גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדימויים של בנימין נתניהו - ומה שמאחוריהם

מהברווז האטומי ועד סירת המירוץ, מהננו ביורוקרטיה ועד הסופר טנקר, ואיך אפשר בלי בלימה סיבוב ונסיקה (עם תנועת יד סיבובית כמובן). במלאות שלוש שנים לממשלה

"אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, אז מה זה? זה ברווז, אבל הברווז הזה הוא ברווז גרעיני"

מול קהל שבוי בכינוס השדולה האמריקאית למען ישראל, איפא"ק, ב-6 במארס השנה, בעוד אחד מהנאומים שאמורים להדהד את תדמיתו הרהוטה, דקלם נתניהו את מה שרבים מכנים כ"מבחן הברווז". באינטונציה זחוחה ובגבה מורמת ביקש נתניהו לסייע לקהילה הבינלאומית לחבר את הנקודות בציור המרומז של המציאות. הגרסה הפיוטית ל"כאילו דא!".

נתניהו ידע מה הוא עושה. אגדת העם הזו, שיש גרסאות המשייכות אותה במקור למשורר האמריקאי מתחילת המאה ה-20 ג'יימס וויטקומב ריילי, צברה תאוצה בעיקר בזמן המלחמה הקרה כאמצעי לסמן את האויב. בשעה שאמריקאים פטריוטים רצו להגיד שהאף המעודן שלהם מריח קומוניסט בסביבה, הם שלפו את הברווז. לדוגמה, אמיל מייזי, הגזבר של פועלי תעשיית הרכב ב-1946, שאמר על אחד ממתנגדיו: "אני לא יכול להוכיח שהוא קומוניסט, אבל כשאני רואה ציפור שמגעגעת כמו ברווז, הולכת כמו ברווז והיא מסתובבת עם עוד ברווזים, יהיה סביר לחשוב שאכן מדובר בברווז".

אחרי מייזי, זה כבר הפך להיות דרך מקובלת לסמן את הקומוניסטים בארון. גם לא היה צורך לחזור על כל המשל, ואפשר היה להסתפק בשורת הפתיחה "אם הוא הולך כמו ברווז", וכולם כבר ידעו איך זה נגמר. בגרסה למתקדמים, היו גם מי שפשוט געגעו "קוואק, קוואק", וכך חרצו גורלות.

גרסה מתוחכמת יותר לאותו פאנצ'ליין סיפק שופט בית המשפט העליון האמריקאי פוטר סטיוארט ב-1964, בתיק המפורסם "ג'אקובליס נגד מדינת אוהיו". ניק ג'אקובליס היה בעל בית קולנוע שבית משפט מקומי הרשיע וקנס אותו על שהקרין את הסרט הצרפתי "המאהבים", שנתפס כמגונה. ג'אקובליס ערער והתיק הגיע לעליון, שם התפתח דיון בין השופטים באשר לטיבה החמקמק של הפורנוגרפיה. העמדה הבולטת ביותר הייתה של סטיוארט, שהתנגד לצנזורה, מלבד מקרים של פורנוגרפיה קשה: "אני לא אנסה היום להגדיר מהם החומרים הנכללים להבנתי בהגדרה הזו, ואולי אף פעם לא אצליח לעשות זאת. אבל אני יודע לזהות אחד כשאני רואה אחד (I know it when I see it) והסרט המדובר הוא לא כזה".

"הם מ-פ-ח-ד-י-ם"

נאום הברווז לא היה הפעם הראשונה שבה נתניהו לחץ על הכפתור הקמאי של הפוביה מהאחר. למעשה, באיפא"ק הוא עשה זאת באנדרסטייטמנט מרומז יחסית לגרסת המקור: בכנס פעילי ליכוד ב-13 במאי, זמן קצר לפני בחירות 1999. שם, מול קהל של משולהבים מקצוענים, שלף נתניהו את הקלף ששירת אותו חזור ושרת במהלך הקמפיין, והפעם במקצב הולך וגובר של תופי מלחמה. בום-בום-בום-בום-בום. הם מ-פ-ח-דים. ועוד פעם: הם מ-פ-ח-דים. ידו השמאלית מכתיבה את הקצב, ושוב: הם מ-פ-ח-דים.

מי זה הם? הפרשנים שניתחו את הקריאה הזו בלייב הסבירו שנתניהו התכוון לתקשורת, שלטענתו התגייסה נגדו במהלך אותה מערכת בחירות. בזום אאוט התקבעה הקריאה בהיבט רחב יותר, כשה"הם" הפך לשם קוד לאליטות הישנות, שהתקשורת היא רק אחת מהן. הצדקנים, יפי הנפש, הסמולנים, האחוס"לים. נו, אתם יודעים, קוואק, קוואק.

"יתנו - יקבלו. לא יתנו - לא יקבלו"

במהלך הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, טבע נתניהו את הביטוי שהפך מהר מאוד לקיצור תולדות השקפתו המדינית. זו הייתה אמורה להיות תשובתו של הגבר-גבר להסכמי אוסלו הרופסים ובאותה נשימה הוא גם שרבב לשיח את ה-reciprocity (יש לומר בקול עמוק), "הדדיות" בלשון העם, מה שהכניס זוגות רבים למערבולת של התחשבנויות קטנוניות.

על הביטוי עצמו נתניהו יכול לרשום זכות יוצרים חלקית בלבד, בהיותו פרפראזה על בדיחה של דן בן אמוץ מימי "שלושה בסירה אחת", תוכנית הרדיו הפופולרית ששודרה בילדותו של נתניהו. בן אמוץ סיפר שם על מבריח קפה שנעצר במכס של נמל חיפה, וכששאלו אותו מה הוא מייבא, ענה האיש שזה אוכל לציפורים. המוכס, בתגובה, שאל: "ממתי ציפורים אוכלות קפה?", והמבריח ענה: "ירצו -יאכלו, לא ירצו - לא יאכלו".

"כמו שיש ננו-טכנולוגיה, דרושה ננו-ביורוקרטיה"

לפני שבועיים קפץ נתניהו לביקור בטכניון וקיבל סיור מקיף במקום. יותר מכול, הוא התפעל ממעבדות הננו-טכנולוגיה, עד היום הבייבי האולטימטיבי של שמעון פרס.*במהלך הסיור התקשר ביבי למנכ"ל משרדו הראל לוקר ואמר לו (ולמיקרופונים שהזדמנו לשיחה): "כפי שיש לנו ננו-טכנולוגיה, אני פועל כדי שתהיה גם ננו-ביורוקרקטיה".

ננו? כן, ננו. כמו שמילי זה אלפית, מיקרו זה מיליונית, וקילו זה אלף, ננו זה מיליארדית. זאת אומרת פצפון. ואם ננו-טכנולוגיה היא תחום המבוסס על חלקיקים מאוד קטנים, אז ננו-ביורוקרטיה, זאת אומרת בלי כל אנשי האמצע המיותרים האלה עם הרגולציות ועם החוקים.

כמו אישה בדיאטה, שכל דוגמית קולינרית מזכירה לה את מספר הקלוריות שבא איתה, ככה נתניהו עם הביורוקרטיה. כל אירוע, מונח או ענף מחקר שטומן בתוכו דימוי שמעיד על רזון או קוטן, מהדהד לו את הרפורמה הרטובה שלו על קיצור הליכי הביורוקרטיה. ועוד עם שם ממותג כמו ננו, באמת שקשה לעמוד בפיתוי. נראה אותו מתקתק משחקי מילים עם "תחום החומרים המתקדמים", כמו שהענף נקרא בתחילת דרכו.

"דרוש סופר טנקר לביורוקרטיה"

ובאותו עניין, אבל שנה קודם לכן. בישיבת סיעת הליכוד ב-7 במארס 2011, פרס נתניהו את הפתרון שלו לבעיית הדיור המציקה. "אנחנו מביאים אמצעי מיוחד", הבטיח. "זה כמו סופר טנקר לביורוקרטיה. לכבות את הלהבות של הביורוקרטיה".

מדוע דווקא אותו מטוס כיבוי אדיר ממדים הדהד לנתניהו את שאיפתו הישנה לקצר את ההליכים בדרך לאישורי בנייה? נתניהו מן הסתם בנה על הזיכרון האסוציאטיבי של קהל היעד. הרי כידוע, בתפיסתו העצמית, תפקודו בעת השריפה בכרמל היה מעורר השראה ומופת של לחתוך עניינים. כמו שטרחה לשכת ראש הממשלה כמה חודשים אחר כך (ב 19 בדצמבר) להזכיר לציבור: "הוא היה הראשון להבין את גודל האירוע" וגו'. מותר לנחש שהיצירתיות של נתניהו תיעצר לפני שהוא יבקש להרדים את הביורוקרטיה עם איזה שפריץ של פנטניל, אותו סם הרדמה קטלני שהמוסד עשה בו שימוש בניסיון ההתנקשות הכושל בחאלד משעל, אי-אז בקדנציה הראשונה שלו.

"בואי שרה'לה, הולכים"

זמן קצר אחרי פרסום התחקיר "תיק שרה - הסיפור המלא" (שלהי 1997) בידיעות אחרונות, ואחרי שלשכת ראש הממשלה סירבה להגיב באופן רשמי לאוסף הסיפורים המביכים, סוף-סוף מצאו המיקרופונים את נתניהו מוכן למסור את גרסתו, כשלצדו שרה בפנים רדופות. וזה מה שהוא אמר: "בשנה וחצי האחרונות, אשתי ואני ואפילו הילדים שלנו נתונים להכפשות והשמצות שלא ידענו כמותן במדינה. ועכשיו זה פרץ את כל הגבולות. זה הגיע לדרגות כאלה של מיאוס ורשעות שפשוט לא ראוי להתייחס לזה. שרה'לה, בואי, אנחנו זזים".

אז רגע, איפה "בואי שרה'לה הולכים"? ובכן, כאן כבר מדובר בהמצאה. קופירייט ששיפץ קצת את המשפט המקורי כדי להביא אותה בפאנץ'. פילולוגים יצביעו על כך שהבדלי הגרסאות הם לא מקריים. הצרחת המילים "שרה'לה" ו"בואי", מעמידה את שרה נתניהו במרכז המשוואה. בהשמטה של המילה "אנחנו" ובהחלפת הפועל "זזים" ב"הולכים" הרוויח הסטיקר הלועג לא רק לוגו קצבי, אלא גם הזדמנות לצייר את השיח בין נתניהו לאשתו כדבר איש אל חיית המחמד שלו.

"הכלכלה שלנו היא איש רזה הנושא עליו איש שמן"

את המוטו של הקדנציה של נתניהו כשר אוצר אפשר לתמצת בתיאוריית השמן והרזה. בגרסה המאוד ספציפית שלה, סיפק נתניהו גם משקל מדויק: "דמיינו אדם ששוקל 45 קילו, שסוחב על הגב שלו אדם ששוקל 55 קילו". מתבקש לשאול מי היה זה שכייל את המשקל בבית ראש הממשלה, ומה זה אומר על ה-BMI של המשק הישראלי, אבל נניח לזה כרגע.

משל השמן והרזה נחשב לפאר עולם הדימויים הביביאיסטי. באמצעות דימוי פשוט הוא הצליח לנסח את כל תפיסת עולמו ביחס לנמרצותו החיונית של המגזר העסקי והאתלטי אל מול העול הבלתי נסבל של שומני המגזר הציבורי. הנה לכם מייקל מור או ירון ברלד, על כל גיחוכם, מנסים למחוץ תחתם את מי שבאמת נושאים בנטל.

נתניהו לא היה הראשון לדלות תיאוריות כלכליות מהשמן והרזה. קדם לו רונלד רייגן, שכבר ב-1964 נשא נאום שנחשב לגרעין השקפתו הכלכלית כנשיא. אלא שבנאום המכונה "הזמן לבחור", השמן והרזה מגלמים בדיוק את ההפך ממה שהם מגלמים אצל נתניהו. כאן גודלו של השמן הוא עדות לבריאות ולעושר, ואילו הרזון נתפס כסימן לעוני נכשל.

"יש סביבנו רבים שלא מסוגלים להסתכל על איש שמן העומד ליד איש רזה מבלי להגיע למסקנה שהשמן הוסיף למשקלו על-ידי ניצול הרזה", קרא רייגן. "אז הם מתכוונים לפתור את כל מצוקות בני האדם בעזרת תכנון ממשלתי. כעת, אם תכנון ממשלתי או קצבאות סעד הם הפתרון... האם לא היה סביר לצפות מהממשל שיגיד לנו לאלה תוצאות הגיע? האם הם לא היו אמורים לספר לנו על הירידה השנתית במספר הנזקקים? או הירידה בדרישה לדיור ציבורי?".

חוק הפוטושופ מעולם לא היה יותר רלבנטי.

"מכונית ששקועה בבוץ; סירת מירוץ מול אונייה; עצירת הנפילה, סיבוב ונסיקה"

משברים כלכליים הם מקור בלתי נדלה לדימויים עבור נתניהו, ומוטב כאלה עם ניחוח תחבורתי קל. כיאה לגבר שהוא, המציאות מזכירה לו כל הזמן מכוניות, מטוסים וסירות. כשר האוצר הוא שלף את עלילת המכונית. במסיבת עיתונאים באוגוסט 2004, שבה הציג את התקציב, הוא דיבר על כך שיש סימנים ראשונים ליציאה מהמשבר, "אבל הקרקע עדיין בוצית וחייבים להמשיך לדחוף את המכונית עד שנגיע לקרקע יבשה, וכשנצא לגמרי מהבוץ, אני רוצה לוודא שכולם יהיו על המכונית".

מאוחר יותר, בנאום הרכבת הממשלה, באפריל 2009, קבע נתניהו ש"דווקא היותנו מדינה קטנה הוא המנוף להיחלצות מהירה מהמשבר, בהיפוך של יתרון הגודל". והנה מגיע המשל: "המשק הישראלי משול לסירת מירוץ קטנה השטה בין אוניות גדולות. קל יותר לשנות כיוון של סירת מירוץ זריזה מאשר של ספינה גדולה".

אבל הדימוי שגרף את הקופה כולה הוא זה מתחום הטיס. בינואר 2009, כחודש לפני הבחירות, בנאום בפני האסיפה הכללית השנתית של התאחדות התעשיינים, שטח נתניהו את הפתרון שלו למשבר הכלכלי בסלוגן קולע בן ארבע מילים: "עצירת הנפילה, סיבוב ונסיקה". האטרקציה המרכזית בתיאוריה שלו הייתה שפת הגוף. כוראוגרפיה וירטואוזית שבמהלכה ידו הימנית משייטת למטה, מסתובבת כבורג, וממריאה אל על לעבר השמיים הכחולים. מחול שנחרת עמוק בדעת הקהל בזכות הסיבוב שעשו עליו ב"ארץ נהדרת". אם כבר במשבר, אז שיהיה בתנועה.

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל