חוסן לישראל חוסן לישראל | תוכן מקודם
מפעל טמבור, ''מילה נרדפת לצבע'' / צילום: באדיבות טמבור

מפעל טמבור, ''מילה נרדפת לצבע'' / צילום: באדיבות טמבור

הצבע עוד יחזור לישראל

בחברת טמבור, שהפכה ברבות השנים למילה נרדפת לצבע, התמודדו עם לא מעט אתגרים בחודש וחצי האחרונים, לרבות פגיעה ישירה במפעל באשקלון, מחסור בכוח אדם וההאטה בענף הבנייה ● אך לדברי מנכ"ל החברה מיכה שרייר, כל זה לא יעצור את טמבור והתעשייה הישראלית מלהמשיך להיות הקטר שיניע בחזרה את המשק
04.12.2023 | מאיה בניטה

הכתבה בשיתוף טמבור

מאז פרצה המלחמה, עסקים ישראלים רבים נרתמו לסייע לחיילי צה"ל, משפחות החטופים ותושבי העוטף. אחת החברות הגדולות שהתגייסה למען המשימה הלאומית היא חברת טמבור. "החברה תרמה מעל 100 אלף שקלים עבור ציוד לחיילי המילואים וחיילים בסדיר, כמו ביגוד תרמי חם, הלבשה תחתונה, מזון ועוד. טמבור סייעה לעובדים שלה ולמשפחותיהם שפונו מאזור הדרום ומאזור הצפון למצוא מקומות  לינה חליפיים. טמבור גם מעורבת במיזמים שונים, כמו צביעה ועיצוב חדרים לחיילים פצועים, שיקום מקלטים ומיגוניות ושיקום מבנים לרווחת מפוני הדרום. תרמנו מאות גלונים של צבע לטובת יצירות ציורי גרפיטי למען העלאת המודעות להחזרת החטופים ולהנצחת הנופלים. בהמשך אנחנו גם מתכננים לקחת תפקיד משמעותי בשיקום קיבוצי ומושבי העוטף", מספר מנכ"ל החברה, מיכה שרייר.

טמבור היא חברה פרטית המובילה את תחום הצבע ומוצרי הגמר לבנייה בישראל. היא נחשבת לחלוצה בענף הבנייה בישראל מאז שהוקמה ב-1936 כחנות קטנה בצפת. לאורך השנים היא הפכה למילה נרדפת לצבע ואם תהיתם מה מקור השם של החברה, התשובה היא שבשנות ה-30, עוד לפני קום המדינה, ילדים נהגו לתופף על פח צבע במקום על 'טמבורין' (תוף מרים). פחי הצבע החליפו את הטמבורינים וכך נוצר השם 'טמבור'. החברה מייצרת גוונים רבים, אך הצבע הלבן הוא הנמכר ביותר בארץ ויש לו 196 גוונים לבנים.

מיכה שרייר, מנכ''ל טמבור / צילום: הדס דנון


ב-20 השנים האחרונות טמבור הרחיבה את הפורטפוליו שלה ולצד ייצור צבע היא עוסקת בייצור מוצרי גמר לבנייה, לרבות לוחות ובלוקי גבס, טייחים, דבקים, חומרי איטום, מוצרי בידוד ועוד. "טמבור הוא מותג ישראלי אייקוני ושורשי, שסיפורו קשור בבנייתה ובעיצובה של המדינה. טמבור תמיד שם, כמעט בכל אספקט ישראלי, החל מייצור מוצרים ייחודים לתעשיות ביטחוניות כמו צוללות, טנקים ומטוסים, דרך אייקונים ישראליים, כמו צביעת תיאטרון הבימה הראשון, רכב הסוסיתא הראשון שיוצר בישראל, טנק המרכבה, סימון שביל ישראל ועוד. המוצרים של טמבור משתלבים בצביעה ובבנייה של תשתיות בפרויקטים לאומיים, כמו מנהרות כביש 6 צפון, בניית הרכבת הקלה, בניית הגשר בכניסה לירושלים ועד לבתים הפרטים שלנו", אומר שרייר. "יש לטמבור חיבור עמוק לישראליות ולציונות, והמחויבות שלנו להוביל את תחום הבנייה הירוקה הינה נגזרת של כך. המחויבות לקדם את הבנייה הירוקה בישראל תשפר את איכות החיים בישראל. בהתאם לשאיפה שלנו למצוינות ולמקצועיות וכחלק מתפיסת האחריות התאגידית, השקענו בשנים האחרונות עשרות מיליוני שקלים בשיפור התשתיות במפעלים השונים שלנו, על מנת להפחית את ההשפעה של ייצור המוצרים על הסביבה ובפיתוח מוצרים חדשניים וידידותיים לסביבה, כמו סופרקריל אקו - צבע אקרילי איכותי, ללא VOC, על בסיס מים לאוויר נקי יותר בבית. כל זאת משום שאנחנו מבינים את גודל ההשפעה שלנו על הדורות הבאים, ופועלים במטרה לבנות סביבות חיים חדשניות, בריאות ואקולוגיות יותר. טמבור משקיעה רבות באחריות תאגידית ובתרומה לקהילה ויוזמת מגוון רחב של פעילויות ופרויקטים. למעשה טמבור מדורגת זו השנה השנייה ברציפות בדירוג פלטינה פלוס - הדירוג הגבוה ביותר במדד האחריות התאגידית של ארגון 'מעלה', ארגון גג של כ-120 מהחברות המובילות במשק בישראל, לקידום נושאי אחריות תאגידית והעלאת המודעות במגזר העסקי".

צילום: באדיבות טמבור

לשמור על הרצף התפקודי בחברה

לחברה שישה מפעלים ברחבי הארץ, כולם באזורי פריפריה - מעכו בצפון ועד אשקלון בדרום. המפעל של טמבור באשקלון ספג פגיעות ישירות מרקטות ונסגר בימים הראשונים של המלחמה: "הפגיעות גרמו לנזק פיזי למפעל שנמצא שבעה קילומטרים מעזה, והיה גם חשש לחדירה של חוליית מחבלים סמוך למפעל. לאחרונה המפעל נפתח מחדש וחזר לעבודה מלאה".

אתגר נוסף שאיתו מתמודדת טמבור בימים אלו, הוא המחסור בכוח אדם: "אנחנו מעסיקים 860 עובדים מכל הדתות והמגזרים, שעובדים יחד באחווה וברעות. למעלה מ-50 מהעובדים גויסו למילואים בצו 8 כבר בתחילת המלחמה. בנוסף, היו עובדים שפונו מאזור הדרום והצפון ועשינו מאמצים רבים כדי לסייע להם לחזור לעבודה, כמו למשל ארגון הסעות עבורם. כמפעל חיוני שעובד עם משרד הביטחון ופועל בענף הבנייה, אנחנו עושים הכול כדי לשמור על הרצף התפקודי והתפעולי בחברה".

בנוסף לאתגרים הללו, בעקבות המלחמה חל משבר בענף: "ניכרת ירידה משמעותית בתחום הבנייה והשיפוצים. בימים הראשונים למלחמה אתרי הבנייה נסגרו בשל החלטה של הרשויות המקומיות, וגם לאחר פתיחת אתרי הבנייה יש מחסור בידיים עובדות. קיים מחסור בעובדים מקצועיים עקב גיוס למילואים, הסגר על הרשות הפלסטינאית ובריחת העובדים הזרים מישראל. אנחנו מאמינים ביכולת של הכלכלה וענף הבנייה בישראל להשתקם, ומנצלים את התקופה המאתגרת הזאת כדי להתחזק. אנחנו משקיעים בפעילויות לשיפור התפעול והיעילות של טמבור שיחזקו את הייצור הישראלי".


שרייר אופטימי לגבי העתיד: "אנחנו מאמינים שהתקופה הזאת תחדד לכולנו את החשיבות של התעשייה הישראלית. כולנו בענפים השונים - מהחקלאות ועד התעשייה, חייבים לחזק את החוסן שלנו, להיות עצמאיים ולא רק תלויים בייבוא ממדינות אחרות. אין לנו ארץ אחרת והסיפור של טמבור ממשיך להיות שזור בסיפור של המדינה. ההשקעה שלנו בתעשייה המקומית ובסביבה שלנו זאת התרומה שלנו לציונות. יש לנו תקווה שלאחר המלחמה הממשלה תתמוך בעסקים וביחד נצעיד את התעשייה המקומית קדימה. אחרי התקופה הקשה הזאת של הקפאה ועצירה, אני מאמין שבעתיד הקרוב תהיה פה צמיחה וביקושים בתחום הבנייה. תעשייה ישראלית יצרנית היא מהות החוסן של ישראל, תעשייה כחול לבן שמפרנסת משפחות רבות ותורמת להנעת המשק, לתוצר המקומי ולשגשוג של כולנו".

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר