גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לו הייתי סטנלי פישר

יש סיבות מצויינות לייקר הערב את הריבית, ויש גם כמה טובות להשאירה בשיעורה הנוכחי

הערב יודיע בנק ישראל את החלטתו לגבי הריבית בחודש הבא, בפני הנגיד ואנשיו ניצבת סיטואציה מורכבת. לא רק זאת - מדובר בסיטואציה מציאותית, לא מבוימת.

לבנק ישראל סיבות מצוינות לייקר את הריבית:

האצה באינפלציה

מדד המחירים לצרכן ללא דיור עלה 0.7% בחודש שעבר. בנק ישראל העריך לפני שהמדד פורסם, שבניכוי סעיף הדיור תסתכם האינפלציה בשנה הקרובה ב-1% בלבד! אם כן, רוב העלייה כבר הושגה בחודש בודד.

צמיחה מהירה

התוצר המקומי הגולמי קפץ כמעט 4% ברביע השלישי של השנה, הרבה יותר ממה שחזו. ההערכות המוקדמות נעו בין 2.5% ל-3% בלבד. צמיחה זו מהירה בהרבה ממה שמשיגות כעת רוב המדינות המפותחות, עימן נמנית ישראל.

ייקור לסירוגין

בנק ישראל נוהג לאחרונה לייקר את הריבית לסירוגין. זו מדיניות חכמה, שכן כך יש לכל העלאה זמן רב יותר להשפיע. בחודש שעבר לא עלתה הריבית ולכן אפשר שתעלה הפעם.

רגיעה בשוק המט"ח

בזמן שחלף מהודעת הריבית הקודמת פוחת השקל 1.2% כנגד הדולר. בד בבד, רושם הייצוא לסוגיו ירידה חדה, המקטינה את העודף בחשבון השוטף, ואילו משקיעים זרים מפחיתים לאחרונה את השקעותיהם בניירות ערך מקומיים.
שתי ההתפתחויות הללו, אם תימשכנה, תחלשנה את השקל כנגד הדולר. מנגד, בין הודעת הריבית הקודמת (שכאמור לא השתנתה) לבין ההודעה לפני חודשיים יוסף השקל 2.2% כנגד הדולר. על רקע זה, קל יותר לייקר את הריבית כעת.

הזרמה ממשלתית

שחקן ותיק חוזר למערכה - תקציב הממשלה ומימונו. הודות לצמיחה המהירה בהכנסות המדינה, 2010 תסתיים עם גירעון נמוך מהמתוכנן ועודף גדול של פדיונות ביחס להנפקות הממשלה. הממשלה סופגת בכך כסף ומקלה על בנק ישראל לשמור על ריבית נמוכה. אך התמונה עלולה להשתנות.

הנחות אופטימיות משהו של הממשלה לגבי ההכנסות בשנה הבאה ויעדי גירעון נוקשים ל-2012 ואילך עלולים לגרום לכך שההנפקות תהיינה שוב גבוהות מהפדיונות. בנק ישראל וארגון OECD היו בין אלו שהביעו בימים האחרונים דאגה בנושא. אם המדיניות הפיסקאלית אכן תיעשה מרחיבה מדי, יצטרך בנק ישראל להגיב בהידוק מוניטארי מצדו.

מדינות "כמו" ישראל מעלות ריבית

בנק ישראל מדגיש לאחרונה שלמרות שהריביות במדינות כמו ארה"ב, גוש האירו, יפאן ובריטניה לא עולות (ולא תעלינה בקרוב), הרי במדינות שצומחות מהר וחוששות מאינפלציה, כמו ישראל, הריביות עולות גם עולות. סין, קוריאה, אוסטרליה, הודו, צ'ילה ואחרות עשו זאת לאחרונה. בנק ישראל עשוי בהחלט ללכת בדרכן.

נורמליזציה של הריבית

בסופו של דבר, הריבית הנוכחית (במיוחד זו הריאלית) נמוכה מדי בהינתן הצמיחה הגבוהה של המשק ובנק ישראל הצהיר כמדיניות כללית שרצונו לנרמל אותה.

בתחזית כלכלית גלובאלית שהוציא OECD ביום חמישי קרא הארגון לבנק ישראל להמשיך לייקר את הריבית, שכן לדבריו קצב הצמיחה הנוכחי במשק גבוה ועלול לייצר לחצים אינפלציוניים עד סוף השנה הבאה. לשיטתו, העלאות ריבית נוספות נחוצות כבר כעת, כדי להקדים רפואה למכה. מדובר בארגון שהתקבלנו זה מקרוב לשורותיו ולא מן הנמנע שבנק ישראל יתחשב בהמלצה זו.

יש גם נימוקים טובים לא פחות שלא לשנות את גובה הריבית ולהותירה ללא שינוי

תפנית שלילית בצמיחה הכלכלית

אנו עדים לאחרונה לנתונים שליליים, בתחום סחר החוץ, הייצור התעשייתי, הפדיון בענפי המשק ועוד, המצביעים על כך שהצמיחה המהירה מתחילת השנה נבלמת.

לפי המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל, ניכרת התמתנות בפעילות הכלכלית. פרט לכך, הצמיחה המפתיעה ברביע השלישי הושגה במידה רבה הודות לירידה בייבוא ואם מתבוננים בהרכב התוצר מגלים שהתוצר העסקי האט משמעותית בהשוואה לרביע השני.

לחץ ניכר על השקל

רבות דובר על כך שייקור הריבית בארץ, כשבמערב הריבית לא עולה, מפעיל לחץ ניכר לייסוף בשקל ומקשה על הייצוא - שנמצא גם כך בירידה. כתוצאה רוכש בנק ישראל דולרים בכמויות עצומות וישראל נמצאת בין המדינות המובילות ביחס יתרות מטבע החוץ לתוצר. בתחזית שפרסם OECD ביום חמישי קרא הארגון לבנק ישראל להפסיק לרכוש מט"ח וציין שמדיניות זו נעשית לא רצויה יותר ויותר.

האינפלציה עדיין בשליטה

מדד המחירים לצרכן עלה 0.3% בחודש שעבר כמו התחזיות. בשנה החולפת עלה המדד 2.5% והמדד ללא דיור, ירקות ופירות (שני מוקדי העליות השנה) עלה רק 1%. להזכירכם, יעד האינפלציה השנתי נע בין 1% ל-3%. תחזיות האינפלציה לשנה הבאה אמנם גבוהות (יותר מ-3%), אך בטורי "מי יודע לחשב אינפלציה" הסברתי עד כמה הן אינן אמינות. לכן, אין צורך למהר עם העלאות ריבית נוספות.

הריבית כבר עלתה 6 פעמים

תוך שנה וחצי עלתה הריבית מ-0.5% ל-2% בשש מניות. לריבית לוקח מספר חודשים להשפיע על הפעילות הריאלית.

אולי כדאי להמתין מספר חודשים ולתת להעלאות עד כה לעשות את שלהן. מנגד, אם מתפתחים לחצים אינפלציוניים והריבית מאחרת להגיב - אחר כך עלולות העלאות הריבית להיות מהירות וחדות יותר.

העולם כמרקחה

אירלנד עמוק בבוץ, יש סימנים שפורטוגל בדרך, סין מעלה את יחס רזרבות המזומנים לבנקים בתחומה פעם שנייה בחודש האחרון, קוריאה מטילה מחדש מס על משקיעים זרים באג"ח ממשלתיות, ועידת G20 מסתיימת עם הסכמות כלליות בלבד - כל האירועים הללו מחייבים שקט בזירה המקומית, שכן ישראל משק קטן ופתוח לחלוטין לתנועות הון ומוצרים.

בנסיבות הללו, עד שהעניינים יתבהרו, אולי עדיף להימנע מייקור נוסף של הריבית.

נשוב כעת אל בנק ישראל ונשאל את עצמנו מה יעשה הנגיד פישר. קשה לדעת, אך נדמה שלאירועים האחרונים בעולם יהיה משקל מכריע והריבית לא תעלה בסופו של דבר. זה התרחיש המרכזי מבחינתי, אם כי כאמור, אם הריבית תעלה בכל זאת - לא אתפלא מאוד.

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, מזרחי טפחות

עוד כתבות

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

משתיים תצא אחת: איזו קבוצה תרכוש את דואר ישראל

הבוקר צפויה הפתיחה הרשמית של מעטפות המכרז לרכישתו של דואר ישראל ● שתי הקבוצות שמתמודדות על רכישתו הן: קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל מצד אחד, וקבוצת דלק ישראל-רמי לוי מהצד השני ● מי שתזכה תצטרך להיות בעלת כיסים עמוקים ובעיקר עם אורך רוח של שנים עד שתראה פרי בעמלה

 

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי סיירת גבעתי נפלו בלחימה בעזה

נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● חילופי אש בגבול הצפון: 10 רקטות שוגרו לגליל המערבי, כטב"ם של חיזבאללה התפוצץ בקיבוץ יפתח • קרובי חטופים מחוץ לקריה: "הרחבת הפעולה ברפיח משמעותה הפקרת חטופים חיים" • עדכונים בולטים 

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם בשמונה שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים שהסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד