גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כולם מגלגלים אחריות מאחד לשני"

הנוסעים מתלוננים, הכשלים נחשפים, וגם ההסברה מגמגמת, אבל לא ברור מי אמור לתת תשובות

לא מעט כבר נכתב ביחס לכשלים ברפורמה בתחבורה הציבורית, ובראשם בתחום ההסברה. יותר מזה, נראה כי לנוסעים אין באמת כתובת: עיריית ת"א היא רק אחת מיני רבות שהרפורמה עוברת בתחומן; חברות האוטובוסים מפנות למשרד התחבורה, שהעביר את התכנון לנתיבי איילון.

על התכנון פיקדה ביד רמה רותי אמיר, ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברה שבבעלות משותפת של עיריית תל אביב ומשרד התחבורה. שמה של אמיר עלה לכותרות בחודש האחרון והיא הפכה יעד לחצי הביקורת.

אבל אמיר לא פועלת בחלל ריק. ל"גלובס" נודע כי אמיר והמינהל שמתחתיה כלל לא כפופים לנתיבי איילון, אלא משמשים כזרועו הארוכה של משרד התחבורה עצמו. באופן רשמי, היא מוגדרת עובדת נתיבי איילון, אולם בפועל החברה משמשת כצינור דרכו מעביר משרד התחבורה כספים למינהל התחבורה הציבורית ותו לא.

בלי כתמי הרפורמה

מצד אחד, נתיבי איילון מוצגת בחזית הרפורמה ומתוקצבת בהתאם, ומצד שני, העלייה הבלתי-פוסקת לרגל של גופים שונים למשרד התחבורה כדי להלין על הרפורמה בשבועיים האחרונים מלמדת כי למעשה לרפורמה יש אבא ואימא. משרד התחבורה, הוא הכתובת לביקורת.

כשהאחריות והסמכויות אינן מוגדרות עד הסוף, הדבר משרת את מי שלא מעוניין שכתמי הרפורמה ידבקו בו מחד, ולא נותן מען לתלונות ותשובות מאידך.

"כשמנהלים פרויקט מטרופוליני חשוב כזה, שנוגע להרבה ארגונים ומשתמשים שמהווים קהל שבוי בצורה כזו, נוצרת אי-אחריות אמיתית לדרך ותוצאות", אמרה ל"גלובס" מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ודירקטורית בנתיבי איילון. "עצוב שזה המצב בפרויקט חיוני לעתיד המטרופולין, ואסור שכך יתנהלו פרויקטים שהתוצאה שלהם היא השלכת האחריות מאחד לשני".

ספר התקציב של נתיבי איילון, שהגיע לידי "גלובס" מלמד כי אומדן סעיף "תכנון מחדש של קווי התחבורה הציבורית במטרופולין ותכנון מסופי תחבורה ציבורית" מסתכם ב-200 מיליון שקל, מתוכם 25 מיליון שקל השנה ו-15 מיליון שקל ב-2012. בגינם גובה נתיבי איילון דמי ניהול של 3% עבור תכנון, ביצוע ויישום הרפורמה, שהם 1.2 מיליון שקל. 40 מיליון השקלים האלה משמשים בין היתר להסברה (הלוקה בחסר), לדיילים שהוצבו בתחנות ולחוברות ההסברה (18 מיליון שקל), כשהיתרה מגיעה גם למפעילות התחבורה עצמן - בין אם לצורך רכישה של אוטובוסים חדישים (12 מיליון שקל) או סבסוד המפעילות, למשל בשל כרטיס המעבר החופשי במשך 90 דקות (כ-100 מיליון שקל).

המחאה שעלתה מקרב הציבור לא נסתרה מדירקטוריון נתיבי איילון, ובישיבתו האחרונה ביקשו החברים הסברים ותשובות נוכח הביקורת הציבורית סביב יישומה והסברתה של הפעימה השנייה, האחראית ל-90% מהשינויים ברפורמה. "גם צינור יכול לשאול מה יש בתוכו", נאמר שם.

חוסר שביעות רצון

כעת מתברר שמשרד התחבורה מתכוון בכלל להעביר את אמיר ואת שמונת עובדי המינהל האחרים (מחציתם אינם מועסקים במישרין בידי נתיבי איילון) לחברה הממשלתית נת"ע כבר באוגוסט. לא מן הנמנע שהמעבר, הכרוך בעלויות כמו תשלום פיצויים וזכויות סוציאליות אחרות לעובדים, משקף את חוסר שביעות הרצון של המשרד מהטיפול ברפורמה.

"יש להדגיש כי העובדים יהיו כפופים מינהלית לחברה (נת"ע, א"ו), אך מקצועית יהיו כפופים למנכ"ל משרד התחבורה, בהתאם לסיכום עם מנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון", כתב אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל יבשה במשרד, במכתב ששלח לנתיבי איילון ולנת"ע ב-30 ביוני.

נת"ע ("נתיבי תחבורה עירוניים"), לפי האתר שלה, "מופקדת על תכנון ויישום מערכת רכבות עירוניות להסעת המונים בגוש דן". בשנה האחרונה שמה אכן עלה בהקשר של קידום הקמתו של קו הרכבת הקלה האדום, שהועבר לידיה לאחר שהופקעה מהזכיין MTS, והיא אף תוקצבה ב-11 מיליארד שקל.

יש היגיון ברצון לאחד את הטיפול בכל האספקטים של התחבורה הציבורית בגוש דן תחת מקום אחד. עם זאת, נראה כי מעבר לנת"ע ירוקן את נתיבי איילון מתפקידה כמתכננת מערכות תחבורה, במיוחד כשהמכתב מצביע על שורה של תחומים שיעברו לטיפול נת"ע. גם התקצוב אמור לזרום לנת"ע החל מאוגוסט.

הציבור לא עודכן

במשרד התחבורה ממלאים את פיהם מים בכל הנוגע למעבר, כך שמבחינת הציבור נתיבי איילון עודנה הכתובת לפניות בקשר לרפורמה. נשאלת השאלה מדוע שלא תמשיך לטפל בתכנון, במיוחד כל עוד משרד התחבורה טרם הקים רשויות תחבורתיות מוניציפליות.

ייתכן כי היישום של הפעימה השלישית, שיש מי שטוען שעשוי להתבצע עוד ב-2011, יהיה קל יותר, מבלי שהאחריות תדבק שוב במשרד התחבורה.

במינהל התחבורה הציבורית הפנו אותנו לקבלת תגובה ממשרד התחבורה, אשר בחר לא להגיב. גם מנת"ע לא נמסרה כל תגובה.

מנתיבי איילון נמסר: "ניהול התכנון הרעיוני וקביעת הפרוגרמה אכן יועברו לנת"ע, כך על-פי המכתב של לנגר, ואילו הביצוע של הפרויקט יישאר בחברת נתיבי איילון".

עוד כתבות

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות