חוסן לישראל חוסן לישראל | תוכן מקודם
ייצור בירה שקמה, במפעל מב''י / צילום: באדיבות החברה המרכזית

ייצור בירה שקמה, במפעל מב''י / צילום: באדיבות החברה המרכזית

חוסן - בין אישי לתעשייתי

איך מקיימים שגרה בתקופה כל כך לא שגרתית, מנהלי CBC ישראל (החברה המרכזית לייצור משקאות קלים) משתפים באתגרים ובעשייה הבלתי פוסקת בשבועות האחרונים
04.12.2023 | רות לוריא סגל

הכתבה בשיתוף CBC ישראל 

בזמן מלחמה על הבית ותחת אש בלתי פוסקת, בפסי הייצור ממשיכים לעבוד, לארוז ולספק ללא הפסקה את המותגים החיוניים, המובילים והאהובים לכל בית בישראל. ל-CBC ישראל (החברה המרכזית לייצור משקאות קלים), המשווקת בין השאר את קוקה-קולה, נביעות, טרה, פריגת וקרלסברג, שלושה מפעלים באזורי סיכון - מחלבת טרה שבנתיבות, מפעל מב"י. שבאשקלון ומפעל נביעות בקרית שמונה. "אנחנו מנהלים מספר גזרות במקביל: מקיימים שגרת עבודה מהמחלבה או מהבית, מייצרים ללא הפסקה ועוזרים לכל העובדים, המשפחות והנפגעים", מספר אייל דניאלי, מנהל מחלבת טרה. "כולנו כאן עוברים ימים קשים וכואבים, והדאגה לעובדים קודמת לכול". דניאלי מוסיף ומשתף באחד הרגעים שריגשו אותו, "כשנכנסנו ליישוב זיקים כדי לשמור על שרשרת אספקה תקינה. זה היה לאחר חמישה ימי לחימה, ותושבי היישוב פונו מבתיהם. החיבוק בין אנדריי דיטנברג, מוביל החלב שהגיע באותו היום, ובין מנהל הרפת בקיבוץ היה נוגע ללב. זה הראה עד כמה אנחנו מאוחדים וכמה הערבות ההדדית בינינו גדולה ואמיתית. זה עם ישראל במלוא תפארתו וזו העוצמה של מחלבת טרה ו-CBC".

ג'ונס וייצקין, מנהל מפעל מב"י באשקלון, מספר כי האזעקות הרבות בעיר והתחושות המורכבות לא פגעו במוטיבציה של העובדים. "כולם רוצים להגיע ללא יוצא מן הכלל וכולם חדורי מטרה. הדרך לכאן לא פשוטה ואנחנו מוקירים את זה. אני מודה גם למשפחות, שמתמודדות עם האתגרים הרבים כדי שבני משפחתם, עובדי המפעל, יוכלו להגיע למפעל. אנחנו צריכים תמיד לזכור שהסיפוק מלראות את המוצרים שלנו מגיעים לצרכנים שלנו - הוא עצום".

סרגיי סמוסנקו, מפעיל מכונאי קו 7 משק''ל / צילום: באדיבות החברה המרכזית


וכך, גם מפעל נביעות בקרית שמונה ממשיך לייצר ולשווק מים בקצב מהיר עבור תושבי מדינת ישראל. "בתור מפעל חיוני שמייצר מוצר שכל אזרחי ישראל זקוקים לו, אנחנו מחויבים להמשכיות תפעולית, ואנחנו עושים את זה בגאווה ענקית", מספר אופיר וייצמן, מנהל המפעל. "כשהעובדות והעובדים רואים את כמות התרומות של החברה, זה ממלא אותם והם מבינים יותר ויותר את החשיבות הגדולה של העשייה במפעל. כחלק משגרת החירום אנחנו נערכים לכל תרחיש ועובדים בקצב מהיר מאוד כדי שנוכל לספק כמה שיותר מים בזמן קצר. יש לנו זכות להיות חלק מעוצמה ארגונית ענקית כמו שלנו, ומעשייה שכל כולה היא לטובת המדינה, וזה הופך אותנו לחלק חשוב מאוד במערכה".

"מחקרים של פרופ' מינה וסטמן וד"ר שושי חן מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב מצאו שמנהלים יכולים 'להדביק' את העובדים בחוסן, כשהם מפגינים כישורים מסוג זה", מספרת ד"ר רוית כהן מיתר, מרצה וחוקרת בתחום ההתנהגות הארגונית, במאמר לגלובס. "מנהלים צריכים להיות עם העובדים בשטח, לא להתעלם מהעובדה שקרה להם משהו נורא, להבהיר להם שהם לא לבד ולתת מענה פרטני המותאם לקושי של כל אחד מהם". כך פעלה שרון רטני-ברעם, סמנכ"ל משאבי אנוש ב-CBC ישראל: "מהרגע הראשון עברתי לנוהל חירום. דאגתי להסיר את כל רעשי הרקע בשביל הצוות, לוותר על שגרות ולבטל פעילויות - כדי שנוכל להתמקד כל כולנו במענה לעובדים. משם, בעזרת הצוות המיומן שאיתי, התחלנו לשלוח זרועות תמנון לכל עבר, כדי לעטוף את העובדים מכל הכיוונים. וידאנו שאנחנו מגיעים לכל אחת ואחד מהם ומספקים מענה לצרכים. שמרנו על קשר רציף וכמה שיותר עדכונים, שידעו בכל רגע שהם לא לבד. במקביל, הקפדנו על שיח רגשי ותמיכה לצוות, שעובד קשה ובמרץ, מתוך תחושת שליחות כדי להכניס חמצן ולהיטען. מדובר בריצת מרתון והתחלנו בספרינט וחייבים גם לדעת לעצור לנשום ולהמשיך". לדברי עמי אביטל, סמנכ"ל מכירות, הם רואים חשיבות רבה בשמירה על קשר רציף עם העובדים והמגויסים ופועלים לכך. "אנחנו מבקשים לשמוע אם יש צרכים אישיים מיוחדים ולעזור ככל הניתן, ופשוט להיות שם בשבילם. גם בצד העסקי אנחנו קשובים ללקוחות שחווים תקופה כלכלית קשה ומשתדלים לפעול כל הזמן על מנת לייצר ולפתח הזדמנויות עסקיות גם בתקופה זו".

ייצור חלב משק צוריאל, במחלבת טרה שבנתיבות / צילום: באדיבות החברה המרכזית

כאות הוקרה ותודה על החוסן של העובדים, דודי ורטהיים, בעלים ויושב ראש החברה, העניק מענק חוסן לכלל העובדים בסך 4,000 ש"ח. בפנייה אישית לעובדים אמר: "בתקופה קשה זו, אתם מגלים מחויבות ומסירות שאין למעלה מהן. אתם ממשיכים לייצר תחת אזעקות רבות מנתיבות ואשקלון בדרום ועד קרית שמונה בצפון מספקים תחת אש ומבטיחים לכל אזרחי ישראל את מוצרי החלב והמשקאות החיוניים. לנו כחברה מובילה ישנה אחריות לחיזוק התעשייה הישראלית והמשכיות עסקית איתנה. אני מאוד גאה ברוח ההתנדבות ובחמ"ל הסיוע והתרומות שעובד 24/7. בתקופה של חוסר ודאות גדולה, עם מאות עובדים מגויסים בצווי 8, משפחות שפונו מביתן ומשפחות רבות ללא מוסדות חינוך, המאמץ והקושי האישי גדולים וראויים להערכה. אני נרגש מהעשייה העצומה שלכם ורואה זכות גדולה לתת לכם מענק חוסן".

מוחמד סראי וזכי טאפש, מפעילי מכונה בנביעות / צילום: באדיבות החברה המרכזית

לצד המענק הכספי והתמיכה של המנהלים בשטח, קיבלו עובדי החברה גם סיוע ברמה הרגשית והנפשית, כדי לסייע להם להתמודד עם הטראומה שחווה עם ישראל כולו בשבעה באוקטובר. "פתחנו קו לליווי רגשי פסיכולוגי, שזמין 24/7 לעובדים שלנו. הפצנו נוהל עבודה לשעת חירום כדי ליצור ודאות עד כמה שאפשר", מספרת רטני-ברעם. "האובדן פגש אותנו ברמה הכי אישית וכואבת, עובד שנרצח, ילדי עובדים שנרצחו, בעל, אחים שנפלו בקרב ובן זוג של עובדת שנחטף. הרגשנו שאנחנו חייבים מקום לשיח רגשי, אז פתחנו אזור באפליקציה הפנים ארגונית ושמרנו על קשר ישיר בכל הערוצים. קראנו לעובדים לדווח על פגיעות רכוש וגוף, וריכזנו את כל הפניות כדי שנוכל לספק מענה מיידי. דאגנו לשלם לכולם עבור השבוע הראשון ובימים לאחר מכן דאגנו לתת מענה פרטני, כדי להפיג את החששות שמא לא יקבלו תשלום. יצרנו שגרות של עשייה וחילקנו משימות נקודתיות שיאפשרו לכולם להרגיש משמעותיים ובשליטה. לעובדים שיכולים אפשרנו לעבוד מהבית ואנחנו ממשיכים להיות גמישים בנושא זה. הזמנו את העובדים להשתתף בהתנדבויות, כולל התגייסות למען החקלאות בקטיף של פירות הדר, יצרנו קיט למנהלים למתן כלים וטיפים לניהול במשבר ונפגשנו איתם לסדנאות חוסן ותמיכה רגשית; אנחנו בקשר ישיר עם משפחות העובדות והעובדים שגויסו, ושלחנו להן פינוקים להעלאת המורל וגם לעובדים שבני הזוג שלהם גויסו. לעובדים המגיעים למפעלים ולמרכזים הלוגיסטיים דאגנו לפינוקים, ארוחות בהפתעה ושוברי שגרה להרים להם את המורל, קנינו לעובדים שפונו מבתיהם ציוד חיוני שיעזור להם בתקופה הזאת, וסייענו להם במציאת בית מארח; יזמנו התאווררות של כמה ימים במלון במרכז הארץ לתושבי הדרום, החיים תחת אזעקות שוטפות; בקרית שמונה ביום שישי, כמה שעות מרגע הכרזת פיקוד העורף על פינוי התושבים, התארגנו מיידית ופינינו את כלל העובדים שלנו למלון 'ורד הגליל' ומאז הם שוהים יחד עם משפחותיהם ומקבלים מענה לכל צורכיהם, כולל הסעות למפעל וחזרה".


יונתן לסרי, עובד חלוקה במרלו''ג שורק / צילום: באדיבות החברה המרכזית

להניע את גלגלי המשק

דווקא בזמן מלחמה יש לתעשייה הישראלית תפקיד קריטי ביצירת המשכיות עסקית, על אחת כמה וכמה בתחום המזון והמשקאות - באחריותם להמשיך 'להניע את גלגלי המשק' ולספק לצרכנים הישראלים את המוצרים המוכרים. "בימים אלו ברמה המקצועית יש לנו סדרי עדיפויות ומטרות מאוד ברורות, לשרת את עם ישראל במוצרים הקריטיים הנדרשים עבורם, בעיקר נביעות ומוצרי חלב", אומר ניר לוינגר, מנכ"ל החברה. "אנחנו נמשיך לייצר בכל הכוח ומסביב לשעון על מנת להבטיח לצרכנים את המשקאות ומוצרי החלב הנדרשים. החברה שלנו מראה את החוסן שלה, את הערכים שלה, את המחויבות והלב הענק של העובדות והעובדים. ממשיכים תחת אזעקות ואש בלתי פוסקת. ממלאים תפקידים בהם חסרות ידיים עובדות, יוזמים בלי סוף, מתנדבים בכל מקום ובעיקר נענים ברצון ובמהירות לכל פעילות. הלב מלא דאגה ומלא גאווה".

עובדי מפעל טרה, פליקס קריאף ואלכס אוליצקי / צילום: באדיבות החברה המרכזית

מנהל מערך שרשרת אספקה, גיא רופא, משתף במסירות הצוותים בזמן מלחמה: "מאז תחילת חרבות ברזל יש הרבה מאוד אתגרים שעומדים בפנינו כדי לספק את כל ההזמנות, ואנחנו חדורי מטרה לצלוח את כולם. מהיום הראשון אנחנו עובדים בשני צירים - הראשון, מתעדפים משימות מול המכירות, כדי להבין מה הכי חשוב מבחינת האזרחים ולסייע ככל הניתן. במקביל עובדים ומנהלים ממערכים אחרים נרתמים עם הרכבים הפרטיים כדי לספק מוצרים ולהגדיל את כמות ההזמנות. בציר השני, המנהלות והמנהלים במערך נמצאים שם כל הזמן עבור הצוותים ומלווים אותם באופן אישי. מהר מאוד כל העובדות והעובדים הבינו את צו השעה, והתחושה היא שזה הצו 8 שלנו. עם ישראל זקוק לנו, ולמוצרים שלנו, וכולנו כאן בשביל המשימה הזו, מתגברים איפה שצריך, מעלים את המורל אחד לשנייה ועושים מעל ומעבר. אפילו מספקים סחורה תחת טילים, פשוט מחויבות שאין כמותה".

שירז אילוז, מנהלת ערוץ החלב, טוענת כי העוצמות של CBC ישראל מורגשות היטב, כמו גם הרוח הגבית שנותנים המנהלים. "אנחנו פועלים יחד ועושים את הטוב ביותר כדי שהמוצרים האיכותיים שלנו יגיעו לכל בית בישראל. זאת החוזקה שלנו, וזה מה שמייחד את העובדות והעובדים שלנו", ואביטל מסכם: "כולם עם מוטיבציה ענקית לעבור את התקופה הזאת יחד, גם אחד בשביל השנייה וגם למען מדינת ישראל. אנחנו מערך מגובש ומחויב, עם רוח טובה, ויש פה חוסן ועוצמות אדירות".

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר