ומהמתקדמים בתחומו בארץ ובעולם. הוא מאפשר לנו לא רק לייצר פרופילי אלומיניום ברמה הגבוהה ביותר, אלא גם לעשות זאת תוך מיזעור הפגיעה בסביבה".

צילום: באדיבות פרופאל

בחברה מייחסים חשיבות מיוחדת לטביעת הרגל הפחמנית של מוצריה, על רקע ההבנה כי תעשיית האלומיניום נחשבת לבעלת חתימה פחמנית גדולה. "להפחתת טביעת הרגל הפחמנית של אלומיניום כחומר גלם עיקרי בבניין, היתה תמיד משמעות רבה בעינינו. מה גם שמעבר לשימוש ב'אלומיניום דל פחמן' אינו מצריך שינוי בשיטות הבנייה או באפיון של המוצר הסופי, משום שבכל התכונות האחרות שלו הוא יכול להיות זהה או אף טוב יותר מאלומיניום סטנדרטי", מסבירה לוין גלעד.


נערכים לעתיד

התחום הדינמי של הבנייה הירוקה מוביל את העוסקים בו לחשוב לא רק על ההווה, אלא גם לראות כמה צעדים קדימה אל עבר העתיד הקרוב והרחוק יותר. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בשינויים בתקן הישראלי לבנייה ירוקה, שמאז שפורסם לפני מעל לעשור עבר שורה של רוויזיות ועדכונים שנועדו להתאימו לסטנדרטים ולצרכים המשתנים. בימים אלו ממש נערכים במכון התקנים לרוויזיה נוספת של התקן. לא מן הנמנע שהתקן העתידי ייתן משקל גבוה יותר לחומרים ירוקים, כלומר כאלה בעלי חתימה פחמנית נמוכה.

לוין גלעד מתייחסת למשמעויות של השינויים הצפויים בתקן הירוק: "חברות שאימצו את התפיסה הירוקה יודעות שהדבר מחייב אותן לא לשקוט על השמרים ולנסות כל הזמן לשנות ולהשתנות בהתאם לידע החדש שנצבר ולפתרונות החדשים הקיימים בשוק. המלצתנו לאותן החברות היא לא להמתין עד לשינויים בתקן ולבחון כבר היום כיצד ניתן לתת העדפה לחומרים ירוקים במדיניות הרכש שלהן. מדובר בחובה שהיא קודם כל חברתית, וניתן לראות שחברות גלובליות מעניקות לכך משקל רב כיום - בלי קשר בהכרח לתקנות או חוקים כאלה או אחרים. אנחנו מצדנו נמשיך לספק פתרונות מיטביים העומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר של מה שנחשב 'חומרים ירוקים'".

צילום: באדיבות פרופאל

הוכחה לכך ניתן למצוא במהלך של פרופאל להקמת מפעל צבע חדש, שלמעשה משלים את הפיכתה של החברה ל- one-stop-shop בכל הקשור לייצור פרופילי אלומיניום. המשמעות היא שכעת אחראית החברה על הטיפול במתכת לאורך כל התהליך, על כל שלביו המקצועיים - ייצור הטבעים, מיון ויציקת הבולים, ועד לשיחול, העיבוד, האילגון והצביעה.

במסגרת תפיסת הקיימות של החברה הושם דגש רב על מיזעור השפכים והפסולת המופקים במפעל לרמות אפסיות, לרבות באמצעות תהלכי מיחזור של מים וצבע. זאת לצד ייצור מוצר איכותי עם תוחלת חיים גבוהה מזו של פרופיל הנצבע בתהליך המסורתי. תוחלת החיים הגבוהה מושגת בזכות קו צבע הכולל שלב מקדים של אילגון בזק, המגן על הפרופיל מפני קורוזיה מתחת לשכבת הצבע.

"המפעל החדש מוכיח שוב כי תשלובת פרופאל מוכנה כבר היום לדרישות ולציפיות סביבתיות עתידיות", מסכמת לוין גלעד. "אנחנו לא עושים זאת בשביל לקבל ניקוד גבוה מגורם כזה או אחר, אלא כי זו האג'נדה שמובילה אותנו תמיד, למען כולנו".

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר