חוסן לישראל חוסן לישראל | תוכן מקודם
צילום: איציק ברוך

צילום: איציק ברוך

יש אלטרנטיבה

מפעל אלטרנטיב של תנובה הוא דוגמה ומופת לחדשנות מוצרית פורצת דרך בתחום תחליפי החלב ● בימים אלה המפעל הוא גם דוגמה ומופת לעבודה משותפת, בו עובדים זה לצד זה יהודים וערבים ● תומר זליגר, מנהל המפעל, מספר איך למרות הכול מצליחים לעבוד כתף אל כתף, ולייצר את המוצרים החדשניים ביותר בתחום
14.12.2023 | רות לוריא סגל

הכתבה בשיתוף תנובה

כשחושבים על תחליפי חלב חושבים בדרך כלל על הערכים התזונתיים במוצרים, אלא שבימים אלו, מפעל 'תנובה אלטרנטיב' מייצג יותר מכול אלטרנטיבה אחרת לחברה הישראלית, אלטרנטיבה של שותפות. במפעל 150 עובדים, כולל יהודים, מוסלמים, צ'רקסים, דרוזים ונוצרים. "יש כאן עובדים מכל המגזרים, המגדרים והגילאים, וזה מתקיים מההנהלה ועד לרצפת הייצור. מה שמתקבל כאן זו תמונת ראי של החברה הישראלית, אבל להבדיל ממה שקורה בחוץ, כאן זה אי של שפיות ושל שיתוף פעולה, והלוואי שאנחנו בחברה הישראלית נדע להתייחס אחד לשני כמו מה שקורה כאן", כך מספר תומר זליגר, מנהל מפעל תנובה אלטרנטיב באלון תבור בארבע השנים האחרונות. דני פרץ, סמנכ"ל חטיבת תפעול חלב בתנובה, מציין בגאווה את הכבוד ההדדי המאפיין את מפעל אלטרנטיב, ואת המנהיגות שגילו תומר זליגר והנהלת אלטרנטיב מהיום הראשון ללחימה.

זליגר מספר על אלטרנטיב: "המפעל שלנו נרכש ב-2003 מיזם פרטי, מתוך ראיית הנולד והבנת המגמות הכלל עולמיות של הפחתת צריכת חלבון מן החי. היום כעבור 20 שנה, אלטרנטיב הוא המותג המוביל בתחום המזוהה יותר מכל עם חדשנות ועם תחליפים מן הצומח. הייעוד שלנו הוא לייצר פתרונות תזונה יום-יומיים מהצומח המשלימים את מגוון הפתרונות של תנובה למוצרים מן החי. המוצרים שלנו, שכוללים מגוון רחב של משקאות מן הצומח, מעדנים, טופו, גבינות וממרחים פרווה, מציעים את אותה חוויה צרכנית של בריאות, מרקם וטעם. אין במפעל רכיבים מהחי, כל המוצרים שלנו הם מוצרים פרווה וכולם בכשרות בד"צ ובאיכות הכי גבוהה שיש".

תומר זליגר, מנהל מפעל תנובה אלטרנטיב / צילום: רמי זרנגר


יש ביקוש לשוק תחליפי חלב בארץ?
"בשנים האחרונות זה שוק צומח במספרים דו־ספרתיים מדי שנה. כבר לא מדובר בטרנד, אלא במגמה כלל עולמית. יש יותר מודעות לבריאות, לנושא איכות הסביבה, המוצרים שלנו הופכים ליותר ויותר דומים למוצרים מן החי גם בטעם, גם ברכיבים וגם בחוויה הצרכנית. אני באופן אישי מאמין שהיכולת שלנו להמשיך לחיות כאן, עם ההתחממות הגלובלית תלויה במעבר למוצרים שמקורם מהצומח. כיום תחליפי החלב מהווים בנתח שוק כ-8% משוק החלב בארץ. באירופה ובארצות הברית כבר מדובר ב-16% עד 20%. אחד היתרונות הגדולים של תנובה הוא מערך הייצוא וההפצה האדירים שלה ולכן ב-20 שנה האחרונות הנגשנו את תחום תחליפי החלבון לציבור הרחב, כך שכיום ניתן למצוא את מגוון המוצרים בכל מכולת ותחנת דלק ואין בית שאין בו אין לפחות מוצר אחד מהצומח", אומר זליגר.

איזו טכנולוגיה עומדת מאחורי מוצרי תנובה אלטרנטיב?
"אנחנו עובדים עם שני רכיבים עיקריים שעליהם מבוססים המוצרים, סויה ושיבולת שועל. את פולי הסויה ושיבולת השועל אנו מעבירים תהליך ייחודי של מיצוי והופכים אותם לרכז שמהווה בסיס למוצרים. המוצרים המבוססים על שיבולת שועל חדשים אצלנו ונכנסו לקטגוריה מ-2020, ובארבע השנים האחרונות הם עשו תהליך מטורף ועקפו את מוצרי הסויה. שיבולת השועל הוא 'בסט סלר' של אלטרנטיב, ומדורג במקום ה-12 בכל מקרר החלב. מדובר בטכנולוגיה ייחודית לתנובה אלטרנטיב, שפותחה כאן אצלנו במפעל ולא קיימת בשום מקום בעולם, והיא מוכיחה את עצמה במבחני הטעימה, שבהם אלטרנטיב מוביל גם בטעם וגם במרקם. מדובר בהחלט בגאווה מקומית ובידע ייחודי שאנו מוכרים גם בעולם".

צילום: איציק ברוך

איך תפסו אתכם אירועי השבעה באוקטובר?
"המצב כאן מורכב, כי מצד אחד קרה פה אסון שזעזע את כל המדינה, ומצד שני כארגון אנחנו נדרשים להמשיך ולעבוד יחד כתף אל כתף כדי לייצר את המוצרים האהובים על הציבור. באלטרנטיב יש חיבור של כלל האוכלוסיות, תמהיל שבו השלם גדול מסך חלקיו, ואני מאוד גאה בזה, ובסוף במקומות האלה נמצא גם האתגר שלנו. נכנסנו לתקופה מאתגרת, שבה כולנו היינו באזור שאנחנו לא רגילים אליו, גם בפן האישי וגם בפן הלאומי. כמנהלים חלק מהאתגר שלנו זה לשמור על הקולות שבחוץ ולא להכניס אותם אלינו הביתה. האכפתיות והכבוד ההדדי שאנשים רוכשים זה לזה לאורך כל השנים, מוכיחים את עצמם בתקופה הנוכחית. במוצאי אותה שבת, ערכנו כל ההנהלה שיחת ועידה, כי הבנו שלמוחרת נגיע לסיטואציה אחרת ממה שאנחנו מכירים. היה חשוב לנו לנהל את הסיטואציה המורכבת ולתמוך בעובדים כל אחד לפי הצורך שלו. יש לזכור שגם לא מעט עובדים גויסו למילואים. ברמה האישית לא הצלחתי בשבועיים הראשונים של המלחמה להירדם בלילה, זו לא בושה להודות בזה, אבל אחרי שאנחנו רגע מעכלים מה קורה, מבינים איפה אנחנו נמצאים אנחנו צריכים להבין שיש לנו תפקיד לבצע.

באותה ישיבת הנהלה במוצאי שבת הגענו לשלוש החלטות מרכזיות. ההחלטה הראשונה הייתה שבשבועיים הראשונים כל ההנהלה נמצאת בשטח, שאנחנו ממלאים 24 שעות, שלוש משמרות ביום, כך שבכל משמרת תמיד יהיה נציג הנהלה בקווי הייצור. ביטלנו ישיבות, ביטלנו את המשימות שבשגרה, כי הבנו ששם אנחנו צריכים להיות, להסתובב בשטח, לשים עין ואם יש להבות - לכבות אותן לפני שיעלו. היו לנו שתי מטרות, ראשית לראות שדברים נמצאים בשליטה ושנית לתת לעובדים תחושת ביטחון, לשים לב לאנשים שנראה שמשהו עבר עליהם, שהם טעונים ושקשה להם להכיל, לקחת אותם הצידה ולדבר איתם. ההחלטה השנייה הייתה לאסוף אחת ליום את עובדי המפעל לשיחה, לאפשר להם לשתף ולהוציא רגשות ולצד זאת להעביר את המסרים שלנו, את ההבנה שמעבר לכל מה שקורה, אנחנו מפעל מזון והייעוד שלנו הוא לספק מזון למדינת ישראל, ודווקא בתקופה כזו סומכים עלינו, לא משנה מאיפה אנחנו מגיעים, אם זה מערערה או מחדרה, אנחנו צריכים לייצר אוכל. היה לנו חשוב להזכיר לעובדים שיש לנו ייעוד".

ההחלטה השלישית שקבענו באותה ישיבה הייתה אפס סבלנות לגזענות מכל סוג שהוא, לא לקבל אמירה שיש בה כל פגיעה בצד השני, לא משנה אם אתה יהודי, נוצרי או מוסלמי. מבחינתנו מי שנכנס בשערי תנובה אלטרנטיב שייך למשפחת אלטרנטיב, וככזה לא מדברים על פוליטיקה".


זה בכלל אפשרי בסיטואציה כזו?
"בסוף יש פה אנשים וצריך לזכור שכל אמירה עלולה לפגוע גם אם נאמרה ברוח התקופה. לכן החלטנו שאנחנו לא מוכנים לקבל אמירות גזעניות והתבטאויות פוגעניות גם ברשתות החברתיות, ובטח כאן. גם אם בימי השגרה דברים עולים, בימים האלו אנחנו מגלים אפס סבלנות לאירועים מהסוג הזה. השבועיים הראשונים היו מאוד מתוחים, אבל תחת ההתעקשות שלנו כהנהלה לשמור על שלושת הדברים האלו, אחרי שבועיים-שלושה המפעל התייצב מאוד, ונוצרו התנאים שהביאו לשקט תפעולי. אנשים הבינו שכולנו צריכים לעבוד יחד, ואף אחד לא צריך ללכת, והחוזקות שלנו כמפעל הוכיחו את עצמם. היום אני מרגיש שמבחינת היחסים החברתיים חזרנו לימים שלפני השבעה באוקטובר, והמתח ירד. עכשיו אנחנו צריכים לראות איך שומרים על זה. בסוף אני גאה באנשים שלי פה במפעל, שמייצגים את כל קשת האוכלוסייה הישראלית. הם התייצבו והגיעו והם עובדים יחד, ואנשים רואים את המדפים מלאים במוצרים של תנובה ושל אלטרנטיב וזו התשובה היפה ביותר לתהליך הזה".

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר