חוסן לישראל חוסן לישראל | תוכן מקודם
מפעל אסם שדרות, ''לקיים תעשייה ישראלית חדשנית, יעילה ומתקדמת'' / צילום: יח''צ אסם

מפעל אסם שדרות, ''לקיים תעשייה ישראלית חדשנית, יעילה ומתקדמת'' / צילום: יח''צ אסם

עובדים תחת אש

איך מתמודד מפעל מזון חיוני שנמצא בקו האש? כבר 23 שנים שמפעל אסם שדרות נמצא תחת מתקפות טילים ● אבל אירוע כמו זה שנוצר בשבת השחורה, מעיד גידי גולדמן מנהל המפעל, היה שונה לגמרי מכל מה שהכיר
04.12.2023 | רות לוריא סגל

הכתבה בשיתוף אסם

אסם היא חברת המזון השלישית בגודלה, מפעליה פרוסים בכל רחבי הארץ ובאזורי פריפריה, הגדול שבהם הוא המפעל בשדרות. "אסם שדרות הפך ללב הפועם לא רק של אסם אלא של כל מדינת ישראל, המפעל מייצר לא רק מזון שאפשר למצוא בכל בית בישראל, אלא גם הזדמנויות תעסוקה באזורי פריפריה", מספר גידי גולדמן, מנהל מפעל אסם שדרות. "התפקיד שלנו הוא קודם כל לייצר מזון לתושבי מדינת ישראל. התפקיד הופך למשמעותי דווקא בעיתות משבר, ראינו זאת גם בקורונה וגם במלחמה שמתרחשת לצערנו כעת. אסם מהווה חלק משמעותי לא רק במתן ביטחון תזונתי לתושבי מדינת ישראל אלא גם ביטחון תעסוקתי, שמתערער לא אחת במיוחד בתקופות חירום".

מפעל אסם שדרות הוקם בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, מייצר 50 אלף טון של מזון בשנה ומעסיק מעל ל-500 עובדים ישירים. בימים אלו, כמעט חודשיים מאז אירועי השבעה באוקטובר, מפעל אסם שדרות עובד במרץ וממשיך לעבוד ללא הפסקה גם תחת מתקפות הטילים ועם מצבת כוח אדם חלקית. "מפעל אסם שדרות עובד כבר 23 שנים תחת מתקפות טילים ומעולם לא הפסקנו את עבודתנו ב-42 שנים שהמפעל קיים". עם זאת, בשבעה באוקטובר נוצר מצב שלא הכרנו. לראשונה היו מחבלים ברחובות, בבתים ובצמתים והבנו כי יש פה אירוע אחר. ביומיים הראשונים ללחימה הכניסה לשדרות הייתה אסורה, אך ביום השלישי ללחימה הבנו כי היות שאנחנו מפעל מזון לשעת חירום אנחנו חייבים לחזור לייצר. לכן הדבר הראשון שעשינו יחד עם חיילי צה"ל היה לוודא שהמפעל מטוהר ממחבלים ושאנו מאפשרים לעובדים להגיע רק כאשר המקום בטוח", מספר גולדמן. "מאותו רגע, חיפשנו אחר פתרונות עבור הגעת העובדים ודאגנו לאוטובוסים ממוגנים. כך הגיעה קבוצת העובדים הראשונה לניקיונות לקראת תפעול המפעל מחדש. אנחנו היינו הראשונים באזור התעשייה של שדרות שחזרנו לפעול וכבר ביום ראשון של השבוע השני ללחימה התחלנו להוציא משטחים להפצה. התרגשנו מהמשטח הראשון שיצא מהמפעל ובכל יום שעבר נערמו עוד ועוד משטחים - מה שגרם לנו לסיפוק משמעותי".

גידי גולדמן, מנהל מפעל אסם שדרות / צילום: דור סבג


"לעומת תעשיות אחרות שלא מחויבות לעבוד בשעת חירום, תעשיית המזון מבינה את החיוניות שלה ומתגייסת גם תחת אש, גם בזמן צבע אדום וגם תחת מתקפת טילים ורקטות", מספר גולדמן. "העובדים שהגיעו לכאן מבינים כי מדובר בצו השעה, שזו התרומה שלהם לעם ישראל. זה מדהים לראות את המחויבות המדהימה של האנשים להגיע יום-יום לעבוד. במהלך השבועות האחרונים, שמענו את הסיפורים הקשים של העובדים והבנו את גודל השעה. מלבד זאת, זכינו בתמיכה גורפת מכל עבר ואין לי ספק כי התרופה הטובה ביותר לנו, העובדים, הייתה השגרה שעשתה לנו טוב. בימים הראשונים אחד העובדים אמר לי כי למרות הטראומה, למרות העובדה שבילה עשר שעות בממ"ד וראה מחבלים ליד ביתו הוא נמצא פה, ומצב הרוח שלו משתנה. כשהוא כאן הוא מרגיש שהוא חיוני, שהוא חי ושזה צו השעה. רגעים כאלה גורמים לי להיות גאה בהיותי תעשיין ישראלי ועל אחת כמה וכמה בעיתות משבר".

עובדי המפעל איבדו בשבת השחורה את אחד מחבריהם לעבודה, מאיר אלחרר ז"ל, שנרצח עם אשתו בחולית. עובדים אחרים חוו את הטראומה מקרוב כשקרובי משפחותיהם נפגעו, נרצחו ונחטפו. "אנשים נמצאים בטראומה ואנחנו נדרשים להתמודד עם זה ברגישות רבה, ולצד זה להמשיך לייצר. אין לנו ברירה".

כיוון שלא מעט מעובדי המפעל פונו מבתיהם, אסם דאגה לסייע לעובדים ובני משפחותיהם שרצו לחזור לעבודה ושכרה עבורם דירות, חדרים בבתי מלון במקומות סמוכים ורכבים שיוכלו להגיע לקווי הייצור. "העובדים הבינו כי מדובר בצו 8 שלנו ושחייבים לסייע ולספק את המוצרים למדינה".

מפעל אסם שדרות, ''לקיים תעשייה ישראלית חדשנית, יעילה ומתקדמת'' / צילום: יח''צ אסם

לייצר מזון - זאת המשימה שלנו

אסם שדרות, כמו יתר המפעלים בעיר המטווחת, ממוגן וערוך כך שבכל מקרה חירום יכולים העובדים להגיע למרחבים ממוגנים בזמן הנדרש. "הפסקת עבודה זה אומר שלא יהיה מזון בישראל, זה התפקיד שלנו, ואנחנו נמשיך לייצר מזון בכל תנאי. זה מובן שעובדים בכל מפעלי הדרום של אסם חששו להגיע בימים הראשונים, על אחת כמה וכמה בשדרות, אבל העובדים שנמצאים כאן מרגישים מוגנים. כל אמצעי הזהירות מופעלים, העובדים עוברים הדרכות ומוודאים שהם מבינים את הנהלים והם מתורגלים היטב. הם יודעים שאם יש צבע אדום בזמן שהם מפעילים מכונה, דבר ראשון עליהם לגשת למרחב מוגן. מבחינת סדרי עדיפויות אנחנו קודם כל דורשים את בטיחות העובדים ואחר כך דואגים לדרישות הייצור".


לאורך השבועות האחרונים עלו אתגרים לא פשוטים בפעילות המפעל, כשהמטרה היא לדברי גולדמן להצליח לספק מזון למדינת ישראל. "כשיש לך 50% מכוח אדם, צריך לתעדף מוצרים, לפני הכול מוצרים חיוניים. אחר כך היה עלינו לוודא שישנם המלאים הדרושים במרכזים הלוגיסטיים, שכן בזמן חירום רמת המלאי היא שונה לגמרי מרמת המלאי בימי שגרה. ההיערכות היא בכל שרשרת האספקה, במחסנים החיצוניים, בתיעדוף מוצרים, בהעדפת השינוע, הכול חייב לפעול בצורה שתבטיח לא רק רציפות ייצור אלא גם אספקה".

אסם לקחה על עצמה גם להשקיע בקהילת תושבי שדרות, ומכאן החליטה על הקמת קרן במיליוני שקלים שתתמקד בחינוך טכנולוגי תעשייתי ושתפעל בשיתוף עיריית שדרות. "אנחנו מאמינים שצריך להמשיך ולפתח את התעשייה בעיר למרות כל מה שקרה ואולי דווקא, דווקא בעת הזאת, דווקא בשדרות. אנחנו מבינים שהתפקיד שלנו זה לייצר ביטחון תזונתי, ביטחון תעסוקתי ובסופו של דבר הבטחת העתיד שלנו כאן בישראל. צו השעה שלנו הוא להמשיך ולקיים תעשייה ישראלית חדשנית יעילה ומתקדמת, והדרך שלנו לממש את זה היא לוודא שיש דור המשך שרואה את החשיבות בתעשייה ישראלית".

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר