היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה
אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?  
חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל" 

1ירדן סיכלה הברחת נשק בהובלת איראן

הבוקר דווח ברויטרס כי לפי מקורות ירדניים, ירדן סיכלה הברחת נשק בהובלת איראן לתוך הממלכה. נכתב כי "שני המקורות הירדניים, שביקשו להישאר באנונימיות כדי לדון בענייני ביטחון, סירבו לומר לאילו פעולות חבלה מתוכננות לכאורה יועד הנשק, תוך ציטוט של חקירות נמשכות ופעולות חשאיות". בכל זאת, לדבריהם, מטרתו הייתה בין השאר "לסייע למתנגדי המלוכה לערער את היציבות במדינה" שעלולה להפוך לנקודה חמה אזורית במשבר בעזה מכיוון שהיא מארחת בסיס צבאי אמריקאי וחולקת גבולות עם ישראל וכן עם סוריה ועיראק, שתיהן ביתן של מיליציות הנתמכות על ידי איראן. נכתב כי "הנשק נשלח על ידי מיליציות בגיבוי איראני בסוריה לתא של האחים המוסלמים בירדן שיש לו קשרים לזרוע הצבאית של חמאס". הנשק נתפס כאשר חברי החוליה, ירדנים ממוצא פלסטיני, נעצרו עם אמל"ח בסוף מרץ האחרון, לדברי המקורות.

עוד נכתב כי "המקורות לא ציינו אילו כלי נשק נתפסו בפשיטה במרץ, אך אמרו כי בחודשים האחרונים שירותי הביטחון סיכלו ניסיונות רבים של איראן וקבוצות בעלות בריתה להבריח נשק כולל מוקשים של קליימור, חומרי נפץ C4 וחומר נפץ 'סמטקס', רובי קלצ'ניקוב וטילי קטיושה 107 מ"מ".

מתוך רויטרס, מאת סמיה נקהול, סולימאן אל חאלידי. לקריאת הכתבה המלאה. 

2מה יקרה אם לאיראן יהיה נשק גרעיני?

"האם איראן תשיג אי פעם נשק גרעיני? מה היה קורה אם זה היה קורה? נראה שהתשובה לשאלה הראשונה יותר ויותר חיובית. השאלה השנייה, לעומת זאת, מעורפלת כתמיד", כתב אמש בטור הדעה שלו בפורן פוליסי סטיבן מ. וולט, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת הרווארד. וולט כתב כי עד היום, איראן הגיבה לפעילויות שונות שניסו לצמצם את כוחה "על ידי תמיכה במשטר אסד בסוריה, התקרבות לרוסיה וסין, וחימוש והכשרת מיליציות בלבנון, עיראק, תימן ועזה. המלחמה הסמויה בין ישראל לאיראן צפויה להימשך עוד זמן רב", ויכולה בקלות להחמיר.

"הפוטנציאל לצרות כאן ברור", כתב, "אבל תיאורטיקן בולט ביחסים בינלאומיים חשב פעם שיש דרך להקטין אותו. על פי מאמרו האחרון שפורסם של המדען הפוליטי הבולט קנת וולץ ז"ל, הדרך הפשוטה ביותר לייצב את האזור תהיה שאיראן תרכוש חומר הרתעה גרעיני משלה". וולץ, שהיה מוכר בתור אחד המייסדים של הניאו-ריאליזם בתורת היחסים הבינלאומיים, טען "שהחזקת ארסנל גרעיני תפחית את החששות הביטחוניים של איראן, תיתן לה פחות סיבה לגרום צרות לאחרים, ותאלץ את יריביה האזוריים להימנע מהפעלת כוח נגדה בדרכים שעלולות להוביל בשוגג לחילופי גרעין. וולץ הציג את ההיגיון המרכזי של טיעון זה במונוגרפיה שנויה במחלוקת משנת 1981, בהסתמך על תיאוריית ההרתעה הגרעינית הבסיסית. הוא התחיל בהנחה הריאליסטית המוכרת שמדינות באנרכיה עוסקות בעיקר בביטחון. בעולם ללא נשק גרעיני, פחדים כאלה מובילים לרוב לחישוב שגוי, התנהגות מסוכנת ומלחמה. הוא ראה בהרתעה גרעינית את הערובה הביטחונית האולטימטיבית: אף מנהיג נבון לא ינסה לכבוש או להפיל יריב חמוש גרעיני, משום שכך יסתכן בהכרח במתקפה גרעינית. שום רווח פוליטי לא מתקבל על הדעת יהיה שווה אובדן של קומץ ערים משלו".

וולץ לא טען שלכל מדינה יהיה טוב יותר עם הרתעה גרעינית, שעשויה להיות מועילה רק בהקשרים מסוימים. בפרט, הוא האמין כי "לפחד ההדדי מהסלמה שסייע לארה"ב ולברה"מ להימנע מהתנגשות נשק ישירה במהלך המלחמה הקרה ושהקטין את גודלן והיקף המלחמות בין הודו לפקיסטן, יהיו השפעות מעכבות דומות במקומות אחרים, כולל המלחמה המתחוללת במזרח התיכון".

מתוך פורן פוליסי, מאת סטיבן מ. וולט. לקריאת הכתבה המלאה. 

3נתניהו לא רוצה לחשוב על היום שאחרי, אבל אין דרך אחרת כדי לנצח

"עבור נתניהו, ה'יום שאחרי' עזה חייב לחכות", אומרת הכותרת של כתבה שפורסמה הבוקר בוושינגטון פוסט. "בעוד כוחות ישראליים ממשיכים את פלישתם לרפיח, נתניהו מצא את עצמו יעד לתוכחה ולפעולות תגמול הרבה יותר קרוב לבית. הרמטכ"ל הרצי הלוי צוטט בתקשורת המקומית על חוסר המחויבות של נתניהו לתוכנית 'היום שאחרי' ברצועת עזה. הלוי הדהד את התסכולים של גורמי ביטחון ישראלים רבים, שרואים את מחבלי חמאס חוזרים לפעילות באזורים בעזה שבהם הם היו אמורים להיות מנוטרלים". "כל עוד אין תהליך דיפלומטי לפיתוח גוף שלטוני ברצועה שאינו חמאס, נצטרך להפעיל שוב ושוב קמפיינים במקומות אחרים לפירוק התשתית של חמאס", צוטט הלוי.

נכתב כי "הסנטימנט זכה להד על ידי בעלות הברית הזרות הנאמנות ביותר של ישראל. 'לחץ צבאי הוא הכרחי אבל לא מספיק כדי להביס את חמאס במלואו', אמר היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, בתדרוך חדשותי ביום שני. 'אם המאמצים של ישראל לא ילוו בתוכנית מדינית לעתיד עזה והעם הפלסטיני, הטרוריסטים ימשיכו לחזור'. זה כבר קורה בעיר עזה, הוסיף".

עוד צוין כי "נתניהו ואחרים במחנה הימין הבטיחו את תבוסתו המוחלטת של חמאס ופירוק התשתית הצבאית שלו". אבל גוף גדל והולך של מומחים, כמו גם דיפלומטים בכירים, מפקפקים בכך שניתן להביס את חמאס במלואו, נכתב. "כרגע, אנחנו בסטטוס של כמעט קיפאון", צוטט ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבדול רחמן אל תאני, אתמול  (ג') בהתייחס לסבבי השיחות העקיפות שממשלתו וממשלות אחרות ניסו לתווך בין ישראל לחמאס. "אין בהירות כיצד לעצור את המלחמה מהצד הישראלי", הוסיף.

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת אישאן תרור. לקריאת הכתבה המלאה.

4ענק ההשקעות שהסתבך בגלל השקעה בחברות שמספקות נשק לישראל

הפסטיבל האירופאי הגדול, ה"גרייט אסקייפ", מתקיים מדי שנה בבברייטון והוב באנגליה ומארח כ-500 להקות ב-30 מקומות ברחבי העיר. אבל השנה הפסטיבל, שמתחיל היום ומסתיים בשבת, מושפע מהמלחמה בישראל והקריאות לחרם נגדה. כך, יותר מ-100 אמנים, בהם גם להקת מאסיב אטק, פרשו מהפסטיבל כחלק מקמפיין פרו-פלסטיני, נכתב אמש בגארדיאן. "מופע הפתיחה ונאום מרכזי בוטלו לאחר שאמנים הצטרפו לקמפיין נגד בנק ההשקעות ברקליס, שנותן חסות לפסטיבל".

צוין כי ברקליס היווה מקור למחלוקת בגלל ההשקעה הכספית של הבנק בחברות המספקות נשק לישראל, ובעקבותיה פתחו האמנים בקמפיין 'להקות מחרימות את ברקליס'. דובר מטעם הקמפיין אמר: "ברקליס תומך ברצח העם נגד פלסטינים בעזה ולאחר מכן מנקה את המוניטין שלו על ידי שיתוף פעולה עם פסטיבלי מוזיקה כמו הגרייט אסקייפ. כמוזיקאים, אנחנו חושבים שזה בזוי". עוד נכתב כי "בהצהרה של להקת 'מאסיב אטק' נאמר: 'זה משונה לחשוב שבשנת 2024 אמרגנים ופסטיבלים עדיין לא מבינים שכאמנים, המוזיקה שלנו מוצעת למכירה אבל האנושיות והמוסריות שלנו לא'".

ניק קייב, שכינה בעבר את החרמות התרבותיים על ישראל כ'פחדניים ומבישים', נשאל על ידי מוזיקאים אחרים האם עליהם לנגן או לא. "תופיעו", ענה דרך הניוזלטר שלו.

עוד צוין כי ברקליס סירבו להגיב, אך דיווחו על פגישה במהלך האסיפה הכללית השנתית של הבנק שבה התייחסו לביקורת על מערכת היחסים עם חברות נשק ישראליות, ומסרו: "ברקליס אינו 'בעל מניות' או 'משקיע'... בחברות אלה". באתר החדשות אירו ניוז צויין כי ברקליס "משקיע למעלה ממיליארד ליש"ט - ומספק שירותים פיננסיים בשווי של למעלה מ-3 מיליארד ליש"ט לחברות המספקות נשק וטכנולוגיה צבאית לישראל".

מתוך הגרדיאן, מאת מנרה בקארה. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך אירו ניוז, מאת יויד מוריקנד. לקריאת הכתבה המלאה. 

5מצעד הענק הישראלי בניו יורק יתקיים למרות ההפגנות הפרו-פלסטיניות

גורמים מטעם מצעד ההצדעה לישראל השנתי של ניו יורק "הודיעו אמש (ג') כי הצעדה תתרחש השנה למרות ההפגנות האנטישמיות המקומיות האלימות האחרונות", נכתב אמש בניו יורק פוסט. "החגיגה המסורתית של המדינה היהודית אמורה להתפרש על פני השדרה החמישית ב-2 ביוני וצפויה להביא אלפי תומכים למנהטן - יחד עם מאות שוטרים על רקעי עלייה של חודשים באנטישמיות ברחבי העיר". "אין סיכוי שלא יהיה להם את המצעד", אמר שוטר במנהטן לניו יורק פוסט ביום שלישי. "העיר והמארגנים לא נכנעו למפגינים".

צוין כי "קרוביהם של חלק מבני הערובה הישראלים שעדיין מוחזקים בידי מחבלי חמאס הפלסטינים במסגרת הסכסוך צפויים להשתתף במצעד", וכי "משטרת ניו יורק מתכננת להגביר את הפריסה הטיפוסית שלה של כ-700 שוטרים לאורך נתיב המצעד כדי להבטיח שמפגינים אנטי-ישראלים לא יחבלו בצעדה ויעוררו צרות, אמר מקור מטעם המשטרה".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת קארל קמפניל, לארי סלונה, ג'ורג' פיץ-גיבון. לקריאת הכתבה המלאה.