חוסן לישראל חוסן לישראל | תוכן מקודם
צילום: באדיבות תדיראן

צילום: באדיבות תדיראן

גאה בתעשייה הישראלית

שרון שוסטר, מנהל מפעל הייצור של תדיראן בעפולה, מאמין כי דווקא בימים שעוברים עלינו - זה הזמן לחזק עוד את התעשייה והפיתוח המקומיים ולהניע את הכלכלה קדימה
04.12.2023 | רות לוריא סגל

הכתבה בשיתוף תדיראן

אחת מהדוגמאות הנפוצות ביותר לתעשייה כחול לבן שמחוברת בשורשיה למדינה היא חברת תדיראן, שהוקמה בתחילת שנות ה-60 והחלה בייצור מזגני אוויר בתחילת שנות ה-70. בצריף של בן גוריון ניתן למצוא את מזגן תדיראן שהותקן באותן השנים ופועל מאז ועד היום, וכן גם באין-ספור בתים של ישראלים. תדיראן ידועה כבר שנים כחברה המייצרת מזגנים אמינים, ששמה דגש על פיתוח מוצרים המותאמים למזג האוויר הישראלי. "החודשים האחרונים עם תחילת הלחימה, מחדדים לכל ישראלי את החשיבות לתעשייה וטכנולוגיה שנוכל להחזיק אותה באופן עצמאי", אומר שרון שוסטר, מנהל מפעל הייצור של תדיראן בעפולה, שפועל מאז תחילת שנות ה-80 וכיום פוקדים אותו בכל בוקר כ-200 עובדים ועובדות. "תדיראן, תחת המנכ"ל והבעלים משה ממרוד, היא חברה שורשית ישראלית שמייצרת ומפתחת כחול־לבן כבר מספר עשורים. תדיראן כיום הינה חברה המקדמת ומפתחת טכנולוגיות חדשניות: במפעל פועלות שלוש מעבדות של מחקר ופיתוח, ותחת ידיהן יוצאות טכנולוגיות לשוק המקומי והגלובלי כאחד. המוצרים שלנו נמצאים כמעט בכל בית בישראל ודווקא בזמנים כאלה של חיזוק הגאווה הלאומית, חשוב להניע את הכלכלה, לספק מקומות עבודה ולתמוך בעסקים המקומיים. אנחנו גאים לייצר מזגנים ומערכות מיזוג מתקדמות טכנולוגית, בסטנדרטים העולמיים הגבוהים ביותר. כמובן שבנוסף לציבור הישראלי שמביע אמון בייצור הישראלי שלנו, יש לנו עסקים קטנים שתלויים בנו, כמו חברות קייטרינג מזון, הסעות וכיוצא באלה, וככל שאנחנו מניעים ויוצרים ועובדים, כך אנחנו עוזרים לכלכלה הישראלית בכללותה".

איך מצליחים לעשות את זה בימים מטורפים אלה?
"זה לא פשוט. ראשית המפעל שלנו נמצא בצפון, אומנם אנחנו לא בקו ראשון אבל בהחלט היינו בעבר בטווח הטילים. יש לנו כמובן מקלטים מאובזרים וביצענו תרגילי חירום. מעבר לכך הראש שלנו נמצא כל הזמן עם הילדים ועם לובשי המדים, ואני אומר את זה בתור אבא לשתי בנות בצבא ולילדה שלישית שמתגייסת שבוע הבא, ושיש להן חברים שנפלו בקרבות, חברים שישבו אצלי בבית. יש לי חבר שגר לא רחוק שנרצח במסיבה ברעים, אב לארבע בנות, כמו גם בחורה צעירה מהיישוב שבו אני גר שנרצחה באותה מסיבה. יש פה משפחות עם קרובי משפחה שנעקרו מבתיהם, מהצפון ומהדרום. כולנו נחשפנו לזוועות של השבעה באוקטובר, ואין לדעתי אצלנו עובד אחד שלא קשור בצורה כזו או אחרת לאותם אירועים. יש לנו עובד שחמו הוא מבין נעדרי בארי. הוא לא מגיע לעבודה כי הוא צריך להיות עם אשתו ולתמוך במשפחה ואנחנו תומכים בו כמובן. אני פוגש עובדים שהילדים שלהם בתוך עזה או בגזרה הצפונית והם לא ישנים טוב בלילה, וכאן הם צמודים לחדשות, אין ספק שזו תקופה לא קלה".

שרון שוסטר, מנהל מפעל הייצור של תדיראן בעפולה / צילום: באדיבות תדיראן


איך אפשר לעזור לעובדים בתקופה הזאת?
"ביקשנו ממנהלי המחלקות במפעל להיות קשובים יותר לאנשים, לפעול ביתר רגישות בנושאים שבעבר אולי היינו מקפידים עליהם קצת יותר, למשל לאפשר למי שרוצה להאזין באוזניה לרדיו ודברים דומים. אני בעצמי מסתובב הרבה מאוד בין כל האנשים בכל יום. יש עובדים שרוצים לפעמים לפרוק, יש בקשות שונות ואנחנו כמובן מהווים אוזן קשבת ומשתדלים לעזור לכל מי שאפשר. יש לנו מספר מגויסים ואנחנו משתדלים לשמור איתם ועם המשפחות על קשר, בודקים אם הם צריכים עזרה, שנעביר להם או למשפחות שלהם כל דבר. תדיראן היא חברה משפחתית מאוד ונורא חשוב לטפל ולתמוך בכל העובדים שלנו, קל וחומר בתקופות כאלה".

במפעל תדיראן בעפולה החליטו גם העובדים מיוזמתם, ובתמיכה של שוסטר וההנהלה, להקים נקודת הערכות לתרומות לחיילים. "יש לנו כאן ארגזים בחדר התצוגה של טואלטיקה וכיוצא באלה ומפעם לפעם אנחנו מעבירים אותם למקומות שאנחנו יודעים שהם יגיעו לחיילים להיכן שזה נדרש".

צילום: באדיבות תדיראן

סיפרת שיש עובדים מגויסים ועובדים שנעדרים מסיבות אישיות, זה השפיע על קצב העבודה?
"עם כל הקושי אנחנו כן מצליחים לשמר את קצב הייצור ולספק את הדרישות של הלקוחות. בתקופה הראשונה היה הרבה חוסר וודאות, עובדים שלא הגיעו בשבוע-שבועיים הראשונים כשלא ידענו מה יהיה. זה קצת השפיע אבל הצלחנו לצמצם את זה, נערכנו מבעוד מועד, ולמעשה אנחנו תמיד ערוכים, והצלחנו לשמר את הקצבים ולספק את מה שנדרש. אני חושב שדווקא בתקופה כזאת עובדי המפעל מבינים את החשיבות ואת הצורך להניע את הכלכלה, ואני רואה את זה שהם נותנים יותר, אם זה להישאר יותר או לתרום מעצמם. זה מצב כזה שבו כל אחד רוצה לתרום, אם לא בחזית עם נשק אז במקום שהוא יכול ויודע לעזור בו. גם כשאתה מגיע לעבודה טרוד, גם אני מגיע טרוד, כל בוקר אני פותח את החדשות עם עוד דיווח על חיילים שנפלו וזה מכרסם בך, אבל יש משהו בשגרת העבודה שעוזר לנו להתמודד. חשוב לי להיות כאן עם העובדים על בסיס יומי, לחזק ולראות איפה אני יכול לעזור, ואני בטוח שכל המנהלים בארגון פועלים גם הם באותו אופן".

שוב ושוב מבקש שוסטר להדגיש את חשיבותה של תעשייה ישראלית שממשיכה בעשייה דווקא עכשיו, והוא רואה בתפקידו כמי שמנהל מפעל לתעשייה מקומית אחריות רבה. "אני חושב שזה חשוב מאוד להגיע לעבודה ולשמור על השגרה כמה שניתן, זה מחזק אותנו ומחזק את הסביבה שלנו. אני גאה מאוד להיות ישראלי וליצור מוצרים איכותיים ואמינים כחול-לבן. כשאני והעובדים מסתובבים בשטח, כשאנחנו רואים את המזגנים שיוצרו אצלנו במפעל בעפולה, זה ממלא בגאווה, אנשים מעידים על האיכות והאמינות. אני מאמין שככל שיידרש - המפעל ימשיך לפעול ולספק את דרישות הלקוחות. לכולנו אני מאחל שנהיה חזקים ובעזרת השם אנחנו ננצח, ואני מקווה שזה יהיה בקרוב. ניסו לא פעם להשמיד אותנו לאורך ההיסטוריה ולא כל כך הצליחו, 'וכאשר יענו אותנו כן ירבו וכן יפרצו', ואנחנו יוצאים מחוזקים. שנהיה בריאים וחיילנו יחזרו בשלום ולשלום ולא נצטרך יותר לעבור תקופות כאלה", הוא מסכם.


הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר