גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין עשן בלי אש

עולם הוויסקי תופס נתח שוק של כרבע מכלל המשקאות האלכוהוליים המיוצרים בעולם. מדובר במשקה בעל מסורת ארוכת יומין ומכובדת, אך גם בעולם מסורתי זה הבינו את פוטנציאל הצעירים, וחוללו לאחרונה מספר שינויים

כרבע מכלל המשקאות האלכוהוליים המיוצרים בעולם, בין 1.3 ל-1.5 מיליארד בקבוקים בשנה בממוצע, הם מותגי הוויסקי למיניהם.

תעשיית המאלטים של סקוטלנד מחולקת לכמה אזורים, כשכל אזור מאופיין בסממנים ייחודיים של המאלטים המיוצרים בו. משני אזורים מוערכים ביותר בסקוטלנד, איילה והיילנדס, הגיעו לאחרונה שני מותגים חדשים.

אדמת כבול כבדה

האי איילה (Islay), הוא האי המוערך ביותר בעולם הוויסקי. הוא נמצא מדרום לסקוטלנד, שטחו קטן, כ-30-40 קמ"ר, והוא בעל השפעה אדירה על תעשיית הוויסקי הסקוטי. כמעט כל המזקקות מייצרות מאלט מעושן, כבד, מרשים בחוזקו ולא קל לשתייה. הסיבה לכך היא שימוש רב בכבול, שמצוי באדמה העשירה במינרלים, ומשמש כמרכיב עיקרי וחשוב בייצור ובהכנת המאלט. בנוסף לשימוש בכבול לבעירה, המים במעיינות ובנהרות באי זורמים דרך אדמת הכבול ומקבלים את הארומה המיוחדת שלה, מה שמוסיף לוויסקי טעמים וארומות נוספים.

באיילה קיימות שמונה מזקקות, המייצרות כולן ויסקי חזק, מעושן מאד, עתיר ניחוחות כבול, אצות ויוד ולעיתים אף מלוח. מהאי המוערך הגיע לארץ ויסקי חדש שרוכב על מגמת "ההצערה" שעובר בחלקו עולם הוויסקי.

תעלומה באיים

הוויסקי הסקוטי, שהוא משקה בעל מסורת ארוכת יומין ומכובדת, סובל מתדמית מיושנת, ומוצרים רבים, בייחוד הוודקה, גונבים לו כיום את ההצגה. חברות האלכוהול הגדולות הבינו את הפוטנציאל הגלום בעולם של צעירים ומנסות לאחרונה "להצעיר" את המוצר ולהוסיף לו פלפל, על-מנת להתחרות בשוק לא קל.

"איאן מקלאוד דיסטילרס" היא חברה המתמחה בזיקוק, ערבוב ובקבוק עצמאי. ליאונרד ג'י ראסל שייסד את החברה בשנת 1933, לא רצה להתחייב למזקק יחיד, ולכן קנה סוגי ויסקי איכותיים שונים שהתאימו לסטנדרטים הנוקשים שלו. מבלי לגלות מהו מקורם של סוגי הוויסקי שלו, יצר ראסל סינגל מאלט מעושן מאוד, שלו קרא Smokehead. סמוקהד, המכוון לשוק הגדל של אוהבי הוויסקי המעושן, הגיע לאחרונה לארץ ואיתו גימיק. בקבוק הוויסקי המסורתי קיבל תווית המודבקת הפוך על אחוריו ונראית למתבונן דרך הנוזל הזהוב של הוויסקי. אין ספק שזה מזכיר לנו מספר מותגי וודקה.

קהל היעד של הוויסקי הזה הוא שותי ויסקי צעירים יותר, דור חדש המקיים יחסי אהבה-שנאה עם ויסקי מהאי איילה. הוויסקי הזה אמור לשדר משהו חדש, צעיר, הרפתקני, והשיווק שלו מכוון לכך. בקיצור, לפנינו ויסקי לאוהבי הוויסקי המעושן, ולמחפשי טעמים חדשים.

עמק האווזים הפראיים

ההיילנדס (Highland) הוא אזור הוויסקי הגדול ביותר בסקוטלנד ובו כמות המזקקות הגדולה ביותר, עשרות מזקקות ולכל מותג אופי ייחודי משלו. ההיילנדס הוא האזור ההררי שפרוש ממרכז המדינה ועד לצפונה. לגבי רבים מחובבי הוויסקי זהו האזור השולט בעולם הוויסקי כולו. הוויסקי המיוצר באזור עדין יחסית ונחשב לקל יותר בין הסינגל מאלטים.

מזקקת גלנגויין, אחת המזקקות היפות בסקוטלנד, נוסדה בשנת 1833 על-ידי ג'ורג' קונל. מקור השם הוא "עמק אווזי הבר". המזקקה ממוקמת בעמק מיוער שקרוב לנהר שזורם אל לוך לומונד. מקור המים Stream in Campsie Hills. מיקומה הדרומי של המזקקה מבטיח אקלים מתון שתורם לטעמו החלק והעדין של הוויסקי. תהליך הזיקוק בגלנגויין הוא האיטי ביותר בסקוטלנד, והמזקקה מתמחה בפינישים בחביות שרי ומדירה. *

המלצת השבוע:

Glengoyne Single Malt 10

גלנגויין 10 הוא סינגל מאלט יוקרתי ואיכותי המיוצר במזקקת גלנגויין משנת 1833. וויסקי מעודן ומורכב, בהיר וצלול, עם ניחוחות של עץ אלון, אגוזים ותפוחים, תבלינים מתוקים ושעורה, ומעט פופקורן. חוויית שתייה מאוד אלגנטית. מחיר מומלץ: 480 שקל.

Smokehead Islay Single Malt

ויסקי מוצלח מאוד, מאוזן ובעל נוכחות. ניחוחות מעושנים בתוספת מלח ים, אצות ים ויוד מאוד חזק, מלווים בהדרים ובג'ינג'ר, ובפה מתיקות פרי ותבלינים. בסיומת ניתן להבחין בווניל וקרמל. מחיר מומלץ: 390 שקל. לא מומלץ לבעלי לב חלש.

עוד כתבות

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המניה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק, הם עוד לא עשו השלמות על רבעונים קודמים"

דני חחיאשוילי אמר כי ההנחיה של בנק ישראל היתה שהבנקים יוודאו שיש להם מספיק הון כנגד הסיכונים ומספיק הון כדי לצמוח, ולכן לא נקבע עבורם שיעור דיבידנד מקסימלי ● על תחלופת המנכ"לים במערכת הבנקאית: "יכול להיות ששכר הבכירים יוצר עיוות, עדיין ישנם מספיק אנשים טובים שיתמודדו על התפקיד"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

S&P צופה לישראל צמיחה ריאלית של 0.5% בשנת 2024 ● בחברת דירוג האשראי מסבירים כי סיכון האשראי נותר גבוה לאור "הידרדרות היחסים של ישראל ובעלות בריתה הקרובות" וכן הפוליטיקה הפנימית הלא ברורה אחרי ש"גנץ איים לעזוב את קבינט המלחמה"

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר בניגוד עניינים מובהק ● חדד דחה את הטענה: "עדותו של פילבר הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך, והאינטרסים של נתניהו ושל פילבר אינם מנוגדים"

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

"תוספת תקציב הביטחון הגדולה זה 30 שנה": בריטניה מפתחת נשק לייזר ואת הטנק הראשון שלה

ראש ממשלת בריטניה הודיע לפני שבועיים על הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במדינה וסימן בבירור את האיום: "רוסיה, איראן וסין עובדות יחד כדי לעצב מחדש את הסדר העולמי" ● מלבד ארה"ב, ההוצאות הצפויות יהפכו את בריטניה למדינה שהוציאה הכי הרבה על ביטחון בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו

שר המשפטים יריב לוין בבית המשפט היום (ג') / צילום: תמונה פרטית

לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי

שר המשפטים יריב לוין מעיד היום במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו בנוגע לתיק 2000 ● לטענת לוין, נתניהו אמר כי אם החוק להגבלת התפוצה של "ישראל היום" יעבור בקריאה ראשונה בכנסת, "אני עוצר אותו בוועדת הכנסת ולא נותן לו להתקדם"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

הפרישה קרובה מתמיד: מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב הפתיע את השווקים

"לוח הזמנים הוא כבר לא חמש שנים", הפתיע המנכ"ל הוותיק של ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון את משתתפי פגישת המשקיעים השנתית ● דיימון צפוי להשאר בבנק כיו"ר ומחליפו יגיע ככל הנראה מתוך הבנק ● דיימון בן ה-68 מנהל את הבנק כ-20 שנה, ומניית הבנק השיאה בתקופתו 700%

פרופ' ג'וזף כורש / צילום: יח''צ

חוקר ההזדקנות שמשוכנע: אנחנו מחפשים את הפתרונות במקום הלא נכון

פרופ' ג'וזף כורש, מחוקרי ההזדקנות המובילים, טוען שאנחנו כבר יודעים מה צריך לעשות כדי להאריך ימים, אבל לא מיישמים ● בראיון לקראת כנס Biomed 2024 שיתקיים השבוע, הוא מספר על התרופות החדשות שלא מדברים עליהן, אבל חשובות לא פחות מהתרופות נגד השמנה

מרפסות בבניין בתל אביב. העישון ייאסר? / צילום: שלומי יוסף

למה לא אוסרים על עישון במרפסת? הצו של בג"ץ שמחייב את המדינה לספק תשובות

בג"ץ הוציא היום צו על-תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא אינה פועלת למנוע מפגע של חדירת עשן סיגריות מדירת מגורים אחת לשנייה ● בדיון שהתקיים אתמול בנושא עמדו השופטים על הקושי להתערב לאדם במעשיו בתוך מרחב ביתו

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"