גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חוק הקופאיות": הרשתות עדיין מונעות מהעובדים לשבת

בחלוף 3 שנים לחקיקת החוק, יצא "גלובס" לבדוק את המצב ברשתות ■ בין התירוצים: "הכיסאות במחסן, העובדים מעדיפים לעמוד" ■ צדיקות בסדום: סופר-פארם והמשביר לצרכן

3 שנים אחרי שנכנס לתוקף חוק הזכויות לעבודה בישיבה, הידוע יותר בכינויו "חוק הקופאיות", מגלה בדיקת "גלובס" כי רוב הרשתות הגדולות מצפצפות על החוק ולא מאפשרות לעובדים לשבת.

הגענו אל מתחם הקניות ביג שבאזור התעשייה פולג, ובדקנו אם בעלי החנויות והרשתות מציבים כיסאות עבור המוכרים והקופאים, ולא פחות חשוב - אם נעשה בכיסאות שימוש בפועל.

נקדים לציין כי רק ברשתות סופר-פארם ובמשביר לצרכן מצאנו את הקופאים והמוכרים יושבים, וברשתות אלה השירות לצרכנים לא נפל מהשירות שניתן לנו ברשתות האחרות, שבהן כל העובדים עמדו - זאת בניגוד לטענה כי הישיבה מזלזלת בלקוח ופוגעת לכאורה בשירות.

"איפה הבעיה?"

התחלנו עם הרשת החדשה של הראל ויזל, FOX HOME. בקופה היו 3 עובדות, אבל אפס כיסאות. מנהל הסניף לא הבין תחילה איפה הבעיה: "יש כיסאות, הם שם במחסן". אחרי שהסברנו שהחוק קובע כי הכיסאות צריכים לעמוד לטובת העובדים, ובעיקר לטובת עובדי הקופה, הוא הסביר: "העובדים מעדיפים לעמוד".

זו היתה הזדמנות נפלאה לנטוש את החנות לטובת המתחרה הישירה והוותיקה של הרשת, גולף אנד קו. שם שמחנו למצוא שני כיסאות בקופה, אבל איש לא ישב עליהם.

גם בסניף של שילב מצאנו כיסאות בקופה, אבל גם עליהם לא ישבו. אולי משום שמדובר בכיסאות בר מעוצבים שאמורים לקשט את החנות? בשילב היה לחץ של לקוחות, אבל כך גם במשביר לצרכן ובסופר-פארם, ושם כאמור אף אחד לא התבייש לשבת.

שתי עמדות, אפס כיסאות

את סניף סטימצקי מצאנו ללא לחץ של קונים, ולמרות זאת המוכרות לא ישבו. במהרה התברר כי אין במקום אף לא כיסא אחד, ולא במקרה. הבדיקה שלנו גילתה כי מדובר במדיניות, לפחות בסניף הזה של הרשת; אסור לשבת - ולעזאזל החוק.

נכנסנו לסניף של הוניגמן, שם מצאנו שתי עמדות קופה ואפס כיסאות. פנינו אל מנהלת הסניף לתשובות. לדבריה, לפחות לפי מיטב ידיעתה, מדובר במדיניות. "בכל 150 הסניפים שלנו אין כיסא", היא טוענת ומפנה אותנו להנהלה. גם הציבור יכול לאמץ לו מדיניות, חשבתי לעצמי - למשל לא לקנות בהוניגמן.

קרוב להוניגמן נמצא סניף של המתחרה קסטרו. גם שם - כמה מפתיע - לא מצאנו שום כיסא. מנהל הסניף נראה נבוך, וההסבר שלו מביך אף יותר: "באמת קיבלנו פקס בעניין הזה של הכיסאות... אמורים להיות כיסאות, אבל למען האמת הם מפריעים לנו בעבודה".

נזכרתי שלפני כמה שנים התנהל קמפיין סוער להחרמת קסטרו משום שמכרה פרוות אותנטיות. מעניין למה זכות החיות לחיות, או יותר נכון להפוך לשניצל במקום לפרווה, מעוררת יותר אמפטיה מזכות העובדים לשבת.

כיסא בצד

בסניף של הרשת סבון של פעם חשבנו שלא מצאנו שום כיסא, אבל אחראית המשמרת הצביעה על כיסא בר גבוה מעץ ללא משענת גב, כפי שהחוק מחייב, שהוצב בפינה. על הכיסא היה מונח קלסר גדול, ואחראית המשמרת הסבירה כי הוא משמש את העובדים רק כשאין לקוחות בחנות, שכן לדבריה ישיבה אינה מכבדת את הלקוח.

בסניף של הרשת המתחרה, ללין, הוצב כיסא מחוץ לעמדת הקופה. גם בסניף KEDS הוצב כיסא מחוץ לעמדה, וכך גם בחנות הבגדים של פוקס.

באופן טבעי, כשהכיסא מונח מחוץ לעמדת הקופה, אף אחד לא יושב עליו. כי כשמעסיק רוצה שהעובדים שלו יישבו - ראו זה פלא, הם יושבים. בדיוק כמו במשביר ובסופר-פארם.

ומה לגבי אכיפה? במשרד התמ"ת חסרים 210 תקנים לפקחי עבודה כדי לעמוד בתקן שקבע ארגון ה-OECD. בתמ"ת ניהלו מאבקים מתישים כדי לקבל עוד פקחים, אבל באוצר הסכימו לתוספת של כמה עשרות בלבד, כאשר רובם יהיו סטודנטים במשרה חלקית ומקוצצי סמכויות.

מה זה חוק הקופאיות?

את חוק הקופאיות הובילו בכנסת ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), השר גדעון סער (ליכוד) וח"כ מרינה סולודקין (קדימה). הוא עבר בפברואר 2007, ונכנס לתוקף לאחר חודשיים.

החוק קובע כי המעסיק לא ימנע מהעובד ישיבה במהלך העבודה (ולא רק בהפסקה), אלא אם הצליח להוכיח כי העבודה אינה יכולה להתבצע בישיבה. החוק מחייב כיסא תקין ובעל משענת גב. בגין הפרה של החוק ניתן לקנוס את המעסיק ב-200-20 אלף שקל.

לחקיקה קדם מאבק ציבורי לאחר שהתברר כי ישנה תופעה כוללת, בה כל הקופאיות ברשתות המזון נאלצות לעמוד במשך כל המשמרת.

תגובות: "יש פינת ישיבה"

הוניגמן: "ברשת הוניגמן לא קיימת משרת קופאית, אלא כל המוכרות משמשות קופאיות, ומוצעת להן פינת ישיבה הקיימת בכל חנות. הרשת אינה מונעת את ישיבתן בפינות אלה".

קסטרו: "על-פי מדיניות החברה ומעבר לדרישות חוק הזכות לעבודה בישיבה, מוצבים בכל חנויותינו כיסאות לרווחת העובדים, אשר משמשים אותם לישיבה בעת ההפסקות. יובהר כי בחנויות אין עובדים המשמשים קופאים - כל עובדי החנויות נדרשים לבצע כמה תפקידים במקביל, לרבות סיוע ומתן שרות ללקוחות, סידור הפריטים בחנות וכדומה, ומובן כי אין הדבר יכול להתבצע בישיבה".

ללין: "בכל חנויות הרשת מצוי מקום מנוחה לעובדים. יש לציין כי ברשת אין קופאיות, אלא נציגי מכירה אשר מייעצים ללקוח ברחבי החנות, ועל כן מיקמה הרשת את מקום המנוחה במקום הנוח ביותר והמתאים ביותר בחנות, המאפשר קשר עין עם הלקוחות".

סטימצקי: "רשת סטימצקי מפעילה נוהל אשר תקף לכל הסניפים, והוא הימצאות כיסא אחד לפחות בחנות עבור המוכרנים. אנו מאוד מקפידים על נוהל זה בכל סניפינו. בהמשך לפנייתכם ייבדק מדוע אין כיסא בסניף סטימצקי שבמתחם ביג בפולג, והנושא יטופל לאלתר".

שילב: "הרשת שמה בראש מעייניה את רווחת העובד. מדובר בכיסאות נוחים במיוחד, שנבדקו והותאמו במיוחד לסביבת העבודה ולגובה הקופה".

פוקס: "הרשת עובדת על-פי חוק. בכל חנות ישנם כיסאות כמספר עמדות הקופה, לרווחת הקופאי כנדרש בחוק. קיימת הנחיה חד-משמעית למנהלים לאפשר לעובדים לשבת ליד הקופה. כל עובד שמבקש לשבת - יש לו הרשות והאפשרות לעשות זאת".

סבון של פעם: "השרות ללקוחות הינו אישי וניתן במרחב החנות, על העובדים להסתובב בחנות ולעזור לכל לקוח מהרגע שנכנס ועד שיצא מהחנות. כחלק ממדיניות החברה, לכל עובד האפשרות לשבת ללא מגבלה, תוך כדי שמירה על רמת השרות ללקוח".

22

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב