חוסן לישראל חוסן לישראל | תוכן מקודם
מחלבת רחובות, תנובה / צילום: רפי דלויה

מחלבת רחובות, תנובה / צילום: רפי דלויה

בכל מצב - יש חלב

המחלבה הגדולה בישראל מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים מתחילת המלחמה ● איך מייצרים חלב מפוקח עם מחסור של עשרות עובדים בזמן המלחמה? ירון חיים, מנהל מחלבת רחובות, מספר על הרוח המיוחדת של עובדי המפעל, שנרתמו למשימה והצליחו כבר מהרגע הראשון להגיע ליעד
14.12.2023 | רות לוריא סגל

הכתבה בשיתוף תנובה

במחלבת רחובות, המחלבה הגדולה בישראל, פועלים בימים כתיקונם כ-350 עובדים המייצרים את כל החלב הניגר של תנובה וכ-80% מכלל החלב של מדינת ישראל. בכל יום מתקבל במחלבה מיליון ליטר חלב גולמי ובכל יום המחלבה מייצרת את משקאות החלב האהובים, השמנת המתוקה וכמובן חלב תנובה בקרטון המוכר. אך בימים אלו נדרשים במחלבה להמשיך לפעול בתפוקה מלאה כשעשרות עובדים חסרים. "העובדים שלנו מגיעים מרחובות ומהאזור שהיה תחת ירי רקטות אבל הרבה מהם מגיעים גם מהדרום, אשקלון ומאשדוד וגם מהעוטף, משדרות, מאופקים ומהקיבוצים שבעוטף, במקומות שהותקפו ישירות על ידי מחבלים", מספר ירון חיים, מנהל המחלבה שמציין שנה בתנובה. "באותה שבת היו עובדים שכלל לא יכלו לצאת מהבתים, חלק לא קטן מהעובדים שלנו גויסו כבר במהלך השבת והיו שלקו בחרדה ולא הרגישו בטוחים לצאת מביתם, ובזמן הזה רחובות הייתה תחת מתקפה של רקטות. כל אלו הביאו אותנו למחסור גדול מאוד בכוח אדם, בימים הראשונים הגענו עד למחסור של כ-30% מהעובדים". דני פרץ, סמנכ"ל חטיבת תפעול חלב בתנובה מציין בגאווה את רוח הצוות והמנהיגות שגילו ירון והנהלת המחלבה מהיום הראשון ללחימה ואת ההבנה והמסירות של כלל העובדים שחייבים להמשיך ולייצר חלב לציבור גם כשרקטות רועמות מסביב.

ירון חיים, מנהל מחלבת רחובות, תנובה / צילום: רמי זרנגר

כבר במוצאי אותה שבת שחורה נדרשו במחלבת תנובה למצוא את כוח האדם כדי לוודא שבראשון בבוקר מדפי החלב בסופרים ברחבי הארץ יתמלאו. "גייסנו את כל מי שאפשר כדי לעבוד בייצור, כולל מנהלים או אנשים שהיו בעבר חלק מקווי הייצור, מתוך הבנה שלא משנה מה יקרה, לא משנה מה המצב, במוצאי שבת מתחילים לייצר חלב ודואגים שבראשון בבוקר יהיה חלב בסופרים. זה חלק מהדי-אן-איי של המחלבה שלנו ושל תנובה בכלל. המחלבות עובדות כדי שיהיה חלב ומוצריו לציבור, ולא משנה מה התנאים. וככל שעברו הימים חלק מהעובדים עברו מאזור הדרום למגורים זמניים במרכז ויכלו להגיע לעבודה יותר בקלות. חלק מהעובדים שהיו בחרדות הרגישו טוב יותר והצטרפו למאמץ ולאט לאט חזרנו לתפקוד סדיר יותר. ועם זאת, כבר מהרגע הראשון עמדנו בכל תוכניות הייצור ואפילו עברנו אותן, מתוך ההבנה שיש חלב בכל מצב. עשינו ואנחנו עושים דברים יוצאי דופן, גם ברמת הגמישות, שעות העבודה, הירתמות העובדים ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שונות, כדי שנוכל להמשיך לספק חלב בצורה איכותיות ואמינה למי שצריך".


ימים ספורים מתחילת המלחמה יצא פיקוד העורף בהנחיה לאזרחים לאגור מזון וציוד ל-72 שעות, והמדפים הלכו והתרוקנו, אך חלב, טוען ירון, לא חסר. "עשינו את כל ההתאמות כדי לעמוד ביעדים כמה שניתן. עבדנו סביב השעון, כך שבסופו של דבר לא היה מחסור בחנויות. מצאנו פתרונות יצירתיים לבעיות, כמו הבאת חלקי חילוף במהירות דרך נתיבים בין-לאומיים שלא בהכרח היו פתוחים, והפננו כוח אדם מקווי היצור של משקאות החלב לקווי החלב המפוקח, וכך עמדנו ביעדים".

עם השבועות שחלפו, עוד ועוד עובדים החלו לחזור למפעל, ועדיין נדרשו פתרונות כדי לעמוד בביקושים. "לא פנינו לגיוס כוח אדם זמני, כי העבודה שנדרשת היא עבודה מקצועית מאוד של אנשים מיומנים מאוד, כך שגיוס כוח אדם זמני לא היה עוזר לנו, אלא השלמנו את החוסרים על ידי הארכת שעות עבודה של עובדים קיימים, ועם הזמן האחרים הצטרפו".

צילום: באדיבות תנובה

יש על מי לסמוך

אין אדם בישראל שלא הרגיש מועקה גדולה בשבועות האחרונים, דבר שהקשה על כל אחד ואחת מאיתנו בתפקוד לאורך כל היום, וגם בעבודה. אך זה לא מנע מעובדי מחלבת רחובות להמשיך לעבוד בכל הכוח. "האנשים שעובדים במחלבת רחובות הם אנשים שמספקים מוצר כל כך בסיסי, כך שיש להם תחושת מחויבות ותחושת אחריות מאוד מאוד גדולה, ברמות שקשה למצוא בתעשיות אחרות", מספר ירון. "האנשים כאן יודעים שכאשר יש בעיה במפעל או בעיה במכונה, הם בסופו של דבר יראו את זה בסופר, הם יראו שהמוצרים חסרים, כך שבאופן טבעי ישנה מחויבות גדולה מאוד. אבל היות והאירוע הוא באמת אירוע יוצא דופן, נדרשנו לבצע פעולות יוצאות דופן. קודם כל דאגנו לפנות עובדים על חשבוננו למלונות במרכז, עוד בטרם המדינה התחילה בפינוי, על מנת לסייע להם
להוציא את המשפחות מאזורי סיכון. טיפלנו בבעיות אישיות של עובדים, העמדנו לרשותם הסעות, ובאין תחבורה ציבורית הזמנו עבורם מוניות שיביאו אותם למפעל ויחזירו אותם הביתה. הענקנו סיוע פרטני לעובדים עם בעיות מיוחדות, בעיות אישיות שמנעו מהם להגיע לעבודה, ומצאנו דרכים לסייע להם, לעזור לרווחת העובדים. עשינו פעילויות רווחה שנועדו לתת לעובדים תחושה של תשומת לב אישית, פינוקים, חלוקת שי, אמירת תודה למשפחות וכיוצא באלה. דרך הפעולות האלו רצינו לומר להם שאנחנו רואים את המאמץ הגדול שלהם. היה לנו חשוב להגדיל ראש ולעשות דברים אחרת, גם דברים שבשגרה לא נעשים. אני חושב שנעשו פה דברים משמעותיים מאוד על מנת לחזק את המחויבות".

"יש על מי לסמוך", טוען ירון, "גם ברמת המחויבות של העובדים, למרות כל הקשיים למרות כל המכשולים, לדאוג שיהיה חלב תנובה על המדפים, בכל תנאי ובכל קושי. חברת תנובה עשתה באמת כל מאמץ כדי לדאוג שהמוצרים יגיעו בזמן לחיילים ולאזרחים, למקומות הכי קשים, הכי מופגזים, ולהפיץ את המוצרים האלה לכל נקודת מכירה. תחושת המחויבות והאחריות של האנשים הייתה גם ברגעים קשים, ההבנה שלא יסגרו אותנו, לא יגרמו לנו לוותר או לא לתפקד, והוכחנו את זה - ואני חושב שאנחנו מוכיחים את זה יום-יום. כל אלו נותנים לנו הרבה נקודות אור בתוך הקשיים שיש. דווקא בימים כאלה אנחנו רואים את הכוחות שטמונים באנשים, בחברות בין האנשים, בחברת תנובה, במחלבה, זה נותן הבנה ברורה שאנחנו נוכל לעמוד בכל אתגר ובכל משבר עם האנשים האלה, עם הרוח הזאת, זו רוח מיוחדת".


הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר