אורה לוי אבליה, מנהלת הכספים של בנק ONE ZERO / צילום: איתן אבליה

אורה לוי אבליה, מנהלת הכספים של בנק ONE ZERO / צילום: איתן אבליה

"ניהול כספים מתחיל מהחזון של החברה ומנהל הכספים חייב להאמין בו"

בשנה האחרונה, אורה לוי אבליה, מנהלת הכספים של בנק ONE ZERO קפצה למים העמוקים של הובלת הניהול הפיננסי של מה שהיא מגדירה כסטארט-אפ חדש ודינמי שהוא במקרה גם בנק מפוקח ● מה המפתח להצלחה בעיניה? "It’s all about the people – ההון האנושי שמקיף אותך"

06.12.2023 |

הכתבה מטעם ONE ZERO

ניהול חטיבת הכספים של כל גוף עסקי הוא תפקיד מאתגר, כשמדובר בסטארט-אפ צומח ודינמי עם משאבי פיתוח גדולים וריצה מאד מהירה למטרות עסקיות - האתגר הוא כפול, אך כשהסטארט-אפ הזה הוא גם בנק הנתון לפיקוח ולרגולציה ואחראי לשמירת המידע וכספי הלקוחות מכל משמר, האתגר גדל שבעתיים.

לתוך האתגר הזה נכנסה לפני שנה אורה לוי אבליה, מנהלת הכספים של בנק ONE ZERO, לאחר קריירה של 20 שנה בשורה של תפקידי ניהול בתחום הכספים, הן בתעשיות מסורתיות והן בסטארט-אפים. לראשונה בקריירה שלה היא מוצאת את עצמה נדרשת לאזן בין השמרנות, הקפדנות והאחריות המוטלת על כתפיו של מנהל הכספים של הבנק לבין הרוח הסוערת של סטארט-אפ שצומח בקצב מהיר. בראיון עמה היא מספרת איך עושים את זה ומתמרנים בין שני הקצוות הללו באופן מיטבי.

אורה, ספרי קצת על הקריירה שלך, איך הגעת ל-ONE ZERO?


"יש שיגידו שאני 'חנונית', 3 תארים - תואר ראשון בראיית חשבון, שני במנהל עסקים, התמחות במימון ותואר שני במשפטים בהצטיינות. אני מאמינה בקריירה מבוססת שלבים, אין קיצורי דרך. הקריירה שלי התחילה במשרד KPMG בחטיבת ההייטק, שם נחשפתי לראשונה לעולם הכספים. כבר אז הבנתי כמה אני אוהבת את העולם העסקי, שמערב פיננסים ואסטרטגיה. אח"כ מוניתי לעוזרת חשב בנשר מפעלי מלט ומשם לחשבת בקבוצת Airport City. משם עברתי לסטארט-אפ בשם  ויז'נמפ  (Visionmap), שמפתחת ומייצרת מערכות צילום אווירי, שם שימשתי כ-CFO. כשהצטרפתי החברה הייתה ממש בתחילת דרכה, ותוך 5 שנים, החברה צמחה משמעותית בהיקף המכירות והפיתוחים הטכנולוגיים. הפכנו לחברה עם 120 עובדים עם פעילות מקומית ובחו״ל, כולל קבלה של פרס בטחון ישראל שללא ספק תורם לתחושת גאווה לקבוצה שאתה שייך. בסופו של דבר, החברה נמכרה לרפאל ולשותף נוסף. זה היה ציון דרך מאד משמעותי בקריירה שלי מבחינת ניסיון מקצועי ואתגר והייתי מעורבת בניהול מהלכים אסטרטגיים משמעותיים כולל כמובן הליך המכירה.

"לאחר מכן , היזם של ויז'נמפ הציע לי הצעה מפתיעה: לשמש מנכ"לית של קרן גידור שהקים, ושם למדתי המון על השקעות, גיוסים, עבודה עם משקיעים, אפילו שיווק. אחרי כן, החלטתי לממש חלום נוסף, הקמתי עסק עצמאי - חברה לשירותי CFO לחברות הייטק, זו הייתה אחת ההחלטות האמיצות שקיבלתי, לצאת ככה לעצמאות, תמיד רציתי לחוות את התחושה של להקים משהו משל עצמי, ולהיות מאותגרת בבנייה של תכנון ומיקוד של השירות/מוצר, גיוסי לקוחות, בניית אסטרטגיה של העסק, שיווק, זה ללא ספק תורם ללמידה, צמיחה ופיתוח ניהולי. לאחר 7 שנים של הובלת עסק, הרגשתי דחף פנימי לשינוי, וחיפשתי אתגר משמעותי. החיבור עם ONE ZERO היה מיידי, מצאתי מקום שאני יכולה לרוץ איתו באש ובמים, היה שם ניצוץ".

בכל הקריירה המפוארת הזו, מה השפיע הכי הרבה על ההצלחה שלך?

"אני תמיד מלמדת את הילדים שלי לעשות מה שהם אוהבים, מה שהם טובים בו ונותן להם סיפוק. זה המפתח להצלחה בעייני. בנוסף, לעבוד עם אנשים מעולים. תמיד היו סביבי אנשים מצוינים שעזרו לי להתפתח ולממש את יעדים עסקיים שלי - Its all about the people - ההון האנושי שמקיף אותך - לא ניתן להצליח ללא נבחרת מצויינת, אני תמיד דואגת שתהיה לי נבחרת מצויינת. בתפקיד כמו שלי, ניהול כספים, חייבים להרגיש חיבור למוצר ולחזון וחיבור לאנשים. חשוב בעיקר להתחבר לחזון של החברה, כי בסוף הכל מתחבר למספרים - תוכניות העבודה מתורגמות למספרים. החזון זה שיא ההצלחה שהארגון שואף אליו והוא משמש לגזירת יעדים אסטרטגים ומשם כמובן לתרגום הפיננסי, ואנחנו כגוף הכספים חייבים להאמין ולהבין את החזון על מנת לוודא שנוכל להמליץ וקבלת ההחלטות בהתאם, על מנת להגיע אליו".

תוכלי לספר קצת על התפקיד שלך? מה הכישורים הנדרשים להצליח בתפקיד כזה?

"אני מנהלת את כל תחום הכספים בבנק - תכנון התקציב, בקרה, שכר, רכש. מחלקת הכספים משמשת כעמוד השדרה לניהול פעולות פיננסיות ונותנת תמיכה ואנליזה להנעת קבלת החלטות מושכלת. אם צריך לזקק את זה, אנחנו אחראים על הבריאות הפיננסית הכוללת של הארגון וכל החלטה עסקית/אסטרטגית נגזרים מעמוד השדרה הזה. אנחנו אחראים על ניהול ההוצאות של החברה, על המיסוי, תחזיות פיננסיות, ייעוץ פיננסי להנהלה, לדירקטוריון, כולל ייעוץ לגבי החלטות השקעה ופיתוח משמעותיים. אנחנו מגדירים את היעדים הפיננסים של הארגון ועמידה בהם.

"מעבר לכישורים המקצועיים הנדרשים, בתפקיד ניהול הכספים חייב שתהיה הבנה עסקית של הארגון, חייבים שיהיו תכונות עיקריות כמו גמישות מחשבתית, בעיקר בעולם הסטארט-אפים זוהי תכונה נדרשת, יש לדעת ללמוד דברים חדשים, ישנם תהליכים שיקרו לא לפי הספר, ויש לדעת לקבל החלטות מחוץ לקופסה, נדרש קבלת החלטות ולקיחת סיכונים מחושבים. חשיבה יצירתית שחורגת מדפוסים מקובלים, נכונות לקבל החלטות ולקיחת סיכונים מחושבים, אישיות חזקה ומסוגלות לחשוב ולפעול לבד וכצוות עם יכולת טקטית ואסטרטגית, לאהוב את התחום אחרת זה יכול לשחוק, ותמיד תמיד אופטימיות וחשיבה חיובית".


זה תפקיד די תובעני לא?

"לחלוטין, אבל בעיקר כי קל להיסחף לתוכו ולכן אני כל הזמן צריכה להזכיר לעצמי את האיזון בין קריירה למשפחה. שישי-שבת הם ימים קדושים עבורי - להיות עם המשפחה, לקרוא ספרים, לטעון את האנרגיה - כי במהלך השבוע אני כל כולי בתפקיד. מי שמכוונים לתפקידים מסוג זה שהם מרתקים עם מסלול התפתחות ניהולי מאד ברור, צריכים לקחת בחשבון שיש לתפקיד אחריות גדולה. למשל בתקופות מסוימות בשנה כמו הכנת דוחות כספיים או אישורי תקציב, אין מה לדבר על חופשה משפחתית. אבל אלו גם התקופות שמרגישים הכי חזק כמה התפקיד משמעותי, כמה הוא משפיע על קבלת ההחלטות ויש תחושת סיפוק אדירה בלהשיג עבור הארגון את המשאבים הדרושים לו לעמידה בתכניות העבודה. נדרשת פה המון הבנה עסקית, לצד גמישות מחשבתית, בעיקר בסטארט-אפ, כדוגמת בנק ONE ZERO, שהוא מאד דינמי, כל הזמן להיות פתוח ולא ללכת רק לפי המודלים המסורתיים, יש פה קבלת החלטות מורכבת שכוללת גם נטילת סיכונים (מחושבים כמובן).

"ואני אגיד עוד משהו, נשים בתפקידי ניהול בכירים מתמודדות עם מתח גדול יותר של האיזון הזה בין קריירה משמעותית בעצימות גבוהה וחיי משפחה - ורגשי האשמה הם גדולים. אני מתנדבת כבר שנים, במאגר נשים מומחיות, תחת המשרד לקידום מעמד האישה ורואה חשיבות גדולה בחיזוק הנוכחות של נשים בתפקידי מפתח מסוג זה".

את מדברת על ONE ZERO כסטארט-אפ, אבל בכל זאת הוא גם בנק, זה משפיע על התפקיד?

"ONE ZERO במובן הזה הוא גוף מאד מיוחד. בעיניים של כל מי שעובד פה זו לחלוטין חברת טכנולוגיה שהקימה בנק. לכן הארגון הזה עובד לחלוטין כמו סטארט-אפ, אך בגלל המרכיב של 'הבנק' הוא גם מאד שונה ממנו. יש פה מתח מעניין בין 150אנשי טכנולוגיה שכל הזמן דוחפים אותנו הכי רחוק והכי מהר, רצים קדימה ומצד שני יש את הצד הבנקאי, הרגולציה, הדיווחים, הסדר, הרצון 'לעבוד לפי הספר'. אז מצד אחד יש את 'הבנק' שנתפס לא פעם כשמרני ופחות חדשני ומנגד את הטכנולוגיה שפשוט מסתערת קדימה והחיבור הזה ביניהם הוא מרתק בעיני".

מה האתגר הכי גדול שלך בתפקיד?

"להגיע לתוצאות עסקיות מעולות תוך שמירה על התקציב שאושר תוך כדי דיווח שיטתי ומהימן של הנתונים. לא פעם אני צריכה לקבל החלטות שהן 'לא פופולאריות' מול העובדים, ההנהלה, הדירקטוריון. כשומרת סף אני חייבת לשמור על הארגון מבחינה פיננסית ולדעת לא פעם לקבל גם החלטות כואבות שיבטיחו את איתנות הארגון לאורך זמן. אני האדם הזה שצריך לבוא ולהגיד את האמת גם אם היא פחות נעימה או נוחה, אבל גורמת לארגון לעבוד בצורה הכי מדוייקת במטרה להגשים את המטרות ארוכות הטווח שלו. לתפקיד הזו יש השפעה עצומה במיקוד של החברה וקידום פעילויות שמשרתות את היעדים העסקיים".

יש אתגר ייחודי בתפקיד בתקופת מלחמה?

"לחלוטין. 53 עובדים גוייסו, כמעט 13% מכוח האדם. הקמנו ממש חמ"ל עם פגישות יומיות ועדכונים שוטפים. יש משימות שחייבות להתבצע במסגרת תכניות העבודה ומנגד צריך לבצע תעדופים מחדש. זה מדהים לראות איך כל הצוותים נרתמים וממלאים את הפערים שנוצרים. במובנים רבים המלחמה חייבה אותנו להיות אפילו יותר מדויקים וחדים".

שתפי קצת על החוויה האישית שלך בימים אלה?

"על כל עם ישראל עוברים ימים קשים ועצובים וזה נוגע בכולנו. כמעט כולם מכירים מישהו שנפגע או נלחם בחזית; האזעקות והחרדות ומצד שני המאמץ להמשיך שגרת חיים. אני אישית ממוקדת בעשייה, אם בעבודה ואם בתרומה לקהילה, ושמה פוקוס על יתר מודעות לרגישויות בימים אלה, לעובדים, לקולגות, לספקים, ליועצים, והכי חשוב - לחבק את האהובים שלי, זה עושה כל כך טוב".

כתבות נוספות

אורן לוי, מנהלת חטיבת הלקוחות של בנק ONE ZERO / צילום: יוסי לזרוף

"ה-DNA של הבנקאים שלנו זה לצאת מגדרם עבור הלקוחות"

אור לוי, ראש צוות מוצר בבנק ONE ZERO / צילום: יח''צ

ONE ZERO מציע מסחר בניירות ערך: "נשבור את השוק"

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר