בונים לעתיד בונים לעתיד | תוכן מקודם
פרויקט ביונד

פרויקט ביונד

העתיד הוא ירוק - פרויקטי הענק שלוקחים את הבנייה הירוקה צעד אחד קדימה

מאז הפך תקן הבנייה הירוקה למחייב, יותר ויותר יזמים וקבלנים נוכחים לדעת שאחת הדרכים הקלות והיעילות לצבור ניקוד ירוק היא שימוש בחומרי בנייה המגנים על הסביבה. קבוצת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה אחראית לאספקתם ושילובם של חומרים בעלי תו ירוק בפרויקטים רבים, ביניהם שניים גדולים ומורכבים במיוחד
22.11.2022 |

הכתבה בשיתוף א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה

אין עוררין על חשיבותה של הבנייה הירוקה בימינו. השטחים הטבעיים והיערות הולכים ונעלמים, בעוד שהערים ואזורי המגורים הופכים לצפופים מיום ליום. כתוצאה מכך, המבנים והערים רק הולכים ומתחממים, ובמקביל, צריכת האנרגיה עולה יחד עם רמת זיהום האוויר.

התקן הישראלי לבנייה ירוקה 5281 אמנם קיים כבר שנים רבות, אך רק ב-2022 הפך למחייב עבור כלל הפרויקטים בישראל. על פי התקן, כל מבנה מקבל דירוג בהתאם לנקודות ה"ירוקות" שצבר, ויש ניקוד מינימלי שבו כל פרויקט חייב לעמוד. אחת הדרכים לצבור ניקוד היא לבחור בחומרים בעלי תו ירוק. קבוצת א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה שמה לה למטרה לספק לקבלנים וליזמים חומרים ירוקים, מחזית הטכנולוגיה, יחד עם הדרכה וליווי צמוד לצוותים, על מנת לסייע בצמצום הנזק הסביבתי שנגרם כתוצאה מהבנייה המואצת. כיצד כל אלו באים לידי ביטוי בפרויקטים גדולים ומורכבים?

"העיר האנכית" הראשונה בישראל


פרויקט Beyond שבגבעתיים הוא מתחם ראשון מסוגו בישראל שאמור להוות "עיר שלמה" בתוך 2 מגדלים. הפרויקט כולל דירות למגורים, משרדים, מרכז ספורט מתקדם, פארק עילי, מתחמי קניות ופנאי, חניון לאופניים, מלתחות, עמדות הטענה לרכב חשמלי ואף מרכז כנסים בתכנון עתידני ומתקדם. המטרה היא שבתוך אותם 300,000 מ"ר של שטח הפרויקט, העובדים במשרדים ודרי הבניינים יוכלו לקבל מגוון רחב של שירותים מבלי לצאת מהמתחם כלל.

עוד משלב התכנון, הפרויקט חרט על דגלו ערכים של אקולוגיה ושמירה על הסביבה. הפרויקט עושה שימוש במערכות מתקדמות ליעילות וחסכון באנרגיה, מתוכנן לניצול חכם של התאורה הטבעית, ומשולבות בו מערכות להצללה מבוקרת, מערכות מיזוג אוויר מתקדמות ועוד. בנוסף, ברחבי המתחם יוקמו גגות ירוקים המייצרים חמצן, שומרים על המגוון הביולוגי ואף מאריכים את תוחלת החיים של המבנה.

כדי לשמור על הפרויקט "ירוק" גם במהלך הבנייה ולאחריה, ולצמצם ככל הניתן את הזיהום כתוצר לוואי של ייצור חומרי הגלם, מנהלי הפרויקט החליטו להשתמש בטכנולוגיה המתקדמת של איטום גבישי מסוג PENETRON - תוסף אשר תורם לבנייה הירוקה בשני מובנים עיקריים. ראשית, המוצר הינו: בעל תו ירוק המזכה בניקוד לבנייה ירוקה לפי סעיף 4.1, חומר ממקור אחראי לפי סעיף 4.4, בעל תו LCA/EPD לניתוח מחזור חיי מוצר לפי סעיף 4.5 ולצמצום תרכובות אורגניות נדיפות לפי סעיף 5.2.1.

שנית, השימוש ב- PENETRON מאפשר - משך חיים - ארוך יותר לבטון, ובכך מפחית את הסיכון לכשלים עתידיים שיצריכו את שיקום הבטון (הקִיים בבנייה רגילה עומד כיום על כ- 50 שנה בלבד). PENTERON גם משפר את טיב יציקת הבטון, מונע את הצורך בשימוש בהזרקות המבוססות על מוצרים שאינם ירוקים, ומפחית שימוש בצמנט - חומר אשר תהליך הפקתו מייצר זיהום סביבתי רב.

יציקת הרפסודה לפרויקט Beyond, שארכה כ-30 שעות רצופות, כללה כמויות גדולות מאוד של PENETRON עבור כמות הבטון העצומה הנדרשת למגדל בעל יותר מ-70 קומות. היישום של ה- PENETRON נעשה בליווי והתמיכה הצמודים של הצוות הטכני של א.צ., אשר הצטרף אל הפועלים בשטח מתחילת היציקה ועד סופה, גם ביום וגם בלילה.

תוסף PENTERON, בפרויקט ביונד


ירוק מהרצפה עד הגג

פרויקט גדול נוסף המדגים בנייה ירוקה הוא המתחם הנבנה עבור Mobileye של Intel הממוקם בהר חוצבים בירושלים. הקמפוס מורכב מארבעה בניינים וביניהם פטיו משותף. כל בניין הוא בעל תשע קומות, ושטחו הכולל של הפרויקט הוא כ-135,000 מ"ר בנוי. הקמפוס יכלול את משרדי החברה, חדרי ישיבות ומחשבים, אולמות הדרכה, מעבדות, חדרי הנקה, שטחי גינון ומועדון חיצוני.

על מנת לצבור ניקוד ירוק, מנהלי הפרויקט בחרו ליישם חומרים ירוקים במהלך הבנייה. לאחר בחינה מקצועית וקפדנית של כל צורכי הפרויקט, המומחים של א.צ. הגישו את המלצותיהם בהתאם לדרישות המתכננים ואילוצי השטח. בפועל, כמעט כל חומרי הגמר שנעשה בהם שימוש בפרויקט הינם חומרים בעלי תו ירוק, אשר עטפו את המתחם בירוק - מרצפה עד תקרה. בין סל החומרים הירוקים שנבחרו לפרויקט ניתן למנות טיח חוץ, חומרי איטום צמנטי, דבקים שונים ומספר סוגים של רובה.

Mobileye היא חברה אשר מטרתה היא הצלת חיים. לכן רק הולם שגם הבניינים בהם היא עושה שימוש יסייעו לשימור החיים וכדור הארץ בעזרת בנייה ירוקה וחכמה - המסייעת לשיפור איכות האוויר במבנים, לצמצום טביעת הרגל הפחמנית, להפחתת פליטות גזים, לחסכון בשימוש באנרגיה, לשימוש חכם במשאבי הטבע כגון אור השמש ולקיחת אחריות סביבתית. מוצרי א.צ., בליווי הצוות הטכני המקצועי של החברה, ליוו את הפרויקט מתחילתו ועד סופו בחלוקת החזון לשמירה על הסביבה ולעתיד ירוק יותר.

ליוויי רציף בשטח וייעוץ

קבוצת א.צ. חרטה על דגלה להוביל את מהפיכת החומרים הירוקים בישראל. לחברה סל רחב של פתרונות וחומרים בעלי תו ירוק אשר עומדים בתקנים כדוגמת EPD ו-LCA, מעניקים נקודות LEED לבנייה ירוקה, ומסייעים להגיע לדירוג "בנייה ירוקה" כמחויב ב תקן לבנייה ירוקה 5281 . בא.צ. רואים בפעילות הירוקה שליחות וכחלק מכך החברה מספקת ייעוץ והדרכה ליזמים וקבלנים, מסייעת לפרויקטים לצבור נקודות ירוקות ופועלת לקידום השמירה על הסביבה. הצוותים המקצועיים של א.צ. אף מספקים ליווי רציף בשטח לצוותי הפרויקט באתר וזמינים לייעוץ והכוונה בכל שעה.

לפרטים על פתרונות בנייה ירוקה והתייעצות עם המומחים של א.צ. טכנולוגיות מתקדמות לבנייה הקליקו כאן.

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר