גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תפספסו: איך לא ליפול בפח של חברות הסלולר?

מה אפשר לעשות כאשר אחרי חתימת העסקה עם חברת הסלולר מסתבר שההבטחות הן הבטחות-סרק, שאין קליטה בבית, או שהחשבון מרקיע שחקים בשל חיובים בלתי צפויים?

מה אפשר לעשות כאשר אחרי חתימת העסקה עם חברת הסלולר מסתבר שההבטחות הן הבטחות-סרק, שאין קליטה בבית, או שהחשבון מרקיע שחקים בשל חיובים בלתי צפויים? "גלובס" מציג מלכודות סלולריות נפוצות - ובודק איך אפשר להיחלץ מהן, אם בכלל.

1. אין קליטה בבית

* התרחיש: רכשתם סלולרי, בחרתם מכשיר לטעמכם, הגעתם הביתה - ואופס, אין קליטה. ניסיונות לנהל שיחה רציפה נתקלים בקשיים חוזרים ונשנים, ורק עמידה על רגל אחת ב-45 מעלות בפינה הדרום-מערבית של המרפסת מצילה לעתים את המצב.

למערכת "גלובס" הגיעו לא מעט תלונות העוסקות בכורח להיות מחובר לחברה על אף בעיות קליטה קשות, חלקן אף טופל במדור זה. חברות הסלולר מציעת פתרונות שונים - מהעברת השיחות הנכנסות לקו הביתי ועד התקנת משדרים בסביבת הבית או אספקת אוזניית בלוטות' - אולם מסרבות לבטל את העסקה, כשכל סירוב של הלקוח לקבלת פתרון משמש כדי לפטור את החברה מאחריות. האם הלקוח מחויב לקבל את הצעות הפתרון בטרם ידרוש את ביטול העסקה?

* דבר המומחה: עו"ד עינת ברכה, היועצת המשפטית לארגון "אמון הציבור": "מכשיר סלולרי נועד לשימושו של הצרכן גם בביתו. אם מסיבות טכניות המפעיל אינו מסוגל לספק לצרכן את האפשרות הבסיסית הזו - מדובר בהפרה של העסקה, ועליו לאפשר לצרכן לבטל את העסקה ללא כל קנס, התחייבות וכדומה. צרכן אינו מחויב להסכים לפתרונות המכבידים עליו - כמו למשל שימוש מתמיד באוזניות או התקנת משדר בבית".

* מקדימים רפואה למכה: כדאי לבדוק מראש את איכות הקליטה בבית (שתלויה, אגב, גם בסוג המכשיר הנבחר). ליתר ביטחון יש להתנות בחוזה את איכות הקליטה, ואם כבר נקלעתם לסיטואציה ואינכם מרוצים מאף פתרון שהוצע - מומלץ לעמוד על שלכם.

התיקון בחוק הגנת הצרכן, שייכנס בדצמבר הקרוב לתוקף ויאפשר קבלת החזר כספי, מתייחס גם לשירותי תקשורת ויקל על ההתמודדות מול החברות במצב כזה.

2. בעיות בחיוג מחו"ל

השימוש בחבילת שיחות מוזלת דורש חיוג באופן מסוים דרך הנייד, ולא עם קידומת בינלאומית כמו שיחה רגילה. קורה שלקוחות שכבר רכשו חבילת דקות מחייגים בטעות כרגיל - ומחויבים בתעריפי-עתק.

הסיבות לטעות משתנות: יש טוענים כי לא הוסבר להם כיאות איך לחייג, אחרים מסבירים כי ניסו לחייג על-פי ההנחיות אבל זה לא עבד, ואז "בלית ברירה" פנו לשיטה הישנה - ויש שמודים כי טעו או שכחו את ההוראות, אך מבקשים מהחברה להפעיל לחייב אותם בהתאם לחבילה שעבורה כבר שילמו ממילא. התוצאה, כאמור, היא חיובים מטורפים של אלפי שקלים.

האם ללקוח יכלה לעמוד טענה כזו במקרים כאלה - או שהאחריות היא בכל מקרה עליו?

* מעשה שהיה: בת 17 שיצאה לשבוע בחו"ל נרשמה לחבילת "חיסכון עולמי" של אורנג' חו"ל בעלות מוזלת, שדרשה התקשרות עם מספר מיוחד של אורנג' לצורך ביצוע השיחות. המספר תוכנת מראש בנייד, אולם התגלה כלא פעיל: הוריה הפנו אליה נציג של אורנג', שהנחה אותה לטענתה לחייג באופן שונה.

התוצאה: חיוב מופקע בסך 2,000 שקל ופנייה לחברה, שתלתה את האשמה בלקוחה. "דרשנו להאזין לשיחות ההסבר, אך בחברה טענו כי המערכת לא טועה", אומר האב.

* תגובת פרטנר: "בבדיקה שערכנו נמצא כי המשתמשת חייגה באופן ישיר לארץ שלא דרך 'חיסכון עולמי' כדי ליהנות מהטבת חבילת הדקות. יש לציין כי נערכה שיחה עמה בעת שהותה בחו"ל, ובה ניתן לה הסבר על אופן השימוש, ולא הועלה כל קושי בדבר ביצוע החיוג".

* דבר המומחה: עו"ד ברכה, "אמון הציבור": "אם הצרכן לא קיבל הוראות ברורות ומפורשות, או אם היתה תקלה טכנית בשירות שלא אפשרה ביצוע השיחה בהתאם להוראות, בוודאי שהאחריות היא על המפעיל, ועליו לחייב את הצרכן לפי העלות של החבילה המוזלת ולא העלות המלאה. קשה לטעון זאת במקרה שהצרכן קיבל הוראות מפורשות וברורות ובאופן ברור, למשל בהודעת SMS, אך לא פעל על-פיהן גם אם בטעות בתום-לב. יחד עם זאת, בנסיבות מיוחדות ועל רקע ריבוי מקרים כאלה על המפעיל לשקול הפחתה של החיובים במקרים המתאימים".

* מקדימים רפואה למכה: ראשית, כמובן כדאי לברר היטב את אופן החיוג הנדרש ולהצטייד במספרי המוקדים הייעודיים שמקצות חברות הסלולר למחייגים מחו"ל במקרה של בעיה או בירורים. אם אכן קיימת בעיה בחיוג, יש לפנות לאותם מוקדים - וליתר ביטחון מומלץ להקליט את השיחה (פונקציה הקיימת היום במרבית המכשירים המתקדמים), שכן עיקר הבעיה היא בהוכחת הדברים שנאמרו או לא במהלך ההנחיות.

3. אלפי שקלים על גלישה באינטרנט מחו"ל

במקרים רבים אחרים נובע החיוב המפתיע בחו"ל פשוט משום שהחברות אינן תמיד טורחות להודיע מראש על מצב ניצול החבילה, קל וחומר על ניצולה המלא, וכך הצרכן אינו מודע לכמות השיחות או הגלישה בפועל. במקרים כאלה הבעיה היא במצב שבו עומדת מילה כנגד מילה - וקשה מאוד להוכיח כי נפח הגלישה שעליו חויבת לא התבצע במציאות.

* מעשה שהיה: כך למשל קרה למ', מנויית פלאפון המחזיקה במכשיר בלקברי, כשטסה לחו"ל ורכשה חבילת GPS על סך 172 שקל וחבילת גלישה על סך 5MB ב-60 שקל לצורך גלישה בין מכשירי בלקברי.

"בזמן שהותנו בחו"ל", היא טוענת, "הקפדנו שלא לגלוש באינטרנט מאחר ששמענו מחברים סיפורים על חיובים מנופחים כשחזרו לארץ - אולם כשחזרנו לארץ לא איחרה לבוא ההפתעה כשקיבלנו חשבון פלאפון לשירות גלישה בחו"ל על סך כ-2,000 שקל. יצרנו קשר מיידי עם מחלקת פלאפון חו"ל, והיינו בטוחים שמדובר בטעות וחויבנו בטעות על גלישת GPS. דרשנו בדיקה מדוקדקת של החיוב, שכן אנו בטוחים ב-100% שלא גלשנו בשום אתר - אך בחברה טענו כי אכן גלשנו, וכי אולי אלה אפליקציות שהמכשיר עצמו עדכן באופן אוטומטי ולא באופן ישיר או יזום שלנו - ולכן אנו מחויבים על מלוא הסכום. הנציג אמר שהוא 'יכול לבוא לקראתנו' ולעשות לנו 10% הנחה".

* תגובת פלאפון: בחברה מתעקשים כי "הלקוח רכש חבילה בת MB5 לגלישה בחו"ל, בעוד שבפועל גלש בנפח של מעל MB 50 (פי 10). יצוין כי לקוחות פלאפון בחו"ל יכולים להתעדכן בניצול חבילת הגלישה שלהם בכל רגע, 24/7 - בחיוג לכוכבית 444".

* מקדימים רפואה למכה: יש לברר מראש האם ומתי ניתנת התראה בחברה שאת שירותיה רכשתם לצורך שיחות בחו"ל. אם אין התראה יזומה של החברה, הקפידו לעקוב בעצמכם אחר הניצול בדרכים המוצעות בחברה. לא נוח ודורש ערנות, אבל עשוי לחסוך הון תועפות.

4. הסוכן מבטיח, החברה לא מקיימת

אין בעיה מוכרת כמו אותם פערים בין הבטחות של נציגי שירות לבין מימושם בשטח. הקפדה על קבלת חוזה בכתב אמורה לסייע במניעת מחלוקות - אך מה קורה כשהסוכן מבטיח הבטחות על דעת עצמו, ואף מעגן אותן בחוזה, אך החברה מתנערת מהן?

"סוכן שסרח" הוא תופעה מוכרת בחברות: כזה המפזר הבטחות על דעת עצמו כדי להחתים לקוחות ולגרוף רווחים. החברות מנסות לזהות סוכנים סדרתיים כאלה ולהיפטר מהם בהקדם - אך לא ממהרת לעמוד מאחורי הבטחותיהם, גם כשברור שהסוכן לא היה בסדר ושכללי המשפט לטובת הלקוח.

* מעשה שהיה: 3 תושבי יישוב קטן ונטול קווי בזק, שהתאגדו לקבלת שירותי אינטרנט סלולרי מפלאפון, למדו זאת על בשרם בדרך הקשה. בעסקה שבוצעה מול שלושתם על-ידי סוכן החברה שונו בכתב פרטים שונים, כמו קיצור תקופת ההתחייבות ל-18 חודש במקום 3 שנים.

אולם על אף השינויים בכתב, כשיצרו כל השלושה בנפרד קשר עם החברה בתום תקופת ההתחייבות - נענו בשלילה, ובחברה טענו בפניהם כי הם אינם מכירים באותו הנציג. "אם כך מדוע את הוראות הקבע שהעביר כיבדו בפלאפון?", תוהה א', אחת הלקוחות - שנאלצה כמו חבריה להמשיך ולשלם לחברה, על אף בעיות קליטה ורצונם להתנתק.

כל שהציעו בפלאפון היה לשדרג את החבילה - ניתוק לא בא בחשבון, ודאי לא החזר על החודשים שחלפו מאז תום אותם 18 חודש.

* תגובת פלאפון: "במקרה המדובר קיים פער בין הכתוב בהסכמי ההתקשרות עליו חתמו הלקוחות לפני כשנתיים, לבין טענותיהם לגבי הבטחות בעל-פה על-ידי סוכן המכירות שביצע את העסקה. מאחר שהסוכן אינו מועסק עוד בחברתנו ואין באפשרותנו לבדוק עמו את טענות הלקוחות, למען שביעות-רצונם ומתוך אמונה כי אכן חשבו שהסכמי ההתקשרות הם ל-18 חודשים, הוחלט להעניק להם זיכוי רטרואקטיבי עבור החודשים ששילמו בגין חבילת הגלישה לאחר תקופת ההתחייבות, על אף שהתבצעה גלישה בפועל בתקופה זו".

* דבר המומחה: עו"ד ברכה, "אמון הציבור": "צרכן רשאי לחלוטין להסתמך על דבריו של הנציג, בוודאי כאשר בתנאי העסקה או בנסיבותיה אין כדי להחשיד כי מדובר בשחיתות וכדומה. החברה רשאית כמובן לפעול מול סוכנים שחורגים מסמכויותיהם, ויש לה מגוון אפשרויות לעשות כן, אך אינה יכולה לעשות זאת על גב הצרכן, ועליה לכבד התחייבויות כלפיו שניתנו על-ידי נציגה המוסמך".

* מקדימים רפואה למכה: בכל סיכום שנעשה ביניכם לבין נציג מכירות - התעקשו להוסיף את הדברים בכתב לחוזה (אפילו בכתב-יד) בטרם תחתמו עליו.

בשיחות טלפוניות, בהן נסגרות כיום לא מעט מעסקאות השדרוג והמכירה, כדאי מאוד להקליט את הסיכום על תנאי החוזה, שכן החברות עצמן לא ממהרות להסגיר הקלטות במקרה של מחלוקת. גם אם אין באפשרותכם להקליט את השיחה בפועל, כדאי להודיע לנציג מראש כי השיחה מוקלטת - כך שיידע להיזהר בדבריו.

אם בכל זאת החברה מתכחשת לתנאים על אף התיעוד - אל תהססו לדרוש את המגיע לכם על-פי דין, גם אם זה כרוך במעבר בבית המשפט.

5 מלכודות סלולריות נוספות

1. חתימה אלקטרונית: הכוונה לחתימה שאינה על נייר אלא על מסך, כך שהלקוח אמור לקרוא את החוזה מעל צג. לא מעט מחלוקות נולדות סביב הסכמים שנחתמו באופן הזה, למרות שחברות הסלולר מכחישות כמובן שימוש לרעה באותה חתימה, הניתנת לגזירה והדבקה בכל מקום.

2. הביטוח לא מכסה הכול: תשלום עבור ביטוח נראה מתבקש, עד שאתה מגלה שגובה ההשתתפות העצמית עולה על מחירו של מכשיר חדש, שהחברה כבר לא מחזיקה בחלקי חילוף של המכשיר הוותיק שלך, או שדווקא התקלה שלך אינה מכוסה.

3. לא גולשים? שלמו בכל זאת: במרבית חבילות השירות מסתתרת חבילת גלישה "בילט אין", גם למנויים שאינם נוהגים לגלוש ואינם מעוניינים לשלם על כך. כשמורכבת חבילת שירותים (דקות, הודעות) במחיר כולל, קל לפספס (בעידודם של נציגי המכירות) את המרכיב הנסתר, שדינו לרוב כדין חתונה קתולית.

4. תשלום על שירותי תוכן סלולרי שלא הוזמנו: מי שגילה בחשבונו (או בחשבון ילדיו) שירותי תוכן שלא ידע על קיומם, או שנרשם בטעות לקבלת תוכן, יגלה כי קשה להתנתק מהם. חברות הסלולר מתנערות מאחריות למרות שהגבייה נעשית דרכן, ומפנות את האצבע לספקיות התוכן - חברות עלומות שאיתורן וההתמודדות מולן לא פחות ממאתגרת.

5. העלאת תעריפים בתקופת התחייבות: לקוחות עסקיים נחשבים ללקוחות הנהנים מתנאים מועדפים, אך מסתבר שמשרד התקשורת הפקיר אותם לחסדי חברות הסלולר. בעוד שהמשרד אוסר על החברות להעלות את התעריף ללקוח פרטי שחתם על התחייבות, לקוח עסקי נתון לגחמותיהן. סלקום, למשל, העלתה תעריפים ללקוחות עסקיים פעמיים בתוך פחות משנה, בעוד שאלה כבולים בהתחייבות של 3 שנים. עזיבת החברה תהיה כרוכה בקנס יציאה, והישארות בה תיאלץ אותם לספוג עוד ועוד התייקרויות.

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה