אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר • חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

פחות משבוע לאחר שעיכב משלוח פצצות כבדות במשקל כטונה לישראל, ממשל ביידן עדכן אתמול (ג') את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקה בסך יותר ממיליארד דולר - כך מדווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא
"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

לפי הדיווח, חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר. לממשל ביידן יש שלבים נוספים לבצע בטרם אישור הסיוע, שאספקתו בפועל עשויה להימשך שנים.

התהליך החדש שהניעו בוושינגטון מתרחש בזמן שעומד על הפרק האיום של ביידן משבוע שעבר כי הוא "ישקול מניעת אספקת נשק נוספת" לישראל, אם תתקוף בריכוזי אוכלוסייה ברפיח. לדבריו, גם אם ישראל תתקוף בלב רפיח, ארה"ב תמשיך באספקת הסיוע להגנה עצמית. בד בבד, בזירה הצפונית ממשיכים חילופי האש, ולא מן הנמנע כי במוקדם או במאוחר ישראל תידרש לתמרן גם בלבנון - אם לא תימצא דרך דיפלומטית למנוע מלחמה כוללת גם מול חיזבאללה.

נזכיר כי הקונגרס אישר לאחרונה חבילת סיוע בסך 26 מיליארד דולר לזירה הישראלית, כ־9 מיליארד דולר מתוכם עבור סיוע הומניטרי לרצועת עזה. בה בעת, החבילה הזו כוללת 5.2 מיליארד דולר למערך ההגנה האווירית הישראלית וכמיליארד דולר לייצור פגזי ארטילריה.

במהלך המלחמה, ממשל ביידן גם עקף לא פעם את הקונגרס עבור סיוע לישראל כולל, למשל, מכירת פגזי 155 מ"מ בסך כ־147.5 מיליון דולר. אולם, מזכירות המדינה נדרשת לעדכן את הקונגרס על מכירת נשק למדינות אחרות מעל רף מסוים. במסגרת התהליך, מזכירות המדינות מעדכנת את ועדות החוץ של בית הנבחרים והסנאט, ולאחר מכן מעבירה הודעה רשמית לקונגרס.